plastjuletre Skrevet 10. januar 2006 #1 Skrevet 10. januar 2006 Fant en kjøttdeig i frysen som gikk ut på dato 25.08 Lenge siden jeg har ryddet i frysen ja Kan jeg bruke den?
Malama Skrevet 10. januar 2006 #2 Skrevet 10. januar 2006 (endret) Dersom den har lagt i fryseren siden FØR den gikk ut, så kan du normalt bruke den ja. Men tin den i kjøleskapet, ikke på benken, og bruk den med en gang. (altså med en gang den er tint, ikke sånn "løp og ta ut, MÅ være i dag") Endret 10. januar 2006 av Malama
plastjuletre Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2006 Jeg har lagt den i varmt vann i vasken, for å bruke den nå... Blir den ødelagt av det? Bakteriene formerer seg kanskje raskere?
Malama Skrevet 10. januar 2006 #4 Skrevet 10. januar 2006 ALDRI tine mat i varmt vann. skal du "hurtig tine" mati vann, så er det KALDT VANN! ALLTID KALDT VANN! Varmt vann er ikke bra for maten. enten den er utgått eller ei. så flytt det over i kaldevann snarest.
plastjuletre Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2006 Tror jeg bare kjøper en ny kjøttdeig jeg...
Malama Skrevet 10. januar 2006 #6 Skrevet 10. januar 2006 Det er også en løsning. Du hadde sikket overlved om du spiste denne også da altså. Men tin mat i kaldt vann, ikke i varmt vann.
Grooo Skrevet 10. januar 2006 #7 Skrevet 10. januar 2006 Så lenge ting er fryst ned FØR "best før" fristen holder de lenge i frysen hvis de ligger i tett pakke og har hatt kald temperatur. Men som Malama sier, det å tine i varmt vann er aldri lurt, så jeg tror jeg hadde gått for ny kjøttdeig jeg også i dette tilfellet...
Fakse Skrevet 10. januar 2006 #8 Skrevet 10. januar 2006 Du kan helt sikkert fint bruke den, selv om du har tint den i varmt vann. Årsaken til at man skal tine i kaldt vann er at det lett kjennes ut som kjøttdeigen blir tørr når man tiner den med for mye varme. Samme resultat om du tiner den for hardt i mikro eller bare på steikepanna med å skrape av etterhvert som det tiner (vet mange som gjør det, men det blir altå litt mer tørt da). Om du skal bruke kjøttdeigen i tomatsaus eller linkende går det i alle fall bra, men om det er kjøttkaker du planlegger så kan det hende de blir litt tørre.
Cathie Skrevet 10. januar 2006 #9 Skrevet 10. januar 2006 Hvorfor skal man ikke tine i varmt vann? Jeg har alltid pleid å gjøre det jeg, legger f eks kyllingfilet i plastpose og i varmt vann... Er det farlig?
plastjuletre Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #11 Skrevet 10. januar 2006 Hvorfor skal man ikke tine i varmt vann? Jeg har alltid pleid å gjøre det jeg ← me 2..
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #12 Skrevet 10. januar 2006 Jeg tiner det, og så lukter jeg på det. Lukter det da rart, går det i søpla.
Fakse Skrevet 10. januar 2006 #13 Skrevet 10. januar 2006 Så lenge ting er fryst ned FØR "best før" fristen holder de lenge i frysen hvis de ligger i tett pakke og har hatt kald temperatur. ← Helt enig med deg. Med mindre det har vært fryst lenge i en mini-fryser på toppen av et kjøleskap da. Temperaturen i disse er mye høyere enn i en vanlig dypfryser, så mat bør ikke oppbevares der lengre enn noen uker. Er man usikker, test temperaturen i fryseren med et termometer. Det bør være -18 grader for at mat skal kunne oppbevares lenge. Uansett skal aldri noe oppbevares lengre enn et år, og mat med mye fett skal ikke oppbevares lengre enn 3-6 måneder.
plastjuletre Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #14 Skrevet 10. januar 2006 Med mindre det har vært fryst lenge i en mini-fryser på toppen av et kjøleskap da. Temperaturen i disse er mye høyere enn i en vanlig dypfryser, så mat bør ikke oppbevares der lengre enn noen uker. Er man usikker, test temperaturen i fryseren med et termometer. Det bør være -18 grader for at mat skal kunne oppbevares lenge. Uansett skal aldri noe oppbevares lengre enn et år, og mat med mye fett skal ikke oppbevares lengre enn 3-6 måneder. ← :bukke: Bøyer meg i støvet! ALT dere vet
Malama Skrevet 10. januar 2006 #15 Skrevet 10. januar 2006 Jeg tiner kjøttdeig på steikepanna, null problem. (til å ha i kjøttsaus altså, når jeg har glemt den. skjer av og til.) Men å ikke tine i varmevann har jeg lært er pga kjøttets kvalitet (og jeg ville i alle fall ikke gjort det med kylling!) ikke pga at det blir tørt. Men altså fordi det kan bli dårlig. Og dessuten tiner det fort og greit med kalt vann.
Fakse Skrevet 10. januar 2006 #16 Skrevet 10. januar 2006 :bukke: Bøyer meg i støvet! ALT dere vet ← Men så er jeg mat-geek også da
Gjest gjest1 Skrevet 10. januar 2006 #17 Skrevet 10. januar 2006 Jeg tiner kjøttdeig på steikepanna, null problem. (til å ha i kjøttsaus altså, når jeg har glemt den. skjer av og til.) Men å ikke tine i varmevann har jeg lært er pga kjøttets kvalitet (og jeg ville i alle fall ikke gjort det med kylling!) ikke pga at det blir tørt. Men altså fordi det kan bli dårlig. Og dessuten tiner det fort og greit med kalt vann. ← Enig med deg. Det tiner faktisk raskere i kaldt vann enn varmt, er noe fysikk greier som jeg ikke kan forklare. Men har noe med varmeoverføring alla det som skjer inni foten til anda når den står på isen.
Gjest gjest1 Skrevet 10. januar 2006 #18 Skrevet 10. januar 2006 Jeg tiner kjøttdeig på steikepanna, null problem. (til å ha i kjøttsaus altså, når jeg har glemt den. skjer av og til.) Men å ikke tine i varmevann har jeg lært er pga kjøttets kvalitet (og jeg ville i alle fall ikke gjort det med kylling!) ikke pga at det blir tørt. Men altså fordi det kan bli dårlig. Og dessuten tiner det fort og greit med kalt vann. ← Enig med deg. Det tiner faktisk raskere i kaldt vann enn varmt, er noe fysikk greier som jeg ikke kan forklare. Men har noe med varmeoverføring alla det som skjer inni foten til anda når den står på isen.
Scheherazade Skrevet 10. januar 2006 #19 Skrevet 10. januar 2006 Jeg hadde ikke hatt skrupler med å bruke kjøttdeigen iallfall. Apropos dette med tining i vann, stemmer at det går desidert raskest å tine i kaldt vann. Dette er fordi at dersom du tiner i varmt vann tiner utsiden av kjøttdeigen først og danner et isolerende lag, slik at det tar evigheter før innsiden blir tint. Med kaldt vann derimot, tines kjøttdeigen fra innsiden og ut. Gjelder forøvrig alt kjøtt som skal tines fort! (Kanskje noen kan sette i gang et eksperiment på dette à la diskusjonen med kaldt og varmt vann? Slik at vi får en ordentlig tidsangivelse for hvor mye fortere det går i kaldt vann? )
Cathie Skrevet 10. januar 2006 #20 Skrevet 10. januar 2006 (endret) Men å ikke tine i varmevann har jeg lært er pga kjøttets kvalitet (og jeg ville i alle fall ikke gjort det med kylling!) ← Du har helt sikkert rett, men jeg har aldri blitt dårlig av å gjøre det, ei heller har maten smakt rart. Kanskje jeg har vært heldig.. Skriveleiften meldte seg Endret 10. januar 2006 av Cathie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå