Gå til innhold

Har fått tilbud om ny jobb, men synes det er ubehagelig og slutte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg har jobbet i min nåværende jobb siden september i fjor som kunderådgiver i bank, i april fikk jeg fast jobb. Så søkte jeg på en jobb som var svært relevant for meg og som gjør at jeg kan utvikle meg faglig, dette er altså som finansrådgiver, men da i en annen bank. Jeg har må fått tilbud om jobben og er utrolig stolt over meg selv og glad for det! Men jeg synes det er så ubehagelig og skulle si i fra til min nåværende arbeidsgiver… jeg trives utrolig godt her jeg er, eneste grunnen er at jeg får tilbud høyre lønn, gratis utdanning og det er en større bank enn den jeg jobber i i dag. Det har ingenting med trivsel og gjøre! 
Hva skal jeg si til min nåværende arbeidsgiver? Jeg føler meg på en måte «utro» om jeg kan bruke det ordet… er det noen som har tips og råd? Jeg sitter og manner meg opp til og si det, men er så nervøs… 

Jeg har jo også 1 mnd oppsigelse er det noen som vet hvordan dette blir i og med at det nå kommer ferie? Jeg tenker og si opp i slutten av måneden sånn at jeg jobber ut juli, men da har jeg jo ferie? Har noen vært borti det samme? 

Anonymkode: 003ca...e00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du dobbeltsjekket at du kun har 1 måneds oppsigelsestid? Det vanlige er jo å ha 3 måneder, og dersom du ble ansatt i september i fjor så kan du jo ikke være under prøvetid lenger heller. 

Ellers så er det bare å levere oppsigelse. Det er ubehagelig, ja, men enhver profesjonell arbeidsgiver med litt fartstid har mottatt drøssevis med oppsigelser tidligere. Det er bare å be om en liten samtale og si det som det er: Du trives veldig godt i jobben din, men du har fått et tilbud du dessverre ikke kan takke nei til.

Anonymkode: baf08...36d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei,

Er i dag en arbeidsgiver. Det du forklarer er bare flotters for din fremtid. Hvis arbeidsgiveren din bryr seg om deg, så kommer de både til å respektere og forstå avgjørelsen din. Ta en dialog med dem og uttrykk at du er takknemlig for muligheten og erfaringen du har opparbeidet, men du har fått et tilbud du nesten ikke kan se vekk fra mtp. din fremtid og karrieremuligheter. 

Du er ikke utro. Du har bistått til nåværende arbeidsgiver siden i fjor og vært med på å skape verdi for organisasjonen. Noen ganger, må man bare skille lag - men det utelukker ikke at man kan gjenforenes i fremtiden. Skjønner at du føler deg dårlig, da du sikkert er ny i arbeidsmarkedet, men du har ingen grunn til å føle deg dårlig. Dette er en del av prosessen for alle arbeidsgivere :)

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du dobbeltsjekket at du kun har 1 måneds oppsigelsestid? Det vanlige er jo å ha 3 måneder, og dersom du ble ansatt i september i fjor så kan du jo ikke være under prøvetid lenger heller. 

Ellers så er det bare å levere oppsigelse. Det er ubehagelig, ja, men enhver profesjonell arbeidsgiver med litt fartstid har mottatt drøssevis med oppsigelser tidligere. Det er bare å be om en liten samtale og si det som det er: Du trives veldig godt i jobben din, men du har fått et tilbud du dessverre ikke kan takke nei til.

Anonymkode: baf08...36d

Ettersom jeg leste ut i fra arbeidsavtalen har jeg 1 måned oppsigelse fordi jeg kom på prøvetid etter jeg ble fast ansatt, men jeg skal dobbelt sjekke den☺️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ettersom jeg leste ut i fra arbeidsavtalen har jeg 1 måned oppsigelse fordi jeg kom på prøvetid etter jeg ble fast ansatt, men jeg skal dobbelt sjekke den☺️ 

Høres veldig rart ut at du skal være på prøvetid når du blir fast ansatt etter 6-7 mnd i vikariat. Jeg vil tippe du faktisk har 3 mnd oppsigelsestid altså.

Utover det tenker jeg du aldri skal ha lojalitet til en arbeidsgiver. En arbeidsgiver vil alltid forsøke å betale deg minst mulig for jobben du gjør, så du må tenke på deg selv. Du er utskiftbar. 

AnonymBruker
Skrevet

En måned oppsigelse er helt vanlig i slike segmenter. Det har svært liten verdi å sitte på en ansatt som mentalt har sluttet i slike stillinger. 

Utover det er jeg helt enig i at lojalitet ovenfor arbeidsgiver som oftest favoriserer arbeidsgiver. Tenk på deg selv og ditt beste, og har du gjort en god jobb skal du ikke se bort i fra at spørsmålet om hva som skal til for å beholde deg kommer. I så fall har du en formening om hva det er.

Anonymkode: 09d97...cda

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Jeg mannet meg opp og snakket med min arbeidsgiver og det gikk mye bedre enn forventet! ❤️ nå kan jeg puste lettet ut og ta helg med god samvittighet ❤️ 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...