AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #1 Skrevet 9. juni 2023 Lurte på om noen har noen råd til ei som kjenner på veldig angst for fødsel? Er førstegangs og er så redd for alt som kan gå galt, hvor sterke smerter jeg kommer til å ha, redd for å bli skadet... Anonymkode: 9a8fe...eb6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #2 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lurte på om noen har noen råd til ei som kjenner på veldig angst for fødsel? Er førstegangs og er så redd for alt som kan gå galt, hvor sterke smerter jeg kommer til å ha, redd for å bli skadet... Anonymkode: 9a8fe...eb6 Jeg følte veldig på det selv. Hadde problemer pga andre ting før i livet. Men det som hjalp meg var noe jeg leste her - å tenke gjennom riene som bølger. Jeg skulle ri på bølgene. Si hei til dem. Og adjø. Akkurat denne rien skal jeg aldri møte igjen. Det ble som en oppgave som holdt meg fattet og rolig; og som holdt meg fokusert gjennom smertene. Jeg sa det høyt også mange ganger. HADET BRA, ADJØ NÅ Tror mannen min og jordmor lurte på hva jeg drev med en periode. Men det var en lettelse for meg. Det er ikke sikkert det hjelper andre, men det hjalp meg! Anonymkode: 3437f...9e0 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #3 Skrevet 9. juni 2023 Snakk med jordmor som du går til kontroller hos. Hun kan også sende henvisning til psykiatrisk sykepleier eller en annen samtalepartner om du har behov for det. Jordmor kan også henvise deg til poliklinikken på sykehuset hvor du kan ha jordmorsamtaler. Det viktigste er å få pratet ut om det og legge en plan som du føler deg trygg på. Har selv gått gjennom et svangerskap med fødselsangst, så vet veldig godt hvordan det er! Håper du får den hjelpen du trenger for å finne den beste løsningen for deg ❤️ Anonymkode: 62b5a...8d5
Kvinne87Rogaland Skrevet 10. juni 2023 #4 Skrevet 10. juni 2023 Jeg gruet meg mye gjennom første svangerskap (fødte i februar). Men uka før fødsel forvant det, av en eller annen grunn. Da ble jeg mer spent, kjente etter rier og tegn til fødsel. Fødselen var veldig vond, jeg skal ikke lyve. Men der og da er man så "i modus" og smertene er en del av det. Også er det en helt fantastisk følelse å få babyen ut og opp på brystet. Jeg gruer meg ikke til neste gang. Det blir noen timer med smerter, men det er verdt det!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #5 Skrevet 10. juni 2023 Snakk med jordmor! Det er veldig sjelden det går veldig galt, og det er MYE god smertelindring å få. Det kan gjøres avtale om at du kan få epidural tidlig, for eksempel. Anonymkode: c10fe...cef
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #6 Skrevet 10. juni 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Snakk med jordmor! Det er veldig sjelden det går veldig galt, og det er MYE god smertelindring å få. Det kan gjøres avtale om at du kan få epidural tidlig, for eksempel. Anonymkode: c10fe...cef Hvis du ikke vil føde, så kan du også be om keisersnitt. Det er en del fordeler for dem som gruer seg til fødsel. Du slipper å aktivt delta selv. Du er garantert god smertelindring under operasjonen, og får (etter min oppfatning) i større grad adekvat smertelindring dersom det oppstår mer smerter i ettertid enn hva du kunne risikert hvis du var uheldig med vaginal fødsel. Det er sikrere for barnet, og ca likt risikomessig for deg (men noen andre faktorer, eks større risiko for moderat blødning, ingen risiko for underlivsskader) Det med å få spesialavtaler for for god smertelindring i vaginal fødsel synes i alle fall jeg det er vanskelig å stole på. Helsevesenet kunne jo innrettet seg slik at alle ble tilbudt god smertelindring (slik man gjør ved operasjoner), men fordi det ikke er standard er det vanskelig å stole på. Alltid risiko for at det ikke var så viktig likevel for den man møter i helsevesenet, de tenker jo at det de tilbyr alle er bra nok. Det er dessuten ikke alle som synes det er noe ok å måtte gå på angst-samtaler og få journalnotater på at man ønsker mer smertelindring enn standard, men som gjerne kan argumentere for at de ønsker keisersnitt - blant annet fordi keisersnitt faktisk har mindre risiko for barnet. (Det går enda sjeldnere alvorlig galt ved keiersersnitt enn ved vaginal fødsel). Det er heller ikke sikkert jordmor er mest hensiktsmessig instans for å diskutere saken, ettersom de fleste jordmødre er veldig for vaginal fødsel. Man kan også snakke med fastlegen og med gynekolog. Anonymkode: debdb...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #7 Skrevet 10. juni 2023 Ikke ligg på rygg og fød! Da er bekkenet på det smaleste og risikoene for skader øker. Ser for meg at basseng-fødsel er best. Varmt vann hjelper mot rier. Anonymkode: d5d80...039
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #8 Skrevet 10. juni 2023 For meg hjalp boken «positiv fødsel». Brukte mange av teknikkene derfra og fødselen gikk som en drøm. Fikk også en epidural som satt så godt at eg ville gifte meg med legen ❤️ Anonymkode: 03c8f...9ec
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #9 Skrevet 10. juni 2023 Jeg fødte nummer to i går, hadde ekstremt fødeangst men ba om å få epidural så tidlig som mulig (hadde ikke epidural med førstemann og det var mildt sagt vondt). Epiduralen var helt magisk, fjernet all smerte (er jo ikke garantert å gjøre det men som regel har den god effekt!). Jeg lå i senga og snappet og holdt på å duppe til da jeg var 10 cm åpen😅 pressriene var litt vonde da, men den fasen går så fort så det er null stress jeg skal ha tre barn og epidural 100 % neste gang også😅 så fremt det ikke blir styrtfødsel da😅 be om all smertelindring du kan få, hvis det er smertene som skremmer deg🥰 Anonymkode: 9095b...c36
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #10 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis du ikke vil føde, så kan du også be om keisersnitt. Det er en del fordeler for dem som gruer seg til fødsel. Du slipper å aktivt delta selv. Du er garantert god smertelindring under operasjonen, og får (etter min oppfatning) i større grad adekvat smertelindring dersom det oppstår mer smerter i ettertid enn hva du kunne risikert hvis du var uheldig med vaginal fødsel. Det er sikrere for barnet, og ca likt risikomessig for deg (men noen andre faktorer, eks større risiko for moderat blødning, ingen risiko for underlivsskader) Det med å få spesialavtaler for for god smertelindring i vaginal fødsel synes i alle fall jeg det er vanskelig å stole på. Helsevesenet kunne jo innrettet seg slik at alle ble tilbudt god smertelindring (slik man gjør ved operasjoner), men fordi det ikke er standard er det vanskelig å stole på. Alltid risiko for at det ikke var så viktig likevel for den man møter i helsevesenet, de tenker jo at det de tilbyr alle er bra nok. Det er dessuten ikke alle som synes det er noe ok å måtte gå på angst-samtaler og få journalnotater på at man ønsker mer smertelindring enn standard, men som gjerne kan argumentere for at de ønsker keisersnitt - blant annet fordi keisersnitt faktisk har mindre risiko for barnet. (Det går enda sjeldnere alvorlig galt ved keiersersnitt enn ved vaginal fødsel). Det er heller ikke sikkert jordmor er mest hensiktsmessig instans for å diskutere saken, ettersom de fleste jordmødre er veldig for vaginal fødsel. Man kan også snakke med fastlegen og med gynekolog. Anonymkode: debdb...8cb Har du dokumentasjon på at planlagt keisersnitt er tryggere for barnet? Tenker her selvsagt på en lavrisikosituasjon, ikke seteleie eller lignende. Anonymkode: c10fe...cef 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #11 Skrevet 10. juni 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: Har du dokumentasjon på at planlagt keisersnitt er tryggere for barnet? Tenker her selvsagt på en lavrisikosituasjon, ikke seteleie eller lignende. Anonymkode: c10fe...cef Ja. Dette tror jeg er den beste som er, men er fra Kina. Ikke store forskjellen, men bedre for baby med keisersnitt. https://www.ajog.org/article/S0002-9378(15)00099-X/fulltext. Det finnes en studie av lavrisikofødende fra Norge, men er målt kun dem over 35 år. Ligger her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4988032/ Du må se på statistikken selv for å se det tydelig i den norske. Statistikk her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4988032/table/Tab5/?report=objectonly Anonymkode: debdb...8cb
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #12 Skrevet 10. juni 2023 Hadde selv voldsomt fødselsangst og hadde samtale med jordmor på HS og på sykehuset. Hjalp da ingenting. Fikk bare info om å skrive fødebrev og beskjed om at «dette kom til å gå bra». Ja ha ha. Endte opp med en fødsel hvor masse gikk galt og nå skal jeg aldri, ALDRI ha flere barn. Hurra for helsenorge og kvinnehelse. Anonymkode: 299ef...c24 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #13 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hadde selv voldsomt fødselsangst og hadde samtale med jordmor på HS og på sykehuset. Hjalp da ingenting. Fikk bare info om å skrive fødebrev og beskjed om at «dette kom til å gå bra». Ja ha ha. Endte opp med en fødsel hvor masse gikk galt og nå skal jeg aldri, ALDRI ha flere barn. Hurra for helsenorge og kvinnehelse. Anonymkode: 299ef...c24 Å du tenkte at det der ville hjelpe ts fordi?? Anonymkode: 76af4...eff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå