AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #1 Skrevet 9. juni 2023 Det finnes lydbøker som kun lånes ut til dyslektikere/svaksynte/ADHD/osv. Hvorfor selges ikke disse lydbøkene også til funksjonsfriske? Når lydbøkene først er laget så kan de vel like gjerne bli brukt av alle? Anonymkode: 985da...ae0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #2 Skrevet 10. juni 2023 Det er vel et spørsmål om rettigheter - institusjonen som får rett til å lage et spesialtilpasset eksemplar på grunn av loven som påbyr dette, har neppe andre rettigheter, og interessen for spesialtilpassede bøker er tydeligvis ikke stor nok til at det lønner seg å markedsføre slike bøker kommersielt; det er heller ikke sikkert at forlaget som har rettighetene til boken, er interessert i dette. Anonymkode: 5562b...bac 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #3 Skrevet 10. juni 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er vel et spørsmål om rettigheter - institusjonen som får rett til å lage et spesialtilpasset eksemplar på grunn av loven som påbyr dette, har neppe andre rettigheter, og interessen for spesialtilpassede bøker er tydeligvis ikke stor nok til at det lønner seg å markedsføre slike bøker kommersielt; det er heller ikke sikkert at forlaget som har rettighetene til boken, er interessert i dette. Anonymkode: 5562b...bac Tusen takk! TS Anonymkode: 985da...ae0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #4 Skrevet 10. juni 2023 Ja, det handler om rettigheter. Jussen er ganske komplisert så jeg skal ikke forklare det her. Men jeg kan nevne at der Storytel får låne ut mange tusen eksemplarer av hver lydbok, får NLB ofte kun låne ut fem eller ti eksemplarer om gangen slik at det blir lang kø på mange bøker. F.eks. Veien til førerkortet, pleier å ha ventetid på mange måneder, tidvis rundt ett år. Så når det allerede er så vanskelig for dyslektikere, svaksynte og andre grupper med lånerett hos NLB, så er det lett å forstå at det ikke er mulig å gi funksjonsfriske lånerett. Anonymkode: 3a94f...05e 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #5 Skrevet 10. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det handler om rettigheter. Jussen er ganske komplisert så jeg skal ikke forklare det her. Men jeg kan nevne at der Storytel får låne ut mange tusen eksemplarer av hver lydbok, får NLB ofte kun låne ut fem eller ti eksemplarer om gangen slik at det blir lang kø på mange bøker. F.eks. Veien til førerkortet, pleier å ha ventetid på mange måneder, tidvis rundt ett år. Så når det allerede er så vanskelig for dyslektikere, svaksynte og andre grupper med lånerett hos NLB, så er det lett å forstå at det ikke er mulig å gi funksjonsfriske lånerett. Anonymkode: 3a94f...05e Takk! TS Anonymkode: 985da...ae0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #6 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk! TS Anonymkode: 985da...ae0 Nå har jeg ingen erfaring med lydbøker, som tydeligvis har restiksjoner med tanke på hvor mange eksemplarer som kan lånes ut samtidig, men bøker for synshemmede ligger åpent ute på nett i docx-format - uten noen begrensninger for hvor mange som kan laste dette ned; for eksempel Akkordboka: https://www.google.no/search?q=filetype%3Adocx+akkordboka Anonymkode: 5562b...bac
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #7 Skrevet 10. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nå har jeg ingen erfaring med lydbøker, som tydeligvis har restiksjoner med tanke på hvor mange eksemplarer som kan lånes ut samtidig, men bøker for synshemmede ligger åpent ute på nett i docx-format - uten noen begrensninger for hvor mange som kan laste dette ned; for eksempel Akkordboka: https://www.google.no/search?q=filetype%3Adocx+akkordboka Anonymkode: 5562b...bac Takk! TS Anonymkode: 985da...ae0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå