Gå til innhold

7% boliglånsrente bekreftet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takes one to know one

Anonymkode: 44d06...2c4

Så du er en triggered gjeldsslave siden du kjenner dem igjen i denne tråden? Ok, takk for informasjon.

Anonymkode: 67ca7...552

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så patetisk med mennesker som deg som godter deg over at andre kan få problemer med å betale boliglånet sitt. Personlig kan jeg klare 30 % rente uten problemer, men jeg innehar empati og evnen til å sette meg inn i andres sted og forstår at det kan bli tungt for mange. 

Anonymkode: 1f3d4...d88

Som vanlig må jeg stille spørsmålet, hvorfor har de som ikke tåler 10% boligrente valgt fastrente? Fastrente er nettopp for de som ikke har råd til rentetoppene, men neida, det var visst for mye å betale 0,5% mer da rente var på bunn.

Jeg har ikke medlidenhet i det hele tatt, tvert imot, det er disse som NB har tatt altfor mye hensyn til med forsiktig renteheving da vi trengte å øke raskt (som USA gjorde). Resultat at inflasjonen biter seg fast og det tar mye lengre tid å få den ned igjen.

Anonymkode: 0a2c6...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så flott at du ikke har empati med folk med boliglån, du må være skikkelig stolt av deg selv.

Anonymkode: 67ca7...552

Skjønner godt at du tenker sånn. Samtidig opplevde flere 1987 til 1990. Ting gikk skikkelig til helvete. Boliger som kostet 1.7 mill å bygge gikk for 1 mill året etter og folk mistet jobber og renta var 15%. ALT stoppet opp, ingen kjøpte biler, MC eller noe annet, enda flere mistet jobben og det ballet seg på. Ikke før 1993 begynte ting å rette seg igjen

Jeg var liten da men husker den tiden godt. Det er grunnen til at jeg kjøpte hus, bil innenfor økonomiske grenser og visste jeg ville klare. Jeg så hvordan dwet gikk med naboen der jeg vokste opp. Gjeldslaver var et nyord i 1992.

De som har kjøpt det største huset opp i åsen, den feteste Tesla, brukt penger som de var gratis. Mens andre har vist måtehold.

Det som kommer til å skje fremover er sannsynligvis at bilbransjer ikke selger nye biler, folk med gjeld på sine BMW og Audi prøver å selge unna. Campingvogner og hytter blir lagt ut for salg alt for å redusere gjeld og beholde huset.

Alle selger samtidig. Tilbudet blir stort og antall kjøpere få. Prisene vil rase

De som har penger på bok har gode tider fremover. 

Noen har planlagt dårlig, andre har ventet på dette.

Anonymkode: de794...5bf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mest overrasket når renta ble satt unaturlig lavt under pandemien - og folk gikk amok med hyttekjøp og bobilkjøp osv..alle var vel klar over at renta skulle og måtte opp igjen? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (6 minutter siden):

Jeg ble mest overrasket når renta ble satt unaturlig lavt under pandemien - og folk gikk amok med hyttekjøp og bobilkjøp osv..alle var vel klar over at renta skulle og måtte opp igjen? 

Og de med med litt innsikt visste at dagen med høyere rent kom og planla for den.

Seriøst. Kjøpte hus i 2000 og renta var 7% 3!! ganger mellom 2000-2009.

Og ikke ta høyde for at renta blir 7% igjen er rimelig kortsiktig tenking. Man er ikke offer for annet enn egen svake vurdering.

Skjønner godt at de ikke er noe moro å sitte med 6.000.000 i gjeldt til 7% rente og bedriften sier opp ansatte pga lav omsetning. Men det er jo slikt man bør planlegge med. Ikke kjøpe Tesla Model X til 900.000 i tillegg!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skjønner godt at du tenker sånn. Samtidig opplevde flere 1987 til 1990. Ting gikk skikkelig til helvete. Boliger som kostet 1.7 mill å bygge gikk for 1 mill året etter og folk mistet jobber og renta var 15%. ALT stoppet opp, ingen kjøpte biler, MC eller noe annet, enda flere mistet jobben og det ballet seg på. Ikke før 1993 begynte ting å rette seg igjen

Jeg var liten da men husker den tiden godt. Det er grunnen til at jeg kjøpte hus, bil innenfor økonomiske grenser og visste jeg ville klare. Jeg så hvordan dwet gikk med naboen der jeg vokste opp. Gjeldslaver var et nyord i 1992.

De som har kjøpt det største huset opp i åsen, den feteste Tesla, brukt penger som de var gratis. Mens andre har vist måtehold.

Det som kommer til å skje fremover er sannsynligvis at bilbransjer ikke selger nye biler, folk med gjeld på sine BMW og Audi prøver å selge unna. Campingvogner og hytter blir lagt ut for salg alt for å redusere gjeld og beholde huset.

Alle selger samtidig. Tilbudet blir stort og antall kjøpere få. Prisene vil rase

De som har penger på bok har gode tider fremover. 

Noen har planlagt dårlig, andre har ventet på dette.

Jeg synes det er mye dommedagsprofetier her inne.

Felles for dere alle, er at dere egentlig ikke har noen bedre argumenter for at det skal skje, enn at det skjedde på slutten av 80-tallet. 

Landet er med all respekt et litt annet sted i dag enn på slutten av 80-tallet. Sentralbanken kan om nødvendig intervenere på mange andre måter enn å øke renten til 15%. Ikke glem at landet går godt. Arbeidsledigheten er rekordlav. Det vi ser sentralbanken gjøre nå, er å korrigere litt - det er verken full krise eller dramatikk i dette.

Til tross for en relativt høy rentebelastning i dag, er misligholdet lavt, og har ikke økt veldig mye (faktisk overraskende lite). Nei, jeg tror vi får en myk landing her, og jeg synes det blir for dumt å referere til 80-tallet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bankene har i lang tid gitt alt for mye i lån til folk. Det er ikke holdbart i lengden, og nå kommer justeringen. Helt naturlig.

For meg uten en krone i gjeld, så er det bare positivt.

Anonymkode: da2a1...547

Selv om du ikke har gjeld så vil du som alle andre merke hvis boligmarkedet krasjer og landet går på en økonomisk smell. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo tjene penger? Eller er du en av de som forventer at det skal dukke opp penger på konto over natten, og at man skal kjøpe en enebolig på Carl Johan uten å ha en jobb ?

Enebolig på Carl Johan? 

Anonymkode: 50f34...bd6

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Voksenmann skrev (1 minutt siden):

Selv om du ikke har gjeld så vil du som alle andre merke hvis boligmarkedet krasjer og landet går på en økonomisk smell. 

Man vil jo fortsatt ha en bolig uten gjeld da. Forstår ikke hvordan en med bolig uten gjeld skal merke det like mye som dem med bolig med gjeld. Jeg har bolig uten gjeld og stor hage, kan bli veganer i verste fall og dyrke egen mat. 

Anonymkode: 1b4e6...d5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk å ha 5x lån nå 😂 Dømt til et liv i fattigdom

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
isw skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er mye dommedagsprofetier her inne.

Felles for dere alle, er at dere egentlig ikke har noen bedre argumenter for at det skal skje, enn at det skjedde på slutten av 80-tallet. 

Landet er med all respekt et litt annet sted i dag enn på slutten av 80-tallet. Sentralbanken kan om nødvendig intervenere på mange andre måter enn å øke renten til 15%. Ikke glem at landet går godt. Arbeidsledigheten er rekordlav. Det vi ser sentralbanken gjøre nå, er å korrigere litt - det er verken full krise eller dramatikk i dette.

Til tross for en relativt høy rentebelastning i dag, er misligholdet lavt, og har ikke økt veldig mye (faktisk overraskende lite). Nei, jeg tror vi får en myk landing her, og jeg synes det blir for dumt å referere til 80-tallet.

Ting har sikkert endret seg. Banken går ikke konkurs som den gangen pga av økt soliditet , oljefond hjelper osv.

Men samtidig. Nybilsalget er veldig kraftig ned, ny boliger er nede på 40% av tidligere volum. Så begynner bilbransjen å si opp ansatte, bygge bransjen nedbemanner, folk blir utrygge å dropper ferien og restaurant besøk og restauranter nedbemanner.

Det blir en skred som øker i hastighet. Alle sitter og venter på bunnen og alle holder på pengene.

Panikken i bilbransjen er tydelig . Spammes med priskutt på 45.000 på KIA og Hyundai med 1.9% fastrente på instagram En kompis jobber hos en annen importør og nybilsalget er ned 75%. De prøver å redde stumpene med kampanjer og verksteddrift. Megler prøver å fresnakke hyttesalget med trenden er tydelig der og. Den største bobilforhandleren i Norge gikk konkurs tidligere i år.

Folk strammer inn for tøffere tider og beholde huset blir prioritet. Knekkebrød i villa fremover.

Dette har ikke nådd bunne på langt nær.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenk å ha 5x lån nå 😂 Dømt til et liv i fattigdom

Økonomien er dynamisk, og i konstant bevegelse. Når man etter noen år med høy rente har fått bukt på inflasjon ved innstramminger, så vil man stimulere økonomien igjen - og senker renta. Ganske syklisk. 

Dette er ganske elementær økonomi og pengepolitikk.

Anonymkode: 4646b...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det "positve" med dette er jo at alle med dyre lån som klarer seg igjennom dette vil sitte igjen med veldig mye verdier i hus pga  inflasjon, mye høyere lønn av samme grunn og gjelda blir ikke noe større. 

Så om 5 år vil huset ha skyhøy verdi, lønna mye høyere og gjeldsgraden mye lavere.

Så får vi se hva AP og SV finner på av fordelsbeskatning av å bo i egen bolig. Det neste tiårets melkeku,

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

isw skrev (59 minutter siden):

Her mener jeg du tar feil.

Ja, styringsrenta skal nok opp 1% til - og det kan like gjerne gjøres ganske raskt. Jeg har imidlertid ikke tro på noen kjempesmell, jeg tror dette løser seg ganske greit - og i mange andre land har man allerede sett markant fall i prisveksten. Norge har nok vært litt lite offensiv i rentesettingen, men jeg forventer at sentralbanken kjører litt på framover. 

Dette vil også føre til styrking av kronekursen og redusert importert inflasjon. Økningen vi ser nå er i hovedsak som følge av økte matpriser, og var helt forventet, i alle fall fra min side. Den kom bare litt forsinket, ettersom det var så mye priskonkurranse i februar og mars.

Det er greit at du mener det, og for å være ærlig så håper jeg at jeg tar feil, men totalsummen av press og faktorer mot økonomien nå tilsier at vi har ikke vært nærmere enn ny finanskrise siden 2008 enn nå. Jeg anser det som absolutt realistisk at et skikkelig krakk med påfølgende skader og depresjon er sannsynlig, og kanskje mer sannsynlig enn noe annet i sum faktorene som er involvert nå. 

Flere sentrale økonomer, herav noen som forutså finanskrisen i 2007/08, mener for øvrig det samme som meg, så det jeg sier er ikke helt fjernt. 

Jeg forventer også at Norges Bank øker rentene nå, og jeg tror 0,5% er realistisk i første omgang. Deretter skal vi nok opp og opp, og kanskje enda mer opp, før året er omme. Dette er for øvrig ikke en strategi mot inflasjon uten risiko, og det er også svært mange andre faktorer i spill som regulerer inflasjon enn kun kjøpekraft, så hvor effektivt flere renteøkninger egentlig er og hva disse renteøkningene bringer med seg blir spennende å se.

Jeg krysser fingre og tær for en soft landing, men blir ikke overrasket om dette ender med andre utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legoland og tusenfryd kommer til å selge selv om prisene er skutt i været. Å gå hjemme 3 uker med barn orker ikke dagens foreldre. De trenger avlastning og hjelp hele tiden. Generasjon sliten og alle andre skal ordne opp. De betaler glatt 1000 kr pr pers til Legoland så lenge de får underholdt ungene sine. 7 % rente pytt pytt. Nær 30 000 mnd I boliglån klarer vel de fleste!?

Nei, hør på konspirasjonsteoretikere. De er ikke så dumme. The Great reset er på vei. Agenda 2030. Søk på Klaus Schwab. Han ønsker dette skje.

Anonymkode: 8849c...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Etter dagens inflasjonstall på 6.7% som er høyeste målte inflasjon noen sinne i Norge av SSB.Anonymkode: 44d06...2c4

Den høyest målte var 13,4% i 1981.

Anonymkode: 6e766...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Den høyest målte var 13,4% i 1981.

Og i 1951, 16,2%. Det er de to høyeste etter krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"haha fattigdom lol!"

Tenk å ha så lite å glede seg over i livet at man finner glede i at andre sliter :)

Det er dem det er synd på.

Anonymkode: 30731...c68

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk kjøpt vårt første hus i fjor, så nå kan renten godt holde seg lav for vår del 🙂

Anonymkode: 22a98...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (23 minutter siden):

Det er greit at du mener det, og for å være ærlig så håper jeg at jeg tar feil, men totalsummen av press og faktorer mot økonomien nå tilsier at vi har ikke vært nærmere enn ny finanskrise siden 2008 enn nå. Jeg anser det som absolutt realistisk at et skikkelig krakk med påfølgende skader og depresjon er sannsynlig, og kanskje mer sannsynlig enn noe annet i sum faktorene som er involvert nå. 

Flere sentrale økonomer, herav noen som forutså finanskrisen i 2007/08, mener for øvrig det samme som meg, så det jeg sier er ikke helt fjernt. 

Jeg forventer også at Norges Bank øker rentene nå, og jeg tror 0,5% er realistisk i første omgang. Deretter skal vi nok opp og opp, og kanskje enda mer opp, før året er omme. Dette er for øvrig ikke en strategi mot inflasjon uten risiko, og det er også svært mange andre faktorer i spill som regulerer inflasjon enn kun kjøpekraft, så hvor effektivt flere renteøkninger egentlig er og hva disse renteøkningene bringer med seg blir spennende å se.

Jeg krysser fingre og tær for en soft landing, men blir ikke overrasket om dette ender med andre utfall.

Man skal jo ikke utelukke noen ting, men jeg tenker litt på mine egne erfaringer de siste ti årene når det gjelder fond. Ofte tenker jeg at NÅ går det til helvete, så da selger jeg. Så må jeg slukøret kjøpe fondene tilbake til høyere kurs tre måneder etterpå. Konklusjonen er vel at jeg sikkert hadde tjent mange hundre tusen kroner bare med å sitte på dem. Og masse arbeid og frustrasjon også.

Egentlig er den største bekymringen min, hvis renta må økes mye, noe jeg ikke tror den må, at vi begynner å få alvorlig mye mislighold. For da er veien kort til at boligprisene faller mye, bankene får ikke innfridd pantet sitt, og bankene går over ende. Men jeg ser umiddelbart ikke det som veldig sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...