AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #1 Skrevet 9. juni 2023 Fikk svar på blodprøvene i dag alle prøver fine,en lever prøve som jeg ikke husker navnet på var rett over normalen/lett forhøyet. Verdien var normal ved 120,min var på 125, han sa det var så lite at han så på det som normalt,den har vært lik de siste 2,5 årene ,og alle de andre lever prøvene var innen for normalen. Ble redd og spurte om det kunne være tegn på noe farlig,og da sa han nei.spurte flere ganger ,og da sa han at den var så lite over normalen at det var ikke noe jeg skulle tenke på. Men det har jeg da altså klart å gjort,og googlet😪😪noen som har svak forhøyet leverprøve som meg? Går mot helg og er redd jeg kommer til å ødelegge hele helga ved å tenke på dette. 😪 Anonymkode: 377cd...d22
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #2 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fikk svar på blodprøvene i dag alle prøver fine,en lever prøve som jeg ikke husker navnet på var rett over normalen/lett forhøyet. Verdien var normal ved 120,min var på 125, han sa det var så lite at han så på det som normalt,den har vært lik de siste 2,5 årene ,og alle de andre lever prøvene var innen for normalen. Ble redd og spurte om det kunne være tegn på noe farlig,og da sa han nei.spurte flere ganger ,og da sa han at den var så lite over normalen at det var ikke noe jeg skulle tenke på. Men det har jeg da altså klart å gjort,og googlet😪😪noen som har svak forhøyet leverprøve som meg? Går mot helg og er redd jeg kommer til å ødelegge hele helga ved å tenke på dette. 😪 Anonymkode: 377cd...d22 Stol på legen. Anonymkode: 28031...0b7 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #3 Skrevet 9. juni 2023 Stol på legen ja. Jeg har hatt lett forhøyede kreatinin-nivåer store deler av livet, men legene mine var ikke litt bekymret en gang. Spesialisten som oppdaget dette tilfeldig i forbindelse med en annen undersøkelse sa bare at "normale" verdier er et tverrsnitt av folk flest, men at det er noen individer som ikke er innafor normalen selv om de er helt friske. Hun mente nivåene mine var normale for min kropp. Anonymkode: e9418...b36 2
Ulven Skrevet 9. juni 2023 #4 Skrevet 9. juni 2023 For at en leverprøve skal vise at noe er på gang, må den være langt mer enn marginalt forhøyet slik din er. Legen har helt rett her i at dette ikke er noe å tenke på. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #5 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fikk svar på blodprøvene i dag alle prøver fine,en lever prøve som jeg ikke husker navnet på var rett over normalen/lett forhøyet. Verdien var normal ved 120,min var på 125, han sa det var så lite at han så på det som normalt,den har vært lik de siste 2,5 årene ,og alle de andre lever prøvene var innen for normalen. Ble redd og spurte om det kunne være tegn på noe farlig,og da sa han nei.spurte flere ganger ,og da sa han at den var så lite over normalen at det var ikke noe jeg skulle tenke på. Men det har jeg da altså klart å gjort,og googlet😪😪noen som har svak forhøyet leverprøve som meg? Går mot helg og er redd jeg kommer til å ødelegge hele helga ved å tenke på dette. 😪 Anonymkode: 377cd...d22 Slapp av. Leverprøvene viser litt høye verdier lenge før det faktisk er farlig, og dine er bare bittelitt høye. Du kan eventuelt droppe å drikke deg snydens full akkurat denne helgen. Og det var sikkert en grunn til at leververdiene ble sjekket, og det er sannsynligvis fordi noen (andre) blir skikkelig syke av grunnen til at du ble testet. Jeg har hatt verdier på over 400. 😬 Da følte jeg meg fin, men ble litt stresset av at sykepleieren som ringte spurte mange mange ganger om jeg følte meg ok. Målingene ble fine da jeg sluttet på den medisinen. Anonymkode: 2742a...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #6 Skrevet 9. juni 2023 Jeg hadde også forhøyet på min siste, 20 eller noe over. Min har aldri vært høyt, målt 4 eller 5 ganger siste ti år. Jeg fikk bare "det er mange grunner til at det kan være litt forhøyet". Jeg tror vi overlever 😉 Anonymkode: 2a7cb...70a 2
Anonym90059005 Skrevet 9. juni 2023 #7 Skrevet 9. juni 2023 Hadde vært mer bekymret over egen psyke og helseangst enn prøvesvaret om jeg var deg... 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #8 Skrevet 9. juni 2023 Skjønner du ikke hva lett forhøyet betyr? Anonymkode: 81415...406 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #9 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skjønner du ikke hva lett forhøyet betyr? Anonymkode: 81415...406 Nei😊ts Anonymkode: 377cd...d22 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #10 Skrevet 9. juni 2023 Anonym90059005 skrev (29 minutter siden): Hadde vært mer bekymret over egen psyke og helseangst enn prøvesvaret om jeg var deg... Hvorfor sier du slikt? Ts. Anonymkode: 377cd...d22
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #11 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor sier du slikt? Ts. Anonymkode: 377cd...d22 Enig! Noen må bare såre og sparke andre når de allerede er redd og engstelig. Trist at folk føler seg større når de får sparka andre Anonymkode: 89602...709 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #12 Skrevet 9. juni 2023 Tror du kan stole på legen. Hadde han vært bekymret hadde han nok henvist deg videre. Kjenner meg igjen i deg. Har også litt helseangst og blir lett bekymret om det er noe Anonymkode: 89602...709 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #13 Skrevet 9. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei😊ts Anonymkode: 377cd...d22 Kanskje du kan spørre noen voksne du stoler på om å hjelpe deg å forstå det. Men aller viktigst er det å huske på at du kan stole på det legen har sagt. Hvis du sliter med å forstå ordene legen bruker bør du ikke google. Da vil du bare lese flere ting du ikke forstår og bli redd uten grunn. Anonymkode: 81415...406 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #14 Skrevet 9. juni 2023 Null stress. Jeg har masse cyster på leveren. Ikke farlig det heller. Lev heller livet enn å bekymre deg ihjel! Anonymkode: 6f72c...c42
Kittykat Skrevet 9. juni 2023 #15 Skrevet 9. juni 2023 (endret) Jeg har et par ganger hatt litt forhøyede leververdier, men det var så lite at legen reagerte ikke noe særlig på det. Når legen testet leververdiene igjen en kort stund etterpå, så var verdien gått ned igjen. Så stol på legen og pust med magen Hadde det vært noe nevneverdig, så regner jeg med legen din hadde tatt mer prøver. Man kan få lett forhøyet leververdier ved å ta en paracet rett før prøven f eks. Det sa legen til meg. Det er mange årsaker til forhøyede leververdier og i de aller fleste tilfellene så er det helt ufarlig og går over av seg selv Endret 9. juni 2023 av Kittykat 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #16 Skrevet 10. juni 2023 Stol på legen. Min var såvidt over tidligere da jeg gikk på en annen type medisiner, hvor dette var en av bivirkningene. Jeg gikk på de i over 10 år før jeg byttet, og nå er prøvene tilbake til normalområdet. Anonymkode: 466fd...79f 3
Nuttery Skrevet 10. juni 2023 #17 Skrevet 10. juni 2023 Jeg er sykepleier, og har sett tusenvis av prøvesvar; omtrent alle har en eller annen prøve som er litt over eller litt under referanseområdet. Referanseområdet er det som er vanlig for folk flest, som vil si at mange har verdier som ligger litt utenfor også å ha en leverprøve 5 poeng over referansegrensen er ingenting å bekymre seg over. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #18 Skrevet 10. juni 2023 Det er ikke uvanlig å ha lett forhøyde leververdier. Mange typer medisiner kan gi slike verdier, for å ikke snakke om alkohol. Stol på legen din, hen er tross alt utdannet innen dette. Anonymkode: 7c8d5...78a 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #19 Skrevet 10. juni 2023 Jeg hadde lett forhøyet leverprøve en gang. Da mener jeg å huske at legen sa det kunne komme en del ufarlige grunner, blant annet alkohol eller smertestillende. Jeg tok en kontrollprøve og da var den helt normal. Ville stolt på legen. Anonymkode: eb693...202
Kaja-81 Skrevet 10. juni 2023 #20 Skrevet 10. juni 2023 Har også hatt lett forhøyede leververdier. Alt er ok med meg. Stol på legen din du❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå