Gå til innhold

Flere som må si nei til alt av «fornøyelser» pga økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja jeg vet man må justere seg etter inntekt. Jeg har selv boutgifter inkl strøm på under 4000 i måneden. 

Men som sagt så kan man ha gjeld,  billån, usikret kreditt osv i tillegg til boliglånet, så blir man plutselig syk / ufør. Dette har du ikke med i ditt budsjett. 

Anonymkode: 302f6...d0a

Nei for det er det som er justering. 

Man kan ikke leve over evne uansett inntekt, har man ikke råd til å leve som før så justeres det der etter.

Anonymkode: e7d2a...301

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På statens regning? 

Anonymkode: 4c3bf...56a

Uføretrygd er en statlig velferdsgode vi har i Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er tull, for det er fastpris hos boligbygg.  Har jobbet i bydelene Bjerke, gamle Oslo og st.hans Haugen. 

bruker hun rullestol og får utvidet kommunal bostøtte og trekker fra det når hun oppgir leie? 

Det er ikke tull, nei. Riktignok har leien gått opp med 599 kroner det siste året, men at det hun betaler i dag er 6597 (for å være  nøyaktig) vet jeg med 100% sikkerhet, da jeg har betalt leien hennes de siste to månedene og sitter på fakturaen fra Oslo Kommunale Boligbygg.

Lurer på hva du forestiller deg jeg skulle ha for motivasjon for å påstå noe slikt om ikke det var tilfelle.

Anonymkode: b6bfe...eb4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på "restaurant" 1 gang i år (McDonald's - 1 stk cheeseburger) og konsert 1 gang (200 kr pr billett), kino 2 ganger (hadde da selvfølgelig med snacks selv så betalte kun for billetten). 

Men jeg får med meg masse fornøyelser uansett! Piknik i parken, turer på stranda, frisbeegolf, vandre rundt på markeder, arrangementer på biblioteket, tar gjerne flere turer i året gjennom de av nærmuseene som har gratis inngang, og så har vi jevnlig kafé i bygda der kaffe+kake koster 35 kr og en øl koster rundt 50 kr, gjerne med gratis lokal underholdning.

Du får invitere vennene dine selv og velge ting du har råd til!

Anonymkode: 037c7...97b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinoens dag er i november, og da er det halv pris på billetter.

Anonymkode: be3f4...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei for det er det som er justering. 

Man kan ikke leve over evne uansett inntekt, har man ikke råd til å leve som før så justeres det der etter.

Joda, jeg har justert meg, har boligutgifter på 6 - 7 tusen lavere enn før. Jeg klarer meg helt greit, har råd til å reise av oppsparte penger. Er ikke jeg som er TS heller da. Vil tro at TS er i en vanskeligere situasjon enn meg selv.

Men som nevnt av noen andre i tidligere tråder så er det noen som ikke kan flytte på seg av helsemessige årsaker og dermed ikke får gjort noe med boutgiftene. Gjelda man hadde før man ble syk forsvinner heller ikke bare fordi inntekten har blitt redusert.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Uføretrygd er en statlig velferdsgode vi har i Norge.

Det har vel ingenting med den utleieleiligheten og gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Gode og gode, fru Blom. Kollektiv og korttidsleie er neppe gode alternativ for folk som sliter med helsa. 

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=306549404&ci=4

En vilkårlig leilighet fra opprinnelig finn søk. Jeg vet ikke hva som for eksempel skulle være galt med denne? Ink internett og tv var det også. 

Virker til at flere her har et mål om å kunne bo i det perfekte slott på tross av lave inntekter. Det er desverre slik at forventninger og realiteten ikke alltid samsvarer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har vel ingenting med den utleieleiligheten og gjøre

Nja altså kommentaren var ment som at dette er et eksempel på hva du kan få på uføretrygded av bolig. Ergo har det vell alt med eksempelet og gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ikke tull, nei. Riktignok har leien gått opp med 599 kroner det siste året, men at det hun betaler i dag er 6597 (for å være  nøyaktig) vet jeg med 100% sikkerhet, da jeg har betalt leien hennes de siste to månedene og sitter på fakturaen fra Oslo Kommunale Boligbygg.

Lurer på hva du forestiller deg jeg skulle ha for motivasjon for å påstå noe slikt om ikke det var tilfelle.

Jeg vet ikke hva motivasjonen er, men det er noen får økt kommunal bostøtte ( rullestolbrukere i tilpassede boliger) og « trekker “ fra det i løpet de oppgir. Boligbygg er ikke akkurat veldedighet , men profitt og kun profitt, så lurer veldig på hvordan venninnen din har fått til en slik avtale. Det eneste jeg kan komme på er de minstepensjonistene som måtte flytte ut når prisen økte fra 11900, det ble så mye rabalder i media at de fikk beholde gammel pris. Uføre skaper ikke samme rabalder dessverre. 

hvis man ikke har boevne og bare har et lite rom med delt bad og kjøkken med andre uten boevne og behov for tilsyn ( typisk narkomane og alkoholikere ) så stemmer prisen. Det er jo da ikke en 1- roms leilighet, men et rom. 

Nei, jeg aner ikke motviasjonen, men jeg synes det er rart at noen har fått til en slik avtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, 3000 anes ikke som normalt, og jeg kan forsikre om at jeg hverken er overvektig eller på luksusfellen, men jeg, kvinne 50 kilo og mitt barn, 10 år og 30 kilo, spiser for ca 8000 i måneden, da 99 % rene ingredienser, og kjøtt er ikke medregnet siden vi kjøper en halv elg hver høst og spiser den resten av året.

Fortell gjerne hva du spiser på en vanlig dag (hva og hvor mye).

Anonymkode: c61bd...2a8

8.000,- i mnd er mere enn vi bruker på 2 viksne "storspisere"- inkludert kjøtt. 

Vil anta at en på lav uføresats neppe har rom for så mye / mere 4.000,- + i mnd kun til mat og drikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=306549404&ci=4

En vilkårlig leilighet fra opprinnelig finn søk. Jeg vet ikke hva som for eksempel skulle være galt med denne? Ink internett og tv var det også. 

Virker til at flere her har et mål om å kunne bo i det perfekte slott på tross av lave inntekter. Det er desverre slik at forventninger og realiteten ikke alltid samsvarer. 

Det er forskjell på slott og 25 kvm. Uføretrygd er en varig ytelse og folk fortjener faktisk å kunne bo på et levelig areal. 25kvm er greit for studenter, men ikke for voksne mennesker. Man skal kunne ha plass til besøk f.eks. Minst 60kvm bør man ha som voksen.

Nå vet ikke jeg hvor TS bor, men det er også veldig relevant for prisen. Hva TS har mulighet til depositum er også relevant, du ser jo at bare på denne mini leiligheten er det 21 000kr å ut med i tillegg til husleie første måneden. 

Anonymkode: b82f2...264

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er forskjell på slott og 25 kvm. Uføretrygd er en varig ytelse og folk fortjener faktisk å kunne bo på et levelig areal. 25kvm er greit for studenter, men ikke for voksne mennesker. Man skal kunne ha plass til besøk f.eks. Minst 60kvm bør man ha som voksen.

Nå vet ikke jeg hvor TS bor, men det er også veldig relevant for prisen. Hva TS har mulighet til depositum er også relevant, du ser jo at bare på denne mini leiligheten er det 21 000kr å ut med i tillegg til husleie første måneden. 

Haha hæ? Hvem har bestemt at man må ha minst 60 kvm å bo på som voksen? 

Vet du hva dette blir for dumt.

Jeg bor selv i en 46 kvm leilighet, voksen og i arbeid. Det er forøvrig helt normalt i byen jeg bor.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sydvesta Orkana skrev (1 time siden):

8.000,- i mnd er mere enn vi bruker på 2 viksne "storspisere"- inkludert kjøtt. 

Vil anta at en på lav uføresats neppe har rom for så mye / mere 4.000,- + i mnd kun til mat og drikke. 

Jeg setter av 4500 til mat og alt annet av dagligvarer hver måned. (Er ikke minsteufør). Noe av den utgiften deler jeg med samboer på varer vi bruker felles. Vi kjøper hver vår mat pga diett hos han, men noen ting vil likevel være felles som vaskemidler,  dopapir, ost, smør egg F.eks.  Jeg pleier som regel å ende opp med å kunne sette vekk noe av disse 4500 på sparing når lønna for neste måned kommer.

Så enig med deg at 8000 bare til mat og drikke var litt mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor selv i en 46 kvm leilighet, voksen og i arbeid. Det er forøvrig helt normalt i byen jeg bor.

En liten ting å tenke på, er at uføre gjerne er hjemme mesteparten av tiden. Da er det greit å ikke føle seg sperret inne i en «boks». Men med det sagt, man er forskjellig og noen liker lite og noen foretrekker større.

Anonymkode: 1a989...384

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kunne fint bodd på 25 kvadrat som enslig jeg. Men nå har det seg slik at jeg har samboer og vi 2 bor på 120 kvadrat. Kanskje litt stort for oss nå når alle ungene har flytta ut, men likevel greit å ha arealet når barna kommer hjem på besøk. 

Jeg er den som siterte deg tidligere og sa at jeg bor for under 4000 inkl strøm. Det er forresten inkludert TV og internett også den summen 😁

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er i full jobb, eier bolig, er alene, og har heller ikke råd til sosiale aktiviteter som koster lenger. De 9000kr jeg hadde å leve for, har krympet til 4000 siden oktober pga strøm og renter.  Alt annet er i budsjett, men mat, klær, såpe, medisiner (900kr) etc. faller i denne ‘leve for’ kategorien, og det føles trangt. 

Har hund, hun koster 1500kr i mnd. Det er min prioritet, og jeg dropper heller middag 5dgr i uka enn å kvitte meg med den. 

Anonymkode: ec732...520

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvsagt er 3000 mer enn nok til å leve su t gor en person 

Anonymkode: e7c43...f2b

Det er ikke "mer enn nok". Slutt å lyve. Ting koster mer nå.

Iflg referansebudsjettet, utregnet av statens institutt for forbruksforskning (NÅtidens økte priser), koster det for mat og drikke for en kvinne mellom 20-30 år ca 3840 kr i mnd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hybel til 14 kvm. mhm!

Altså disse eksemplene her har man ikke råd til om man ikke inkluderer strøm, forsikring og andre kostnader knyttet til leiligheten. De fleste vil ikke bo sammen med andre når man er voksen.

Mange av de var det kollektiv. Korttidsavtale etc.

Og er det leilighet er det ofte såpass lang avstand til alt at man må i tillegg ha bil. Lykke til med det.

Jeg flyttet ifra Lillehammer til Oslo fordi prisen var helt vanvittig. Gått opp ifra 5,000,- (rundt omkring 50 kvm) til 9,000,- til 13,000,- fant en på ca. 40 kvm. i Oslo-regionen til lavere pris enn det. 

Endret av Intervence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jasså? Jeg har bodd på 30 kvm som voksen i full jobb i mange år. Man trenger virkelig ikke 60 kvm.

Anonymkode: 30c44...e97

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...