Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og når kunne de peke på riktig gjenstand i en pekebok? Når begynte de å si helt enkel setninger, som f.eks "mamma der"? Og når begynte de å gjenta "alt" som blir sagt av folk rundt dem?

Anonymkode: fb3b4...11f

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å peke i retningen ting var, på riktig side i pekeboka og på gjenstander og bilder som liknet veldig på det vi spurte om rundt 12-13 måneder. Men barnet har veldig dårlig syn, så det er litt vanskelig å skille mellom ball og ballong når man ikke kan se noe mer enn at begge deler er runde, haha.

"Mamma min", "*navn* sin" og "heis opp" kom ganske samtidig rundt 15 måneder.

Begynte smått å herme etter ordene som ble sagt fra rundt 10 måneder, men da kun tonefallet og ikke selve ordet liksom. Er nå 16 måneder og hermer som en papegøye, med varierende grad av suksess. Noen ganger er ordene rene, og andre ganger er det mer som en drita full papegøye. 😅

Anonymkode: 6795c...4f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynte å snakke i setninger fra 8 måneder. Snakket tydelig. Husker ikke det med Peking i bøker. 

Anonymkode: bdcf6...23d

AnonymBruker
Skrevet

Peke husker jeg ikke lenger med noen av barna. Den eldste sa sitt første ord som vi var helt sikre på da hun var 10 mnd. (begynte å vinke og si "hadet" når noen skulle gå). Nesten samtidig kom det litt flere ord som ble tydelige for oss rundt. Og så gikk det i rykk og napp. Setninger på 2 ord kom litt før hun ble 1,5 år, og da hadde hun en skikkelig spurt, og i løpet av en måned ble det 4-5 ord på rad. Hun forsøkte å gjenta alt vi sa, med varierende hell, hele perioden fra de første ordene og frem til hun snakket tydelig og i lange setninger.

Den yngste sa sine første ord som vi forstod rundt ettårsdagen, og begynte å sette sammen ord, samt si ord på to stavelser da hun var 1,5 år. Hun gjentok også ord vi sa i samme periode, men var ikke som en lite ekko som gjentok absolutt alt, slik søsteren var. 

Men jeg jobber med småbarn og av alle jeg er møtt, er det noen svært få som har satt sammen ord ved 14 - 15 mnd, og noen få som er nærmere 2,5 år før de setter sammen ord. De fleste har begynt å peke for å kommunisere når de er 1,5 år. Og noen hermer etter absolutt alt som blir sagt, til og med yngre barns forsøk på ord som de selv er i stand til å uttale tydeligere. F.eks. kan de kalle en katt for maaah, selv om de er i stand til å si kattepus fordi barnet ved siden av med matbordet sier det sånn. Noen gjentar i liten grad det folk rundt sier høyt, men de registrere det, og kanskje sier de det inni seg. 

Anonymkode: db95c...32d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begynte å snakke i setninger fra 8 måneder. Snakket tydelig. Husker ikke det med Peking i bøker. 

Anonymkode: bdcf6...23d

😂 særlig.

Anonymkode: 641ed...53a

• Liker 2
Skrevet

Eldste er 3 år og begynte å snakke rundt jul. Pekte fra 1,5 år typ. 
Minste er 14 måneder og har babla siden hun var 10 mnd. Kan sette sammen to ord, f.eks «mamma se! Mamma kom!» , peker ikke enda men gjentar mye :) 

AnonymBruker
Skrevet

Min er 15 mnd og har pekt lenge (ikke alltid på riktig ting) men sier ingen ordentlige ord. Har såvidt begynt å si mamma og nei. Prøver iblant å herme etter ord og lyder da og babler mye. Skjønner mange enkle beskjeder (som gå til det rommet/vi skal spise/hent x/hvor er y og sånt)

Anonymkode: 8c091...e98

AnonymBruker
Skrevet

Min er 18 mnd. Kan si 3 ords setninger. Prater bra og gjør seg stort sett forstått, men han er tidlig ute. Han begynte vel å peke rundt 13-14 mnd.

Herme etter det vi sier husker jeg ikke spesifikt når var men det var tidlig.

De eldste barna begynte senere.

Anonymkode: cf3c0...bbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...