Gå til innhold

vi trenger en hannhund til vår terrier

Anbefalte innlegg

Skrevet

men hvor i all verden skal vi henvende oss? vet ikke om så veldig mange hannhunner av dette slaget i mitt nærmiljø. vi trenger en for parring av vår tispe.

kontaktet cairn terrier klubben, men de svarer aldri...lagt inn annonse på dyrenett. men uten hell

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK. Blir litt langt borte fra den hunden jeg kjenner... ;)

Håper det ordner seg, da!

Skrevet (endret)

Har du tatt en tlf til avlsrådet i terrierklubben? Disse bør jo være tilgjengelige vil jeg tro. Edit: Ikke for parring(ler), men for råd og veiledning.

Endret av vimselims
Skrevet

Oppdretteren din da?

Har hun noen å anbefale?

Jeg gikk gjennom oppdretter første gang Inka fikk valper. Syns de var absolutt tryggest.

Hvordan kriterier har klubben for å få bruke rasen i avl?

Hos oss må begge foreldredyrene være HDfrie og de skal ha hatt en rød sløyfe på utstilling.

Skrevet

spør oppdretter, de er inne i miljøet og vet hvem som bør kontaktes, og har helt sikkert også peiling på hvilke hunder som er attraktive for den linjen din kommer fra.

Skrevet

har kontanktet dem jeg kjøpte hunden av, men det viste seg nå i ettertid at min hund har noen skavanker som det ikke ble opplyst om når jeg kjøpte, derav fikk jeg vite at min hund aldri kan stilles ut og godkjennes, noe jeg fikk opplyst om ved kjøp.. jeg fikk da vite at jeg kunne kreve refursjon av penger, pga jeg ikke vil få solgt valper til full pris, samt t jeg betalte full pris. tok kontakt med dem, men dette ville de absolutt ikke høre på og slang på røret.. så somd ere forstår så kommer ikke de så godt overens med meg, og det er ikke et alternativ lenger..dessverre..

synd det skal være så vanskelig.. :forvirret:

Skrevet
har kontanktet dem jeg kjøpte hunden av, men det viste seg nå i ettertid at min hund har noen skavanker som det ikke ble opplyst om når jeg kjøpte, derav fikk jeg vite at min hund aldri kan stilles ut og godkjennes, noe jeg fikk opplyst om ved kjøp.. jeg fikk da vite at jeg kunne kreve refursjon av penger, pga jeg ikke vil få solgt valper til full pris, samt t jeg betalte full pris. tok kontakt med dem, men dette ville de absolutt ikke høre på og slang på røret.. så somd ere forstår så kommer ikke de så godt overens med meg, og det er ikke et alternativ lenger..dessverre..

synd det skal være så vanskelig.. :forvirret:

Du må lese kjøpskontrakten din og se hva som står der.

Hvis feilene/manglene er av slik type at man med det blotte øye kan se, feks tannstilling, vet jeg ikke hvordan evt refusjon fungerer.

Hvis disse feilene/manglene er av slik karakter at hunden din ikke kan stilles og godkjennes er det vel lite tvilsomt at avlsrådet anbefaler en parring, og du bør også vurdere om det er slik at hunden din faktisk ikke bør ha et kull.

Skrevet

Hvorfor skal du avle på hunden din?

Når man skal drive oppdrett er det viktig å tenke på at man skal få friske valper. Dette oppnår man ved å vurdere både hannhund og tispas egenskaper og stamtavler. I tillegg har man et ekstra snavar når man skal avle på rasehunder, siden man må tenke på hva man kan tilføre rasen. Du forteller at hunden din ikke er typisk innenfor rasen og ikke kan stilles ut. Oppdrettere har jobbet i mange generasjoner med å utvikle rasen til det den er i dag, er det virkelig tjenelig at du da skal avle på hunder som ikke er i tråd med rasestandard?

Det er sjelden penger i oppdrett. Det kan komme mange store og uforutsette utgifter. bare tenk på hvor store veterinærutgiftene blir hvis du må ta keisersnitt. Uansett når du kjøper en valp er det vanskelig å se om den vil utvikle seg til å bli rasetypisk. En valp kan utvikle seg i mange ulike retninger. Så at en oppdretter ikke kan gi garanti for at hunden skal kunne brukes i avl er vanskelig og svært sjelden.

Jeg håper jeg har misforstått. Men for meg virker avlsprosjektet ditt litt useriøst? Når man skal drive avl skal man kun bruke friske rasetypiske individer. I tillegg må man bruke tid på å studere stamtavlene til begge hundene og finne en hannhund som matcher tispa, dvs utfyller hverandres svakheter. Det er vanlig å melde seg inn i en hundeklubb/ta kontakt med avlsrådet i klubben. Synes ikke det ikke er så rart hvis terrierklubben ikke ønsker å hjelpe deg å finne en hannhund hvis tispa di ikke er rasetypisk eller testa nødvendig (HD osv).

Du var selv misfornøyd med oppdretteren du kjøpte hunden av. Du fikk en hund med feil i forhold til rasestandard. Men du vil avle videre på hunden og også selge valper med "feil"?Sannsyneligvis hadde hun ikke god nok greie på det hun drev med. Å drive oppdrett krever mye kunnskap og erfaring. Kanskje overlate oppdrett til de som innehar dette og ikke minst har friske avlsdyr?

Hvis jeg har misforstått dine intensjoner, så beklager jeg det. Men hvis du kan svare på hvorfor du vil avle på tispa di, trass i henne feil, så hadde dette vært avklarende :)

Skrevet

heihei

nå var det mye spekulasjoner her så jeg må kaskje klare opp i litt

vel hunden min viste seg å mangle to tenner helt bakerst, dette fant vi ut når vi var hos veterinæren forrige dagen. han sa at dette gjør slik at hunden ikke kan stilles ut. han nevnte at jeg kunne gå tilbake til dem jeg kjøpte dne av og kreve refursjon for det mellomlegget...

jeg vil ikke sette valpet på lille nurket mitt oga penger! men fordi det anbefales at de en gang i livet får valper, dessuten tror jeg hun vil ha godt av det, hun er meget livlig, og ikke minst litt pysete.. jeg tror hun vil vokse veldig på det dersom du hun får valper og kan kjenne litt morsfølelse og vise ansvar for disse...med andre kun for hennes del;)

Skrevet

Hvis du har tenkt å avle på en hund med kjente skavanker håper jeg faktisk at du ikke finner en hanne å pare med!

Skrevet

At hunder trenger å få et kull i løpet av livet er bare tull. Dyr går ikke og drømmer om å stifte familie. Du skriver at hunden er "meget livlig, og ikke minst litt pysete.. ", jeg vet ikke helt hva du mener med det. Men hvis du synes hunden er litt vimsete/ustyrlig vil jeg heller anbefale at du trener hunden mer aktivt enn at du setter kull på hunden. En seriøs oppdretter vurderer ikke bare hunden fysisk opp mot rasestandard, men vurderer også gemyttet til hunden. gemyttet er også til dels arvelig. Dessuten er det faktisk ikke sikkert at en hund som er vimsete og "umoden" vil bli en god mor.

I Norge har vi jo et meget strengt lovverk som skal beskytte det enkelte individ. Man forbyr forskning på befruktede egg siden ethvert liv skal være et mål i seg selv og ikke et middel. For meg ser det ut som du skal sette valper til verden som et middel for at hunden din skal endres gemytt (noe jeg tviler på vil skje). Kan du ikke tenke over de etiske aspektene ved dette? Spørsmålet er også om du har seriøse valpekjøpere? De fleste av de seriøse oppdretterne har lange ventelister og kan kun velge ut de mest seriøse kjøperne så hunden ikke havner i dårlige hjem. Du likte selv dårlig å kjøpe en hund med feil på tennene, hvorfor vil du at andre kjøpere også skal oppleve det du har opplevd? Hvordan ser du for deg at rasen skal utvikle seg hvis alle drev med "kjøkkenavl" slik som det virker som du skal gjøre?

Jeg ville som valpekjøper aldri kjøpt hund fra en oppdretter som deg, og det er mange med meg som heller ikke ville kjøpt fra deg. Du risikerer at kun useriøse hundekjøpere melder sin interesse, dvs valpekjøpere som ikke får kjøpe fra de seriøse. Dette kan være folk som i utgangspunktet ikke bør ha hund, i verste fall ender det jo med at slike hunder havner på omplasseringsinstitusjoner. Jeg vet jeg svartmaler situsjonen, men jeg har selv vært på et omplasseringssenter med hunder, og det var et trist syn ( de som jobber der gjør en god jobb, men hundene trenger et hjem for å trives)...

At hunden vil endre seg så enormt har jeg som sagt liten tro på. Hunder er sosiale dyr, men ikke på samme måten som oss mennesker. De har ikke ansvar for valpåene mer enn 2-3 måneder. Det er ikke på samme måten som når vi mennesker får barn og følger dem gjennom oppveksten, kjøper klær til dem, underviser dem osvosv. Når mennesker får barn kommer de gjerne i kontakt med andre eldre foreldre som gjør at de utvikler seg. Man ser på seg selv med andre øyne, nemlig som "mor". For mennesker er det å få barn en bevisst handling. For hunder er det kun snakk om instinkter. De parrer seg fordi de har løpetid, og de utøver morsansvar fordi de får annen hormonsammensetning. Dyrs adferd er i mye større grad instinktstyrt. Når hormonene slutter å virke i kroppen etter endt svangerskap vil hunden høyst sannsynelig gå tilbake til gammelit adferdsmønster.

Jeg må jo spørre deg: hvir mye tid bruker du hver uke på aktiv trening av hunden, det være seg lydighet, agility, hvilken treningsmetode bruker du? Jeg tror heller du skal sete av tid på å trene hunden din bedre (vil anbefale prinsippet som ligger bak klikkertrening jeg da), så vil du kunne få endret adferden hennes. Å sette kull på en hund med fysiske feil og dårlig gemytt er jo blant det mest useriøse man kan gjøre. Hvis du ikke tror meg, synes jeg du skal ringe NKK/terrierklubben for å få en uttalelse derfra. Som en annen sa her, så får jeg håpe du ikke finner en hannhund, for dette lukter useriøst lang vei.

Skrevet

enig med gjest her.

avl skal fremme rasen, og da bruker man individer som oppfyller rasestandaren, som gjerne er høyt premierte (er tross alt et bevis på at hunden oppfyller alle eksteriørmessige krav til rasen) og som har et bra gemytt.

er jo en del risiko for tispen å få valper, det kan bli komplikasjoner under fødselen, og det sliter fysisk på henne.

hvem er det som anbefaler at en tispe bør få et kull? seriøs oppdretter? nkk? raseklubben? nyere studier?

i noen raseklubber kreves det at tisper som skal avles på er premierte for at valpene skal bli registrerte.

Gjest gjest tilbake
Skrevet

så det dere prøver å si er at jeg ikk ekan føre det videre bare fordi jeg kjøpte en hund som jeg trodde var helt 100% uten feil, noe jeg ikke ble opplyst om fra han jeg kjøpte fra...?? bare fordi jeg ble lurt så kan ikk ejeg få nytte ut av det?

så det dere forklarer er jo nettopp det som har skjedd da jeg kjøpte hunden...

Skrevet

Sjekk ut norsk kennel klubb (eller raseklubben) men om du finner noen med en stillt hund som vil parre en ustillt en er jeg mere usikker på. Men det du skriver med at hunden er pysete..Om hun er nervø eller bare antydnign til det, så må du ikke sette valper på henne!! Dette smitter over på valpene!

Skrevet
så det dere prøver å si er at jeg ikk ekan føre det videre bare fordi jeg kjøpte en hund som jeg trodde var helt 100% uten feil, noe jeg ikke ble opplyst om fra han jeg kjøpte fra...?? bare fordi jeg ble lurt så kan ikk ejeg få nytte ut av det?

så det dere forklarer er jo nettopp det som har skjedd da jeg kjøpte hunden...

Du skal ikke avle bare for å avle. Tydelig at du har misforstått noe når du mener avl skal gagne DEG. Avl skal gagne rasen! Fortell meg hvilke fantastiske egenskaper hunden din har, som gjør at du mener det er verdt det å sette enda et valpekull til verden! De egenskapene bør være eksepsjonelle, for å veie opp for den feilen, i så fall. Dette er små liv, som igjen vil påvirke livene til nye eiere. Du har et enormt ansvar ved avl. Det handler ikke bare om perfekte utstillingshunder, det handler om helse og gemytt. At bikkja di er søt og snill hjelper ikke det døyt. At hun har godt av et kull er det flateste argumentet på denne jord, det holder ikke!

Makan, jeg håper du ikke finner en partner til henne. Har du noen som helst plan for avlen din? Selv familie- og selskapshunder krever god planlegging for å bli velfungerende, friske individer. Se på omplasseringsstatistikken før du velger å videreføre noe som når til midt på treet.

Skrevet (endret)

Vil bare legge til at det er synd at du ikke fikk det avlspotensialet i en hund som du hadde håpet på. Men det bør bli en sak mellom deg og oppdretter, ikke avl på "trass".

For øvrig tror jeg du har godt av noen år til med erfaring før du kaster deg ut i oppdrett. Som oppdretter bør du kjenne rasen din godt, og ikke bare gjennom ett individ. Valpekjøpere vil komme desperate og usikre med spørsmål til deg, og da bør kunnskapen sitte. Anbefaler på det sterkeste litt avlslitteratur før du setter igang.

Endret av Phoenix
Skrevet

Du skal ikke avle bare for å avle. Tydelig at du har misforstått noe når du mener avl skal gagne DEG. her sa jeg jo nettopp tydelig at det ikke var til min fordel men for hundens...

jeg prøvde bare stille et spm om hann hunder , hvor jeg kunne få tak i. men dere hakker jo hodet av meg :grine: beklager da at jeg ikke er til deres rette og ikke så perfekte som dere men jeg prøvde bare stille et spm-- men dere tok jo helt av...

greit jeg skal sitte her jeg helt alene, jeg og hunden...

Skrevet

Beklager, men jeg har sterke meninger omkring dette, og er vant til å debattere med "oppdrettere" som skal parre okke som. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...