AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #1 Del Skrevet 9. juni 2023 Min fremtidige hund blir en mellom- eller storpuddel. Jeg har ikke veldig mye erfaring med pudler, så jeg har noen (muligens dumme) spørsmål til dere med mer kjennskap til rasen. Egentlig er jeg ute etter "negative" sider ved pudler (hvis det finnes!) Jeg vet at pudler er aktive, livlige, smarte og kommer med mye pelsstell, men: 1) Er pudler førerorienterte? Dvs er det mulig å gå skogsturer med en puddel uten bånd (forutsatt innkallingen er på plass, så klart) uten at den stikker langt avgårde? 2) Jeg bor i et hus med hage hvor det kan være litt trafikk av turgåere forbi på godværsdager. Vil det være mulig for en puddel å være ute i hagen (sammen med meg) uten at den blir stresset og bjeffer på forbipasserende? Er pudler hunder som bjeffer mye? 3) NKK skriver også om pudler at "enkelte individer er selvsikre og selvstendige, men de fleste innordner seg lett sin familie", vil det si at noen pudler er strie/vanskelige å trene? Jeg skjønner at mye av dette avhenger av foreldre, oppdretter, arbeidet i pregningsfasen osv, men det er jo alltid noen ting ved de fleste hunderaser som ikke lar seg (og heller ikke er ønskelig) å trene bort, så det hadde vært fint å høre noen ærlige svar om negative sider ved pudler. Anonymkode: 309ad...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #2 Del Skrevet 9. juni 2023 Jeg elsker pudler, men de som alle raser har de negative sider. De kan ha en god del lyd spesielt når oppgiret (de mindre variantene gjerne mer enn SP). Dessverre mye engstelighet i forhold til nye mennesker som man må regne med å jobbe mer med når de er valper enn en del andre raser, her føler jeg SP har det mest utbredt, velg oppdretter og foreldredyr med omhu. Og så er det ikke til å komme unna veldig mye pelsstell, selv når de kortklippes må klippen ofte vedlikeholdes om den skal holdes kort, de skal bades oftere enn raser med pels og ørene nappes. Anonymkode: da00b...429 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 9. juni 2023 #3 Del Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min fremtidige hund blir en mellom- eller storpuddel. Jeg har ikke veldig mye erfaring med pudler, så jeg har noen (muligens dumme) spørsmål til dere med mer kjennskap til rasen. Egentlig er jeg ute etter "negative" sider ved pudler (hvis det finnes!) Jeg vet at pudler er aktive, livlige, smarte og kommer med mye pelsstell, men: 1) Er pudler førerorienterte? Dvs er det mulig å gå skogsturer med en puddel uten bånd (forutsatt innkallingen er på plass, så klart) uten at den stikker langt avgårde? 2) Jeg bor i et hus med hage hvor det kan være litt trafikk av turgåere forbi på godværsdager. Vil det være mulig for en puddel å være ute i hagen (sammen med meg) uten at den blir stresset og bjeffer på forbipasserende? Er pudler hunder som bjeffer mye? 3) NKK skriver også om pudler at "enkelte individer er selvsikre og selvstendige, men de fleste innordner seg lett sin familie", vil det si at noen pudler er strie/vanskelige å trene? Jeg skjønner at mye av dette avhenger av foreldre, oppdretter, arbeidet i pregningsfasen osv, men det er jo alltid noen ting ved de fleste hunderaser som ikke lar seg (og heller ikke er ønskelig) å trene bort, så det hadde vært fint å høre noen ærlige svar om negative sider ved pudler. Anonymkode: 309ad...fb3 Nå svarer jeg kun utifra min noe beskjedne erfaring med pudler, så det er godt mulig at jeg tar feil på noen områder. Jeg passet jevnlig en storpuddel for mange år siden + at jeg har en venninne som har drevet med pudler i mange år. 1. Min erfaring er at pudler er førerorienterte ja. Med rett trening selvfølgelig. Han jeg passet kunne gå løs omtrent overalt, uten å stikke av. Min venninne sine pudler er også veldig lydige, men hun bruker mye tid på å trene dem. De kan de mest utrolige triks og hun er en utrolig dyktig hundetrener. Hun har nå 2 storpudler, en på 10 år(tispe) og en på 7 mnd(hannhund). Puddelen hun hadde før valpen, ble vel 15 år og kunne masse. Hun skrev t.o.m bok om han ❤️ Zanto var helt fantastisk! 2. Her tenker jeg mye kommer ann på god trening. Men det bør ikke være en umulig oppgave. Min erfaring er at i hvert fall de større pudlene ikke er spesielt gneldrete. Men det vil jo også være individforskjeller der også. 3. Pudler er ikke vanskelige å trene. Jeg har inntrykk av at de er utrolig lett-trent. Det er jo svært intelligente hunder, som ofte kommer høyt opp i f.eks lydighetskonkuranser. Starter man treningen tidlig, så legger man jo et godt grunnlag for å få en lydig hund. Jeg synes pudler er fantastiske og en veldig undervurdert rase, som flere burde få øynene opp for. At de i tillegg er allergivennlig er jo også et stort pluss. Om jeg skulle komme på noe negativt ting ved pudler, så må det være pelsstellet, som jo tar en del tid. Med mindre man setter det bort til andre da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #4 Del Skrevet 9. juni 2023 Jeg har inntrykk av at pusle er smarte hunder som trenger endel mental stimuli for å ikke kjede seg og legge til seg uvaner som gneldring etc. De storpuddlene jeg kjenner til har ikke vært spesielt gneldrete eller engstelige, men pudler er gjerne fokusert på flokken sin og ikke veldig interessert i fremmede. Pudler har overraskende mye jaktinstinkt, det er noe å være obs på så man unngår å trigge valpen og kan trene på det fra de er valp. Det gjelder forøvrig alle valper som ikke skal jakte, det er IKKE særlig lurt eller søtt at valpen jager duene. Det er her jaktinstinktene gjerne trigges og man bør være obs på å faktisk aktiv trene på å ikke jage... Velger oppdretter med omhu, både med tanke på helse og temperament, så er resten opp til eier.... Anonymkode: 72319...c40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. juni 2023 #5 Del Skrevet 9. juni 2023 (endret) Jeg har ikke all verdens erfaring med pudler, men har truffet noen. Har truffet og blitt godt kjent med tre kongepudler. Alle sammen slet ganske kraftig med forhøyet stress. Mellompudler er ofte avlet for å jobbe, de er små treningshunder. Har masse energi og vilje til å jobbe. Finner du en der som er generelt trygg, så har du en god sports-/arbeidshund. Endret 9. juni 2023 av Tabris 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #6 Del Skrevet 9. juni 2023 Jeg har erfaring med storpuddel og toypuddel. SP bjeffet så og si aldri, det var aldri et problem. Men hun var den største rampen jeg noen gang har vært borti, som valp og unghund. Hun var to år før hun var rolig, kun trenes ordentlig og ikke raserte huset når vi var borte. Men dette var nok hennes personlighet, da hun ble to så var hun en drøm. Men trening som valp og unghund var virkelig en prøvelse. Som voksen gikk hun løs, aldri noe problem. Hun var virkelig et prakteksemplar av hund. Hun var noe engstelig, eller sjenert hadde man kanskje sagt om hun var menneske. Altså hun var ikke interessert i fremmede, men om de var rundt henne en stund og hun kunne bli kjent på hennes premisse så gikk alt fint. Hun knurret eller glefset aldri, hun bare gikk bak meg og holdt seg der. Hun var smart og likte å jobbe/trene. Toypuddelen var lett å ha med å gjøre fra hun var valp. Lærevillig og enkel å ha med å gjøre. Men hun bjeffet en del. Var mye mer jobb å få henne til å slutte å varsle på alt som rørte seg. Hun var ikke sjenert ovenfor fremmede, og pga størrelsen så ble hun en fanghund og sikkert derfor også lettere å sosialisere. Mitt inntrykk er at mange flere kommer til en liten hund enn en stor hund. Hun gikk også løs, ikke noe problem. Var aldri vanskelig å trene, bortsett fra bjeffingen som krevde mer av oss. Anonymkode: c15d6...5a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #7 Del Skrevet 9. juni 2023 Det er nesten så jeg ikke kommer på noe, fantastisk rase 🥰 Hvis noe er det nesten en ulempe at de er såpass smarte. Vår er superlærevillig og elsker å gjøre triks mot belønning. Mange triks tar han etter ett eneste forsøk, og korrigeringer av uønsket atferd har som regel vært gjort på en dag. Samtidig skjønner han alltid når vi ikke har godbit. Det er nesten så det ikke nytter å rope på han uten å ha noe godt til ham. Har man godbiter i lomma derimot, går han ved foten vår som en drøm, og lyster hver eneste kommando. Så han er smart, bare ikke så lydig. Jeg kjenner ikke igjen det med lyd. Vi har en liten puddel (dverg), han bjeffer litt når han "eksploderer" av energi, når han herjer som verst med kompisene ute i hagen sånn. Akkurat som det renner over for ham. Men det er bare et VOFF her og der, aldri vedvarende gneldring. Og han bjeffer aldri på fremmede, andre hunder, bjeffer ikke mens han står ute eller på katter. Dette har vi heller ikke trent på i det hele tatt. Pelsstell er litt hva man vil gjøre det til. Jeg synes ikke det er mye jobb. Vi holder pelsen kort på vår, det er bare å rake over med barbermaskin innimellom. Drar over en kam i ny og ne når det kjennes ut som det trengs. Anonymkode: c19e9...c94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #8 Del Skrevet 11. juni 2023 Puddel er fantastiske hunder. 🥰 Men... De har høyt energinivå, og må ha mye fysisk og psykisk aktivitet for å trives. Mange har høyt jaktinstinkt. Noen linjer sliter med nervøsitet. Har også vært borti flere puddel som er gulvredde. Altså at de er redd glatte gulv. De kan også ha mye lyd i seg, men dette er vel mest for de minste variantene. De er veldig intelligente og førerorienterte. Utrolig fine hunder og trene med. De krever en del pelsstell, men røyter ikke. Det er utrolig viktig å sjekke nøye oppdrettere og linjer før du kjøper. Anonymkode: 182fa...a4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå