Gå til innhold

Har jeg fått utbetalt riktig feriepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Vet der er flere tråder om dette nå, men jeg er ganske ny i arbeidslivet og håper noen snille sjeler kan hjelpe meg. 
Jeg begynte i ny jobb vinteren 2022. Feriepengergrunnlaget mitt er 260 000 kroner. 
Jeg avvikler ferie i hele juli, og har blitt trukket for 20 dager ferie. Hvor mye er det riktig at jeg skal ha utbetalt?

Anonymkode: c4c55...db8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke beregnes uten å vite månedslønnen din.

Anonymkode: 2a666...b32

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kan ikke beregnes uten å vite månedslønnen din.

Anonymkode: 2a666...b32

55 000 brutto. mvh ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er feriepengeprosenten din? Den skal være minimum 10,6. Men med tariffavtale er den oftest 12%. 

Det du gjør er å finne ut hvor mange prosent du har, deretter finne ut hvor mye dette utgjør av feriepengegrunnlaget ditt. Så tar du dette minus de 20 dagene ferie. Da får du svaret på hvor mye du skal få utbetalt. 

Anonymkode: 1f41f...e06

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor mye er feriepengeprosenten din? Den skal være minimum 10,6. Men med tariffavtale er den oftest 12%. 

Det du gjør er å finne ut hvor mange prosent du har, deretter finne ut hvor mye dette utgjør av feriepengegrunnlaget ditt. Så tar du dette minus de 20 dagene ferie. Da får du svaret på hvor mye du skal få utbetalt. 

Anonymkode: 1f41f...e06

Feriepengegrunnlaget mitt er 260 000 og jeg har 12%. Hvordan trekker jeg fra 20 dagers ferie fra dette beløpet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feriepengegrunnlaget mitt er 260 000 og jeg har 12%. Hvordan trekker jeg fra 20 dagers ferie fra dette beløpet?

Har du sett på lønnslippen din? Det står jo der. Feks står det 1700,- × 20 hos meg (beløpet som er trekt for ferie). 

Anonymkode: 952e7...e3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du sett på lønnslippen din? Det står jo der. Feks står det 1700,- × 20 hos meg (beløpet som er trekt for ferie). 

Anonymkode: 952e7...e3c

Det står kun et bruttobeløp som er trukket fra ("Feriejustering 20 dager"). Bruttobeløpet er høyere enn min brutto månedslønn, så jeg får det ikke helt til å stemme.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det står kun et bruttobeløp som er trukket fra ("Feriejustering 20 dager"). Bruttobeløpet er høyere enn min brutto månedslønn, så jeg får det ikke helt til å stemme.. 

Da er du sikkert trukket for 5 uker ferie som er mest vanlig. Det er jo høyere enn vanlig brutto mnd lønn. 

Anonymkode: 6381e...eb8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du trekt 5 uker ferie blir feriepeng utbetalingen din 22700kr

Anonymkode: 3ddca...298

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke har jobbet hele fjoråret, altså året feriepengene ble opparbeidet, kan ikke arbeidsgiver pålegge deg å ta ut mer ferie enn det du har opparbeidet feriepenger for å dekke.

Du er trukket for fem uker, men dette er jo feil hvis du ikke har tenkt å avvikle fem uker ferie i 2023, kanskje bare 2 eller 3 fordi det er det du har opparbeidet deg.

Lønningskontoret er rette sted å ringe om dette er noe du mener er feil trukket, og få rettet opp i det.

Anonymkode: 85ff8...a16

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dersom du ikke har jobbet hele fjoråret, altså året feriepengene ble opparbeidet, kan ikke arbeidsgiver pålegge deg å ta ut mer ferie enn det du har opparbeidet feriepenger for å dekke.

Du er trukket for fem uker, men dette er jo feil hvis du ikke har tenkt å avvikle fem uker ferie i 2023, kanskje bare 2 eller 3 fordi det er det du har opparbeidet deg.

Lønningskontoret er rette sted å ringe om dette er noe du mener er feil trukket, og få rettet opp i det.

Om arbeidsplassen stenger ned i ferien kan de det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 2.51):

Er du trekt 5 uker ferie blir feriepeng utbetalingen din 22700kr

Anonymkode: 3ddca...298

Dumt spørsmål igjen, men betaler man skatt av dette beløpet? TS. 

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 7.29):

Jeg avvikler 4 uker nå i sommer, og har 1 uke "til gode", så det kan stemme. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...