AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #1 Skrevet 10. juni 2023 Fant en liten flått på meg. Vet ikke hvor lenge den har vært der, men kan ikke huske å ha sett den igår kveld da jeg dusjet. Jeg har fjernet mange flått på katt og hund, men sjelden på meg selv. Den satt litt kronglete til og måtte se i speilet og bruke pinsett. Endte opp med å sprekke den ved første forsøk da jeg bommet litt med pinsetten, men fikk den ut på andre. Er det farlig at den sprakk først? Anonymkode: d7b2d...c67
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #2 Skrevet 10. juni 2023 Det har nok ikke så stor betydning, men om du er usikker på hvor lenge den har sittet der bør du snakke med legen om antibiotikakur. Anonymkode: bda6e...211 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #3 Skrevet 10. juni 2023 da må den jo har vært rimelig stor Husker vi kunne ofte finne store flått på bikkja. Fjerna dem og tente på dem. Det blei ganske store "poff" ut av det 😆 Anonymkode: 76e09...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #4 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har nok ikke så stor betydning, men om du er usikker på hvor lenge den har sittet der bør du snakke med legen om antibiotikakur. Anonymkode: bda6e...211 Ok, takk! Vet at det ikke har så mye å si om det er igjen rester, men tenkte kanskje det var større sjanse for at jeg klemte inne noe gørr elns. Men det ser ganske fint ut der den satt nå. Tørket over med sprit og skal høre med lege om antibiotika kur👍 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): da må den jo har vært rimelig stor Husker vi kunne ofte finne store flått på bikkja. Fjerna dem og tente på dem. Det blei ganske store "poff" ut av det 😆 Anonymkode: 76e09...0dd Skulle kanskje tro den var stor ettersom den sprakk, men var ikke det altså. Sprakk nok fordi jeg klemte hardt på feil sted og det har jeg ikke gjort før når jeg har fjerna de. Huff ja, finni noen skikkelige digre på dyr jeg og, ikke noe koselig 😬 Anonymkode: d7b2d...c67
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #5 Skrevet 10. juni 2023 Du må ALDRI klemme på selve flåtten, da kan den sprøyte giften inn i deg. Du må fjerne den ved å dra den ut med pinsett så du får med beina...dette kan ødelegge livet ditt for alltid. Mange i Norge ender opp med ASL diagnoser mens det kunne blitt redde med antibiotika om det hadde blitt gitt samme uke som du ble syk. Merker du at du blir dårlig, MÅ du starte med Doksycyklin. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/GpoEl/flaattbitt-kan-ha-tatt-livet-av-lars-jacob-krogh https://www.glomdalen.no/nyheter/pappa-ble-bitt-for-han-ble-syk/s/1-57-5106515 https://www.nrk.no/innlandet/mener-flattbit-ga-dodelig-sykdom-1.7114465 Flått er LIVSFARLIG!! Det må tas på alvor. Anonymkode: 3748d...079
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #6 Skrevet 10. juni 2023 Det skal mye til å få antibiotika for flåttbitt om dagen. Det nytter i alle fall ikke å få uten symptomer, det kan du bare glemme. Jeg hadde rød ring som vokste og legen nektet likevel. Fikk servert en lekse om at bare 2 av 100 bitt er farlige. Hadde aldri skjedd for 10 år siden, men sånn er det blitt. Anonymkode: a58b7...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #7 Skrevet 10. juni 2023 å rengjøre området hvor man er bitt kan heller ikke skade. enten med Pyrisept, eller noe lignende... Anonymkode: db006...d10
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #8 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det skal mye til å få antibiotika for flåttbitt om dagen. Det nytter i alle fall ikke å få uten symptomer, det kan du bare glemme. Jeg hadde rød ring som vokste og legen nektet likevel. Fikk servert en lekse om at bare 2 av 100 bitt er farlige. Hadde aldri skjedd for 10 år siden, men sånn er det blitt. Anonymkode: a58b7...cd4 Alle får ikke rød ring eller lignende...derfor dette er så farlig. Tenk så mange som får ALS eller andre ting. Enda en stygg sak: https://www.nettavisen.no/nyheter/fikk-me-etter-flattbitt-mannen-jeg-kjente-er-borte/s/5-95-1129130 Tørr ikke tenke på hvor mange i Norge som har blitt avvist av leger, som ender opp med ALS-ME+++.... Norske helsevesen er livsfarlig på mange områder, du får en enkel flått test bare. Så ut døra...om du i heletatt får det. Anonymkode: 3748d...079 1
Tough cookie Skrevet 11. juni 2023 #9 Skrevet 11. juni 2023 (endret) Jeg tviler på at du får antibiotikakur kun fordi flåtten sprakk da du plukket den av. For to år siden oppdaget jeg to flåttbitt på magen med tydelige røde områder (Erytema migrans) som hver var ca 4-5 cm i diameter. Flåtten hang fremdeles fast men var inntørket. Dro til lege som tegnet rundt med penn og ba meg vente til de røde områdene hadde vokst, for da skulle jeg komme tilbake. Noen dager senere hadde områdene vokst til 10-12 cm og jeg dro tilbake til legen som da hadde fått vikar. Vikaren mente dette ikke var noe å bry seg med og at det også kunne være et helt vanlige utslett og ikke flåttbitt, selv om de røde områdene hadde den karakteristiske formen som flåttbitt får etter en stund. Han presterte å si at hvis han gav meg antibiotika og det viste seg å være noe helt annet som var grunnen til de røde utslettene, hadde både jeg og ikke minst Helfo betalt for medisin til ingen nytte. Han foreslo at jeg skulle vente til jeg begynte å få leddsmerter, event feber, kvalme, hodepine osv, for da var det sikre tegn på at jeg hadde blitt smittet av flått, og at antibiotikaen ville virke like godt da som i starten. Han nektet å skrive ut noe og jeg måtte gå fra timen uten resept. Jeg kontaktet Flåttsenteret på Sørlandet sykehus og forklarte situasjonen, sendte de bilder av flåttbittene og de bekreftet at det var flåttbitt og at jeg måtte komme meg tilbake til lege som kunne skrive ut en 4 uker antibiotika kur. Jeg gikk da tilbake og havnet hos samme lege, og endte opp i en heftig diskusjon med han der jeg måtte lyve på meg en angstdiagnose og "redd for å dø" for å få skrevet ut antibiotika. Da jeg kom ut fra legetimen var jeg så jævlig forbannet at tårene sprutet! Endret 11. juni 2023 av Tough cookie
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #10 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Flått er LIVSFARLIG!! Det må tas på alvor. Ja. Men så har du politikere, og de mindre opplyste som stemmer på dem. Da får du vertsdyr med flått selv i byhagene, typisk rådyr og elg. Jeg skjønner bare ikke hva som er så søtt og morsomt med rådyr som sprer flått i byhager. I det rødgrønne Norge blir det visst aldri nok av trær og søte dyr..... Anonymkode: 4b6c1...722 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #11 Skrevet 11. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja. Men så har du politikere, og de mindre opplyste som stemmer på dem. Da får du vertsdyr med flått selv i byhagene, typisk rådyr og elg. Jeg skjønner bare ikke hva som er så søtt og morsomt med rådyr som sprer flått i byhager. I det rødgrønne Norge blir det visst aldri nok av trær og søte dyr..... Anonymkode: 4b6c1...722 Det kan bli litt mer flått dersom man har mye rådyr i området, men samtidig er den flåtten mindre farlig siden rådyr ikke har borelia i seg. Dermed blir det ikke mer eller mindre boreliasmitte på oss mennesker av at det er mye rådyr der vi bor. Anonymkode: a58b7...cd4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #12 Skrevet 15. juni 2023 Tough cookie skrev (På 11.6.2023 den 10.33): Jeg tviler på at du får antibiotikakur kun fordi flåtten sprakk da du plukket den av. For to år siden oppdaget jeg to flåttbitt på magen med tydelige røde områder (Erytema migrans) som hver var ca 4-5 cm i diameter. Flåtten hang fremdeles fast men var inntørket. Dro til lege som tegnet rundt med penn og ba meg vente til de røde områdene hadde vokst, for da skulle jeg komme tilbake. Noen dager senere hadde områdene vokst til 10-12 cm og jeg dro tilbake til legen som da hadde fått vikar. Vikaren mente dette ikke var noe å bry seg med og at det også kunne være et helt vanlige utslett og ikke flåttbitt, selv om de røde områdene hadde den karakteristiske formen som flåttbitt får etter en stund. Han presterte å si at hvis han gav meg antibiotika og det viste seg å være noe helt annet som var grunnen til de røde utslettene, hadde både jeg og ikke minst Helfo betalt for medisin til ingen nytte. Han foreslo at jeg skulle vente til jeg begynte å få leddsmerter, event feber, kvalme, hodepine osv, for da var det sikre tegn på at jeg hadde blitt smittet av flått, og at antibiotikaen ville virke like godt da som i starten. Han nektet å skrive ut noe og jeg måtte gå fra timen uten resept. Jeg kontaktet Flåttsenteret på Sørlandet sykehus og forklarte situasjonen, sendte de bilder av flåttbittene og de bekreftet at det var flåttbitt og at jeg måtte komme meg tilbake til lege som kunne skrive ut en 4 uker antibiotika kur. Jeg gikk da tilbake og havnet hos samme lege, og endte opp i en heftig diskusjon med han der jeg måtte lyve på meg en angstdiagnose og "redd for å dø" for å få skrevet ut antibiotika. Da jeg kom ut fra legetimen var jeg så jævlig forbannet at tårene sprutet! Tragisk, hvordan gikk et med deg? Fikk du varige men? Anonymkode: 3748d...079
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå