AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #1 Skrevet 9. juni 2023 Begge foreldrene er i jobb, unger i barnehage eller skole, ikke har de hushjelp. Hvordan er det mulig å ha ett skinnende rent og ryddig hus, til en hver tid? Kan sammenlignes med bilder du ser i blader og bolig annonser. Noen som kan forklare? Anonymkode: 0d060...e41 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #2 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Begge foreldrene er i jobb, unger i barnehage eller skole, ikke har de hushjelp. Hvordan er det mulig å ha ett skinnende rent og ryddig hus, til en hver tid? Kan sammenlignes med bilder du ser i blader og bolig annonser. Noen som kan forklare? Anonymkode: 0d060...e41 Vi har levd med begge deler. En periode med strøkent hus, en periode med bombehus. Jeg ser det er noen faktorer som hjelper. En av de viktigste er å ha god nok plass slik at man faktisk har plass til å rydde bort ting slik man kan rydde bort overflod av leker og sesongklær. God bodplass, stort vaskerom osv hjelper veldig på. Er man da flink til å lage seg et system i utgangspuntet så er det veldig greit å holde det ryddig. Det å ha en plan. Det er ikke hva som er planen som er viktig, men å ha en rutine. Jeg følgte clean mama en periode, men gikk over til mer min egen plan etterhvert. Det tar faktisk veldig kort tid hvis man strukturerer det litt. Anonymkode: 7b620...334 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #3 Skrevet 9. juni 2023 Det er jo med jevne mellomrom tråder her på KG hvor det kommer fram at enkelte er nærmest hysteriske når det gjelder rot og støv. Støvsuging daglig, skifte sengetøy hver uke, vaske gulv hver uke og listen fortsetter i det uendelige. Man blir jo utbrent bare av å lese det og jeg rister på hodet av behovet for å ha det helsefarlig rent til en hver tid (ja, det kan faktisk bli for rent). Døgnet har mange nok timer til at slike mennesker kan bruke opptil flere av dem på å holde hjemmet sitt Bohuskatalog-klart til en hver tid. Om disse har lykkelige liv med lykkelige og friske barn stiller jeg meg derimot litt tvilende til. Hva ønsker man egentlig at barna skal huske fra barndommen, at mamma brukte tid med deg eller at mamma gikk rundt med støvsugeren hele tiden? Anonymkode: 6a4ea...310 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #4 Skrevet 9. juni 2023 Vi har det ikke! Huset vårt er 25 år, og ikke pusset opp. Med barn setter det sine spor. Merker og hakk, og tegninger på veggene. Hakk i gulv... Vi støvsuger hver dag, og vasker opp. Rydder litt. Så det ser ikke direkte bombet ut, men huset er litt for lite så det blir litt flytting av ting til annet sted. Når barna er større skal jeg pusse opp... Anonymkode: 62caa...27f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #5 Skrevet 9. juni 2023 Omsorgssvikt, eller bare nedprioritering av barna sine. Noen unntak da. Mener ikke at svinesti er greit eller et mål, men polerte flater er ikke det barna dine vil huske. Anonymkode: 9bd6e...5e9 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #6 Skrevet 9. juni 2023 Det handler vel om hva man prioriterer å bruke tiden sin på. Jeg vil tro at om det å ha et rent og ryddig hus til enhver tid er viktig for deg, så får du det til. Da legger du opp livet slik at det er enklest mulig å holde alt ryddig. Lager systemer, rydder etter hver aktivitet, og rydder før du legger deg på kvelden. Om du aksepterer at det kan være en del rot og "kaos" i en barnefamilie, så vil du heller ikke bruke ekstra tid og innsats på å få det helt strøkent til enhver tid. Jeg tenker ikke at det ene er bedre enn det andre. Det er bare to forskjellige prioriteringer/behov hos den voksne. Anonymkode: cf04b...515 1
I Grosny Skrevet 9. juni 2023 #7 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Begge foreldrene er i jobb, unger i barnehage eller skole, ikke har de hushjelp. Hvordan er det mulig å ha ett skinnende rent og ryddig hus, til en hver tid? Kan sammenlignes med bilder du ser i blader og bolig annonser. Noen som kan forklare? Anonymkode: 0d060...e41 Jeg vet om en med adhd som klarer dette. Han klarer ikke å sitte stille. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #8 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Begge foreldrene er i jobb, unger i barnehage eller skole, ikke har de hushjelp. Hvordan er det mulig å ha ett skinnende rent og ryddig hus, til en hver tid? Kan sammenlignes med bilder du ser i blader og bolig annonser. Noen som kan forklare? Anonymkode: 0d060...e41 Man lat være å rote, og lærer barna å ikke rote. Vi har det nesten aldri rotete, for så lenge man setter ting på plass etter bruk BLIR det bare ikke rot. Derimot vil du nok finne hybelkaniner bal sofaen og under senga, og støv på lister og kan finne fingermerker/snutemerker på vinduer og speil. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo med jevne mellomrom tråder her på KG hvor det kommer fram at enkelte er nærmest hysteriske når det gjelder rot og støv. Støvsuging daglig, skifte sengetøy hver uke, vaske gulv hver uke og listen fortsetter i det uendelige. Man blir jo utbrent bare av å lese det og jeg rister på hodet av behovet for å ha det helsefarlig rent til en hver tid (ja, det kan faktisk bli for rent). Døgnet har mange nok timer til at slike mennesker kan bruke opptil flere av dem på å holde hjemmet sitt Bohuskatalog-klart til en hver tid. Om disse har lykkelige liv med lykkelige og friske barn stiller jeg meg derimot litt tvilende til. Hva ønsker man egentlig at barna skal huske fra barndommen, at mamma brukte tid med deg eller at mamma gikk rundt med støvsugeren hele tiden? Anonymkode: 6a4ea...310 Å skifte sengetøy en gang per uke går ikke under helsefarlig rent altså, heller ikke å vaske huset hver uke. Helsefarlig rent går mer på å sprite/klore alle overflate, og ikke minst overdreven personlig hygiene (vaske underliv med såpe, dusje med såpe hver dag, vaske hender hele tiden…) Hvorfor tror du at de som bruker fem-ti minutter per dag på å støvsuge kjapt over, gjør det på bekostning av tid med barna? Kanskje de gjør det på bekostning av sofa-tid i stedet? Jeg støvsuger ikke hver dag, bortsett fra rundt kattedoen, men det er kun fordi jeg er lat, ikke fordi jeg har null tid til å se på TV, eller scrolle på telefonen, eller annen unyttig dødtid jeg kunne valgt å bruke på litt mer husarbeid… Anonymkode: 77c94...99b 10
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #9 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Begge foreldrene er i jobb, unger i barnehage eller skole, ikke har de hushjelp. Hvordan er det mulig å ha ett skinnende rent og ryddig hus, til en hver tid? Kan sammenlignes med bilder du ser i blader og bolig annonser. Noen som kan forklare? Anonymkode: 0d060...e41 Gode systemer og rutiner. Alt har sin plass og blir satt dit det skal hver gang. Samt at de som bor der er opptatte av det. Vi har det rimelig ok alltid. Med 4 hunder og 2 barn så holder det å henge etter 2 dag før det ser ut som det aldri er ryddet eller vasket. Men vi er flinke å kaste, kjøper ikke ting vi ikke trenger. Tar oss tiden til å alltid rydde opp det vi har gjort og legge på plass umiddelbart. Alt har sin plass, vi har bygd huset etter behov og innredet etter behov. Stort vaskerom med dør ut i hagen og spylemuligheter. Robotstøvsuger i hver etasje som kjører hver dag. Tar 1-2 time til å vaske hver torsdag i lag. Bruker generelt lite tid på husarbeid, ingen av oss liker det. Men tiden vi bruker på å sette på plass får vi igjen på at vi aldri trenger å lete etter noe. Anonymkode: 65be7...8ed 2
solsolsol Skrevet 9. juni 2023 #10 Skrevet 9. juni 2023 En ting er at man kan ha barn (og voksne) som ikke roter. Feks unger som bare leker med skjerm, og voksne som ikke syr, strikker, leser aviser ++ Kanskje de spiser bare lettvint mat som ikke lager rot? Vi er en diger familie der alle har flere rotete hobbyer, men vi hadde også klart å ha huset skinnende om vi hadde droppet andre ting. Jeg er sånn som gladelig går forbi rot som ligger i trappa i flere uker. Vasker aldri over badet mens jeg venter på at de små skal bade ferdig 🙈 Folk som utnytter alle sånne ting vil jo få det pent og ryddig rundt seg 😅 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #11 Skrevet 9. juni 2023 Jeg ryddet etterhvert og lærte barna å gjøre det samme, for eksempel legge skittent tøy i kurven med en gang, eller sette opp skodene på hyllen når vi kom inn osv. Og så det å ikke dra frem aboslutt alt av leker på samme tid, litt sånn du kan godt leke med alle lekene men du må legge på plass de du ikke leker med før du henter frem nye største problemet var egentlig å få mannen til å følge samme prinsipp siden han har en tendens til å ette igjen kaffikoppen overalt og la avisen ligge der han las den sist osv.. Så moppet jeg gulvet etter ungene var i seng hver dag pga hundene og katta og da er det liksom ikke noe som flyter da.. dessuten er ikke leker rot... Anonymkode: 10781...886 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #12 Skrevet 9. juni 2023 Få barn som foretrekker gaming fremfor fysiske leker - blir veldig lite rot da 😁 Neida, joda. Våre gutter foretrekker å enten leke ute eller spille når de er inne, så vi har ikke mye rot i form av leker iallfall. Men strøkent er det på ingen måte uansett 😅 Anonymkode: f86a1...899
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #13 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Begge foreldrene er i jobb, unger i barnehage eller skole, ikke har de hushjelp. Hvordan er det mulig å ha ett skinnende rent og ryddig hus, til en hver tid? Kan sammenlignes med bilder du ser i blader og bolig annonser. Noen som kan forklare? Anonymkode: 0d060...e41 Jeg kan fint sette med ned og slappe av etter middag - uten å ha ryddet kjøkkenet, men har flere venner som ikke klarer å slappe av før kjøkkenet er tatt. Jeg klarer det helt fint, de klarer det overhodet ikke. Derfor er det strøkent hos dem og ikke hos meg 🫣 Anonymkode: b4d62...dca 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #14 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ryddet etterhvert og lærte barna å gjøre det samme, for eksempel legge skittent tøy i kurven med en gang, eller sette opp skodene på hyllen når vi kom inn osv. Og så det å ikke dra frem aboslutt alt av leker på samme tid, litt sånn du kan godt leke med alle lekene men du må legge på plass de du ikke leker med før du henter frem nye største problemet var egentlig å få mannen til å følge samme prinsipp siden han har en tendens til å ette igjen kaffikoppen overalt og la avisen ligge der han las den sist osv.. Så moppet jeg gulvet etter ungene var i seng hver dag pga hundene og katta og da er det liksom ikke noe som flyter da.. dessuten er ikke leker rot... Anonymkode: 10781...886 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Få barn som foretrekker gaming fremfor fysiske leker - blir veldig lite rot da 😁 Neida, joda. Våre gutter foretrekker å enten leke ute eller spille når de er inne, så vi har ikke mye rot i form av leker iallfall. Men strøkent er det på ingen måte uansett 😅 Anonymkode: f86a1...899 Hvorfor nevner dere leker? Jeg har ikke nevn leker. TS Anonymkode: 0d060...e41
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #15 Skrevet 9. juni 2023 Minimalistisk Barna har blitt lært opp til å rydde opp etter seg og gjøre husarbeid Gjøre litt hver dag Ha rutiner for husvask Bruke mye tid ute Anonymkode: 55aa2...65a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #16 Skrevet 9. juni 2023 Prioriteringer og gode rutiner, går jeg ut fra. Leiligheten vår ser ut som en svinesti akkurat nå. Det er ikke fordi vi ikke har hatt tid til å rydde/vaske, men fordi jeg har prioritert ting som å pusle i grønnsakshagen på kvelden etter at ungene har lagt seg framfor å vaske badet. Og fordi rutinene med å rydde/kjøre robotstøvsuger fortløpende har sklidd ut, sånn at nå kreves det mer innsats for å få det ordentlig igjen. Men når vi har rutinene på plass og utgangspunktet er ok kan vi fint holde det ok rent og ryddig med ca 15 minutters innsats hver dag. Anonymkode: 0e6a3...b6a
laviniabcn79 Skrevet 9. juni 2023 #17 Skrevet 9. juni 2023 og jeg skjønner ikke folk som orker bo i rot og kaos. jeg liker og rydde og kaste, sortere og ordne hjemme. er det rot, blir huet mitt helt kaotisk. jeg har adhd, og har nok med innvendig uro, enn at huset skal være bomba i tillegg. og har du et system, eller gjør ting jevnlig, blir det ikke mye jobb. jeg skjønner virkelig ikke folk som ligger på sofaen etter en dag og orker se på at det står ting på benken, klær strødd overalt eller uorden i møbler. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #18 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Omsorgssvikt, eller bare nedprioritering av barna sine. Noen unntak da. Mener ikke at svinesti er greit eller et mål, men polerte flater er ikke det barna dine vil huske. Anonymkode: 9bd6e...5e9 Det er bare tull, det tilfellet jeg vet om (min bror), er det gode rutiner og en viss interesse for og ønske om å ha det nettopp strøkent. Han hadde en plettfri hybel allerede som 19-åring, han liker å ta en runde med jif-sprayflaska og tørke støv. En hver ting blir satt på plass der det skal, rot blir aldri liggende i noen rom annet enn barnerom. Barn bryr seg kanskje ikke om det er en flekk på speilet, men det er ikke omsorgssvikt at de ikke har flekkete speil eller at faren tørker over kjøkkenbenken etter frokost før han går på jobb. Ekstra godt forbilde tenker jeg, fordi han har tre gutter. Han rydder etter kona også, og de to er enige om fordelingen hjemme. Jeg tror ikke han er unntaket blant de som har det ryddig og rent (unntak som mann kanskje), jeg tror de som bedriver omsorgssvikt(!) pga vasking er sjeldne unntak. Anonymkode: c325c...6fc 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #19 Skrevet 9. juni 2023 Jeg vokste opp i et sånt hus! Vi var 4 barn, mor og far i 100% jobb. Huset var alltid rent og ryddig (jepp, alltid!), vi fikk alltid hjemmelaget middag. Min mor bakte brød, boller og rundstykker jevnlig. Lagde kjøttkaker og fiskekaker fra bunn. Bakte julekakene selv, lagde lefser (to sorter) og sydde rull. Men hun var på bena absolutt hele dagen. Hun hadde alltid noe som skulle gjøres og ikke veldig mye tid til oss barna. Likevel, det var en god barndom. Men jeg husker min mamma som opptatt og sliten, rett og slett. Nå som voksen, med ett barn selv, så skjønner jeg ikke hvordan det er mulig 😂 Vi har det rent og ryddig stort sett hele tiden, men jeg lager ikke ALT fra bunnen av. Baker ikke annet enn brød. Om jeg havner litt bakpå med ryddinga så er det jo KAOS på null komma niks. Så det er vel der det ligger, man kan ikke havne bakpå. Etter jeg ble mor selv så er jeg mye mer på bena i hverdagen. Tar det meste med en gang, for jeg vet at det bare blir kaos om jeg ikke gjør det. Mannen gjør det samme. Robotstøvsuger hjelper også mye! Barnet mitt fortjener et rent og ryddig hjem og vi alle trives bedre med orden, det er motivasjonen min. MEN jeg vil ikke ende opp som sliten mor som aldri har tid til ungen. Av og til får oppvasken vente, og vi gjør noe koselig istedenfor. Anonymkode: 26dd0...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #20 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvorfor nevner dere leker? Jeg har ikke nevn leker. TS Anonymkode: 0d060...e41 fordi det stort sett var leker som lå overalt mens ungene var våkne? Hvilket "rot" er det du tenker på da? HVem er det som roter? Støv tørker man en gang i uka liksom og gulvet tar det max fem minutter å dra over med en mopp liksom.. Anonymkode: 10781...886 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå