Gå til innhold

Valp tissing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en liten valp på 10 uker. 

Og den har fått seg inn liten uvane som jeg lurer på om noen har tips til. 

Uansett hvor lenge vi er ute, så tisser den 2 minutter etter vi kommer inn igjen. 

Dette skjer konsekvent gjennom hele dagen. 

At det skjer uhell innimellom, eller ofte, er vi jo forberedt på. Men dette er liksom så systematisk, litt sånn, nå har vi kommet inn, da må jeg tisse. 

Er det noen som har noen tips? 

Den tisser i hagen også, og på snuseturer. Men den har liksom funnet seg en fast tisseplass midt på stuegulvet. 

Anonymkode: 3e5cb...6cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har en liten valp på 10 uker. 

Og den har fått seg inn liten uvane som jeg lurer på om noen har tips til. 

Uansett hvor lenge vi er ute, så tisser den 2 minutter etter vi kommer inn igjen. 

Dette skjer konsekvent gjennom hele dagen. 

At det skjer uhell innimellom, eller ofte, er vi jo forberedt på. Men dette er liksom så systematisk, litt sånn, nå har vi kommet inn, da må jeg tisse. 

Er det noen som har noen tips? 

Den tisser i hagen også, og på snuseturer. Men den har liksom funnet seg en fast tisseplass midt på stuegulvet. 

Hva gjør du når den tisser inne ?

Anonymkode: 30225...b86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør du når den tisser inne ?

Jeg vasker opp, uten å gjøre noe som helst nummer av det. 

Ute skryter jeg masse når hun  tisser. 

Tar svært gjerne i mot råd til hva jeg bør gjøre! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vasker opp, uten å gjøre noe som helst nummer av det. 

Ute skryter jeg masse når hun  tisser. 

Tar svært gjerne i mot råd til hva jeg bør gjøre! 

Du må løfte valpen ut med en gang den tisser inne. Ut, med en gang. Ellers skjønner ikke valpen at den skal tisse ute. Det du gjør nå er egentlig motsatt, du lufter den, den tisser inne, du lærer den at det er det den skal ved å ikke reagere på det😅

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må løfte valpen ut med en gang den tisser inne. Ut, med en gang. Ellers skjønner ikke valpen at den skal tisse ute. Det du gjør nå er egentlig motsatt, du lufter den, den tisser inne, du lærer den at det er det den skal ved å ikke reagere på det😅

Jeg har gjort det, men følte litt at det førte til  "hvis jeg tisser, da får jeg gå ut". 

Men da prøver jeg igjen. 😊

Skrevet

Har han tisset ute de gangene han tisser når dere kommer inn? Noen valper synes det å være ute er så spennende (evt noen ganger så skummelt) at de glemmer seg helt av og kommer ikke på at de må tisse før de kommer inn igjen.

Hvis han synes det er veldig kjekt å være ute så kan du jo starte turen etter han har tisset. Stå på samme sted i hagen hver gang, med valpen i bånd. Med en gang han har tisset, begynnn å gå tur. Så kan han lære seg at hvis han bare tisser så får han komme på tur.

For å bryte vanen så kan du komme inn fra tur, beholde klær og bånd på, og så gå ut i hagen igjen etter kort tid. (Hvis han f.eks pleier tisse etter 2 min inne, gå ut etter 30-45 sek inne). Stå ute på samme sted du pleier i hagen med valpen i bånd til han har tisset. Samme kan du gjøre hvis han ikke har tisset på turen - still deg opp på "tisse-stedet" i hagen og vent til han tisser før dere går inn.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gjort det, men følte litt at det førte til  "hvis jeg tisser, da får jeg gå ut". 

Men da prøver jeg igjen. 😊

Det er det man skal gjøre. Har hatt mange hunder og aldri noen som har tisset inne. Men man må være kjapp, for hunder må ha en reaksjon med en gang, uansett om det er ris eller ros😅 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig og går over etterhvert. Skyldes nok at valpen er så opptatt ute at den helt glemmer tissingen, kommer inn, slapper av og vips må den tisse... 🙈 Her løste jeg det ved å gå inn og så bare gå ut igjen med en gang og da ble det gjerne tisset. Roset og belønnet masse hver gang doningene skjedde utendørs, ignorerte det inne. Min valp responderte dårlig på bli båret ut midt i gjøremål (og det er heller ikke gøy å bli driti/tissa på....), ble både sur og stressa av det, så valgte vekk den taktikken. Valgte heller å klappe kraftig i hendene om jeg så valpen gjøre seg klar slik at den ble distrahert og vi rakk ut. 

Anonymkode: 2029f...a5a

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok over. Mulig at valpen din trenger å tisse 2 ganger ute før dere går inn? 

Anonymkode: 7a6e6...1d5

AnonymBruker
Skrevet

Enig med dem som sier ta valpen ut hvis den tisser inne. På begge mine hunder har jeg fulgt med og faktisk løpt bort, plukket dem opp eller på annen måte tatt dem med meg hvis de begynner å gjøre fra seg inne. Jeg er aldri sint, men rask å bestemt på å avbryte og få dem ut. Jeg tror det som er viktig er at det får en konsekvens, hvis ingenting skjer når valpen tisser inne så er det greit eller «nøytralt». Når de kommer ut så sier jeg kommando for å tisse, å hvis de da gjør det så får de masse skryt og ros. Den eldste hunden min har også koblet at hvis hun er kvalm så forter hun seg til terrassedøren for å ha uhell ute.

Anonymkode: dc95c...318

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...