AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #1 Skrevet 9. juni 2023 Ungt par med baby, nettopp kjøpt vår første bolig (nybygg) så det aller meste av sparepengene våre ryker til det. Vi har ca 800k i samlet inntekt (1.3 etter nyttår), boliglån på 3.4, samlet studiegjeld på 700k, billån på 100k, ca 50k på sparekonto (pluss litt pensjonssparing på aksjesparekonto). Ønsker å kvitte oss med billånet så fort som mulig, men hvor mye burde vi ha i buffer før vi kan prioritere å betale kraftig ned på det? Anonymkode: 75662...4c9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #2 Skrevet 9. juni 2023 Med 50k på sparekonto hadde jeg betalt ned billånet først, så hadde jeg spart til 6 mnd med essensielle utgifter (lån, mat, men ikke shopping og underholdning). Bør være rundt 100k. Har enebolig og vi har 120 i ren buffer, som dekker alt i 6 mnd eller en større utgift. Anonymkode: 88995...c0c
Million Skrevet 9. juni 2023 #3 Skrevet 9. juni 2023 Siden dere har kjøpt nybygg, så er det vel ikke forventet noen større utgifter eller vedlikehold på det i nærmeste fremtid? Har dere ting som hvitevarer fra før, og hvor gamle er disse tingene? Er vaskemaskinen fra 2010 for eksempel, ville jeg mistenkt at den kunne komme til å ryke snart. Det jeg har lest er at man bør ha rundt 3 netto månedslønner stående på bufferkonto til krisetilfeller eller plutselige og uforventede utgifter. Altså ikke utgifter man må regne med kommer nå og da, men helt uventede. Man tar for eks ikke pengene til å betale EU-kontroll på bilen fra bufferkontoen, for det er en forventet utgift, ikke uforventet. Man bør ha en egen konto å samle bilutgifter på.
Schmuhu Skrevet 9. juni 2023 #5 Skrevet 9. juni 2023 Sett opp et budsjett. Hvor mye penger trenger dere for å leve greit og betale alle utgifter i 3 måneder uten inntekt? Sett det tallet som buffer for hverdagen. Hvorfor 3mnd ? Jo fordi når det er krise så trenger velferdsstaten gjerne litt tid å reagere. Et par måneder går fort. Ellers så er jo det greit å spare en bilbuffer og boligbuffer i tillegg. Da har du priset inn vedlikehold rett i månedsbudsjettet og det er lett å se hva det virkelig koster å ha reelle buffer. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #6 Skrevet 9. juni 2023 Million skrev (1 time siden): Siden dere har kjøpt nybygg, så er det vel ikke forventet noen større utgifter eller vedlikehold på det i nærmeste fremtid? Har dere ting som hvitevarer fra før, og hvor gamle er disse tingene? Er vaskemaskinen fra 2010 for eksempel, ville jeg mistenkt at den kunne komme til å ryke snart. Det jeg har lest er at man bør ha rundt 3 netto månedslønner stående på bufferkonto til krisetilfeller eller plutselige og uforventede utgifter. Altså ikke utgifter man må regne med kommer nå og da, men helt uventede. Man tar for eks ikke pengene til å betale EU-kontroll på bilen fra bufferkontoen, for det er en forventet utgift, ikke uforventet. Man bør ha en egen konto å samle bilutgifter på. Ja, derfor jeg tok med at det var nybygg i HI, vi forventer ikke mye vedlikeholdskostnader knyttet til bolig den nærmeste tiden. Så og si alt av hvitevarer er nytt, eldste er vaskemaskinen som er 1 år gammelt. Av uventede utgifter tenker jeg det måtte vært noe knyttet til bilen (Skoda Octavia fra 2017) eller at en av oss blir syke/får redusert inntekt. ts Anonymkode: 75662...4c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå