Gå til innhold

Er ungen min deprimert eller bare pre-teen??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 11, skal begynne i 7. klasse.

Vi har bodd her ett år snart, hjemflyttere til gamle trakter etter et år borte.

Hun har absolutt fått seg venner, dog legger jeg merke til at dagens ungdom og barn ikke er like mye og renner som da jeg var ung. Hun sier at de fleste venninne vil være hjemme, og mange av de er mest på skjerm…

Jeg lurer på om hennes giddaløshet skyldes alderen, eller fordi det er for få venner tilgjengelig, om hun er deprimert/sliten av noe.
I kveld skulle gi være alene hun og jeg, men hun vil liksom ikke finne på noe med meg. Ingen forslag og ingen konkrete ting hun vil gjøre.
Hun er derimot meget glad dersom jeg drar avgårde og hun får være alene hjemme.

Er det virkelig blitt drit kjedelig å henge med mora si?

Anonymkode: 5e4e3...8c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er dritkjedelig å henge med mamma. Samtidig foregår ALT på mobilen, så å sitte alene på rommet med mobilen er det nye henge rundt ute.

Sorry, du er utdatert😂 Gi det noen år så er du in igjen, om du gir henne plassen hun trenger nå.

Anonymkode: 8b48f...a84

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror hun er normal, ala 2023- generasjonen.

Men det vi er vitne til er jo litt bekymringsverdig, er det ikke det? Nå tenker jeg ikke spesielt på din datter, men hele samfunnet. Jeg tenker noe er galt i samfunnet vårt når barn ikke liker å henge sammen lenger med andre mennesker, men ønsker å sitte på skjerm. Jeg lurer på hvordan det skal gå med disse, når de må bli voksne og ta ansvar i hverdagen med alt det innebærer?

Anonymkode: 46947...aec

AnonymBruker
Skrevet

Går hun på noen aktiviteter / sport? 
Hvilke aktiviteter gjør dere som familie sammen? 

Det er forskjell på å sitte inne 7 dager i uka å glo på en skjerm, og å være ute på tur, trening osv 3-4 ganger i uka.. 

Anonymkode: 339a3...9e6

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hun er 11, skal begynne i 7. klasse.

Vi har bodd her ett år snart, hjemflyttere til gamle trakter etter et år borte.

Hun har absolutt fått seg venner, dog legger jeg merke til at dagens ungdom og barn ikke er like mye og renner som da jeg var ung. Hun sier at de fleste venninne vil være hjemme, og mange av de er mest på skjerm…

Jeg lurer på om hennes giddaløshet skyldes alderen, eller fordi det er for få venner tilgjengelig, om hun er deprimert/sliten av noe.
I kveld skulle gi være alene hun og jeg, men hun vil liksom ikke finne på noe med meg. Ingen forslag og ingen konkrete ting hun vil gjøre.
Hun er derimot meget glad dersom jeg drar avgårde og hun får være alene hjemme.

Er det virkelig blitt drit kjedelig å henge med mora si?

Ja det er helt vanlig i den alderen og opp til over 20

Anonymkode: 83186...f51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men det vi er vitne til er jo litt bekymringsverdig, er det ikke det? Nå tenker jeg ikke spesielt på din datter, men hele samfunnet. Jeg tenker noe er galt i samfunnet vårt når barn ikke liker å henge sammen lenger med andre mennesker, men ønsker å sitte på skjerm. Jeg lurer på hvordan det skal gå med disse, når de må bli voksne og ta ansvar i hverdagen med alt det innebærer?

Det er veldig leit at det er sånn det er blitt ja. Håper det snart kommer en motgenerasjon som snur alt på hodet igjen. Det er trist å se at barna våre bare sitter inne, og at det er normalen.

Anonymkode: 8b48f...a84

AnonymBruker
Skrevet

Man begynner ikke i 7. klasse når man er 11 vel? 

Anonymkode: e8879...ba3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Man begynner ikke i 7. klasse når man er 11 vel? 

Anonymkode: e8879...ba3

Man gjør jo der, fyller sikkert 12 i år 

Anonymkode: cb942...215

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere sammen? Har dere felles interesser? Jeg hadde ikke felles interesser med min mor da jeg vokste opp, så vi hang ikke sammen før jeg ble voksen og egentlig tilpasset meg litt hennes interesser for at vi skulle ha noe snakke om.

Anonymkode: 4fb75...bdd

AnonymBruker
Skrevet

Det er slik tenåringer er. I tillegg er fritiden deres gjennomorganisert av fritidsaktiviteter så de er ikke ute i gata på samme måte som før. 

Anonymkode: d6c35...533

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja jeg syns jo det er horribelt. Jeg er en av de mammaene som er veldig strenge på skjerm.
Men samtidig ser jeg at hun blir «the odd one out» fordi mange av de andre får nærmest fri tilgang på skjerm…

Går hun på noen aktiviteter / sport? 
Hvilke aktiviteter gjør dere som familie sammen? 

Det er forskjell på å sitte inne 7 dager i uka å glo på en skjerm, og å være ute på tur, trening osv 3-4 ganger i uka.. 

Anonymkode: 339a3...9e6

Hun har gått på sport! Men gikk lei, det ble alvor i aldersgruppen hennes (satsing og myyye trening) og da mistet hun gleden over det.

Vi har en fin og trygg relasjon, og har alltid vært en veldig aktiv familie. Men nå er det åpenbart ikke sååå fristende å henge med meg lenger 🤪

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også ei på 11 år, snart 12 og 7.klasse. Og jeg har observert og tenkt det samme. Javisst blir det mye skjerm, men så tenker jeg det at hver generasjon har vel sin form for underholdningsgreie. Jeg er vokst opp på 70 og 80 tallet. Ja vi var mer ute i gata, men vi satt jo også med hodet nedi Donald blader, fantomet, etc og jeg kan huske min mor var til tider passe frustrert, vi barna var da vanskelig å få kontakt med, bladene fløyt overalt etterpå etc og jada vi visste hvor bladene skulle legges.

Og vi snakker idag om voksne som er på skjerm foran barna. Vel, var det noe bedre i min barne og ungdom da foreldrene forsvant bak en gigasvær avis hver dag etter middagen, og neida alle gjorde ikke det, men veldig mange, det var jo sånn de voksne fikk lest nyheter, dødsannonser, tilbud etc den gangen. Og bak denne gigasvære avisa kunne de jo sitte en stund.

Jeg tenker hver generasjon har sine ting, noe bra og noe ikke fullt så bra. 

Anonymkode: 1bf3b...a14

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt 

Anonymkode: cb780...bc3

AnonymBruker
Skrevet

De snakker jo md hverandre på skjerm

Anonymkode: cb780...bc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...