AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #1 Skrevet 9. juni 2023 Spør ettersom jeg har brukt en god del penger allerede bare på å forberede meg til turen. Har fornyet pass som kostet en del, nye klær, osv. vi lander i Milan, men vi skal videre til Firenze hvor vi har en Airbnb ventende klar for oss. Den + flybillettene har vi allerede betalt på forhånd. Lurer bare på om det er tilstrekkelig med 700 euro på én uke. Tror de andre jeg vil reise med er gira på å gjøre masse aktiviteter, men vil selv bare slappe av og sole meg. I tillegg til at vi må tilbake til Milan for så å ta flyet derfra og tilbake til Norge på hjemveien. Holder dette? Tenkte det hadde vært koseligere å handle inn mat, for så å gå ut og spise kun på kveldene/til frokost noen ganger noen tips til å reise på et så stramt budsjett? Må regne med at det blir en del penger for transport, men jeg er ikke så gira på å kjøpe klær. Kanskje bare suvenirer og smykker. Anonymkode: d4e7b...089
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #2 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spør ettersom jeg har brukt en god del penger allerede bare på å forberede meg til turen. Har fornyet pass som kostet en del, nye klær, osv. vi lander i Milan, men vi skal videre til Firenze hvor vi har en Airbnb ventende klar for oss. Den + flybillettene har vi allerede betalt på forhånd. Lurer bare på om det er tilstrekkelig med 700 euro på én uke. Tror de andre jeg vil reise med er gira på å gjøre masse aktiviteter, men vil selv bare slappe av og sole meg. I tillegg til at vi må tilbake til Milan for så å ta flyet derfra og tilbake til Norge på hjemveien. Holder dette? Tenkte det hadde vært koseligere å handle inn mat, for så å gå ut og spise kun på kveldene/til frokost noen ganger noen tips til å reise på et så stramt budsjett? Må regne med at det blir en del penger for transport, men jeg er ikke så gira på å kjøpe klær. Kanskje bare suvenirer og smykker. Anonymkode: d4e7b...089 Sole deg i Firenze? Anonymkode: ce276...8f5 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #3 Skrevet 9. juni 2023 alt går jo. Legg det i 7 konvolutter så vet du hva du kanbruke hver dag:) Anonymkode: e091c...832
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #4 Skrevet 9. juni 2023 Syns det høres stramt og stusselig ut jeg. Tenker stortsett 1000 euro for lang weekend og noe mer for ukes tur. Men jeg gjør ting, og prøver å nyte av landet jeg besøker via både mat, opplevelser, shopping/kafé Anonymkode: e16ad...ffc
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #5 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sole deg i Firenze? Anonymkode: ce276...8f5 Tenkte først på om ts kanskje er litt forvirret mtp beliggenheten til Firenze, men man kan vel for så vidt sole seg hvor som helst. Kanskje de skal bo et sted med basseng? Anonymkode: 5762d...787 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #6 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenkte først på om ts kanskje er litt forvirret mtp beliggenheten til Firenze, men man kan vel for så vidt sole seg hvor som helst. Kanskje de skal bo et sted med basseng? Anonymkode: 5762d...787 Da bor de i såfall et sted i provinsen Firenze. Ikke i byen Firenze. Provinsen Firenze er ganske stor, og inneholder blant annet mange landsbyer/landbruksområder der det er mange agriturismoer og andre leiemuligheter med basseng. Vedr. om 750-800 euro er nok: 1. Er transport tur/retur Milano betalt? 2. Har dere eget kjøkken der dere leier? Anonymkode: ae513...35b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #7 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenkte først på om ts kanskje er litt forvirret mtp beliggenheten til Firenze, men man kan vel for så vidt sole seg hvor som helst. Kanskje de skal bo et sted med basseng? Anonymkode: 5762d...787 Litt rart sted å dra for å sole seg. Anonymkode: ce276...8f5 5
Bigote Skrevet 9. juni 2023 #8 Skrevet 9. juni 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Spør ettersom jeg har brukt en god del penger allerede bare på å forberede meg til turen. Har fornyet pass som kostet en del, nye klær, osv. vi lander i Milan, men vi skal videre til Firenze hvor vi har en Airbnb ventende klar for oss. Den + flybillettene har vi allerede betalt på forhånd. Lurer bare på om det er tilstrekkelig med 700 euro på én uke. Tror de andre jeg vil reise med er gira på å gjøre masse aktiviteter, men vil selv bare slappe av og sole meg. I tillegg til at vi må tilbake til Milan for så å ta flyet derfra og tilbake til Norge på hjemveien. Holder dette? Tenkte det hadde vært koseligere å handle inn mat, for så å gå ut og spise kun på kveldene/til frokost noen ganger noen tips til å reise på et så stramt budsjett? Må regne med at det blir en del penger for transport, men jeg er ikke så gira på å kjøpe klær. Kanskje bare suvenirer og smykker. Anonymkode: d4e7b...089 Anbefaler flixbus fra Milano -Firenze - Milano. Fine busser til rundt 20-30 euro per person en vei. Dropp taxi i Milano og ta T-banen. Sparer mye tid og penger på dette. Så anbefaler jeg å rusle litt vekk fra turistsentrum i Firenze når dere skal spise pga. pris. God mat finnes overalt. Ellers så ser jeg ikke noe problem å sole seg i Firenze så lenge sola skinner og man beveger seg vekk fra de trange gatene. God tur. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #9 Skrevet 9. juni 2023 Det kommer helt an på reisefølget ditt! Vil de spise/drikke ute hver dag, er det stramt. Vil de ta taxi hit og dit? Vil de clubbe? Stramt. Italia er dyrt for turister, men ok for lokalbefolkningen, unngå turiststeder. I 2002 drakk jeg en cola light på et kjent torg i Firenze og måtte ut med 116 kr. Dagen før hadde den kostet rundt 20 kr et annet sted. Jeg var sjokkert, for i Norge har vi ikke den typen prisforskjeller. Anonymkode: d5938...c22
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #10 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det kommer helt an på reisefølget ditt! Vil de spise/drikke ute hver dag, er det stramt. Vil de ta taxi hit og dit? Vil de clubbe? Stramt. Italia er dyrt for turister, men ok for lokalbefolkningen, unngå turiststeder. I 2002 drakk jeg en cola light på et kjent torg i Firenze og måtte ut med 116 kr. Dagen før hadde den kostet rundt 20 kr et annet sted. Jeg var sjokkert, for i Norge har vi ikke den typen prisforskjeller. Anonymkode: d5938...c22 Her tar du helt feil på flere punkter. Italia er dritdyrt også for lokalbefolkningen. Har vi ikke den type forskjeller? Ok, prøv å bestille en cola eller en pils på Aker Brygge i Oslo, og bestill det samme i en bakgate på Sagene. Ikke noe prisforskjell? Anonymkode: ae513...35b 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #11 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det kommer helt an på reisefølget ditt! Vil de spise/drikke ute hver dag, er det stramt. Vil de ta taxi hit og dit? Vil de clubbe? Stramt. Italia er dyrt for turister, men ok for lokalbefolkningen, unngå turiststeder. I 2002 drakk jeg en cola light på et kjent torg i Firenze og måtte ut med 116 kr. Dagen før hadde den kostet rundt 20 kr et annet sted. Jeg var sjokkert, for i Norge har vi ikke den typen prisforskjeller. Anonymkode: d5938...c22 Dette gjelder over store deler av verden. Også I Norge. Det handler om beliggenhet. De aller fleste steder betaler du mye mer for mat og drikke dersom du vil sitte på et "berømt" sted. Husk at de som driver spisestedene på berømte steder, betaler ekstremt mye mer i husleie enn de som driver på mer anonyme steder Anonymkode: ae513...35b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #12 Skrevet 9. juni 2023 Det er basseng i byen Firenze også. Bodde på hotell ca 50 meter fra bymuren med basseng 😊 Anonymkode: 67343...bab 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #13 Skrevet 9. juni 2023 Tror du må satse på å lage det meste av maten i kjøkkenet jeg håper leiligheten deres har, inkludert å lage lunsj de fleste dager. Anonymkode: e1421...b15
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #14 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er basseng i byen Firenze også. Bodde på hotell ca 50 meter fra bymuren med basseng 😊 Anonymkode: 67343...bab Ja, det vet jeg, men det er allikevel et rart sted å reise til for å sole seg. Ikke være med på ting og se byen. Anonymkode: ce276...8f5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #15 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, det vet jeg, men det er allikevel et rart sted å reise til for å sole seg. Ikke være med på ting og se byen. Anonymkode: ce276...8f5 Er da helt topp å sole seg i Firenze. Merkelig flisespikkeri fra din side... Anonymkode: d7c7d...066 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #16 Skrevet 10. juni 2023 Jeg har reist en del i Italia, og ville nok beregnet 10.000 NOK for ei uke eller i alle fall 1000 pr dag til mat, aktiviteter og transport. Evnt shopping kommer i tillegg. Når jeg først hadde vært der, ville jeg blitt med på noen aktiviteter, som å besøke Duomo-gruppen, santa Maria novella kirka, boboli-hagen og uffizi eller galleria dell academia, samt kanskje en vingård og andre byer i nærheten. God tur😊 Anonymkode: ab379...b22 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #17 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har reist en del i Italia, og ville nok beregnet 10.000 NOK for ei uke eller i alle fall 1000 pr dag til mat, aktiviteter og transport. Evnt shopping kommer i tillegg. Når jeg først hadde vært der, ville jeg blitt med på noen aktiviteter, som å besøke Duomo-gruppen, santa Maria novella kirka, boboli-hagen og uffizi eller galleria dell academia, samt kanskje en vingård og andre byer i nærheten. God tur😊 Anonymkode: ab379...b22 1000 euro per dag? Anonymkode: d4e7b...089
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #18 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1000 euro per dag? Anonymkode: d4e7b...089 Leser du ikke hva ab skriver?? Det står «NOK» der Anonymkode: 4a329...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #19 Skrevet 10. juni 2023 Jeg skal være tre uker i Italia i sommer, og håper på å holde meg til 50euro om dagen i snitt for mat. Frokost blir hjemme i leiligheten. Lunch på et bakeri/sandwichsjappe eller lignende ca. 15euro, middag ca. 25euro(får en pastarett eller en pizza til den summen på restaurant altså), pluss en is her og der. Jeg drikker ikke alkohol eller brus da, så det hjelper sikkert på. Taxi eller annen transport tar vi ikke, vi går overalt, ellers har vi leiebil. Anonymkode: 50cd1...3f0
reiseglad Skrevet 10. juni 2023 #20 Skrevet 10. juni 2023 700 € er jo 8200 kr. Jeg hadde fint klart å holde meg til det budsjettet, men fordrer at jeg ikke shopper (har alt, trenger «ingenting») - shopping er forøvrig alt for dyrt i Italia etter min lommebok. Har du leilighet med kjøkken, så fikser du mat selv. Spis middag med venner, tusle i gatene og se noen severdigheter, og det går fint å sole seg i Firenze. Jeg har gjort det i Roma også☀️ Har alltid med er skjerf/sarong og kan legge meg pal i en park. Ikke ta taxi, men bruk offentlig transport. Mye artigere (har gjort det fra flyplassen i LA også). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå