Gå til innhold

Mister vekt når jeg ikke faster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må forklare litt tror jeg:p Jeg har prøvd meg på 16:8, og har gått jevnt men sakte ned i vekt, 2-300g i uka. Innimellom har jeg en cheat day, dog ikke noe dramatisk. Bursdagsfeiring, 17.mai osv. 

Men. Jeg går alltid ned mer i vekt enn vanlig dagen etter en cheat day. Kan dagen før være f.eks 72,5, og dagen etter en cheat day 72,0. 

Noen som vet hvorfor?:p Så noe lignende bli nevnt i en av disse slanke-trådene. Veier meg nevrotisk til samme tid og samme metode. Har liksom pågått over så lang tid det ikke kan være syklus relatert heller.

Bare nysgjerrig:) 

Anonymkode: c6ba0...4c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg har nevnt tilsvarende erfaring i en tråd eller to her ihvertfall! Opplever det samme, om ikke dagen etter så to dager etter....

Men det er kun hvis jeg har vært "flink" ellers, for hvis det er flere sånne dager på rad, så går ikke vekta nedover....

Aner ikke hvorfor det er sånn.

Anonymkode: 2b2dc...887

• Nyttig 2
Skrevet

Vekten kan variere ganske mye fra dag til dag, så det er nok ingenting å tenke på. Poenget er trenden.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 7.42):

Jeg vet jeg har nevnt tilsvarende erfaring i en tråd eller to her ihvertfall! Opplever det samme, om ikke dagen etter så to dager etter....

Men det er kun hvis jeg har vært "flink" ellers, for hvis det er flere sånne dager på rad, så går ikke vekta nedover....

Aner ikke hvorfor det er sånn.

Ja, om man ikke gjør det for ofte så får man en liten bonus nesten:p

jabx skrev (På 9.6.2023 den 8.35):

Vekten kan variere ganske mye fra dag til dag, så det er nok ingenting å tenke på. Poenget er trenden.

Jo men dette er så et konsekvent, har vært sånn for meg siden jeg startet i januar. Veldig stabil vekt så lenge jeg ikke spiser pasta eller saltet popcorn. Så har jeg en cheat day hvor jeg hopper langt ned i vekt. Med kalorier inn og kalorier ut burde det jo være motsatt. Går jo ikke opp vekten jeg mister heller etter en cheat day.

Anonymkode: c6ba0...4c3

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke spise 4 brødskiver før jeg er oppe i over en kg. Brød er stygt for vekta 😐

Anonymkode: 7e0c9...9de

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det samme. Faster18:6. når jeg har en dag med annet spisemønster, Vipps raser vekta ned. Så jeg gjør det med ujevne mellomrom. ( faster pga IBS, ikke for vektredusering) 

Anonymkode: b2d83...ff5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan ikke spise 4 brødskiver før jeg er oppe i over en kg. Brød er stygt for vekta 😐

Anonymkode: 7e0c9...9de

hva med å bare spise 2 brødskiver 😊

Anonymkode: 57005...37f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarte over her, men kom på at jeg har lest flere steder at kroppen "tilpasser" seg hvis man feks ligger pal på 1500 kcal daglig over tid. Da justerer den seg ned i forhold til det. Men hvis den aldri vet hvor mye den får, og det varierer mellom lite og mye, så kan man oppnå at den tror at den skal få "maks" hver dag, og dermed ikke ser grunn til å skru ned forbruket. De presiserte at de ikke hadde vitenskaplige holdepunkter for å påstå det, men at det var såpass mange i deres undersøkelsesgrunnlag som opplevde det at de valgte å skrive det allikevel.

Aner ikke jeg altså, men synes ikke det høres helt ulogisk ut. Igjen da, så lenge det ikke gjøres for ofte, men en gang i uka eller noe.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å, skulle ønske at folk forstod dette vesentlige når det gjelder vekt: Det er summen av spisemønsteret ditt som er utslagsgivende å vekten. Kjører du 16:8 mesteparten av tiden, men har cheat days innimellom så går uansett vekten ned fordi netto per måned er lav nok. 

Gir det mening? Jeg har altfor mye erfaring med dette. Kunne ikke forstå at den uken jeg spiste lite og var flink så gikk jeg ikke ned noe særlig, men neste uke hvor jeg spiste kake! Jeg spiste jo chips! Jeg tok noen øl! Så plutselig gikk jeg ned 2 kg. Det er fordi vektnedgang av og til blir forsinket. 

Ikke "vei deg nevrotisk hver dag". For meg er det faktisk mest fornuftig å bare seg en gang i måneden for å få et reelt bilde. Men her er sikkert mange uenige med meg.

Anonymkode: caf6e...42e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...