Gå til innhold

Hvaslags lue mangler jeg til barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 1,5 som starter i barnehage i august.

Har en tynn finlandshette/balaclava i ull på utsiden og bambusviskose på innsiden, denne er helt tynn. 

Også har vi en reima balaclava i ull med vindstoppere.

Hvaslags luer må jeg supplere med? 

Anonymkode: c3f93...2a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I august er det lurt ned en solhatt. 

I desember er det lurt med noe varmt. 

Dette finner du utav etterhvert 😊 du trenger ikke å ha klart alt i august! 

Anonymkode: 1d1b1...83b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I august er det lurt ned en solhatt. 

I desember er det lurt med noe varmt. 

Dette finner du utav etterhvert 😊 du trenger ikke å ha klart alt i august! 

Solhatt har jeg ja, og balaclavaen fra reima i ull er vel en vinterlue?😊

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ikke kjøpe så mye inn før start, ta det etterhvert når du vet behovene til ditt barn. Solhatt er den eneste luen du trenger å tenke på.

Anonymkode: 88b8d...d74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler å ikke kjøpe så mye inn før start, ta det etterhvert når du vet behovene til ditt barn. Solhatt er den eneste luen du trenger å tenke på.

Anonymkode: 88b8d...d74

Sier de i fra i barnehagen da om hva vi trenger? Jeg vet jo ikke dette noe mer om to måneder😅

Feks bomull eller ull tidlig høst?hvor mange i reserve osv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sier de i fra i barnehagen da om hva vi trenger? Jeg vet jo ikke dette noe mer om to måneder😅

Bor i Oslo

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja. Du får tips og liste fra barnehagen.  Og så kan du se hva de andre ungene har på seg, og tenke "oi, lises lue så god ut". Eller bare spørre i barnehagen hvilke typer lue de synes er gode. 

Selv jeg, som er trebarnsmor og på mitt 11.år som barnehagemamma spør jo barnehagen om det nå er på tide med vinterdress, eller om jeg nå skal ta med parkdressen. 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har en på 1,5 som starter i barnehage i august.

Har en tynn finlandshette/balaclava i ull på utsiden og bambusviskose på innsiden, denne er helt tynn. 

Også har vi en reima balaclava i ull med vindstoppere.

Hvaslags luer må jeg supplere med? 

Lue 1 er for september/oktober/mars/april. Lue 2 er for vinteren. Håper du har kjøpt str 1-2 og ikke 2-4. De er store. 

Du trenger et par bomullsluer. Helst uten knyting, også en solhatt/caps. 

Men viktigst av alt: butikkene er åpne hele året, og bortsett fra ei tynn bomullslue og en solhatt trenger du ingen av de andre luene til barnehagestart. De skal ikke medbringes til barnehagen før været tilsier det uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan spørre etterhvert. Spør også underveis om luen synes å fungere. At den sitter godt på og ikke glir ned foran øynene.

Luer er litt vanskelig. Det som sitter bra på Adrian, kan sitte helt feil på Sverre. Så kjøp underveis og prøv på i butikken. 

Anonymkode: 63569...992

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (33 minutter siden):

Lue 1 er for september/oktober/mars/april. Lue 2 er for vinteren. Håper du har kjøpt str 1-2 og ikke 2-4. De er store. 

Du trenger et par bomullsluer. Helst uten knyting, også en solhatt/caps. 

Men viktigst av alt: butikkene er åpne hele året, og bortsett fra ei tynn bomullslue og en solhatt trenger du ingen av de andre luene til barnehagestart. De skal ikke medbringes til barnehagen før været tilsier det uansett. 

Jeg kjøpte str 50 står ulikt på ulike side hvilken alder den er ment for, men jeg synes ikke den virket veldig stor, kommer vel an på hvor tight man vil at den skal sitte.

Hvorfor trenger jeg to bommulsluer når nr 1 er for høst og vår? Er det ikke bedre med tynn ull når det regner da ull holder på varmen når det er vått?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte str 50 står ulikt på ulike side hvilken alder den er ment for, men jeg synes ikke den virket veldig stor, kommer vel an på hvor tight man vil at den skal sitte.

Hvorfor trenger jeg to bommulsluer når nr 1 er for høst og vår? Er det ikke bedre med tynn ull når det regner da ull holder på varmen når det er vått?

Håper du har kjøpt etter ungen og ikke etter det som står på nett

Anonymkode: a2860...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Håper du har kjøpt etter ungen og ikke etter det som står på nett

Anonymkode: a2860...509

Det som stod på nett om str 50 er det samme som omkretsen på barnets hodet når den skal brukes. Så ja, har gått etter ungen 

Men noen påstår de er trange og andre store, men så ser jeg at det står ulikt for hvilken størrelse som er for hvilken alder, så antar folk ikke snakker om samme størrelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som stod på nett om str 50 er det samme som omkretsen på barnets hodet når den skal brukes. Så ja, har gått etter ungen 

Men noen påstår de er trange og andre store, men så ser jeg at det står ulikt for hvilken størrelse som er for hvilken alder, så antar folk ikke snakker om samme størrelse. 

Foreksempel så kjøpte jeg lue i str 50, noen steder står det at den er fra 1-2 år andre fra 2-4 år, og i selve luen står det fra 3-4 år(!!!)

Jeg prøvde den på ungen og den stt helt ok nå, litt luft mellom hodet og lue enkelte steder, men så er det mange måneder til den skal brukes. Den gled ikke ned i øynene. 

AnonymBruker
Skrevet

Foreksempel så kjøpte jeg lue i str 50, noen steder står det at den er fra 1-2 år andre fra 2-4 år, og i selve luen står det fra 3-4 år(!!!)

Jeg prøvde den på ungen og den stt helt ok nå, litt luft mellom hodet og lue enkelte steder, men så er det mange måneder til den skal brukes. Den gled ikke ned i øynene. 

Også er det de som sier man skal gå etter oppgitt cm omkrets.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du vil den skal sitte tight fordi den ellers sklir ned i øynene. Kivat-luene er ganske topptunge. 

Greit med et skift pga vann/sand/søle. Generelt sett trenger man flere luer høst/vår enn vinter, fordi på vinteren blir luen i verste fall litt våt pga snø. Så en tynn ullue er også helt gull. Du kommer til å miste oversikten over antallet luer og votter etter hvert. ;)

Kjøp inn underveis. Hør med barnehagen. De kan ha andre tanker enn jeg pga beliggenhet, utetid etc. I min bhg har vi egne klær til soving, f.eks. Rett og slett for å slippe problematikken med at det ligger igjen hjemme, ble vått i utetida, har blitt tisset i etc. Da må man brått ha to luer til - en for vinter og en for vår/høst. Men det er ikke alle barnehager der barna sover i vogn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Reserve? Jøsses.

Anonymkode: dfab8...7c6

AnonymBruker
Skrevet

En tynn lue i bomull på sommeren 

Anonymkode: 30dc5...987

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En tynn lue i bomull på sommeren 

Anonymkode: 30dc5...987

Aldri sett noen med lue midt på sommeren. Bruker solhatt da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 22.37):

Reserve? Jøsses.

Anonymkode: dfab8...7c6

Hva mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...