Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I et forhold, er det ikke normalt å forvente at partner gir fine bekreftelser og komplimenter? Og, at partner kommenterer bekledning og om man har pyntet seg f.eks.?

Jeg har en kjæreste som iblant gir mange veldig fine komplimenter til bilder folk legger ut på SoMe, men når jeg iblant sender bilder til han, er det alltid mer lunken tilbakemelding jeg får sammenlignet med hva han kommenterer i SoMe på andres bilder. Kjenner jeg blir veldig lei meg, men avfeier det og sier jeg må jobbe med meg selv.

Nå nylig var det et bilde av en dame vi kjenner, som hadde vært på klatretur og han kommenterte bildet med "nydelig bilde!" Det er jo hyggelig, men da jeg sendte bilder fra en skogstur vi har vært på, skrev han bare "flotte bilder." Da jeg skrev tilbake og lurte på hva som gjør at det ikke er nydelig eller vakkert, skrev han bare "nå er vi i gang igjen" og etterfulgt av at han skrev: søk på nettet etter what makes a good photo!"

Er dette en ok reaksjon?

Anonymkode: e5724...009

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå nylig var det et bilde av en dame vi kjenner, som hadde vært på klatretur og han kommenterte bildet med "nydelig bilde!" Det er jo hyggelig, men da jeg sendte bilder fra en skogstur vi har vært på, skrev han bare "flotte bilder." Da jeg skrev tilbake og lurte på hva som gjør at det ikke er nydelig eller vakkert, skrev han bare "nå er vi i gang igjen" og etterfulgt av at han skrev: søk på nettet etter what makes a good photo!"

Er dette en ok reaksjon?

Hva er galt med "flotte bilder"? 

Anonymkode: 0780d...deb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er galt med "flotte bilder"? 

Ikke nødvendigvis galt, men å skrive "nydelig bilde!" er jo et større/finere kompliment. Og burde ikke kjæresten få et like så godt eller bedre kompliment enn andre?

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow, det er ikke rart det er krig i verden 😳

Anonymkode: 3d169...4d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke nødvendigvis galt, men å skrive "nydelig bilde!" er jo et større/finere kompliment. Og burde ikke kjæresten få et like så godt eller bedre kompliment enn andre?

Jeg ville rygget 10 km tilbake om en kjæreste prøvde å detaljstyre på den måten. 

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I et forhold, er det ikke normalt å forvente at partner gir fine bekreftelser og komplimenter? Og, at partner kommenterer bekledning og om man har pyntet seg f.eks.?

Jeg har en kjæreste som iblant gir mange veldig fine komplimenter til bilder folk legger ut på SoMe, men når jeg iblant sender bilder til han, er det alltid mer lunken tilbakemelding jeg får sammenlignet med hva han kommenterer i SoMe på andres bilder. Kjenner jeg blir veldig lei meg, men avfeier det og sier jeg må jobbe med meg selv.

Er dette en ok reaksjon?

Kanskje var bildet av henne på klatretur i høyfjellet(?) rett og slett mer imponerende enn deg i en skog? Det kan være så enkelt. Selv om jeg skjønner deg også. Han burde tenke seg litt om. Slike ting kan lett oppfattes feil. Menn har også en tendens til å ville imponere andre framfor sin egen. Kvinner også btw, heldigvis er ikke alle menn like nærtagende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns ikke nydelig bilde er et større/finere kompliment enn flott - for meg er det to likeverdig ord.

Jeg varierer mellom å bruke nydelig og flott fordi jeg syns det er litt kjedelig og ensformig å alltid bruke samme ord.

Anonymkode: 3d169...4d9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Paramount skrev (Akkurat nå):

Kanskje var bildet av henne på klatretur i høyfjellet(?) rett og slett mer imponerende enn deg i en skog? Det kan være så enkelt. Selv om jeg skjønner deg også. Han burde tenke seg litt om. Slike ting kan lett oppfattes feil. Menn har også en tendens til å ville imponere andre framfor sin egen. Kvinner også btw, heldigvis er ikke alle menn like nærtagende.

Kanskje. Dersom man elsker noen, vil ikke et bilde av den personen være finere enn av noen man ikke elsker? Kanskje jeg er naiv og for romantisk, men det var min tanke.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke overanalysere alt, ikke sammenligne, ikke detaljstyre andre.

Hvis mannen min hadde klaget på at kompliment jeg ga ikke var godt nok, hadde jeg ikke giddet mer.

Anonymkode: 26f62...f8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Paramount
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje. Dersom man elsker noen, vil ikke et bilde av den personen være finere enn av noen man ikke elsker? Kanskje jeg er naiv og for romantisk, men det var min tanke.

Burde være det. Men det er noen mekanismer som gjør at det du har sikkert og trygt ikke alltid blir vedlikeholdt så godt som det burde blitt, og oppmerksomhet ut blir på kort sikt av større betydning, bevisst eller ubevisst.

Du kan feks tenke deg at du får en veldig fin gave fra noen du knapt nok kjenner, dersom den ikke er fullstendig upassende vil du reagere med å være strålende glad, overveldet. Får du samme gave fra kjæresten vil du også reagere med glede, men en mer trygg og god glede, sjelden med samme åpenbare entusiasme, men en kan likevel si at gleden er enda sterkere.

Endret av Paramount
AnonymBruker
Skrevet
Paramount skrev (8 minutter siden):

Burde være det. Men det er noen mekanismer som gjør at det du har sikkert og trygt ikke alltid blir vedlikeholdt så godt som det burde blitt, og oppmerksomhet ut blir på kort sikt av større betydning, bevisst eller ubevisst.

Du kan feks tenke deg at du får en veldig fin gave fra noen du knapt nok kjenner, dersom den ikke er fullstendig upassende vil du reagere med å være strålende glad, overveldet. Får du samme gave fra kjæresten vil du også reagere med glede, men en mer trygg og god glede, sjelden med samme åpenbare entusiasme, men en kan likevel si at gleden er enda sterkere.

Ja, det var jo et godt eksempel egentlig. Jeg blir bare så lei meg, og jeg kjenner at jeg får en vond følelse i magen. Er sikkert for sensitiv.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, er det sånn at du ser han skriver masse fine kommentarer til andre kvinner på nettet, eller er det mer fine kommentarer til folk han kjenner (inkludert andre menn)?

Komplimenterer han deg aldri ellers? For ja, det er selvsagt vanlig at ens partner gir fine tilbakemeldinger og komplimenter hvis man f.eks. har pyntet seg, som du sier. Et lite "så flott du var i kveld" for eksempel. Med mindre jeg har misforstått deg, virker det som om han ellers er veldig tilbakeholden på å gi deg komplimenter, og det kan kanskje være det som gjør at det sårer deg å se han gi det til andre.

Gir du komplimenter til ham, forresten?

Anonymkode: c31e7...0bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom man elsker noen, vil ikke et bilde av den personen være finere enn av noen man ikke elsker?

Hvert eneste bilde for alltid? Nei.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men altså, er det sånn at du ser han skriver masse fine kommentarer til andre kvinner på nettet, eller er det mer fine kommentarer til folk han kjenner (inkludert andre menn)?

Er til kun kvinner, men kvinner vi begge kjenner (eller mer riktig å si bekjente). Han skriver heldigvis ikke seksuelle eller egentlig flørtende kommentarer.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Komplimenterer han deg aldri ellers? For ja, det er selvsagt vanlig at ens partner gir fine tilbakemeldinger og komplimenter hvis man f.eks. har pyntet seg, som du sier. Et lite "så flott du var i kveld" for eksempel. Med mindre jeg har misforstått deg, virker det som om han ellers er veldig tilbakeholden på å gi deg komplimenter, og det kan kanskje være det som gjør at det sårer deg å se han gi det til andre.

Gir du komplimenter til ham, forresten?

Anonymkode: c31e7...0bd

Han gir meg noen ganger komplimenter. Men jeg må ofte spørre etter det, som gjør meg deprimert. Jeg kan f.eks. ha tatt på meg en kjole jeg selv synes ser fin ut, og han sier ingenting. Så spør jeg: Synes du denne kjolen er fin? Da svarer han jo, veldig fin.

Sånne ting gjør meg trist.

Jeg gir han stadig vekk komplimenter.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker jo som han er interessert i foto? Altså han gir kompliment for et bra bildet, ikke at personen ser bra ut. Kanskje du er litt needy? Hvis det er slik du hele tiden gjør likt som andre og "hermer" kort tid etter, så legger han merke til at du gjør det bare for å få komplimenter/skryt. Det blir litt krampaktig. 

Anonymkode: 40961...0a3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det virker jo som han er interessert i foto? Altså han gir kompliment for et bra bildet, ikke at personen ser bra ut. Kanskje du er litt needy? Hvis det er slik du hele tiden gjør likt som andre og "hermer" kort tid etter, så legger han merke til at du gjør det bare for å få komplimenter/skryt. Det blir litt krampaktig. 

Anonymkode: 40961...0a3

Jeg gjør ikke likt som de andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av overdrevne komplimenter; særlig ikke i full offentlighet på sosiale medier, men hvis fyren først lirer av seg klissete ting som «nydelig bilde» om andre enn kjæresten eller evt egne barn, ville jeg lurt litt både på vurderingsevne og sosiale antenner.

Anonymkode: 379c4...35b

AnonymBruker
Skrevet

Skryter av middagen til kjerringa hver dag, skulle bare mangle.

Anonymkode: bc43f...ce1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 11.44):

På innsiden er du nok penest i verden for kjæresten din. Men å si at kjæresten er penest av alle (utseendemessig), er helt ok, men det er en hvit løgn. At bilder av deg ikke er nydeligst i hele verden for kjæresten din, betyr ikke at han ikke elsker deg, og at han heller vil ha noen andre. I en eventyrverden er det sånn, men om man skal leve i den realistiske verden, så er vi nok alle sånn midt på treet pen, og vi kommer til å ha herlige dager sammen med kjæresten, og andre dager hvor vi ønsker han dit peppern gror. Da hjelper det ikke om kjæresten har skinnende blankt hår, eller flotte fyldige lepper eller null cellulitter. Man elsker den man er inni. Og så er det selvsagt en fordel om man ikke blir kvalm av utseendet til kjæresten da. HELT uoverfladiske er vi ikke.

Anonymkode: 26f62...f8d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 13.53):

Er til kun kvinner, men kvinner vi begge kjenner (eller mer riktig å si bekjente). Han skriver heldigvis ikke seksuelle eller egentlig flørtende kommentarer.

Han gir meg noen ganger komplimenter. Men jeg må ofte spørre etter det, som gjør meg deprimert. Jeg kan f.eks. ha tatt på meg en kjole jeg selv synes ser fin ut, og han sier ingenting. Så spør jeg: Synes du denne kjolen er fin? Da svarer han jo, veldig fin.

Sånne ting gjør meg trist.

Jeg gir han stadig vekk komplimenter.

Du virker fryktelig slitsom. Hvorfor er utseende så viktig for deg? Tror du at han er sammen med deg bare pga det, og hvis du ikke er «verdens vakreste i hans øyne» så mister du ham? 

Bli voksen! Kanskje gå et kurs, skaff deg en hobby, ta videreutdanning - få deg litt selvtillit, og ikke legg all din verdi i utseende og komplimenter.

Anonymkode: 0caaa...9b1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...