Gå til innhold

Max 7 enheter i uka alkohol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og jeg er på langweekend fra onsdag og frem til i morgen kveld. Han har lest at det vil være skadelig for meg å drikke mer en 7 enheter på en uke, så han handlet inn 4 halvlitere til meg. Så her sitter jeg ved vannet å drikker kaffe mens de andre tar seg en pils...

Jeg har 2 øl igjen, dem vil jeg gjemme til i kveld...

Seriøst, er det virkelig så skadelig? Hvor mange enheter drikker dere andre kvinner (barnløs i midten av 20-årene) på en tilsvarende weekend?

Vi er på vennetur med 2 andre par på vår alder.

Anonymkode: 69b54...e69

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye drikker han? Og det her er jo bare hva de beregner i snitt. Men de fleste drikker mer enn 7 enheter på en sånn tur. Det hadde jeg gjort, og jeg drikker alkohol svært sjelden. Er 1 år siden sist.

Anonymkode: b9513...24c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lar du han alltid bestemme over deg?

Dette er jo et snitt. Om du ikke drikker ukentlig så er det ikke noe i veien for å drikke litt mer en helg. 

Anonymkode: eaa3d...1cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye drikker han? Og det her er jo bare hva de beregner i snitt. Men de fleste drikker mer enn 7 enheter på en sånn tur. Det hadde jeg gjort, og jeg drikker alkohol svært sjelden. Er 1 år siden sist.

Anonymkode: b9513...24c

Vet ikke hvor mye han drikker, men det er langt over 7 enheter. Mennene handlet alkohol til turen.

Det er ikke sånn at jeg ville drukket meg full dersom jeg kunne altså, så han sier det er kun for at jeg ikke skal påføre meg skade.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lar du han alltid bestemme over deg?

Dette er jo et snitt. Om du ikke drikker ukentlig så er det ikke noe i veien for å drikke litt mer en helg. 

Nei, men her handlet mennene inn alkohol, og min kvote er altså 4 halvlitere. Vi er langt fra butikk, så det får holde denne helgen.

Lurte bare på om det virkelig var SÅ skadelig og hvor mye andre kvinner drikker iløpet av en langhelg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor handler du og bestemmer du ikke over deg selv? 

Har han lest seg opp på hvor mange enheter som er skadelig for han selv? 

Hvor mange enheter har du selv lyst å drikke?

Nå er jeg aldri på weekendtur, men når jeg tar meg en fest drikker jeg sikkert minst syv enheter på den kvelden. Jeg teller ikke enheter, det er ikke nødvendig, jeg drikker ikke ukentlig eller månedlig, som regel. 

Mannen din virker kontrollerende.

Anonymkode: 03461...2a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men her handlet mennene inn alkohol, og min kvote er altså 4 halvlitere. Vi er langt fra butikk, så det får holde denne helgen.

Lurte bare på om det virkelig var SÅ skadelig og hvor mye andre kvinner drikker iløpet av en langhelg.

Din kvote? Altså... 

Jeg kjenner jeg blitt litt sint på dine vegne, at mannen din er så kontrollerende ovenfor deg.

Så sant du ikke drikker ofte så er det da ikke noe problem å drikke mer en helg. Det sier seg selv. 

Dette er WHO sine anbefalinger: 

Ifølge Verdens Helseorganisasjons anbefalinger, bør ikke kvinner drikke mer enn 14 alkoholenheter i uken, mens menn bør ikke overskride 21 alkoholenheter.

En alkoholenhet tilsvarer 15 ml ren alkohol, eller i vekt 12,8 gram alkohol.

Kort fortalt, vil en flaskeøl på 0,33 liter med alkoholprosent på 4,5, tilsvare én enhet. En halvliter øl med samme alkoholprosent, tilsvarer 1,52 enheter.

Et glass vin (1,5 dl) med 12 prosent alkohol, utgjør én enhet.

Det er dobbelt så mye som din mann har fortalt deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe du unnlater å fortelle? Han sier han ikke vil du skal skade deg selv. Er du deprimert? Prøver dere å få barn? Har du problemer med for hlyt alkoholinntak? 

Anonymkode: e84e1...562

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Er du syk eller noe siden han sier dette? Drikk hva faen du vil.

Anonymkode: 7a75f...129

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lar du han bestemme dette? Fordi han "har lest" noe, så skal han porsjonere ut hvor mye du får lov til å drikke?

Kjenner jeg blir litt forbanna. Hadde du hatt en tendens til å drikke deg dritings på alle frikvelder og helger og bli helt ukontrollert i oppførselen, så ja, da skjønner jeg at partneren må ta og legge noen begrensninger. Men ikke ellers.

Dra og kjøp deg drikke selv. Er det ikke noen bar på hotellet dere er på heller?

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tar du vel bare av hans øl....

Anonymkode: 30d42...d88

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde mannen min prøvd å bestemme et maks antall enheter på meg hadde jeg drukket det dobbelte på trass. 

For en fjott.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lar du mannen din herse sånn med deg?

En mann som respekterte deg og var glad i deg ville tatt med litt for mye, sånn at du selv kunne bestemme hvor mye alkohol du skulle drikke. Dere kan jo bare ta med det som blir til over hjem igjen. 

Denne mannen er ikke bra for deg. 

Anonymkode: b1cd9...3ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du klarer deg vel med 7 enheter? 

Anonymkode: 70f7c...bc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Din kvote? Altså... 

Jeg kjenner jeg blitt litt sint på dine vegne, at mannen din er så kontrollerende ovenfor deg.

Så sant du ikke drikker ofte så er det da ikke noe problem å drikke mer en helg. Det sier seg selv. 

Dette er WHO sine anbefalinger: 

Ifølge Verdens Helseorganisasjons anbefalinger, bør ikke kvinner drikke mer enn 14 alkoholenheter i uken, mens menn bør ikke overskride 21 alkoholenheter.

En alkoholenhet tilsvarer 15 ml ren alkohol, eller i vekt 12,8 gram alkohol.

Kort fortalt, vil en flaskeøl på 0,33 liter med alkoholprosent på 4,5, tilsvare én enhet. En halvliter øl med samme alkoholprosent, tilsvarer 1,52 enheter.

Et glass vin (1,5 dl) med 12 prosent alkohol, utgjør én enhet.

Det er dobbelt så mye som din mann har fortalt deg. 

Takk for utfyllende og informativt svar 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er det noe du unnlater å fortelle? Han sier han ikke vil du skal skade deg selv. Er du deprimert? Prøver dere å få barn? Har du problemer med for hlyt alkoholinntak? 

Anonymkode: e84e1...562

"Skade meg", sånn som leverskader og andre skader for høyt alkoholinntak kan gi. 

Har ingen psykiske vansker, drikker skjelden, prøver ikke å få barn da jeg er student i enda 2 år fremover.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (32 minutter siden):

Lar du han bestemme dette? Fordi han "har lest" noe, så skal han porsjonere ut hvor mye du får lov til å drikke?

Kjenner jeg blir litt forbanna. Hadde du hatt en tendens til å drikke deg dritings på alle frikvelder og helger og bli helt ukontrollert i oppførselen, så ja, da skjønner jeg at partneren må ta og legge noen begrensninger. Men ikke ellers.

Dra og kjøp deg drikke selv. Er det ikke noen bar på hotellet dere er på heller?

Jeg var ikke klar over disse begrensningene før vi ankom hytten (altså her er ingen bar), og jeg drikker sjelden og aldri for mye.

Hadde jeg visst om at han "hadde les noe" og ville fremstå som omsorgsfull partner, så hadde jeg selvfølgelig handlet selv i forkant av turen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du klarer deg vel med 7 enheter? 

Anonymkode: 70f7c...bc0

Joda, må jo det nå, men kjedelig når de andre i følget koser seg og blir brisne utover kvelden. Godt å kunne sitte på kvinneguiden og underholde meg selv da 😅

AnonymBruker
Skrevet

Huff jeg kjenner jeg blir så barnslig av sånt men.. da hadde det vært vekk med skjerm, cola, snop, smør, rødt kjøtt osv fordi «det er jo skadelig for deg». 
Men seriøst, du klarer vel å bestemme over deg selv??

Anonymkode: 57812...20e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...