Gå til innhold

Røyke uten å bli avhengig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet sånn ca hvor mye eller hvor ofte man kan røyke uten å bli avhengig? 

Jeg røyka litt i sommerferien i fjor, og likte det godt, så jeg kommer nok til å røyke litt i ferien i år også. Men jeg er redd for å bli avhengig, så derfor lurer jeg på om noen har erfaringer? 

Anonymkode: 93442...502

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt individuelt. 

Ikke ta sjansen!!! Plutselig er du hekta. 

Hilsen en som angrer dypt

Anonymkode: f65dd...4f8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt individuelt. 

Ikke ta sjansen!!! Plutselig er du hekta. 

Hilsen en som angrer dypt

Anonymkode: f65dd...4f8

Det skjer vel ikke bare plutselig? Sånn fra en dag til neste?

AnonymBruker
Skrevet

Vape.

Anonymkode: 1682b...534

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skjer vel ikke bare plutselig? Sånn fra en dag til neste?

Nei. Men det går så sakte at plutselig oppdager du det. Så det føltes sånn. 

Anonymkode: 3f4e9...d5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Men det går så sakte at plutselig oppdager du det. Så det føltes sånn. 

Anonymkode: 3f4e9...d5f

Hvor lang tid tar det da? Er et par måneder trygt?

Skrevet

Sett opp en plan der du gir deg selv lov til å røyke innenfor faste datoer og klokkeslett. Du bør ikke gi deg selv mulighet til å røyke mer enn 10-20% av tiden, feks mellom 19-23 annenhver dag. Hvis trangen til å røyke blir så stor at du ikke klarer å holde planen - gratulerer, du er nå avhengig. Men om det skjer etter 2 dager eller 2 måneder er umulig å spå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tar det da? Er et par måneder trygt?

Det er riktignok veldig individuelt, men jeg ville sagt at et par måneder er veldig mye for lenge. For noen er en ukes tid med jevnlig røyking for lenge. Nkotin er den mest avhengighetsskapende substansen man kjenner. Det er mer avhengighetsskapende enn morfin, kokain, heroin og amfetamin. 

Anonymkode: 52410...802

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja..jeg er en sommer røyker. Elsker å røyke på sommeren..men ikke om vinteren-det blir for kaldt;) Dog,jeg snuser fra slutten av sept til mai.

Anonymkode: ac193...566

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg røyket hver dag i ett helt år uten å bli avhengig, så veldig forskjellig fra person til person.

Anonymkode: 7d010...cf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg røyket hver dag i ett helt år uten å bli avhengig, så veldig forskjellig fra person til person.

Anonymkode: 7d010...cf7

Da bør det jo ikke være noe problem å røyke litt i sommer, og kutte ut når skolen begynner igjen! 

AnonymBruker
Skrevet

Har røyka siden jeg var 18 år. I noen perioder har jeg røyka kanskje ti sigaretter per dag. Noen ganger tar jeg bare en. Så kan det gå en måned uten at jeg røyker i det hele tatt. Jeg har aldri blitt avhengig. Tror rett slett ikke jeg kan bli det. Røyker mest for det sosiale ved det.

Anonymkode: 91822...10a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Avhengighet er et valg. Har selv røyket flere pakker på en helg og deretter ikke tenkt på røyk på flere mnd. 

Anonymkode: d749b...88a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Individuelt. 

Jeg et par sigger hver sommer når jeg er på fest, men utover det ingenting. 

Anonymkode: fcce5...e27

Gjest Warrior
Skrevet

Det kan ingen vite på forhånd fordi det er så individuelt. Jeg har kun røyka når jeg er på fest/ute å drikker. Har aldri blitt avhengig og aldri røyka fast. Men det beste er å alltid la vær å røyke hvis du er redd for å bli avhengig fordi det kan plutselig skje etter å «bare røyke litt». Man vet aldri. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Individuelt. 

Jeg røyker et par sigger hver sommer når jeg er på fest, men utover det ingenting. 

Rettet

AnonymBruker
Skrevet

Ojjj så flinke dere har vært som klarte å røyke og ikke bli avhengige, veldig flott at dere deler deres uvanlige historier om et av verdens mest avhengighetsskapende stoffer.

Ikke gjør det, TS. Risikoen for avhengighet er stor og tobakksrusen er så lite merkbar at det ikke er verdt sjansen. Skal du først utsette deg dor et avhengighetsskapende og helsefarlig stoff så bruk i det minste ett som gir deg noe annet enn en 3-sekunders mild ørhetsfølelse.

Anonymkode: 3c8d1...7e4

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men er det virkelig verdt det for å se ut som en taper?

Anonymkode: c4514...281

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men er det virkelig verdt det for å se ut som en taper?

Anonymkode: c4514...281

Ja, for det er det viktige.. Hvordan noen synes man ser ut.. Ikke at man risikerer en livslang svært helseskadelig og svært dyr avhengighet..

Anonymkode: 3c8d1...7e4

Skrevet

Jeg husker jeg pleide å røyke en ti-pakning pr dag. Så reiste jeg på en to ukers tur til Kos i Hellas et år. Der nede røyket jeg en 20-pakning om dagen hele ferien... og ble hekta på det antallet røyk pr dag. Klarte aldri å kutte ned til 10 om dagen igjen, og fortsatte med 20 om dagen i mange år etterpå. Så for meg tok det to uker å bli avhengig av den mengden røyk pr dag.

Heldigvis sluttet jeg med den ufyselige uvanen i 2010.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...