Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke deler av Norge er det IKKE eller lite rovdyr? Bjørn, gaupe, ulv, jerv og elg. Har sett både gaupe og elg på nært hold her jeg bor i Telemark allerede i år, og ønsker å være i marka et sted uten å måtte speide etter trusler hele turen. 

Anonymkode: a1a20...f0d

• Liker 1
Skrevet

Elg er ikke et rovdyr, selv om de er skummelt store. 

Ellers er vel svarer: ingen steder. De er mer redd deg, så sjansen er så utrolig liten for at det skal skje noe. 

• Liker 2
Skrevet

Elg som rovdyr faktisk. Identifiserer du deg som bark? 

Ellers høres du såpass hysterisk ut at det nok er best innendørs. Vent til du hører om flått. 😂😂😂😂😂

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilke deler av Norge er det IKKE eller lite rovdyr? Bjørn, gaupe, ulv, jerv og elg. Har sett både gaupe og elg på nært hold her jeg bor i Telemark allerede i år, og ønsker å være i marka et sted uten å måtte speide etter trusler hele turen. 

Rovdyr er redd mennesker

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

En gaupe er ikke mer trussel enn en cocker spaniel. Elg er det vel så og si overalt i landet. Du burde bo i byen og heller gå tur i parken.

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Tanuki said:

En gaupe er ikke mer trussel enn en cocker spaniel. Elg er det vel så og si overalt i landet. Du burde bo i byen og heller gå tur i parken.

Ikke send henne til oss i byen. Vi er happy som bare det med gaupe i nordmarka og ulv i østmarka. Elg har vi til og med i eplehagene på Nordstrand. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, så mange dumme svar fra nattrollene. Ville dyr man gjerne ikke ønsker å stå 20 meter fra helt alene, da. Hai angriper sjeldent mennesker, så samtlige over burde være komfortabel med å bli kastet i et svømmebasseng med en...

1 hour ago, Tomas77 said:

Ikke send henne til oss i byen. Vi er happy som bare det med gaupe i nordmarka og ulv i østmarka. Elg har vi til og med i eplehagene på Nordstrand. 

Ja, det er flott å vite at ville dyr eksisterer fra 35-kvadratmetersleiligheten sin eller gå en løype hvor tusenvis andre går hver dag, men jeg skulle gjerne gått i ekte villmark uten å ende ansikt til ansikt med et 500 kilos beist og lurer på hvor i landet dette med størst sannsynlighet kan gjøres. Bjørn, for eksempel, holder ikke til på vestlandet... Menneskevant elg kunne jeg også strøket på ryggen (eller har du ikke prøvd det...?), men en menneskesky en med kalver tror jeg self Tøffe-Tomas skulle ønske han ikke møtte på. Flått kan, som resten av oss vet, prelles av før de gjør skade. Det neste blir vel at jeg bør være redd kuer. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud, så mange dumme svar fra nattrollene. Ville dyr man gjerne ikke ønsker å stå 20 meter fra helt alene, da. Hai angriper sjeldent mennesker, så samtlige over burde være komfortabel med å bli kastet i et svømmebasseng med en...

Ja, det er flott å vite at ville dyr eksisterer fra 35-kvadratmetersleiligheten sin eller gå en løype hvor tusenvis andre går hver dag, men jeg skulle gjerne gått i ekte villmark uten å ende ansikt til ansikt med et 500 kilos beist og lurer på hvor i landet dette med størst sannsynlighet kan gjøres. Bjørn, for eksempel, holder ikke til på vestlandet... Menneskevant elg kunne jeg også strøket på ryggen (eller har du ikke prøvd det...?), men en menneskesky en med kalver tror jeg self Tøffe-Tomas skulle ønske han ikke møtte på. Flått kan, som resten av oss vet, prelles av før de gjør skade. Det neste blir vel at jeg bør være redd kuer. 

Du vil gå i ekte villmark men ikke møte rovdyr. Hører du selv hvor dum du høres ut? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kyr skader jo flere enn elg! For å ikke å snakke om hunder.

Endret av Tanuki
Skriveleif
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av alle de dyra du nevner er det kun elg jeg frykter. 

Bjørn, ulv, gaupe og jerv er ikke en fare for mennesker på fastlandsNorge (isbjørn og enkelte bjørnearter i nordamerika er en annen ting da).

Men elg som akkurat har blitt forlatt av sin mor? De er småskumle. Ikke fordi de nødvendigvis er aggressive, men fordi de ikke er redde og alt for nysgjerrige- og det tross alt er 200kg med ren muskelmasse. Det er litt som å møte en overamorøs dopa boler.... 

Når det er sagt har jeg aldri blitt angrepet av elg. Det eneste dyret som har angrepet meg har vært en vær. Og man kan le av sauer, helt til man blir stanga av en overkåt vær. Da innser man at 75kg med raseri ikke er til å spøke med. 

Nei, på fastlandsNorge frykter jeg av ingen ville dyr  😊

Anonymkode: 6d842...ce7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er sjeldent at bjørn er farlige mot mennesker. De merker at menneskene kommer og gjemmer seg. De er ikke de aggressive rovdyrene som på film, med mindre de føler seg truet.

Anonymkode: 1e1ed...265

AnonymBruker
Skrevet

Gaupe, ulv og jerv er ikke farlig for mennesker og ikke noe du trenger å speide etter.

Det er litt hysterisk, men er du veldig redd for ulv så kan du unngå den lille biten av landet hvor ulven er. 

UlvSkandinaviaflokkerogpar2022_2023_v2.thumb.jpg.09ca19c4cce7dd3257d236d107dd727b.jpg

Bjørn kaaan være farlig men er ekstremt lite sannsynlig å møte på da de nesten ikke finnes i Norge. Tar man forholdsregler er det null problem å ferdes i bjørneområder.

Individeri2022n175.thumb.png.7841b1f2803b49c60c5f19a878023c70.png

Elg er egebtlig det eneste dyret av disse du bør være litt på vakt for. Søk på nettet så finner du råd om hvordan du skal oppføre deg om du møter elg. Kort sagt, lag lyder når du går i skogen så du ikke overrasker en elg, og møter du allikeel på en elg så venter du enten på at den løper videre, eller så går du sakte baklengs vekk fra den.

Om du oppriktig er redd for gaupe og jerv så bør du ikke gå ut døra uten å pakke deg inn i 1 meter plastfolie og bli michelindamen.

Anonymkode: 1b554...dfc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Utsira kommune har nok ikke så mye rovdyr :D

Anonymkode: d0205...5d6

AnonymBruker
Skrevet

Vil gå i VILLMARK men uten alle dyra. Ok. Da er det ikke villmark lenger, bare planter, en tam skog.

Anonymkode: 6d802...8bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Større sjans for å bli drept av en ku enn en ulv. Det du burde være mest redd for er flått

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ville begynt å gå turer i "nærnaturen" der er du trygg, for så å øke området du går i når du får mer trygghet. 

Skrevet

Ulv er ikke noen norsk stamme. Tusenvis av dem i Russland, man kan ikke utrydde ulv i Norge, dem vandrer over grensene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...