AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #1 Skrevet 9. juni 2023 Sliter ganske mye med frykt for at folk rundt meg (familien) skal dø. For noen måneder siden døde et nært familiemedlem og etter det går jeg i konstant frykt for at andre også skal dø. Er det flere som opplever det samme? Det er veldig slitsomt. Oddsen for at det skal skje er jo liten, men den er jo der. En har aldri garanti på livet. Får snakke med psykolog om dette, og har nettopp startet opp. Anonymkode: 204e2...90f 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #2 Skrevet 9. juni 2023 Har det på samme måte. Er livredd for at noen jeg elsker skal dø. Barna mine, samboeren, foreldrene mine, søskene mine, vennene mine... Vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 6d34c...381 1
Yodas Skrevet 9. juni 2023 #3 Skrevet 9. juni 2023 Frykten er jo der, men ikke hele tiden for min del, heldigvis. Det er jo et tegn på at man er glad i dem. Men nei, jeg aner ikke hva man skal gjøre med det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #4 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har det på samme måte. Er livredd for at noen jeg elsker skal dø. Barna mine, samboeren, foreldrene mine, søskene mine, vennene mine... Vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 6d34c...381 Har du opplevd å miste noen nær? Vet du hva det kommer fra? Jeg har jo alltid vært litt redd for de rundt meg, men ekstra nå etter ulykken der vi mistet en i familien. Anonymkode: 204e2...90f 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #5 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du opplevd å miste noen nær? Vet du hva det kommer fra? Jeg har jo alltid vært litt redd for de rundt meg, men ekstra nå etter ulykken der vi mistet en i familien. Anonymkode: 204e2...90f Nei, det er det rare. Har passert 30 år nå, og har faktisk aldri mistet noen som står meg nær. Er vel bare generelt engstelig av meg... Anonymkode: 6d34c...381
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #6 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er det rare. Har passert 30 år nå, og har faktisk aldri mistet noen som står meg nær. Er vel bare generelt engstelig av meg... Anonymkode: 6d34c...381 Kanskje noe som skjer med oss når vi får egne barn, blir foreldre og bikker 30? Anonymkode: 204e2...90f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #7 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det er det rare. Har passert 30 år nå, og har faktisk aldri mistet noen som står meg nær. Er vel bare generelt engstelig av meg... Anonymkode: 6d34c...381 I tillegg blir vi eksponert mye i mediene også. Vi leser jo stadig om dødsfall og ulykker nesten daglig. Så vi kommer jo mye tettere innpå Anonymkode: 204e2...90f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #8 Skrevet 9. juni 2023 Man får ikke gjort noe som helst, ingen har garanti for at de overlever morgendagen. Men du må få hjelp av noen, snakke med noen og få tankene over på ting du KAN gjøre noe med. Så enkelt og så vanskelig. Men du skylder deg selv å prøve. Anonymkode: 1cc00...450
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #9 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Man får ikke gjort noe som helst, ingen har garanti for at de overlever morgendagen. Men du må få hjelp av noen, snakke med noen og få tankene over på ting du KAN gjøre noe med. Så enkelt og så vanskelig. Men du skylder deg selv å prøve. Anonymkode: 1cc00...450 Som skrevet i HI får jeg hjelp av en psykolog nå. Tror nok alt henger sammen med ulykken vi opplevde i vinter. Å få en brutal beskjed om at en i familien døde brått.. en ubeskrivelig smerte og angst. Blir redd for at det skal skje igjen, spesielt når en ser hvor fort ting kan skje og tilfeldigheter Anonymkode: 204e2...90f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #10 Skrevet 9. juni 2023 Da får du lene deg til at du statistisk sett har mindre sjans for å oppleve dette to ganger når det er snakk om ulykke. Så må du skille sorg og traume fra angst. Alt blir et kaos på innsiden og det er forståelig. Har vært der selv med bilulykke og barn. Livskvaliteten blir endret for alltid, men det er mulig å leve videre likevel. Fint at du får hjelp til å bearbeide. Ønsker deg alt godt. Anonymkode: 96b12...5df
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #11 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da får du lene deg til at du statistisk sett har mindre sjans for å oppleve dette to ganger når det er snakk om ulykke. Så må du skille sorg og traume fra angst. Alt blir et kaos på innsiden og det er forståelig. Har vært der selv med bilulykke og barn. Livskvaliteten blir endret for alltid, men det er mulig å leve videre likevel. Fint at du får hjelp til å bearbeide. Ønsker deg alt godt. Anonymkode: 96b12...5df Det er desverre ikke sånn statistikk fungerer. TS har like stor sjanse til å oppleve det igjen. Blir som en terning. Det er fortsatt en sjettedels sjanse for å kaste sekser selv om du fikk sekser i forrige kast også. Anonymkode: 6d34c...381
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #12 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da får du lene deg til at du statistisk sett har mindre sjans for å oppleve dette to ganger når det er snakk om ulykke. Så må du skille sorg og traume fra angst. Alt blir et kaos på innsiden og det er forståelig. Har vært der selv med bilulykke og barn. Livskvaliteten blir endret for alltid, men det er mulig å leve videre likevel. Fint at du får hjelp til å bearbeide. Ønsker deg alt godt. Anonymkode: 96b12...5df Hvordan håndterte du det? Jeg har vært litt plaget med angst før, og det blusset opp igjen etter dødsfallet.. men med en blanding av sjokk og traume som du sier. Anonymkode: 204e2...90f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #13 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er desverre ikke sånn statistikk fungerer. TS har like stor sjanse til å oppleve det igjen. Blir som en terning. Det er fortsatt en sjettedels sjanse for å kaste sekser selv om du fikk sekser i forrige kast også. Anonymkode: 6d34c...381 Det er sant, men som ei mor i bygda her sa en gang. «Nå mistet jeg barnet mitt i krybbedød, og statistisk sett så er det lang tid til neste som opplever det her vi bor» statistisk sett hadde hun rett, men som du sier, man vet jo aldri Anonymkode: 204e2...90f
Hønemor91 Skrevet 9. juni 2023 #14 Skrevet 9. juni 2023 (endret) Etter ulykke er det vel kanskje traume eller noe du sliter med? Endret 9. juni 2023 av Hønemor91
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #15 Skrevet 9. juni 2023 De rundt deg kommer til å dø en gang. Så hvorfor kaste bort den verdifulle tiden du har med dem på å bekymre deg? Anonymkode: 443ae...1da 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #16 Skrevet 9. juni 2023 Det er jo dessverre slik livet er - de vi er glade i kan dø når som helst. Skulle gjerne fortalt deg at det ikke var slik, men livet er slik. Det beste er å lære barn at det er en liten sjanse for akkurat dette, slik at de ikke får angst når det uunngåelige skjer. Ta vare på hverandre, og ta vare på øyeblikkene ♥️ Anonymkode: 4a3bc...09b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #17 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De rundt deg kommer til å dø en gang. Så hvorfor kaste bort den verdifulle tiden du har med dem på å bekymre deg? Anonymkode: 443ae...1da Jeg «velger» jo ikke å tenke slik? Det er kroppen som reagerer med frykt. Anonymkode: 204e2...90f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #18 Skrevet 9. juni 2023 Hønemor91 skrev (8 minutter siden): Etter ulykke er det vel kanskje traume eller noe du sliter med? Vi er vel alle redd for å miste de som står oss nær, nettopp fordi det er så innmari vondt og livet blir snudd på hodet. Da jeg fikk beskjed om ulykken og dødsfallet fikk jeg sjokk og det var helt jævlig. Når en ungdom dør brått stopper alt opp. Det er en lammende sorg og det er vanskelig. Det er ikke så lenge siden så det er relativt ferskt enda. Kroppen og hodet vårt reagerer ulikt på slike hendelser, da vi er født med ulik sårbarhet og har ulik bagasje i ryggsekken. Det går bedre nå enn for litt siden, men dette med frykt for at noen skal dø er en normal reaksjon da kroppen er i alarmberedskap, derfor får jeg hjelp av psykolog til å håndtere dette. Noen er livredd hunder, mens andre elsker hunder. Frykt slår ut utrolig ulikt, og vi håndterer dette forskjellig Anonymkode: 204e2...90f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #19 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg «velger» jo ikke å tenke slik? Det er kroppen som reagerer med frykt. Anonymkode: 204e2...90f Man kan velge bort visse tanker. Hvis man gjør et valg hver gang de tankene kommer. Det er slitsomt men det går an. Har erfaring. Anonymkode: 1cc00...450 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #20 Skrevet 10. juni 2023 On 6/9/2023 at 9:38 PM, AnonymBruker said: Det er desverre ikke sånn statistikk fungerer. TS har like stor sjanse til å oppleve det igjen. Blir som en terning. Det er fortsatt en sjettedels sjanse for å kaste sekser selv om du fikk sekser i forrige kast også. Anonymkode: 6d34c...381 Det er 16% sjanse for å kaste sekser, men bare 3% sjanse for å kaste to seksere på rad. Det du mener er vel at terningen ikke har hukommelse, men dette er uansett ikke stedet å diskutere spillteori. Sjansen er såpass liten i utgangspunktet at det er ikke vits i å snakke om å oppleve dette en gang til, det er helt usannsynlig. For ikke å nevne at det er lite barmhjertig å skrive til noen som sliter med sorg og angst etter å ha mistet et familiemedlem. Anonymkode: c64e6...871
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå