AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #1 Skrevet 10. juni 2023 Etter brudd og en tid for å komme meg har jeg begynt å se etter et nytt forhold. Jeg holder på med en master og har en jobb som krever minimum bachelor. Kom i kontakt med en mann som kun har videregående og assistenjobb. Han er fornøyd med det og virker ikke til å ha høyere ambisjoner. Helt greit det, men føler det blir ulikt når det kommer til hvordan jeg tenker. Det er en stopper for meg men føler meg litt teit som tenker sånn. Jeg er en person som liker å utvikle meg, og som ønsker et liv med råd til både hus og hytte. Er det vanlig og greit å se etter en person som er i samme siruasjon utdanningsmessig? Tenker da bachelor? Det at en person tar høyere utdanning, sier det noe om verdi i livet? Hva tenker dere? Anonymkode: 616cd...7c7 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #2 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det vanlig og greit å se etter en person som er i samme siruasjon utdanningsmessig? Tenker da bachelor? Det at en person tar høyere utdanning, sier det noe om verdi i livet? Hva tenker dere? Anonymkode: 616cd...7c7 Tenker at det er helt normalt. På samme måte som det er normalt å ikke være opptatt av det. Personlig driter jeg i utdannelse og jobb når det gjelder partner, da jeg for det første finner det uinteressant og heller ikke ser det i sammenheng med hvordan personen er ellers. Jeg har levd lenge nok og vært med nok mennesker til å ha erfart at utdanning/jobb ikke forteller meg noe om personen utover akkurat hva de er utdannet som og hva de jobber med. Anonymkode: c91a3...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #3 Skrevet 10. juni 2023 Altså, handler det om å være på ca. lik bølgelengde intellektuelt og kulturelt, eller handler det om å ha penger til ting? Anonymkode: 9a830...552 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #4 Skrevet 10. juni 2023 På samme bølgelengde intellektuelt og kulturelt er essensielt, og utdanning og interesser er indikasjoner på det. Anonymkode: b0bbe...0a6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #5 Skrevet 10. juni 2023 Jeg er ikke TS, men for meg handler det om å være omtrent på samme bølgelengde. Det handler ikke om lønnsnivå, og i grunnen ikke om hvilken utdanning han har, heller. Statistikkene viser for eksempel betydelig overlapp mellom lønnsnivået til yrkesutdannede og høyere utdannede. Jeg er i et livslangt forhold nå, men den gangen jeg datet var jeg en stund åpen på profilen min om at jeg ønsket en mann med høyere utdanning. Jeg måtte omskrive akkurat det, for slike ting tiltrekker seg automatisk sånne som virkelig beviste hvorfor det var et viktig kriterium for meg. Personangrep fra menn med lavt selvbilde er ikke akkurat et godt sjekketriks. Anonymkode: 7b28e...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #6 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Altså, handler det om å være på ca. lik bølgelengde intellektuelt og kulturelt, eller handler det om å ha penger til ting? Anonymkode: 9a830...552 Det handler om begge deler. Jeg er en person som liker å utvikle meg og ha en jobb der jeg kan gjøre dette. Eksen min hadde heller ikke mye utdannelse, men hadde en jobb han kunne utvikle seg i. Denne personen har en jobb der det ikke er muligheter til det. Ingen ansvar, ingen mulighet til nye oppgaver og utfordringer. Og det tenker jeg sier noe om en viktig forskjell i personlighet. Når det gjelder økonomi har jeg helt ordinær lønn på nærmere 600 000 og forventer selvfølgelig ikke mer av en partner. Men med en assistentjobb uten noe form for ansvar kommer man desverre ikke langt. Jeg mener ikke rakke ned på han og hannes valg. For de er jo rett for han og sikkert mange andre. Men for meg føles det litt feil, at forskjellen blir for stor liksom. ts Anonymkode: 616cd...7c7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #7 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Statistikkene viser for eksempel betydelig overlapp mellom lønnsnivået til yrkesutdannede og høyere utdannede. Anonymkode: 7b28e...8f0 Som et eksempel. En tømrer som går rett ut i «læra/betalt lære» og begynner å jobbe som tømrer etter endt utdannelse vil ofte være langt bedre økonomisk stilt en hva en person med høyere akademisk utdannelse er. Tømreren er langt raskere aktiv på boligmarkedet, får med seg verdistigning og redusert gjeldsbelastning i flere år før akademikeren er ferdig utdannet og i full jobb. I tillegg har ikke tømreren en krone i studiegjeld. i virkeligheten så er er tømreren nesten klar for pensjonisttilværelsen innen akademikeren har utjevnet det økonomiske gapet (eiendom/verdistigning/total gjeldsbelastning/egen lønnsutvikling). Om økonomi er et viktig kriteria for valg av partner, så er det meningsløst å se på hva en «høyere utdannet» vil ha i lønn. Rent økonomisk vil du ha det langt romsligere med eksempelvis en tømrer. Anonymkode: c91a3...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #8 Skrevet 10. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det handler om begge deler. Jeg er en person som liker å utvikle meg og ha en jobb der jeg kan gjøre dette. Eksen min hadde heller ikke mye utdannelse, men hadde en jobb han kunne utvikle seg i. Denne personen har en jobb der det ikke er muligheter til det. Ingen ansvar, ingen mulighet til nye oppgaver og utfordringer. Og det tenker jeg sier noe om en viktig forskjell i personlighet. Når det gjelder økonomi har jeg helt ordinær lønn på nærmere 600 000 og forventer selvfølgelig ikke mer av en partner. Men med en assistentjobb uten noe form for ansvar kommer man desverre ikke langt. Jeg mener ikke rakke ned på han og hannes valg. For de er jo rett for han og sikkert mange andre. Men for meg føles det litt feil, at forskjellen blir for stor liksom. ts Anonymkode: 616cd...7c7 Da går du jo vite, så han slipper å belemres med dine fordommer. Anonymkode: 9a830...552
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #9 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er en person som liker å utvikle meg, og som ønsker et liv med råd til både hus og hytte. Jeg har «bare» ettårig fagskole, men tjener godt over millionen og har både hus og hytte. Evne til selvutvikling og å delta i interessante diskusjoner har jeg også. Anonymkode: 8b3de...bdc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #10 Skrevet 10. juni 2023 Føler at dette er veldig overfladisk. Men det er min mening. Er du ute etter penger så er ikke utdannelse det viktigste, jeg har "bare" fagbrev og tjener over 1 mill i året. Men det er ganske naturlig at kvinner søker menn med lik eller høyere utdannelse, har noe med at dere ønsker alltid å "stige" på den sosiale kurven. Jeg tror du burde finne deg en annen, ikke fordi at det er noe galt med mannen men fordi at du er for overfladisk til å klare å være glad i han på sikt. Du er tydelig et status menneske som har et behov for å gjøre de "riktige" tingene her i livet og det er helt greit, som på samme måte som at han er fornøyd med assistentjobben sin Anonymkode: 1044f...67d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #11 Skrevet 10. juni 2023 Det er nok ikke unormalt men heller ikke veldig utbredt. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva slags utdanningsnivå noen hadde så lenge de var fornøyde med hverdagen sin og hadde orden på økonomien. Anonymkode: bffec...5a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå