TinyDancer Skrevet 10. januar 2006 #1 Del Skrevet 10. januar 2006 Når dere sier "takk skal du ha" til noen (som faktisk har hjulpet deg med noe), hva forventer du å få som svar da? Jeg er opplært til å si "værsegod".. Men virker som om det er mange som reagerer litt negativt på det? Er det "feil" å innrømme at man faktisk har hjulpet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peony Skrevet 10. januar 2006 #2 Del Skrevet 10. januar 2006 "Bare hyggelig" høres i hvert fall bedre ut enn "værsågod"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. januar 2006 #3 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg tror jeg pleier å svare: "Jo, bare hyggelig!" - for det er jo hyggelig å kunne hjelpe/bidra med noe. "Værsågod" er også et "legitimt" svar sånn jeg ser det - syns ikke det er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2324 Skrevet 10. januar 2006 #4 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg sier "bare hyggelig", hvis jeg har hjulpet noen med noe. Værsågod bruker jeg kun hvis jeg har gitt noe, til noen. Mat for eksempel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. januar 2006 #5 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Heh... jeg hadde nok hevet øyenbrynene litt dersom jeg hadde fått 'værsågod' som svar. Bare hyggelig, det var så lite, eller det var da ingenting el.l. er greit å si. EDT: værsågod høres litt ovenfra og ned ut, kanskje Men hadde det vært noe virkelig stort, som en dyyyr gave eller noe, der du visste at giveren virkelig hadde gitt noe, eller noen hadde gjort en stor jobb for å hjelpe deg, er det helt ålreit med et værsågod. Endret 10. januar 2006 av soleil~noir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 10. januar 2006 #6 Del Skrevet 10. januar 2006 Må si meg enig me de andre her. "det var så lite", "ingenting å takke for" eller "bare hyggelig", "gleden på min side" etc langt mer vanlig, med mindre det var noe stort/dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Manic Skrevet 10. januar 2006 #7 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg bruker "bare hyggelig" i private sammenhenger. Men på jobb sier jeg værsegod, det er jo hyggelig å hjelpe der og, men det er jo også jobben min (og heller ikke alltid bare hyggelig ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 10. januar 2006 #8 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg bruker "bare hyggelig" i private sammenhenger. Men på jobb sier jeg værsegod, det er jo hyggelig å hjelpe der og, men det er jo også jobben min (og heller ikke alltid bare hyggelig ) ← I jobbsammenheng gjør jeg så mangt... Jeg takker jo mine kolleger for hjelpen når de gjør jobben sin, mange ganger for dagen. Somregel svarer de ikke så mye, eller "bare hyggelig" eller "den er grei" eller sånn, og de sier "værsegod" så får de nå heller bare gjøre det, men det ville være rart, ettersom de bare har gjort jobben sin. Men jeg takker dem når for at de gjør jobben sin jeg. for hadde de ikke gjort det, så hadde ikke jeg kommet videre med min. Og jeg sier "bare hyggelig" om noen skulle finne på å takke for at jeg gjør min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 10. januar 2006 #9 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg svarer: "alt i orden", "bare hyggelig", "ikke noe problem" alt etter hva jeg synes "passer" der og da. Men jeg svarer i hvertfall garantert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Manic Skrevet 10. januar 2006 #10 Del Skrevet 10. januar 2006 I jobbsammenheng gjør jeg så mangt... Jeg takker jo mine kolleger for hjelpen når de gjør jobben sin, mange ganger for dagen. Somregel svarer de ikke så mye, eller "bare hyggelig" eller "den er grei" eller sånn, og de sier "værsegod" så får de nå heller bare gjøre det, men det ville være rart, ettersom de bare har gjort jobben sin. Men jeg takker dem når for at de gjør jobben sin jeg. for hadde de ikke gjort det, så hadde ikke jeg kommet videre med min. Og jeg sier "bare hyggelig" om noen skulle finne på å takke for at jeg gjør min. ← Jeg tenkte på kunder jeg Det er jo bare hyggelig å hjelpe kollegaer. Men i min sommer/julejobb så vasker jeg kontoret til folk, og da er det værsegod, med mindre det er en kjekkas jeg shiner pulten for...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimse Skrevet 10. januar 2006 #11 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Satt og tenkte litt, og endte vel opp med at det er litt hipp som happ hva som kommer ut, ofte er det morsomt å si værsågod, fordi motpersonen ikke forventer det, rett og slett! Meeeen, det kommer jo selvfølgelig an på settingen. Hyggelig, skulle bare mangle, eller det var da så lite, er vel det som går mest igjen. Endret 10. januar 2006 av vimselims Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 10. januar 2006 #12 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg tenkte på kunder jeg Det er jo bare hyggelig å hjelpe kollegaer. Men i min sommer/julejobb så vasker jeg kontoret til folk, og da er det værsegod, med mindre det er en kjekkas jeg shiner pulten for...... ← Jaah... har ikke kunder jeg som jeg forholder meg til sånn i det daglige, så derfor tenkte jeg ikke på det. Men selvsagt, kunder er noe annet enn kolleger. Selv om få av dem takker meg for hjelpen når jeg gjør jobben min og hjelper dem, så takker jeg altså bevisst dem for hjelpen når de gjør jobben sin og hjelper meg. Selv om de har betalt for det, og det egentlig er en selvfølge. Jeg takker for hjelpen, jeg er høflig oppdraff. Mine kolleger takker somregel ikke, og svarer ikke så ofte når jeg takker. Men jeg takker nå. Så skal de ikke klage på at jeg er uhøfflig i alle fall! (jeg er jo "den unge jenta" på kontoret, så jeg trenger ikke være "den uhøffligeungjenta" i tillegg... Dagens unge er jo så frekke... Jeg må passe på å ikke bli plassert i den gruppa...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 10. januar 2006 #13 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Utrolig mange som når jeg sier takk skal du ha eller værsegod eller lignende bare svarer ja... det skjer når jeg står i kassa da - i klesbutikk. Er det merkeligste svaret jeg får... aner ikke hva jeg skal si for noe jeg da. Blir like paff hver gang. Endret 10. januar 2006 av Arwen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. januar 2006 #14 Del Skrevet 10. januar 2006 Sier "ikke noe problem/stress" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 10. januar 2006 #15 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg sier "bare hyggelig" uansett om jeg syns det var hyggelig å hjelpe til eller ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 10. januar 2006 #16 Del Skrevet 10. januar 2006 "skulle det være en annen gang" er jo og en fin replikk. syns værsågod er helt kurant, jeg. kjapt og enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 10. januar 2006 #17 Del Skrevet 10. januar 2006 Sier alltid "Bare hyggelig", "ingen årsak" eller "ikke no' problem!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diktern Skrevet 10. januar 2006 #18 Del Skrevet 10. januar 2006 Værsågod hvis jeg har gitt bort noe konkret. bare hyggelig/ikke no problem o.l hvis jeg har gjort noen er tjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nita Skrevet 10. januar 2006 #19 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg bruker ofte "ingen årsak" eller "bare hyggelig" alt etter situasjonen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lassie Skrevet 10. januar 2006 #20 Del Skrevet 10. januar 2006 Sier stort sett det samme som de andre her, "bare hyggelig", "ikke noe å takke for", "det var da ingenting", "skulle bare mangle" osv. Sier svært sjelden værsågod. Når jeg gir folk gaver og de takker, sier jeg som regel "bare hyggelig" eller "my pleasure" - fordi jeg setter pris på å gi folk gaver også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå