Gå til innhold

Spørsmål om å skaffe egen hest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vært glad i hester, og har drevet med det periodevis i livet, men vil på ingen måte kalle meg erfaren. Jeg kan mye grunnleggende, har gått på ridekurs og vært fôrrytter. Det var dessverre for dårlige fasiliteter der hesten jeg var fôrrytter for var oppstallet, så jeg ønsket ikke å fortsette der fordi jeg betalte mer enn det var verdt. Følger med på "markedet" i området, men det er nesten aldri noen som søker fôrrytter, og her er ingen ridekurs for tiden.

Er derfor inne på tanken om å skaffe egen hest (enten helfôr eller kjøp) innen noen år, kun til hobbybruk. Tenker da først og fremst en trygg og rolig familiehest. Har tid og økonomi til det, og jeg har jo hatt det ønsket siden barneskolen. Det er egentlig bare erfaringen det skorter på, men jeg har veldig hesteerfarne venner å lene meg på om det trengs. Her er også gode muligheter for privattimer med ridelærer.

Høres det helt ille ut å skulle skaffe egen hest uten å være kjempeerfaren? Noen som har gjort egne erfaringer rundt dette?

Anonymkode: b0ada...1ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med det så lenge du er klar over det selv og er villig til å spørre om hjelp. Alle er nybegynnere en gang. Hvis du setter hesten på en stall med andre vil det alltid være noen å spørre, eller at de legger merke til ting du nødvendigvis ikke tenker på. 

Anonymkode: 3bf05...9ea

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville i alle fall prøvd helfor først, kjenner mange voksne som har vært hestejenter hele livet som allikevel fikk sjokk da de fikk egen for første gang. 
Og bruk mye tid på å finne en god stall med folk og regler du kan trives med. Med god økonomi ville jeg sett etter et sted der man betaler seg ut av mye hverdagsjobben.

Manglende erfaring er ikke noe problem, bare ikke hør på alt folk sier til deg 😅

AnonymBruker
Skrevet

Hest er ikke dyret man skaffer seg uten veldig god og lang erfaring. Hund kan til nød gå men hest nei.. 

Da må du i såfall ha en hestekyndig nær deg som hjelper deg 

Anonymkode: bbd0b...2f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du kan mye grunnleggende, har gått på kurs og vært fôrrytter. Hva kan du av grunnleggende ting, tenker du mest ridning og håndtering?

Noe som også er viktig å kunne en del om er dyret hest - behov, ernæring, helse, språk. Hvordan fungerer en hesteflokk, hva trenger hesten sosialt sett fra andre hester, og fra deg som eier? Hva bør den fôres med? Kan du tolke grovfôranalyser og regne ut fôrenheter, og finne frem til hva hesten eventuelt trenger av tilleggsfôr? Er du kjent med hvordan gressbeite kan påvirke hesten, hvordan man tilvenner den til beite, hvordan næringsinnhold og sukkerholdighet i gresset kan påvirke fordøyelse, ben og høver, og komplikasjonene som kan oppstå ved gressing? Er du beredt på å håndtere fylling i bein, kolikk, forfangenhet, hovbyll? Kan du vurdere hovkvaliteten? Hva om hesten får for tørre høver, eller sur stråle?
Kan du lese de små signalene til hester? Se på finmimikken i ører og ansiktsmuskler om hesten er anstrengt, usikker, har det vondt?  

Man trenger ikke være ekspert i alt dette, men det er så mye mer ved hestehold enn det man får med seg på et ridekurs. Akkurat ridningen er ikke så nøye, det kan man lære seg underveis. 

Anonymkode: fac39...6d7

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du sier du kan mye grunnleggende, har gått på kurs og vært fôrrytter. Hva kan du av grunnleggende ting, tenker du mest ridning og håndtering?

Noe som også er viktig å kunne en del om er dyret hest - behov, ernæring, helse, språk. Hvordan fungerer en hesteflokk, hva trenger hesten sosialt sett fra andre hester, og fra deg som eier? Hva bør den fôres med? Kan du tolke grovfôranalyser og regne ut fôrenheter, og finne frem til hva hesten eventuelt trenger av tilleggsfôr? Er du kjent med hvordan gressbeite kan påvirke hesten, hvordan man tilvenner den til beite, hvordan næringsinnhold og sukkerholdighet i gresset kan påvirke fordøyelse, ben og høver, og komplikasjonene som kan oppstå ved gressing? Er du beredt på å håndtere fylling i bein, kolikk, forfangenhet, hovbyll? Kan du vurdere hovkvaliteten? Hva om hesten får for tørre høver, eller sur stråle?
Kan du lese de små signalene til hester? Se på finmimikken i ører og ansiktsmuskler om hesten er anstrengt, usikker, har det vondt?  

Man trenger ikke være ekspert i alt dette, men det er så mye mer ved hestehold enn det man får med seg på et ridekurs. Akkurat ridningen er ikke så nøye, det kan man lære seg underveis. 

Ja, jeg har grei kontroll på det meste av det du ramser opp her 😊 Akkurat det med kolikk stresser meg veldig og jeg har null erfaring med det, men jeg vet at man skal holde hesten i bevegelse (i tillegg til å kontakte veterinær selvsagt!) om det oppstår kolikk. Min tidligere fôrhest fikk loppefrø i grøten for å forebygge det. Men der stopper kunnskapen min om det temaet. Jeg er flink til å tilegne meg kunnskap og ville definitivt satt meg mer inn i temaet om det ble aktuelt med egen hest, men man kommer ikke veldig langt uten praktisk erfaring, uansett hvor mye teori man kan.

Enig i at ridningen ikke er så nøye, og det kommer i andre rekke for min del. Skulle absolutt ønske at det var mer teori om hestehold og hestens helse på ridekurs, for det er liksom ikke sjenkelvikninger og for- og bakpartsvendinger jeg egentlig er ute etter å lære. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen av dine erfarne venner som kunne tenke seg litt avlastning? 
Når jeg hadde hester var jeg overlykkelig om noen gadd å ri dem på tur noen dager i uken, eller satt frem for og møkket om jeg ville ha meg en fridag. 

Nå har jeg ikke hest selv lengre, men har hatt nok av tilbud om å komme og hjelpe til. 

Anonymkode: 14ed0...661

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når jeg hadde hester var jeg overlykkelig om noen gadd å ri dem på tur noen dager i uken, eller satt frem for og møkket om jeg ville ha meg en fridag. 

Nå har jeg ikke hest selv lengre, men har hatt nok av tilbud om å komme og hjelpe til. 

Det har jeg ikke spurt om. Jeg bor såpass langt unna at det ikke lar seg gjøre å dra dit etter jobb en vanlig dag, dessverre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det har jeg ikke spurt om. Jeg bor såpass langt unna at det ikke lar seg gjøre å dra dit etter jobb en vanlig dag, dessverre.

Er deilig å kunne ta fri en helg også 😃

Skrevet

Så lenge du er i et miljø hvor det finnes kunnskap og du er villig til å ta imot kunnskap ser jeg ikke problemet. Derimot vil jeg si at riding/trening er veldig viktig for hestens helse, så det er viktig å ha kunnskap om å trene riktig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 2.07):

Jeg tenker at dette er litt satt på spissen? Jeg har hatt egen hest i to omganger på to ulike staller som tenåring uten å kunne noe inngående om hverken foring, sykdommer, høver, gressing eller beite...  Jeg var flink med hesten, leste (åpenbart) kroppsspråket og kunne ri liksom.. 

Vi gav hesten høy og pellets og litt havre, hadde smed på besøk hver 6 uke, og tok kontakt med veterinær hvis noe var rart, samt til jevnlig ormekur osv. Det gikk helt strålende med alle hestene på stallen altså, de var blide, fornøyde og harmoniske dyr selv om vi jentene var bare tenåringer. Tenker at det å ha hest er et stort ansvar og veldig mye jobb - men er du oppegående og klarer å spørre andre om hjelp når du er i tvil så går det fint og ikke ha flere års erfaring. 

Anonymkode: 60a22...bfb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke noe problem med det. Det er noe helt annet med totalt ikke-hestevante foreldre som kjøper hest til barn som bare har gått på rideskole i et par år.

Anonymkode: ac736...187

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2023 den 19.57):

Det der er som å anbefale folk som ønsker seg barn om å heller være barnevakt. Det er IKKE det samme, med mindre man kun bryr seg om ridebiten og ikke kjemi, vennskap, connection, og hele den pakka der. Det er et individ, ikke en kjøttmoped. Når du hjelper til med andres dyr får du ikke bestemme hvordan hesten skal trenes, hvilke instruktører som skal brukes, hva slags utstyr den skal ha, hvordan den skal trenes, når den skal ha hviledager, hvordan den skal håndteres og oppdras…

Jeg kunne aldri tenkt meg å stelle med andres hest på fast basis, akkurat som at jeg ønsker min egen hund heller enn å lufte naboen sin, og ønsket et eget barn ig ikke å være barnevakt.

Ts, så lenge du har hestekyndige mennesker rundt deg kommer det nok til å gå helt fint ❤️ 

Anonymkode: 25d44...161

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der er som å anbefale folk som ønsker seg barn om å heller være barnevakt. Det er IKKE det samme, med mindre man kun bryr seg om ridebiten og ikke kjemi, vennskap, connection, og hele den pakka der. Det er et individ, ikke en kjøttmoped. Når du hjelper til med andres dyr får du ikke bestemme hvordan hesten skal trenes, hvilke instruktører som skal brukes, hva slags utstyr den skal ha, hvordan den skal trenes, når den skal ha hviledager, hvordan den skal håndteres og oppdras…

Jeg kunne aldri tenkt meg å stelle med andres hest på fast basis, akkurat som at jeg ønsker min egen hund heller enn å lufte naboen sin, og ønsket et eget barn ig ikke å være barnevakt.

Ts, så lenge du har hestekyndige mennesker rundt deg kommer det nok til å gå helt fint ❤️ 

Anonymkode: 25d44...161

Helt enig i at det er noe helt annet. Og samme hvor mye man vrir og vender på det, så gjør fôrrytter eier en tjeneste. Jeg har derfor valgt å la fôrrytterne gjøre det de vil med hestene, og heller vært veldig nøye på hvem jeg har valgt som fôrrytter. I de periodene jeg har hatt hester man ikke har kunnet gjøre hva som helst med, har jeg heller latt være å ha fôrrytter. Husker selv hvor rart det var å ha "sin egen" hest noen dager i uka, men ikke kunne styre noe selv.

Anonymkode: ac736...187

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 9.55):

Ja, jeg har grei kontroll på det meste av det du ramser opp her 😊 Akkurat det med kolikk stresser meg veldig og jeg har null erfaring med det, men jeg vet at man skal holde hesten i bevegelse (i tillegg til å kontakte veterinær selvsagt!) om det oppstår kolikk. Min tidligere fôrhest fikk loppefrø i grøten for å forebygge det. Men der stopper kunnskapen min om det temaet. Jeg er flink til å tilegne meg kunnskap og ville definitivt satt meg mer inn i temaet om det ble aktuelt med egen hest, men man kommer ikke veldig langt uten praktisk erfaring, uansett hvor mye teori man kan.

Enig i at ridningen ikke er så nøye, og det kommer i andre rekke for min del. Skulle absolutt ønske at det var mer teori om hestehold og hestens helse på ridekurs, for det er liksom ikke sjenkelvikninger og for- og bakpartsvendinger jeg egentlig er ute etter å lære. 

Mye får man ikke noe erfaring eller særlig kunnskap om før man faktisk opplever det. 
Jeg har eid hest i 12 år, og aldri vært borti kolikk, sur stråle eller forfangenhet. 
Derimot vet jeg hvordan man kan forlenge eller forkorte steg på hest ved hjelp av vekt på sko for å unngå at de tråkker på seg, eller tråkker av sko. For det har jeg vært mye borti! 

Angående ridning, så er det en del der som jeg mener faktisk er veldig viktig å kunne. Ikke sjenkelvikninger eller slikt, men det å faktisk vite hvordan trene aktivt lydighet. 
Jeg har sett og hjulpet mange uerfarne hesteeiere, og det er heller sjeldent at det er skader/sykdom som utgjør ett problem. Men mange er ikke erfaren nok i å jobbe med lydighetstreningen i hverdagen, og får hester som etter hvert stadig tester litt og litt mer. Dette gjelder både ved ridning og bakkehåndtering. 
Min siste hest var slik... En uerfaren jente hadde fått seg en snill og fin familiehest, men hadde ikke nok kunnskap om å vedlikeholde og jobbe med lydigheten, og jeg overtok ett år senere en hest med masse kjipe uvaner, og som til dels var vanskelig håndtere. 

Anonymkode: ab791...1e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...