Gå til innhold

Positiv erfaring medisiner/angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skjønner at det er provoserende og kleint. Jeg vet det. Men skriver det likevel fordi jeg har hatt angst, og jeg har gått på flere medisiner: Trening er den beste angstmedisinen. Ingenting kommer opp mot det fordi i tillegg til å ha en målbar effekt mot angst og depresjon også gir en rekke tilleggseffekter som indirekte påvirker: mestringsfølelse, bedre søvn, bedre oksygenopptak, sterkere kropp, egentid, gratis, frigjøring fra et helsevesen som ikke har ressurser til å hjelpe.

Det hadde jeg ikke sagt for to år siden da jeg lå på sofaen med pustevansker, katastrofetanker og dissosiasjon. 

https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/Trening-effektiv-behandling-ved-angst/

Anonymkode: 31d33...028

Støtter denne. Jeg har gått både på cipralex og brintellix tidligere. Angstmedisiner fungerer godt som en krykker, men er som sagt tidligere over her, ikke en varig løsning for å bli frisk. Det er ev. Metakognitiv terapi eller lignende kombinert med miljøtilrettelegging (søvn, hvile, overkommelig hverdag) og trening. Det kan likevel være lurt å gå på medisiner slik at du får nok guts til å gjøre de øvrige tingene som virker.

Selv trener jeg nå ca. 5 dager i uken og har god kontroll. Sluntrer jeg unna en uke eller så kan jeg kjenne på symptomer igjen. Samme om jeg ikke tar hensyn til søvn, hvile og ro.

Anonymkode: 210cc...a13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har panikklidelse og bruker vival ved behov. I starten var jeg veldig forsiktig med å bruke de fordi jeg hadde lest og hørt så mye om avhengighet osv, og fastlegen min skremte livskiten ut av meg med historier om hvor fæle denne medisinen er (likevel skrev han den ut liksom...). Det var først når jeg kom til DPS og hadde et par samtaler med psykiater der at jeg turte å bruke det slik det er meningen at de skal brukes, og det har vært veldig nyttig 🙂 Helt ufarlig å bruke lav dose ved behov, blir ikke dopet/ruset eller sløv av de heller. Det tar kun brodden av den værste angsten når den oppstår. Det var først når jeg turte å bruke de at jeg fikk livskvaliteten min tilbake og nå trenger jeg nesten ikke bruke de over hodet 😁

Anonymkode: b359b...102

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Skjønner at det er provoserende og kleint. Jeg vet det. Men skriver det likevel fordi jeg har hatt angst, og jeg har gått på flere medisiner: Trening er den beste angstmedisinen. Ingenting kommer opp mot det fordi i tillegg til å ha en målbar effekt mot angst og depresjon også gir en rekke tilleggseffekter som indirekte påvirker: mestringsfølelse, bedre søvn, bedre oksygenopptak, sterkere kropp, egentid, gratis, frigjøring fra et helsevesen som ikke har ressurser til å hjelpe.

Det hadde jeg ikke sagt for to år siden da jeg lå på sofaen med pustevansker, katastrofetanker og dissosiasjon. 

https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/Trening-effektiv-behandling-ved-angst/

Anonymkode: 31d33...028

Medisiner er en kortsiktig løsning som dekker over symptomer, men at trening kurerer en angstlidelse stemmer jo bare ikke for ganske mange. Det er forskjellige årsaker til at angsten er oppstått, vi har forskjellig biologi og nervesystem og er i forskjellige livssituasjoner. Jeg trener daglig, og det kan faktisk gjøre angsten verre da det aktiverer et allerede aktivert nervesystem.

Anonymkode: 2d0c7...337

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Zoloft har hjulpet for meg. 😃

Anonymkode: d93bf...971

AnonymBruker
Skrevet

Venlafaxin har reddet livet mitt. Det fungerer i tillegg til depresjon på generell angst og tankekjør. Må opp i en grei dose for å få både SSRI og SNRI-effekten 

Anonymkode: a0881...aef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...