AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #1 Skrevet 9. juni 2023 Når du tror du kjenner noen.. En venninne gjennom mange år og jeg jobber i samme bedrift, på hvert vårt kontor. Det var med god hjelp av meg at hun fikk jobben. Dette kan like godt deles i kategorien jobb og arbeidsliv, men jeg føler først og fremst det er mest graverende i vennskapsrelasjonen. Internt i firmaet finnes det goder som kan oppnås via konkurranser og poengsystem. Jeg har faktisk klart å oppdage ved en ren tilfeldighet at hun jukser og bedrar over en lav sko. Jeg er helt sjokkert. Det ble bare værre og værre jo mer jeg fant ut, jeg visste hvor jeg skulle lete etter "smutthull", og er helt overveldet over at hun, som jeg alltid har syntes så godt om, er villig til å gå i mot firmaets idéer og visjoner, ved å snuske til seg, dog interne , men likevel høytstående prestisjetunge premier innad i firmaet. Jeg skjønner ikke hvordan hun sover godt om natten når hun holde på med det hun gjør. Hun fremstår som superflink, dyktig og hardtarbeidende der hun er ansatt. Men når jeg nå vet det jeg vet, så ser jeg bare en person som vil være flink pike for å dekke over fakta, fordi det hun egentlig holder på med ikke er bra i det hele tatt. Hva burde jeg gjøre? Sende firmaet et anonymt brev? Konfrontere henne direkte selv? Jeg orker ikke se på at hun skal motta flere belønninger når hun IKKE har fortjent dem! Jeg blir kvalm. Anonymkode: e2e6c...263 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #2 Skrevet 9. juni 2023 Ja det er ikke greit. Si fra til ledelsen Anonymkode: e4bf9...297 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #3 Skrevet 9. juni 2023 Du kan jo tipse sjefen om disse «smutthullene». Kanskje andre også gjør som henne. Anonymkode: 1a0b0...417 9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #4 Skrevet 9. juni 2023 Om du har merket disse smutthullene som gjør det mulig å jukse, er det merkelig at ikke ledelsen vet om det allerede. Enten vet at de har funnet ut av det selv, eller blitt varslet av andre. Men du kan jo sende de en mail og fortelle om disse mulighetene for juks. Anonymkode: 6719a...63d 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #5 Skrevet 9. juni 2023 Har du en fortrolig i ledelsen du kan tipse «anonymt»? Tror jeg ville delt det jeg har oppdaget; ikke for å straffe venninnen, men sikre at de som virkelig fortjener det får den påskjønnelsen de fortjener. Anonymkode: 38a7f...0c7 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #6 Skrevet 9. juni 2023 Det hadde ikke jeg heller klart å se på. Du kan jo tipse anonymt. Enten snakke fortrolig med en i ledelsen eller skrive ett notat hvor du lister opp smutthullene og at du misstenker at noen benytter seg av de. Anonymkode: 9055e...885 2
NiceOrNothing Skrevet 9. juni 2023 #7 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når du tror du kjenner noen.. En venninne gjennom mange år og jeg jobber i samme bedrift, på hvert vårt kontor. Det var med god hjelp av meg at hun fikk jobben. Dette kan like godt deles i kategorien jobb og arbeidsliv, men jeg føler først og fremst det er mest graverende i vennskapsrelasjonen. Internt i firmaet finnes det goder som kan oppnås via konkurranser og poengsystem. Jeg har faktisk klart å oppdage ved en ren tilfeldighet at hun jukser og bedrar over en lav sko. Jeg er helt sjokkert. Det ble bare værre og værre jo mer jeg fant ut, jeg visste hvor jeg skulle lete etter "smutthull", og er helt overveldet over at hun, som jeg alltid har syntes så godt om, er villig til å gå i mot firmaets idéer og visjoner, ved å snuske til seg, dog interne , men likevel høytstående prestisjetunge premier innad i firmaet. Jeg skjønner ikke hvordan hun sover godt om natten når hun holde på med det hun gjør. Hun fremstår som superflink, dyktig og hardtarbeidende der hun er ansatt. Men når jeg nå vet det jeg vet, så ser jeg bare en person som vil være flink pike for å dekke over fakta, fordi det hun egentlig holder på med ikke er bra i det hele tatt. Hva burde jeg gjøre? Sende firmaet et anonymt brev? Konfrontere henne direkte selv? Jeg orker ikke se på at hun skal motta flere belønninger når hun IKKE har fortjent dem! Jeg blir kvalm. Anonymkode: e2e6c...263 Høres rart ut å kunne jukse til seg belønninger ved å gå imot firmaet . Hadde sendt et anonymt brev til ledelsen . Ikke konfronter henne privat . 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #8 Skrevet 10. juni 2023 Ja, jeg har også tenkt mest på å varsle anonymt. Synes rett og slett ikke hun fortjener å bli konfrontert av meg og kan få muligheten til å ta til fornuft. Vinne priser på falske premisser fremstår utrolig umoralsk og jeg gjør meg jo noen tanker om hvilke andre ting hun ellers i livet kan ha slike dårlige holdninger til. Hun har tydeligvis en kynisk holdning til det å overkjøre folk og kaste andre under bussen. "Smutthullene" er nok mange og litt åpenbare. Derav bare dumme mennesker som benytter seg av dem, nettopp fordi de er lette å oppdage når man først vet hvor man skal se. Dette er bygget på ærlighet og pålitelighet i et firma der dette en av firmaets grunnleggende verdier for alle involverte. Derfor føler jeg meg delvis skyldig i å ha fått en person som likevel åpenbart IKKE har de holdningene jeg trodde, inn i firmaet. Veldig pinlig og jeg er utrolig skuffa. TS Anonymkode: e2e6c...263
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #9 Skrevet 10. juni 2023 Når du har en giftig jobbkultur som bruker konkurranse og poeng, så legger man opp til dårlig oppførsel. Du sier verdiene til firma er bra, men hvor bra kan de være når de har et drittsystem som det? Anonymkode: a08e1...d2e 10 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #10 Skrevet 10. juni 2023 Forstår ikke hva dette er for noe jeg. Anonymkode: d603d...7bf 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #11 Skrevet 10. juni 2023 Det er egentlig ikke et drittsystem. Det er en gode, om man gjør det bra på visse områder. Det er ikke dette systemet som er prioritet nummer en i firmaets hovedfokus. Alt går fint, selv uten dette "systemet". Så lenge alle er oppriktige og ærlige i hva de holder på med. Hovedfokuset er på min såkalte venninne, som jeg hjalp med å få jobb, som overkjører det faktum av at det er noen andre enn henne som fortjener premiene. Hun lever tydeligvis godt med seg selv, høyt der oppe på sin høye hest. Det er nettopp det jeg er skuffet og forbannet på. Jeg trodde ikke hun var en person som var i stand til å gjøre slikt. Dilemmaet er, at om og når jeg avslører dette, så vil hele belønningsordningen/korthuset rase, og vennskapet definitivt gå i dass, for godt. TS Anonymkode: e2e6c...263
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #12 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dilemmaet er, at om og når jeg avslører dette, så vil hele belønningsordningen/korthuset rase, og vennskapet definitivt gå i dass, for godt. TS Anonymkode: e2e6c...263 Men vil du egentlig ha en venninne med slike verdier og holdninger? Ikke sikkert belønningsordningen raser, hvis man klarer å tette igjen smutthullene. Om så, tenker jeg det er viktigere å redde firmaet. Du kan i verstefall risikere å bli medskyldig, hvis de finner ut av det - og at du har visst om dette hele veien. Da er det bedre å si ifra, og beklage ledelsen når du hjalp henne med å få jobben. Du kunne ikke vite hva hun var i stand til å gjøre. Anonymkode: 705aa...430 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #13 Skrevet 10. juni 2023 Det ryddigste her er å gå rett til ledelsen selv og varsle om at du har oppdaget smutthullene og også at de er blitt misbrukt av henne. Har du mulighet til det, ta utskrifter av det som dokumenterer det du sier. Hvis ikke kan hun sikkert lett komme med en historie hvor du blir gjort til syndebukk, var medskyldig eller hva ellers hun måtte finne på. Om du går til ledelsen, viser hva du har oppdaget, kan dokumentere det, og du sier at siden du faktisk var med på å anbefale henne da hun ble ansatt, så kan du ikke la dette bare få fortsette å skje, når du har oppdaget hvordan hun holder på, at du er sjokkert over hva hun gjør, og at du aldri hadde trodd dette om henne. Jeg ville sagt at dere har vært venninner, men at du er lojal mot arbeidsgiver, og at du ikke kan sette ditt vennskap over arbeidsgiver, når hun tydeligvis faktisk bedrar firmaet, og at du beklager at du ikke visste noe om disse sidene hennes da du anbefalte henne for stillingen. Anonymkode: 649aa...b4f 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #14 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det ryddigste her er å gå rett til ledelsen selv og varsle om at du har oppdaget smutthullene og også at de er blitt misbrukt av henne. Har du mulighet til det, ta utskrifter av det som dokumenterer det du sier. Hvis ikke kan hun sikkert lett komme med en historie hvor du blir gjort til syndebukk, var medskyldig eller hva ellers hun måtte finne på. Om du går til ledelsen, viser hva du har oppdaget, kan dokumentere det, og du sier at siden du faktisk var med på å anbefale henne da hun ble ansatt, så kan du ikke la dette bare få fortsette å skje, når du har oppdaget hvordan hun holder på, at du er sjokkert over hva hun gjør, og at du aldri hadde trodd dette om henne. Jeg ville sagt at dere har vært venninner, men at du er lojal mot arbeidsgiver, og at du ikke kan sette ditt vennskap over arbeidsgiver, når hun tydeligvis faktisk bedrar firmaet, og at du beklager at du ikke visste noe om disse sidene hennes da du anbefalte henne for stillingen. Anonymkode: 649aa...b4f Takk, denne er i helt riktig retning hvordan jeg kan tenke meg og ta det videre👍 gode tips. TS Anonymkode: e2e6c...263 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #15 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men vil du egentlig ha en venninne med slike verdier og holdninger? Ikke sikkert belønningsordningen raser, hvis man klarer å tette igjen smutthullene. Om så, tenker jeg det er viktigere å redde firmaet. Du kan i verstefall risikere å bli medskyldig, hvis de finner ut av det - og at du har visst om dette hele veien. Da er det bedre å si ifra, og beklage ledelsen når du hjalp henne med å få jobben. Du kunne ikke vite hva hun var i stand til å gjøre. Anonymkode: 705aa...430 Enig. Jeg tar heller litt av risikoen av det å melde fra, og selv kanskje bli mistenkt, enn at det skal få fortsette. TS Anonymkode: e2e6c...263 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #16 Skrevet 10. juni 2023 Tenk på deg selv. For egen del er det en risk å melde fra. Bare la det gå, men da vet du hvertfall hvilke person hun er. Anonymkode: 7ebb4...4bf
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #17 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 8.00): Når du har en giftig jobbkultur som bruker konkurranse og poeng, så legger man opp til dårlig oppførsel. Du sier verdiene til firma er bra, men hvor bra kan de være når de har et drittsystem som det? Anonymkode: a08e1...d2e Høres ut som mlm😅 Anonymkode: 0cee5...d9f
n_97 Skrevet 11. juni 2023 #18 Skrevet 11. juni 2023 Si til ledelsen at du har oppdaget smutthull og vil gjøre dem oppmerksom på dem. Uten å nevne noen navn i det hele tatt.
Lacy Skrevet 11. juni 2023 #19 Skrevet 11. juni 2023 Du føler deg utsatt for et personlig svik. Det stemmer ikke. Hun er sin egen moralske vokter, du er ikke. For argumentasjonens del kunne man like gjerne sagt at det er din skyld som fikk henne ansatt et sted hvor det er så lett å ta snarveier..? Hvorfor er det verre at hun tar snarveier enn at andre kolleger gjør det? Fordi hun er flinkest til det? Dette er jo et strukturelt problem på arbeidsplassen og et ledelsesproblem først og fremst. Hvis du først skal tyste på dette må du legge dine personlige følelser til side, og anse dette som et profesjonelt anliggende som du er inne på selv. Du kommer alltid til å bli tatt mer seriøst om du klarer å ikke ‘føle’ for mye i arbeidslivet. Du har oppdaget smutthull og mulighet for snarveier. Rapporter det og la ledelsen ta ansvar for å finne juksemakerne og/eller utbedre systemet slik at det ikke kan gjentas. La ledelsen foreta personaloppfølging om de ønsker det. Hvordan du vil forholde deg til at du og din venn har ulik definisjon av ‘arbeid godt utført’ må du finne ut av. Ved å la dette utspille seg uten å peke på henne vil du jo se mer av hvordan hun er. En potensiell avsløring fra ledelsen er nyttig for deg. Om de ikke gjør noe med det er jo det en indikasjon på at de godtar fusk. I verste fall kan det påvirke deg negativt og skape konflikter som presser deg ut av arbeidsplassen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå