Gå til innhold

Vill alle babyer og småbarn helst sove inntil foreldrene om de fikk velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det ganske naturlig at de ønsker å ligge inntil en omsorgsperson?  Så hvorfor gjør ikke flere det da?

Anonymkode: c8aa0...861

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er kun 22 prosent som samsover. Og det trenge Rikke en gang bety hele natten hver natt. 

AnonymBruker
Skrevet

Svar på spørsmål 1: ja, det vil de.

Svar på spørsmål 2: fordi foreldrene helst vil sove alene, eller sammen med partner, hvis du skjønner hva jeg mener 😏

Anonymkode: 7f233...679

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Svar på spørsmål 2: fordi foreldrene helst vil sove alene, eller sammen med partner, hvis du skjønner hva jeg mener 😏

Jeg skjønner hva du mener, men ikke st dette blir prioritet forran så små barns behov når man har valgt å få barn.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, men ikke st dette blir prioritet forran så små barns behov når man har valgt å få barn.

Sorry, men dette blir definitivt prioritet forran så små barns behov når man har valgt å få barn.

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt var/er veldig varm av seg, og jeg er også veldig varm av meg. Han likte kun å ligge oppå/inntil korte strekk av gangen fordi det ble for varmt og ubehagelig for han. 😅

Anonymkode: 59a50...070

• Liker 2
Gjest AnonymBrukar0
Skrevet

Babyer er forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet

Barn er nok forskjellige 😊 min 3 åring vil gjerne ligge inntil meg å kose når han skal legge seg, det gjør han til han sovner. Om han sover sammen med meg ligger han ikke inntil meg da det blir veldig varmt for han, han flytter seg gjerne av seg selv etter han er sovnet, men han kommer inntil meg igjen om han våkner og trenger trøst/nærhet. 

Anonymkode: 68360...7ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi samsoving ikke nødvendigvis er trygt… 

Anonymkode: 6304b...0bf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei alle babyer/barn vil ikke de. Jeg har 2 barn og de har fra veldig tidlig hatt behov for space når de skal sove.

Anonymkode: 27fb9...343

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1. Nei, det stemmer ikke.

2. Nei, det stemmer heller ikke.

Barn 1, nå 5år samsover med oss enda. Barn 2, har hatet å samsove siden han kom ut.

Ganske sykt, ikke sant? At selv babyer er egne individer med egen personlighet?

Anonymkode: 78e9a...b8b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er nå søt som tror folk vil velge det rette. 

Folk velger oftest det som er best for seg selv. 

Anonymkode: 10a50...eb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fram til du kan vise til pålitelig forskning som viser positive forskjeller mellom barn som samsov som babyer og barn som ikke gjorde det synes jeg du skal holde deg for god til å mene at foreldre som ikke samsover ikke bryr seg om eller prioriterer barnas behov. Det er ingenting som tilsier at å ikke samsove betyr at babyer ikke får dekke alle behovene sine. 

Anonymkode: a9df1...b8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn elsker å samsove, klistret inntil meg, samsover fortsatt, barnet er 5 år. 

Jeg har aldri likt å sove med noen. Jeg likte det ikke som liten, og som voksen liker jeg best å sove alene. 

Barn er forskjellige, voksne er forskjellige.

Anonymkode: e9247...7b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt ble gretten fra veldig tidlig (typ dag 2 på sykehuset) om jeg holdt han når han var trøtt. Innså fort han ville legges ned og sove. Ingen byssing, lulling, dulling eller nærhet :) Får bare noen få kos når han våkner. Ellers er nærhet ikke hans preferanse. 

Anonymkode: ba474...d85

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barn er veldig forskjellige. Jeg har samsovet med begge mine. Første mann ville være tett inntil hele tiden. Siste vil bare være inntil litt, og ligger helst for seg selv.  Men trives med at jeg er i nærheten, men ikke inntil.  

Anonymkode: cde7c...c4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fram til du kan vise til pålitelig forskning som viser positive forskjeller mellom barn som samsov som babyer og barn som ikke gjorde det synes jeg du skal holde deg for god til å mene at foreldre som ikke samsover ikke bryr seg om eller prioriterer barnas behov. Det er ingenting som tilsier at å ikke samsove betyr at babyer ikke får dekke alle behovene sine. 

Anonymkode: a9df1...b8e

Det er skrevet MASSE om hvordan fysisk kontakt, nærhet og trygghet påvirker både den emosjonelle og kognitive utviklingen til barn. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min ville ikke ligge nærmere enn i bedside crib. Hun fikk valget mange ganger, men har alltid foretrukket å sove for seg selv, (så lenge vi var i nærheten.) Hun liker å ligge intill og kose når hun er våken, men ikke når hun skal sove. Hun er en veldig kosete og omsorgsfull person. 

Anonymkode: bef8f...dc5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min vil sove oppå meg. Jeg vil ikke det siden det ikke er like trygt som å la babyen sove i egen seng. Så langt har vi klart å lirke henne ned i sengen etter å ha sovnet på meg, men lurer på dagtid gjøres enda kun på meg... Slitsomt, men velger å tro at det er en fase. 

Anonymkode: 3dcd4...3e0

AnonymBruker
Skrevet

De fleste barn vil samsove, men ikke alle. Samsoving betyr forresten ikke at man må ligge tett inntil hverandre hele tiden.

Vi har samsovet med alle tre, alt fra tett inntil med konstant massiv kroppskontakt til litt kroppskontakt like før innsovning og variere mellom kroppskontakt og sove like ved siden av.

Mange synes det blir tett og trangt å sove sammen, senga føles liten og de sover dårlig. Noen går på medisiner eller bruker rusmidler, som ikke er forenelig med trygg samsoving. Andre har en madrass som ikke er fast nok for trygg samsoving med en baby.

Jeg er veldig glad for at vi har samsovet med alle. Det føles helt riktig, og det er veldig praktisk å ikke måtte reise seg og gå ut av egen seng om barnet våkner på natta.

Anonymkode: b19be...c63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...