Gå til innhold

En eller to hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi har en hannhund og en katt. Vi har nå fått spørsmål om å overta en tispe som er vant til katter og andre hunder. Men jeg lurer på, er det mye styr med to hunder? Det hadde vært fint for hannhunden vår å få litt selskap mens vi er borte på jobb. Eller blir det bare bråk og sjalusi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke dårlig erfaring med å tilføre hjemmet flere hunder, her har det gått fint, og de har fått muligheten til å ordne opp på egenhånd, når det har vært nødvendig. Det kan selvfølgelig skje med både sjalusi og bråk, men har du muligheten til å prøve deg frem, at de får være sammen noen timer eller en dag, osv, så vil du jo fort merke hva som er aktuelt.

Likeledes er det det med å ha tispe og hannhund, hvilke ulemper som ligger der, med tanke på hormonspretter og løpetider osv. Det er ikke bare stressende for hundene, men også for eierne, og ikke minst, at det kan få et økonomisk aspekt, mtp både uønskede kull og ødelagt inventar...

Skrevet

Bråk og sjalusi vil du nok ikke få, med en av hvert kjønn. Bikkjene er ganske tradisjonelle i kjønnsrolledelingen! :ler: Ulempen med å ha en av hver, er selvsagt løpetiden (hvis ikke en av dem er kastrert). Du bør vurdere om du kan flytte hannhunden vekk i disse periodene (6-8 uker i året).

Jeg har i perioder hatt 2 hunder, da jeg har passet på hunden til venninnen min. De har godt selskap i hverandre, helt klart. Ulempen er selvfølgelig at du får dobbelt opp av en del ting som stell osv (det kommer jo litt an på rasen da). Ble temmelig lei av å spyle 2 hunder hver gang vi kom inn fra drittvær... En annen ting er at hvis du ønsker å trene dem, bør du trene dem hver for seg.

Men to hunder er jo dobbelt glede! ;) Selv er jeg nok en en-hunds-person: Lett å få noen til å passe på den, lett å ha med seg en i bil/på t-bane, mer fokus på meg.

Skrevet

Takk for hyggelige svar. Har veldig lyst til å ta imot den nye hunden.... :)

Gjest Carmensita
Skrevet
Takk for hyggelige svar. Har veldig lyst til å ta imot den nye hunden.... :)

Gjør det! Fordelene er større enn ulempene Jeg har nå tre, det er egentlige en for mye, men angrer absolutt ikke. Men vil nok si at to hunder er perfekt. Lykke til! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...