Diezel Skrevet 9. juni 2023 #1 Skrevet 9. juni 2023 (endret) Jeg har rasekatter som ha vært inne første året. Nå MÅ de få komme ut, både for deres del og for vår (må kunne lufte osv, holder på å bli kokko) Utfordringen er at jeg kanskje skal flytte innen et år - og sannsynligvis i nabolaget. Jeg er dermed redd for at de blir vant til denne delen av nabolaget og at hvis jeg flytter i nærheten så blir de forvirret og går tilbake til det gamle huset (hvis jeg flytter holder jeg dem selvsagt inne i noen må eder i det nye huset) Noen med erfaring her med å flytte med utekatter i samme nabolag? Endret 9. juni 2023 av Diezel
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #2 Skrevet 9. juni 2023 Hold katten din inne. Anonymkode: 2fae4...8bd 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #3 Skrevet 9. juni 2023 Om du holder de inne en stund etter at dere har flyttet, så skjønner jo kattene hvor de bor. Om de er vant til å gå litt i bånd, så kan du ta de med ut i båndet før de slippes helt på fritass. Anonymkode: 26563...245 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #5 Skrevet 9. juni 2023 Hvis du holder dem inne 4+ uker etter at du flytter så vil de anse det nye stedet som hjemme. Det er vel ikke et alternativ å holde dem inne i ett år? Katter som er ute har gjerne sine runder hvor de går noen kilometer, da kan det hende de kommer forbi gamle trakter. Det gjør vel ikke noen skade? Med mindre noen andre begynner å mate de vil de komme hjem igjen. Anonymkode: 0bbd8...9fb 1
Tvist Skrevet 9. juni 2023 #6 Skrevet 9. juni 2023 Det er selvsagt en risiko. Men du kan jo prøve å venne dem til halsbånd, så kan du sette på dem gps. Da kan du hente dem om de går til feil sted.
Rowan Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 17.51): 2 uker inne Anonymkode: 81948...7b0 Jeg har lest at man bør holde katten inne hvertfall en måned etter flytting før den slippes ut. Hvor fant du to uker? En måned funka her! Kanskje hadde det funka med mindre tid også, men jeg ville ikke ta den sjansen. Syntes det var bedre å holde pus inne lenger enn å bekymre seg for at hun skulle forsvinne.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 Jeg har flyttet 3 ganger i løpet av mine 13 år gamle katters liv. Det har gått veldig fint. Du holder dem inne i en til to uker. Anonymkode: 396ca...080
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Skrevet 12. juni 2023 Det er ikke noe tidspunkt hvor lenge de skal være inne. Kjenner du katten din godt, ser du jo når de har bodd seg til på nytt sted. Du ser jo når de eier stedet. Har hatt mange katter. Og det varierer veldig . En innekatt jeg to over via omplassering. Fikk ikke gå ut før om 3-4mnd. En Annen katt jeg flytta mye med, holdt det å være inne i en til to uker. Men jeg er også med de ut første gangene. Slipper de ikke bare rett avgårde. Tar de med noen turer på verandaen først. Også er jeg med de og korrigerer hvor de har lov å gå og ikke. De to siste holder seg kun på vår gårdsplass, og litt i skogkanten rundt huset og på andre siden av veien. Den eldste av de to , er død nå. Men utvidet området litt etterhvert. Men han som er igjen, han har vært på langtur to ganger Da ble det akutt sykehus opphold. Og katten kom ikke inn på to døgn. Men fant en låve like i nærheten. Andre gangen over en periode, var det noen i en bolig her oppe, som lokket han med seg og begynte å gi mat. Så jeg måtte gi beskjed til styrer at det var helt ok å kose med han. Men mat er ikke lov, fordi da kom han ikke hjem. Den boligen er 30 meter unna huset vårt. Men når malingen ga seg, har gan ikke vært der mer, annet enn en liten småtur innimellom. Hvis du ikke leser kattene iht om de har bodd seg til, så er regelen ca 3-4 uker. Jo tettere du bor det gamle stedet , jo større sjanse er det for at de går tilbake. Jeg passet en katt, som kom seg ut og ble borte. Den dukket opp hjemme 3 mil unna noen uker senere. Så de finner frem ganske langt, kan gjøre. Så viktigste før man slipper de ut, er at de vet hvor maten er, og at de eier det nye stedet. Er det andre katter i nærheten som mener å eie deres hage, kan dine lett flytte til gamlestedet. Så da kan du i innetrening, markere ovenfor fremmede katter at hagen er din. Det gjøres enkelt ved å jage de vekk før du slipper ut dine. Beste er da om du klarer å jage de vekk på samme grense hver gang. Her går feks grensen ved porten. Når de er utenfor porten, så ser jeg bare på dem. Krysser de porten jager jeg dem. Og da går det ganske fort til de holder seg utenfor porten. Og jeg kan klappe de utenfor porten. Men prøver de da innenfor, jager jeg dem igjen. Da holder det som regel med en streng nei. Eller litt katteknurr 🤣 Litt Job i starten. Men når grenser er satt, så går det av seg selv. Min hannkatt er nå 9år og har aldri hatt langturer på mer enn ca 100 meter fra huset. Anonymkode: f4d88...cd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå