AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #1 Skrevet 10. juni 2023 Våre foreldre, besteforeldre og generasjonar bakover levde med krig, naudår, usikre tider og dårligare sosiale ordningar enn oss. Allikevel har det eksplodert av "vanlige" folk som får stressrelaterte sjukdomar, symptom og veldig forringa livkvalitet? Kva kan grunnen vere til at vi i 2023 blir sjuke av stress? Anonymkode: 821f4...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #2 Skrevet 10. juni 2023 Det veit eg desverre ikkje. Kva trur du kan vere grunnen då tru? Anonymkode: 3889f...3ac
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #3 Skrevet 10. juni 2023 fordi terskelen for å melde seg "sjuk" er ekstremt lav Anonymkode: c2a4e...1c8 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #4 Skrevet 10. juni 2023 Forventningene om at livet skal være perfekt. Folks idylliske fremstillinger i sosiale medier er ren gift. Før i tiden så jobbet ikke kvinnene, og det var ikke forventet at alle familier skulle leve i flotte villaer, har to dyre biler, to fulltidsarbeidende voksne og fly til Syden hver sommer. Jeg vokste opp på 80-tallet. Informasjonsflyten var kanskje 1/100 av hva den er i dag, slik at folk i dag blir helt utslitte. Før sto man gjerne 20 minutter og glodde ut i lufta mens man ventet på bussen f eks. Man fikk mentale pauser og kjente på oppmerksomt nærvær absolutt hele tiden. Det gjør man aldri nå mer. Anonymkode: c3e22...f37 27 3 13
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #5 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det veit eg desverre ikkje. Kva trur du kan vere grunnen då tru? Anonymkode: 3889f...3ac Eg veit ikkje, derfor eg undrar. Men det har slått meg at vi som lever i dagens samfunn kanskje har hatt færre hinder og mindre motgang i barndom og ungdom. (Og viss det har vore problem, så har foreldre gjerne fiksa dei). Så blir vi vaksne og får granatsjokk når vi møter hinder i livet. Berre ein tanke. Anonymkode: 821f4...fdd 4 1 1
I Grosny Skrevet 10. juni 2023 #6 Skrevet 10. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 15.22): Våre foreldre, besteforeldre og generasjonar bakover levde med krig, naudår, usikre tider og dårligare sosiale ordningar enn oss. Allikevel har det eksplodert av "vanlige" folk som får stressrelaterte sjukdomar, symptom og veldig forringa livkvalitet? Kva kan grunnen vere til at vi i 2023 blir sjuke av stress? Anonymkode: 821f4...fdd Mye stillesittende arbeid og fritid. Jeg tror man trenger å få ut fysisk energi og helst bli svett hver dag. Endret 12. juni 2023 av I Grosny 6 1
Blåttvann Skrevet 10. juni 2023 #7 Skrevet 10. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forventningene om at livet skal være perfekt. Folks idylliske fremstillinger i sosiale medier er ren gift. Før i tiden så jobbet ikke kvinnene, og det var ikke forventet at alle familier skulle leve i flotte villaer, har to dyre biler, to fulltidsarbeidende voksne og fly til Syden hver sommer. Jeg vokste opp på 80-tallet. Informasjonsflyten var kanskje 1/100 av hva den er i dag, slik at folk i dag blir helt utslitte. Før sto man gjerne 20 minutter og glodde ut i lufta mens man ventet på bussen f eks. Man fikk mentale pauser og kjente på oppmerksomt nærvær absolutt hele tiden. Det gjør man aldri nå mer. Anonymkode: c3e22...f37 100%. Vi bombarderes av inntrykk hele tiden, det er aldri et øyeblikk uten inntrykk. Og inntrykkene er gjerne at man ser hva andre gjør, hva de oppnår, hva de har. Og så er det press på å klare å gjøre det samme, oppnå det samme, eie det samme. Dårlig kosthold med få naturlige råvarer. Lite fysisk naturlig aktivitet som å jakte og sanke. Lite samhold i samfunnet, alle skal tenke på seg selv og egen lykke. Å starte familie samtidig som begge foreldrene jobber 100% og barna blir institusjonalisert er virkelig ikke slik vi er ment å leve. Endret 10. juni 2023 av Blåttvann 8 1 10
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #8 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eg veit ikkje, derfor eg undrar. Men det har slått meg at vi som lever i dagens samfunn kanskje har hatt færre hinder og mindre motgang i barndom og ungdom. (Og viss det har vore problem, så har foreldre gjerne fiksa dei). Så blir vi vaksne og får granatsjokk når vi møter hinder i livet. Berre ein tanke. Anonymkode: 821f4...fdd Fordi det er blitt normalisert, ofc. Jo mer som normaliseres, jo flere mener seg rammet av dette og skal ha hjelp. Anonymkode: f8998...a97
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #9 Skrevet 10. juni 2023 I Grosny skrev (1 minutt siden): Mys stillesittende arbeid og fritid. Jeg tror man trenger å få ut fysisk energi og helst bli svett hver dag. For ikke å snakke om all den ultraprosesserte maten vi får i oss. Og all mikroplasten. Jeg leste at i gjennomsnitt så spiser vi ca ett visa-kort i uka i ren plast. Klart at dette ikke er bra, hverken for fysisk eller psykisk helse. Anonymkode: c3e22...f37 4 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #10 Skrevet 10. juni 2023 Blåttvann skrev (2 minutter siden): 100%. Vi bombarderes av inntrykk hele tiden, det er aldri et øyeblikk uten inntrykk. Og inntrykkene er gjerne at man ser hva andre gjør, hva de oppnår, hva de har. Og så er det press på å klare å gjøre det samme, oppnå det samme, eie det samme. Dårlig kosthold med få naturlige råvarer. Lite fysisk naturlig aktivitet som å jakte og sanke. Lite samhold i samfunnet, alle skal tenke på seg selv og egen lykke. Å starte familie samtidig som begge foreldrene jobber 100% og barna blir institusjonalisert er virkelig ikke slik vi er ment å leve. Stiller meg helt bak dette. Derfor har jeg ofte tenkt på at jeg kunne vært lykkeligere i et annet land, selv om det landet ikke har alle ressursene vi har i Norge. Ønsker rett og slett et fredeligere liv. I Norge aner jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal få det til. Anonymkode: f386c...63d 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #11 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eg veit ikkje, derfor eg undrar. Men det har slått meg at vi som lever i dagens samfunn kanskje har hatt færre hinder og mindre motgang i barndom og ungdom. (Og viss det har vore problem, så har foreldre gjerne fiksa dei). Så blir vi vaksne og får granatsjokk når vi møter hinder i livet. Berre ein tanke. Anonymkode: 821f4...fdd Det er klart at etter krigen så har jo alt gått oppover. Norge har blitt rikere og rikere, vi opplevde Berlinmurens fall og den euforiske glasnost-tiden. Sev Kina så ut til å bli et demokrati. De mellom 30-80 år har vokst opp i gledens og optimismens tidsalder. Nå er Europa i krig, klimamålene er uoppnåelige og ekstremvær herjer. Informasjonsbombingen er ekstrem fra alle hold, slik at ingen lenger kan høre seg selv tenke. 70 % av Norges voksne befolkning er overvektige, og en stadig høyere andel barn. Det går så utrolig feil vei. Anonymkode: c3e22...f37 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #12 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Våre foreldre, besteforeldre og generasjonar bakover levde med krig, naudår, usikre tider og dårligare sosiale ordningar enn oss. Allikevel har det eksplodert av "vanlige" folk som får stressrelaterte sjukdomar, symptom og veldig forringa livkvalitet? Kva kan grunnen vere til at vi i 2023 blir sjuke av stress? Anonymkode: 821f4...fdd Fordi de ha levd et bekymringsfullt liv, og blir kastet ut i voksen livet. Og plutselig må ta alle avgjørelser selv, og lage egne logistikker selv, de aldri er opplært til selv. Og aner ikke hvordan de skal forholde seg til dårlige følser og dager. Alt for mye fokus på små og uviktige ting. Så de cansler andre for småting, og er livredde for å bli canslet selv. Alle vet at sånt skjer over natten at du er ute av gruppa di. Barn i dag lærer ikke at det å være uenige er helt ok, og at ting som har gått litt galt kan rettes opp om de er to stk om det. Så de fleste klarer seg helt fint, til de er ute og overlatt til seg selv Anonymkode: c44e1...b65 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #13 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Våre foreldre, besteforeldre og generasjonar bakover levde med krig, naudår, usikre tider og dårligare sosiale ordningar enn oss. Allikevel har det eksplodert av "vanlige" folk som får stressrelaterte sjukdomar, symptom og veldig forringa livkvalitet? Kva kan grunnen vere til at vi i 2023 blir sjuke av stress? Anonymkode: 821f4...fdd De var nok sjuke av det før også Anonymkode: 5c5a5...de2 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #14 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De var nok sjuke av det før også Anonymkode: 5c5a5...de2 Jo, men eg har inntrykk av at det var færre. Altså: folk vart jo sjuke og dårlege tidlegare også. Fekk ptsd og kollaps osv, men har inntrykk av at det var for grusomme opplevingar. Valdtekt, krigsopplevingar osv. No går den eine etter den andre i 30- og 40-åra rett i veggen. Folk med og utan barn og med og utan krevjande jobbar. Vanlige folk med vanlege liv. Anonymkode: 821f4...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #15 Skrevet 10. juni 2023 Jeg tenker det er presset i samfunnet på alle arenaer som fører til stress. Folk skal jobbe ræva av seg og slitts ut på jobb. Hjemme er det også full pakke med samboer og barn som krever sitt. Barna skal følges opp, kjøres hit og dit. Begge foreldrene må jobbe for å ha råd til ett sted å bo enten de eier eller leier. Some bidrar voldsomt til stress blant mange. De ser og hører om folk som skal på dyre ferier, kjøper dyr bil, dur TV, hva som helst. Mange ønsker å vise lik standard og Jar gjeld til langt over pipehatten. Stress er farlig over lang tid og folk blir ikke bedre av bare en 14 dagers sykmelding. Jeg selv vet alt om indre stress. Ente opp som ufør fordi kroppen ikke klarer stress mer. Tok meg 2 år å bli kvitt stresset. Begynte i ny jobb med gode kolleger, men stresset eksploderte allerede første dag på jobb. Jeg holdt ut en kort stund og endte opp sykmeldt igjen. Jeg ønsker å jobbe, det er fryktelig kjedelig å gå hjemme alene. Jeg kan ikke jobbe fordi kroppen stritter i mot så fort jeg har en avtale om hva som helst. Bedrifter idag tar ikke vare på ansatte. De ansatte er bare en utgiftspost som bedriftseiere gjerne skulle fjernet men selvfølgelig fått de til å jobbe gratis for seg. Om du sier opp etter mange år så bryr de seg ikke. De bare finner en ny person de kan drive rovdrift på. Aldri noe oppmuntring på jobb. Som sagt kjeder jeg med hjemme, men velger heller det enn å bli slave for noen andre igjen. Anonymkode: 10094...452 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #16 Skrevet 10. juni 2023 Jo finere været er etter årstiden jo lettere sykemelder folk seg. Anonymkode: af6cb...ea3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #17 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): fordi terskelen for å melde seg "sjuk" er ekstremt lav Anonymkode: c2a4e...1c8 Jeg ble syk av stress, utbrent. Min terskel for å melde meg syk var for høy.. Da det sa stopp klarte jeg ikke sitte mange min, måtte ligge. Sov ekstremt mye, fikk panikkangst og depresjon, taklet ikke lyder og klarte ikke gå 30 meter for å hente posten. Jeg var syk, ikke «syk» Anonymkode: 815ed...1ef 7 3 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #18 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Våre foreldre, besteforeldre og generasjonar bakover levde med krig, naudår, usikre tider og dårligare sosiale ordningar enn oss. Allikevel har det eksplodert av "vanlige" folk som får stressrelaterte sjukdomar, symptom og veldig forringa livkvalitet? Kva kan grunnen vere til at vi i 2023 blir sjuke av stress? Anonymkode: 821f4...fdd Fordi verdiene, fokuset og lykken i dag baserer seg på det ytre. Penger, status, materialistiske etc. Samtidig som man glemmer selve livet, skal man rekke over alt man klarer. Man blir aldri bra nok. Aldri fornøyd nok. Og man må konstant hige etter mer i en verden på egenhånd for å føle at man er lykkelig, tilfreds og fornøyd. Men ytre fokus gir ikke lykke. Så vi jobber mer, prøver å være mer perfekte, tjene mer.....og dette går i en ond sirkel og påfører kroppen enormt med indre stress. Samtidig ser vi alle andre som "får det til" i some. Vi distansere oss mer og mer fra det naturlige. Kosthold, relasjoner, sosiale, natur, indre glede, indre ro, kontakt med kroppen osv. Og over til det unaturlige. Bare det i seg selv er stort stress for kroppen. Alle disse utfordringene tidligere generasjoner stod i, stod de sammen om. Ikke alene. Og fokuset deres var ikke på om man hadde tatt lang nok utdanning, hadde god nok jobb, var velykket nok, hadde de riktige tingene, et plettfritt hjem etc. Fokuset var å overleve og gjøre det beste ut av situasjonen sammen. Anonymkode: f0ec2...082 8 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #19 Skrevet 10. juni 2023 Jeg blir stresset av å lese nynorsk. Anonymkode: 7e165...19b 5 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #20 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi verdiene, fokuset og lykken i dag baserer seg på det ytre. Anonymkode: f0ec2...082 Interessant! Og her kom eg til å tenke på det "indre": tidlegare var jo alle religiøse og hadde sine religiøse møtestader. Det har ein ikkje lenger. Ein jobba hardt og trudde på Gud! Anonymkode: 821f4...fdd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå