Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, Jeg har frivillig søkt om å få verge pga. Jeg eier leiligheten og har et barn. Så var jeg litt redd for å havne i en vanskelig økonomisk situasjon der jeg måte tvangs selge leiligheten. 

Heldigvis har det ordnet seg, og gjelden jeg skylder blir utbetalt. Men vergen min gir meg 5200,- i mnd Jeg er også alene mor til et barn som har mageproblemer/allergier og er sensitiv i huden.  5200 i mnd og leve på er ikke nok! Jeg bruker 800,- kr på medesiner og produkter til barnet i mnd. Så vi står i gjen med 4200,- i mnd i dyre Norge. 

Vi har lånt penger og fått ting ifra familien de siste 5 mnd. Og klart oss men vi kan ikke forsette å ha det slik. Nå et vi tomme i fryser/kjøleskap og skap. Vi trenger også husholdnings artikler. 

Forteller dette til vergen men sender ikke meg mer penger for å fylle på 🥲 angrer for å ha søkt om verge. 

Hva kan man gjøre da? Når vergen ikke tar hensyn til sånt med et barn ???

Anonymkode: ca184...ffd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei, Jeg har frivillig søkt om å få verge pga. Jeg eier leiligheten og har et barn. Så var jeg litt redd for å havne i en vanskelig økonomisk situasjon der jeg måte tvangs selge leiligheten. 

Heldigvis har det ordnet seg, og gjelden jeg skylder blir utbetalt. Men vergen min gir meg 5200,- i mnd Jeg er også alene mor til et barn som har mageproblemer/allergier og er sensitiv i huden.  5200 i mnd og leve på er ikke nok! Jeg bruker 800,- kr på medesiner og produkter til barnet i mnd. Så vi står i gjen med 4200,- i mnd i dyre Norge. 

Vi har lånt penger og fått ting ifra familien de siste 5 mnd. Og klart oss men vi kan ikke forsette å ha det slik. Nå et vi tomme i fryser/kjøleskap og skap. Vi trenger også husholdnings artikler. 

Forteller dette til vergen men sender ikke meg mer penger for å fylle på 🥲 angrer for å ha søkt om verge. 

Hva kan man gjøre da? Når vergen ikke tar hensyn til sånt med et barn ???

Er vergen tildelt via Statsforvalteren? Om så, ring dem og spør?

Anonymkode: b590c...066

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så du har bedt om verge for å unngå å måtte selge huset? Og så har vergen regnet ut hvor mye du hånda kan forbruke her og nå uten at det går galt (husk at vi får økte levekostnader fremover, så om du så vidt har råd til å betale et lån nå må vergen sette av på sparekonto penger til den høyere renten i årene fremover).

dette - det du har råd til å bruke hver måned - er for lite.

Da må du selge, ts. Eller kjøpe mat på tilbud. Vergen gjør jobben som du anså som for tøff for deg. Så, ja, det skal være tøft.

Hvorfor bad du ikke heller om veiledning, gjeldsordning, kursing i privatøkonomi etc?

Anonymkode: 71172...dd5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør snakke ordentlig med vergen og få se budsjettet, så får du en god forklaring.

Du kan si opp vergen når som helst. 

Anonymkode: ab173...a9b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mer penger til overs etter gjelda er betalt, kan jo ikke vergen gjøre noe med det. 

Anonymkode: 6e82a...758

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så du har bedt om verge for å unngå å måtte selge huset? Og så har vergen regnet ut hvor mye du hånda kan forbruke her og nå uten at det går galt (husk at vi får økte levekostnader fremover, så om du så vidt har råd til å betale et lån nå må vergen sette av på sparekonto penger til den høyere renten i årene fremover).

Da må du selge, ts. Eller kjøpe mat på tilbud. Vergen gjør jobben som du anså som for tøff for deg. Så, ja, det skal være tøft.

Hvorfor bad du ikke heller om veiledning, gjeldsordning, kursing i privatøkonomi etc?

Hei. nei du skjønner jeg har rå til det og tjener 33.000 i mnd + barnebidrag. Lånet på Leiligheten/fellesgjeld og strøm blir 13/14 i mnd. Står igjen med mye i mnd. Da gjelden nå er ubetalt det er derfor jeg skriver dette her vurdering å si henne opp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er det ikke mer penger til overs etter gjelda er betalt, kan jo ikke vergen gjøre noe med det. 

Anonymkode: 6e82a...758

Jo det er de. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Her gjorde jeg en feil vet ei som hadde verge og ble gjemdsfri men nå skjønner jeg hvordan hun ble gjemdsfri ganske fort 😅

AnonymBruker
Skrevet

Første gang jeg har hørt om frivillig verge, visste ikke at det fantes jeg!

Anonymkode: ae6a0...327

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Første gang jeg har hørt om frivillig verge, visste ikke at det fantes jeg!

Anonymkode: ae6a0...327

Det finest og alle kan søke om det men anbefaler ikke å søke om det med mindre man har et stort behov 😅 Her blir det oppsigelse men det tar 3 mnd å bli kvitt vergen. Fikk ei som ikke har barn, tenker kun på sparing og ikke på livskvalitet

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent av meg har frivillig verge, men hun vurderer nå å si den opp. Hun har også barn, og en grei inntekt. Men vergen er mest opptatt av å bygge en stor buffer. Det er selvsagt fornuftig, men min bekjent får nesten ikke penger til daglige utgifter. Hun må stadig hoppe over måltider for å få råd til mat til barnet. Så TS er ikke alene om den erfaringen. Synd, for det er egentlig en fin ordning for de som trenger det. 

Anonymkode: 0da1c...d7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...