Gå til innhold

Hva får en mor til å gjøre dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min tidligere barndonsveninne flyttet tilbake til der hun vokste opp for mange år siden. Vi fikk god kontakt igjen. Begge hadde barn og hadde nettopp gått fra barnefaren. 

Det var mye jeg stusset over allerede da. Men tenkte at hun sikkert bare trengte litt tid å komme over bruddet. Ganske raskt fikk hun ny kjæreste og samboer. 

Det var konstant klaging over eks kjæresten/bf og senere nye kjæresten til bf, ikke noe alarmerende. Mye av det var bare merkelig å henge seg oppi. Som eks middager, at de gikk turer osv. Greit nok, men ikke snakk slik foran barnet ditt.

Hver gang barnet spurte om noe ang far eller sa noe positivt, sa mor at vi snakker ikke om han. Sa til meg m at hun måtte finne en måte å få far til å få så lite samvær som mulig. Jeg spurte hvorfor, hun sa at han var en dust og at hun skulle gjøre alt hun kunne for å ødelegge livet hans. 

Hva som foregikk bak 4 vegger aner jeg ikke, hverken hos far eller mor, men samværet med far ble det slutt på etterhvert. Mor fortalte at barnet ikke ville til far og var livredd far. Noe ihvertfall jeg ikke fikk til å stemme. 

Men vi hadde som sagt et godt forhold, så jeg valgte vel egentlig å overse alt. Men jeg bemerket meg at hun var generelt negativ til mye og manipulerende mot meg og andre. Det så jeg vel kanskje tydeligere I ettertid. 

Hun gikk ned i stillingen sin. Sa hun fikk en del i barnebidrag, så hun trengte ikke å jobbe så mye og da fikk hun mer. Det er helt ok, men en gang vi var på tur sammen og barnet spurte om å få noe sa moren at hun hadde dårlig råd, mye pga far ikke betalte en krone. 

Barnet fikk arveklær fra oss og andre. Gikk ofte i slitte klær. Mens mor reiste mye med samboer og venner uten barnet. Før når barnet kom hjem fra samvær med far hadde hun fått nye klær og utstyr hun trengte. 

Når barnet hennes fylte 18 år dro vi å feiret det på restaurant. Da fikk barnet en melding fra far og ble veldig glad. Mor brøyt ut "ikke svar han, da vinner han". Dette var første gang jeg satt foten ned ordentlig. Det tålte mor dårlig og nærmest kastet oss ut av restauranten. Jeg hørte ikke noe mer fra mor og hun hilser ikke når jeg ser henne. 

Barnet hennes har vært på besøk hos oss/barnet mitt noen få ganger i ettertid. Hun har kontakt med far igjen og minimalt kontakt med mor. Barnet fullførte ikke vgs, så når barnebidraget opphørte tok mor utdanning og jobbet fult. 

Det er mye annet som ble sagt og skjedde. Hadde jeg skrevet alt hadde sikkert folk her trodd jeg fant opp, da mye er veldig rart. Jeg ser i ettertid at jeg kunne ha gjort ting anerledes, men ønsket i utgangspunktet ikke å blande meg inn og jeg vet jo ikke alt som har skjedd. 

Men jeg lurer oppriktig, hva får en mor til å holde på slik mot barnet sitt? Det var ganske tydelig at dette gikk hardt utover barnet. Mor hadde jo allerede gått videre med livet sitt. Hadde far vært en dårlig far, greit nok, men etter så mange samtaler med mor og så mye vi var sammen i perioder, var det ingenting som tydet på dette. Ei heller var det noe som tydet på at far var slem eller noe mot mor. Ikke engang utroskap. 🤔 Annet enn at de kranglet mye. 

Anonymkode: ccb21...058

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette var første gang jeg satt foten ned ordentlig.

Så du satt bare og hørte på uten å si noe i mange år? 

Anonymkode: 36e4d...476

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så du satt bare og hørte på uten å si noe i mange år? 

Anonymkode: 36e4d...476

Nja, jeg sa ifra noen ganger eller kom med spørsmål. Men hun var veldig sånn enten er du enig eller så kom deg ut av livet mitt. Eller så ble hun veldig emosjonell og jeg fikk dårlig samvittighet. Litt vanskelig å forklare, men jeg følte meg nok fanget av henne på dette området. I ettertid ser jeg ting tydeligere. 

Jeg skjønnner i dag at jeg burde ha gjort mer. 

Men det jeg i grunn lurer på er hvordan en mor kan gjøre dette mot barnet sitt? 

Ts 

• Hjerte 1
Gjest Sprite
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nja, jeg sa ifra noen ganger eller kom med spørsmål. Men hun var veldig sånn enten er du enig eller så kom deg ut av livet mitt. Eller så ble hun veldig emosjonell og jeg fikk dårlig samvittighet. Litt vanskelig å forklare, men jeg følte meg nok fanget av henne på dette området. I ettertid ser jeg ting tydeligere. 

Jeg skjønnner i dag at jeg burde ha gjort mer. 

Men det jeg i grunn lurer på er hvordan en mor kan gjøre dette mot barnet sitt? 

Ts 

Moren er jo åpenbart mentalt syk. Ingen normale folk gjør sånt 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om hun mangler empati og muligens har en personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: c638f...3b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er maktmisbruk dette. At hun setter opp barnet til ikke å ha kontakt med faren. Det er trist og jeg blir forbanna. Etter mitt brudd sa jeg ikke noe stygt om faren til mine barn, hva har en å vinne på det? Det er manipulerende personer som gjør sånn.

Anonymkode: ba4bf...a4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva som foregikk bak 4 vegger aner jeg ikke, hverken hos far eller mor,

Nettopp. Far mister ikke samværsrett uten grunn. Du sier du vet at de kranglet mye, og da er det nærliggende med psykisk og fysisk vold som man ikke snakker høyt om mens man selv er i forholdet i frykt for å miste barnet om man blir. Når det er slutt er det lettere å fortelle barnevernet sannheten for da mister man ikke barnet selv, kun voldsutøver. Uansett så er "bare" krangling også dokumentert skadelig for barn og øker faren for psykiske lidelser, autoimmune fysiske sykdommer, adferdsproblemer, lavere utdannelse osv. 

Syns du er en dårlig venninne som spekulerer i denne saken. 

Anonymkode: aff57...968

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At venninnen din er mor er vel ikke det som gjorde utslaget for denne uempatiske og manipulerende oppførselen. 
Dette er vel heller et menneske med underutviklet empati og intelligens som ville vært  ille med eller uten barn . 
Mulig hun også under sin oppvekst ble utsatt for omsorgssvikt 
Men når hun ble mor så ble desse avvikene i henne mye sterkere fremtredende og synlig. 
Fryktelig at de overhodet ikke vet med seg sjøl at de går over alle grenser. 
Barnevernet burde vært varslet 

Anonymkode: 6e693...2b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Far mister ikke samværsrett uten grunn. Du sier du vet at de kranglet mye, og da er det nærliggende med psykisk og fysisk vold som man ikke snakker høyt om mens man selv er i forholdet i frykt for å miste barnet om man blir. Når det er slutt er det lettere å fortelle barnevernet sannheten for da mister man ikke barnet selv, kun voldsutøver. Uansett så er "bare" krangling også dokumentert skadelig for barn og øker faren for psykiske lidelser, autoimmune fysiske sykdommer, adferdsproblemer, lavere utdannelse osv. 

Hvordan kom du frem til denne teorien? 
Er det ikke nok «bevis» at barnemoren snakker nedsettende om barnefar i andres nærvær ?  Er det akseptabelt og normalt ? 

Anonymkode: 6e693...2b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke legg skylden på TS her. Det var heller ikke poenget med tråden. Det er ikke lett å forholde seg til slikt, spesielt ikke når det er en i nær omgangskrets.

Til TS:
Hva som får en mor eller forelder generelt til å oppføre seg slik lurer jeg også på. Jeg kan fortelle at jeg er far i et lignende tilfelle der forskjellen er at jeg har barnet 100%. Når det kommer til tema om mor snakker jeg positivt etter beste evne der det lar seg gjøre. Kommer det direkte spørsmål, så svarer jeg kun med fakta og aldri mine egne meninger.

Mor derimot gjør alt hun kan for å sverte meg. Er jeg et tema så så kommer det så mye spydige ting og løgner at jeg ikke skjønner hvor hun tar det fra. Etter hvert som barnet ble stor nok til å selv skille mellom fakta og fiksjon så har dette bitt moren hardt tilbake. Hun er så sint på moren og nekter å besøke henne / gruer seg til hun kommer på besøk nettopp i frykt for at det spydige og negative hun kommer med. Det at mor tilsynelatende ikke engang klarer å stille spørsmålet "hvordan går det med deg?" og den type spørsmål hjelper heller ikke på.

At vedkommende du skriver om TS har oppsøkt mer kontakt med far og mindre med mor er ikke overraskende.

Anonymkode: aea39...cc3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ingen mister samværsrett uten grunn, men bostedsforelder kan uten konsekvenser nekte samvær og lyve på seg en god grunn til det. Da mister man samværet uten grunn. Dessverre er det fortsatt slik at mange tror fedre stiller svakt i en eventuell rettsak og derfor ikke orker å ta kampen. Det finnes noen dommere som fortsatt durer på med den mentaliteten, men de aller fleste dommerne og sakkyndige har heldigvis innfunnet seg i at samfunnet ikke er A4 lenger og behandler sakene objektivt.

Samtidig kan det godt hende at ingen av disse partene har vært gode foreldre, men at oppførselen til mor har trumfet far og at det derfor har snudd seg når barnet ble voksen og uavhengig.

Anonymkode: aea39...cc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er maktmisbruk dette. At hun setter opp barnet til ikke å ha kontakt med faren. Det er trist og jeg blir forbanna. Etter mitt brudd sa jeg ikke noe stygt om faren til mine barn, hva har en å vinne på det? Det er manipulerende personer som gjør sånn.

Anonymkode: ba4bf...a4b

Jeg snakket heller aldri noe stygt om bf til mine barn, kun positivt. Jeg var såret og lei meg i starten, men på et tidspunkt går man jo videre. Det virker som hun aldri kom seg videre og lot det gå utover barnet. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke venninnen hennes mer og det er i grunn glad for. 

Har ikke vært noe bv i saken. Det er mer som tyder på at hun utsatte han for psykisk vold, eller eventuelt at begge gjorde det mot hverandre da jeg ikke vet så mye om far annet enn det hun har fortalt. Og av det hun har sagt er det ingenting som tyder på at hun har vært utsatt for det. Kanskje hun var redd for å miste barnet og derfor holdt på sånn....

Ikke var hun redd han heller. 

Saken har gjort inntrykk på meg. Jeg ser mor engang i blandt på butikken, og da vandrer hodet mitt igjen og jeg undrer hva som får en mor til å gjøre slikt. 

Ts 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg snakket heller aldri noe stygt om bf til mine barn, kun positivt. Jeg var såret og lei meg i starten, men på et tidspunkt går man jo videre. Det virker som hun aldri kom seg videre og lot det gå utover barnet. 

Ts

Har hun hatt nye kjærester på veien?

Anonymkode: d7516...401

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si hvorfor noen foreldre gjør slik, for det kan være flere grunner til det, men det er ganske vanlig. Både blant mødre og fedre. Til syvende og sist handler det om noe psykisk, for ingen foreldre ved sine fulle fem ville gjort noe sånt mot barnet sitt. 

Anonymkode: 7f8a0...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har hun hatt nye kjærester på veien?

Kun en som jeg vet om. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kun en som jeg vet om. 

Ts

Bare lurte litt på hvordan hun behandler andre relasjoner. Er hun en narsissist så har hun behov for oppmerksomhet, uansett om den er dårlig eller god. De må ha et offer, og noen ganger er ikke egne barn nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...