Gå til innhold

Flere som må si nei til alt av «fornøyelser» pga økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjære vene. Skaff deg et liv

Gi meg en inntekt du så setter jeg gjerne opp et budsjett. 

Jeg kan for eksempel setter opp et nå basert på en netto på 18 000 nok. 

Bolig - kr 6520 ( standard sats i for eksempel gjeldsordning) 

Livsopphold herunder mat, fritid, transport ol - 9758 ( livsoppholdssatsen til gjeldsordning)

Overskudd = 1722. 

Hvis vi deler opp livsopphold i

Mat - 3000

Transport - 1000 

Strøm - 1500

Forsikring - 400 ( innbo/reise) 

Mobil - 300 

Internett - 500 

Klær/sko - 400

Fritidsaktivitet- 400 

Helseutgifter- 2258. ( pluss evt overskuddet på kr 1722 = totalt kr 3980)

Jeg har ikke anbefalt noe jeg kom med et eksempel på aktiviteter som ikke koster penger. For all del det kan være, bokklub, syklubb, tegneklubb, serie/film titting. Whatever fits you! 

Anonymkode: e7d2a...301

Det kan ikke falle deg inn at man kanskje har gjeld å betale på og boligutgifter som er på mer enn 6520 i måneden før man ble ufør?

Lykke til med å finne en fungerende leiebolig til 6520 kroner i måneden... Evt et boliglån på denne summen i måneden...

Anonymkode: 302f6...d0a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CX86 skrev (2 timer siden):

Sier seriøst vennene dine det??? For meg heter det "Jeg kan spandere et måltid på deg"! 

Det kan man selvsagt gjøre. Ulempen er at det fort kan bli en forventning. Jeg har en venninne med dårlig råd, og nå er det blitt sånn at jeg føler ubehag om jeg IKKE tilbyr å betale for henne. Jeg spanderer gjerne en gang i blant, men liker ikke den ubalansen det skaper i vennskapet når det blir en forventning om at man alltid skal betale.

Anonymkode: b6bfe...eb4

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan ikke falle deg inn at man kanskje har gjeld å betale på og boligutgifter som er på mer enn 6520 i måneden før man ble ufør?

Lykke til med å finne en fungerende leiebolig til 6520 kroner i måneden... Evt et boliglån på denne summen i måneden...

Som sagt så må man selvsagt justere seg etter inntekt. Sier seg selv at man ikke kan bruke 80-90 % av utbetalingene sine på bolig for så synes det er kjipt at man ikke har råd til noe annet.

Men ja det er fult mulig og ha boligutgifter på 6520, nå var det jo også avsatt nærmere 4000 til helseutgifter pr mnd i dette budsjettet. Det er jo sannsynligvis mer enn det trenger å være, la oss si vi juster ned 2000 på helse og frigjør de til bolig. Da har du 8520 til bolig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal sosialisere med andre typer mennesker. Konsert og restaurantbesøk er bare én av mange former å møtes på, hvis det er det eneste de vil gjøre så er dere i altfor forskjellige livsfaser til at dere har noe til felles.

Jeg har svært lav inntekt selv og det er ikke noe hinder til for at jeg er sosial. Jeg har lange telefonsamtaler med de som bor et stykke unna, inviterer folk på besøk, og går på tur ute. Ikke fjellturer eller noe ambisiøst (det har du kanskje ikke helse til heller).

Det er omgangsformen som dere har innrettet dere etter som er problemet.

Og hvis du får i deg for lite mat så må du faktisk kontakte organisasjoner som deler ut mat. Du blir ikke friskere av å ikke få i deg nok næring.

Anonymkode: 480a9...541

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man selvsagt gjøre. Ulempen er at det fort kan bli en forventning. Jeg har en venninne med dårlig råd, og nå er det blitt sånn at jeg føler ubehag om jeg IKKE tilbyr å betale for henne. Jeg spanderer gjerne en gang i blant, men liker ikke den ubalansen det skaper i vennskapet når det blir en forventning om at man alltid skal betale.

Sant nok, men da sier det litt om denne venninna di tenker jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjære vene. Skaff deg et liv

Gi meg en inntekt du så setter jeg gjerne opp et budsjett. 

Jeg kan for eksempel setter opp et nå basert på en netto på 18 000 nok. 

Bolig - kr 6520 ( standard sats i for eksempel gjeldsordning) 

Livsopphold herunder mat, fritid, transport ol - 9758 ( livsoppholdssatsen til gjeldsordning)

Overskudd = 1722. 

Hvis vi deler opp livsopphold i

Mat - 3000

Transport - 1000 

Strøm - 1500

Forsikring - 400 ( innbo/reise) 

Mobil - 300 

Internett - 500 

Klær/sko - 400

Fritidsaktivitet- 400 

Helseutgifter- 2258. ( pluss evt overskuddet på kr 1722 = totalt kr 3980)

Jeg har ikke anbefalt noe jeg kom med et eksempel på aktiviteter som ikke koster penger. For all del det kan være, bokklub, syklubb, tegneklubb, serie/film titting. Whatever fits you! 

Jeg har et liv altså.
Ja, med så lave boutgifter vil regnskapet fungere, nå vet vi ikke hva ts har i boutgifter, men det var vel litt lavt? Det er under halvparten av hva en 1- roms kommunal bolig koster i måneden her. Jobber litt frivillig med blant annet matutdeling, så kjenner til boligkontoret her. Aner jo ikke hvor ts bor. 

det er drøssevis av ting en kan finne på gratis, men det tar ikke vekk ensomheten og utenforskapet ved og aldri kunne delta og alltid takke nei til invitasjoner. Serie/ filmtitting blir det veldig mye av for fattige. Det er vondt og ikke kunne være med ut på feks bursdagsfeiring, selvom en selvsagt kan bruke tiden på og sy eller tegne ( som forøvrig  koster penger ) 

Anonymkode: 4c3bf...56a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt så må man selvsagt justere seg etter inntekt. Sier seg selv at man ikke kan bruke 80-90 % av utbetalingene sine på bolig for så synes det er kjipt at man ikke har råd til noe annet.

Men ja det er fult mulig og ha boligutgifter på 6520, nå var det jo også avsatt nærmere 4000 til helseutgifter pr mnd i dette budsjettet. Det er jo sannsynligvis mer enn det trenger å være, la oss si vi juster ned 2000 på helse og frigjør de til bolig. Da har du 8520 til bolig.

Ja jeg vet man må justere seg etter inntekt. Jeg har selv boutgifter inkl strøm på under 4000 i måneden. 

Men som sagt så kan man ha gjeld,  billån, usikret kreditt osv i tillegg til boliglånet, så blir man plutselig syk / ufør. Dette har du ikke med i ditt budsjett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det er tris at gamle og syke skal ha for lite penger til å få i ag sunn og næringsrik mat. Jeg tviler på at de fleste i samfunnet vårt ønsker at vi skal ha det sånn i vårt.

Stortinget, våre folkevalgte representanter bør starte å bevilge annerledes. Dette bør vi ikke være bekjent av. 

«Vi har det så godt her i landet» er det mange som sier, og ja de har det sikkert godt, jeg har det også godt. Det betyr derimot ikke at vi skal være blind for hvordan andre blant oss har det. Være blind for at det er mange som ikke har det like godt. 

Det er en stor urett å la folk gå uten mat, og tak over hodet. Det bør virkelig være et minstekrav.

Anonymkode: 19bd2...689

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justere ned på helse? Bolig til 8520.. jaha.. det er sikkert mulig og finne bolig til 8520 et eller annet sted i Norge, man må bare justere ned helseutgiftene og sannsynligvis kjøpe seg bil først. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

https://www.finn.no/realestate/lettings/search.html?location=0.20061&location=0.22030&price_to=8718&property_type=16&property_type=3&sort=PUBLISHED_DESC

Her har du mange flotte eksempeler.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har et liv altså.
Ja, med så lave boutgifter vil regnskapet fungere, nå vet vi ikke hva ts har i boutgifter, men det var vel litt lavt? Det er under halvparten av hva en 1- roms kommunal bolig koster i måneden her. Jobber litt frivillig med blant annet matutdeling, så kjenner til boligkontoret her. Aner jo ikke hvor ts bor. 

det er drøssevis av ting en kan finne på gratis, men det tar ikke vekk ensomheten og utenforskapet ved og aldri kunne delta og alltid takke nei til invitasjoner. Serie/ filmtitting blir det veldig mye av for fattige. Det er vondt og ikke kunne være med ut på feks bursdagsfeiring, selvom en selvsagt kan bruke tiden på og sy eller tegne ( som forøvrig  koster penger ) 

Hvor er det hen? Min venninne bor i kommunal bolig i Oslo. Det er en toroms på 55kvm2. Betaler pr. idag 6500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God klem til deg TS og alle andre i lignende situasjon. 

Hvordan er det med arv? Er det i fremtiden mulighet for å bo i huset som foreldrene dine bor i? Er det nedbetalt? 

Da kan du leie ut et rom eller to. Ikke ideelt, men det er inntekt. Noe å tenke på for fremtiden? 

Anonymkode: 78523...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Justere ned på helse? Bolig til 8520.. jaha.. det er sikkert mulig og finne bolig til 8520 et eller annet sted i Norge, man må bare justere ned helseutgiftene og sannsynligvis kjøpe seg bil først. 

Jeg vet ikke hvor mye den gjennomsnittlige uføretrygdete bruker på helseutgifter utover egenandel i dag, selv har jeg 4 kroniske sykdommer og bruker rundt en 1000 lapp. Tenker av den grunn at man sannsynligvis ikke bruker over 4000 kr hver eneste mnd og sannsynligvis kan klare seg for mindre. 

https://www.finn.no/realestate/lettings/search.html?location=0.20061&location=0.22030&price_to=8718&property_type=16&property_type=3&sort=PUBLISHED_DESC

Her har du gode eksempler på boliger i sentrale og usentrale viken/oslo. Jeg satt også av 1000 kr i transport som bør rekke til et mnd kort på offentlig transport( honnør rabatt kanskje også her?).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den med 1 kr i husleie var interessant.. sikkert fint der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn tenker du det er greit å putte inn i disse kottene på 20 - 30 kvadrat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor er det hen? Min venninne bor i kommunal bolig i Oslo. Det er en toroms på 55kvm2. Betaler pr. idag 6500.

Det er tull, for det er fastpris hos boligbygg.  Har jobbet i bydelene Bjerke, gamle Oslo og st.hans Haugen. 

bruker hun rullestol og får utvidet kommunal bostøtte og trekker fra det når hun oppgir leie? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange barn tenker du det er greit å putte inn i disse kottene på 20 - 30 kvadrat?

Ts sa i hi at personen var enslig så det er etter de barometer jeg har beregnet. 

Hvis man plusser på barn vil jo selvsagt både inntekt og utgifter forandre seg :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye den gjennomsnittlige uføretrygdete bruker på helseutgifter utover egenandel i dag, selv har jeg 4 kroniske sykdommer og bruker rundt en 1000 lapp. Tenker av den grunn at man sannsynligvis ikke bruker over 4000 kr hver eneste mnd og sannsynligvis kan klare seg for mindre. 

Her har du gode eksempler på boliger i sentrale og usentrale viken/oslo. Jeg satt også av 1000 kr i transport som bør rekke til et mnd kort på offentlig transport( honnør rabatt kanskje også her?).

Gode og gode, fru Blom. Kollektiv og korttidsleie er neppe gode alternativ for folk som sliter med helsa. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...