Gå til innhold

Flere som må si nei til alt av «fornøyelser» pga økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, 3000 anes ikke som normalt, og jeg kan forsikre om at jeg hverken er overvektig eller på luksusfellen, men jeg, kvinne 50 kilo og mitt barn, 10 år og 30 kilo, spiser for ca 8000 i måneden, da 99 % rene ingredienser, og kjøtt er ikke medregnet siden vi kjøper en halv elg hver høst og spiser den resten av året.

Fortell gjerne hva du spiser på en vanlig dag (hva og hvor mye).

Anonymkode: c61bd...2a8

Selvsagt er 3000 mer enn nok til å leve su t gor en person 

Anonymkode: e7c43...f2b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man er så syk og ufør, hvordan er man frisk nok til å bruke pengene?
jeg er også ufør, men har null sjans til å ut å bruke penger for jeg må være hjemme. Er for syk til noe annet. 
hvis man vil for mye når man er ufør, så kanskje man kan ut å jobbe 10, 20 eller 30%. 
Da har man mulighet for å få mer penger

alt er snakk om prioriteringer

Anonymkode: da1fb...3fd

Skjerp deg!

Anonymkode: e7c43...f2b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ufør, men går på AAP på tredje året. Har samboer med ok ish inntekt, men jeg betaler selv for alle «fornøyelser». Setter av 150-300kr i måneden til en kosekonto, og finner på ting innimellom når jeg har energi til det.

Du kan også ønske deg konsertbilletter i bursdag og julegave av familie, eventuelt et lite bidrag til billetten. Regner med familie har forståelse for dette i og med at du er syk og ikke har mulighet til dette ellers.

Anonymkode: 1a989...384

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg er også ufør, men har null sjans til å ut å bruke penger for jeg må være hjemme. Er for syk til noe annet. 
hvis man vil for mye når man er ufør, så kanskje man kan ut å jobbe 10, 20 eller 30%. 

Nå er ikke jeg TS, men vil bare påpeke at det er mange måter å være syk på. Og noen ting man kan gjøre og noen ting man ikke kan gjøre, alt etter hvilken sykdom og funksjonsevne man har.

Og t.o.m en 10 % stilling kan bli for mye for en person hvis denne stillingen er sånn at man må møte opp et bestemt sted til en bestemt tid.

Anonymkode: 302f6...d0a

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

«Du trenger jo ikke å spise, du kan spise først og bare kjøpe deg en brus eller kaffe». Jeg syntes tanken på å bare sitte der med en kaffekopp eller brus når andre spiser er veldig flaut, da blir jeg heller hjemme. 

Anonymkode: 82bf2...31c

Sier seriøst vennene dine det??? For meg heter det "Jeg kan spandere et måltid på deg"! 

• Liker 7
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For et utrivelig svar. 

1. Du kan ikke vite at hun har «fint rom for» å spise for 3000 kroner, du sndr ikke hva slags helseutgifter hun har f.eks.

2. jeg tror ikke på at du spiser sunt og variert for 3000 i måneden, da har vi neppe samme syn på hva som er sunt. I tillegg legger jeg merke til at du ikke spiser GOD mat, kun sunn og variert. Vet ikke hva du legger i det, men jeg synes ikke det er ok å måtte tvinge i seg motbydelig mat man brekker seg av bare fordi det er sunt og billig (lever f.eks. havner i denne kategorien for meg).

3. Festlig at du med full lønn må spare penger for å ha råd til konsert eller restaurant, men likevel insisterer på at en som kanskje har 1/3 eller mindre av din inntekt, skal klare det helt fint.

4. ts er kanskje for syk til gåturer, rusleturer, fjellturer, eller overnatte ute (overnatte ute krever også stort sett at man har investert i telt, sovepose, liggeunderlag etc, og ts er altså ufør, så godt mulig hun ikke kan ligge på billigeste type 

Jeeezzes her valgte du virkelig å ha en egen tolking av innlegget. For all del, men for å oppklare. 

1) ts har vell gjerne en plass mellom 18-23,24,25,26 000 utbetalt. Det går helt fint ann å kjøpe seg mat da. 

2) at jeg som enslig spiser for 3000 kr er ikke sjokkerende. Får i meg mine 2200 kcal jeg med kjøtt,fisk, kylling, meieri produkter, korn osv. Proteiner, karbohydrater og fett. Smaken er som baken sies det, jeg lager selvfølgelig retter jeg liker å spise og som smaker godt. 

Men jeg går ikke på butikken hver dag, og handler der det gir mening å kjøpe det jeg er ute etter.

3) jeg skrev at jeg var "nødt" til spare. Altså jeg kan jo fint bruke 20 000 i mnd på fest å morro uten at det ødelegger økonomisk for meg men jeg foretrekker og holde meg til budsjett så jeg heller får spart mest mulig i fond/aksjer. Det er altså budsjettet som sier at jeg skal sette av 1000 kr til opplevelser.

4) ja jeg vet ikke helsetilstand til ts. Men hvis hun ønsket å fly rundt på konserter og arrangementer så tolket jeg det slik at hun hadde en helsetilstand som var forenelig med å gjøre det. 

Og nei man trenger ikke å insisterer i masse utstyr for å være ute. I hvertfall hvis man trenger utstyr man ikke har så har 99,9% av kommunene i Norge et tilbud hvor man får lånt utstyr.

Men for all del takk for en "trivelig" tilbakemelding på innlegget. Ønsker deg en litt mer gjennomtenkt dag en det du serverte der gitt 

Anonymkode: e7d2a...301

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3000 er nok til sunn og god mat. Det regnes som ganske normalt forbruk på mat hvis man ikke er overvektig eller luksusfellen deltager.

Anonymkode: c9e6e...76c

Men det er jævlig mye penger da? Jeg har ikke råd til og bruke så mye på mat, og jeg er i jobb ( men syk og har store utgifter der) . Hele innlegget er bare nedlatende. 

Anonymkode: 4c3bf...56a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sannsynligvis bor du for dyrt om du ikke har råd til skikkelig mat til deg selv. Man klarer seg helt ok som uføretrygdet i Norge, og som enslig har du jo helt ok netto. Jeg er i full jobb, spiser sunt og variert og har et matbudsjett på omlag 3000 i mnd. Det er det helt klart rom for i en uføretrygd også. 

Men du har helt rett at du ikke skal ha råd til alt noen i fullt arbeid har. Man er nødt til å justere seg etter inntekt. Legger du av 200 kr til konsert/restaurant/fritid i mnd så vil du ha råd til et par opplevelser i året og det må jo være helt greit tenker jeg.

Utover det som må du jobbe med egen selvfølelse og forventninger den jobben blir ikke løst av penger. Det er forsåvidt helt normalt at man må spare penger til opplever og ofte finner på ting som ikke koster mye penger, både for de arbeid ig de utenfor arbeid. Med over gjennomsnittlig lønn er jeg fortsatt " nødt" til å sette av penger til typisk konserter/restauranter, jeg legger av en 1000 lapp i mnd. Noen mnd er jeg ikke med på noe å bygger meg en liten "buffer" som blir brukt på hygge noen mnd senere. Ellers brukes naturen mye og 70 % av tiden jeg finner på noe med andre så er det turer på sti, rusle i sentrum, fjellturer, Overnatting ute osv.

Det er helt klart rom for en uføretrygder og bruke 3000 kr i måneden på mat?? Utdyp gjerne. 
ja, det er vanlig og legge av penger til fornøyelser for oss som har penger og legge av. 
så fint for deg ar du har over gjennomsnittslønn og bruker naturen mye og er så sprek, var det noe mer relevant  selvskryt du ville komme med? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er helt klart rom for en uføretrygder og bruke 3000 kr i måneden på mat?? Utdyp gjerne. 
ja, det er vanlig og legge av penger til fornøyelser for oss som har penger og legge av. 
så fint for deg ar du har over gjennomsnittslønn og bruker naturen mye og er så sprek, var det noe mer relevant  selvskryt du ville komme med? 

Hvis ikke folk klarer å svare som normale mennesker. Utvise litt folkeskikk så tenker jeg verken du fortjener svar og at du lar være med å snakke slik til meg. 

Til informasjon er jeg også kronisk syk med store utgifter til helse. Men ja uføretrygdede i Norge har i utgangspunktet råd til å kjøpe seg mat, mange forhold spiller selvsagt inn. Og 3000 er det jeg bruker, jeg sa ingen plass at alle SKAL bruke det. Det var et generelt innlegg skrevet i en generell tone basert på den generelle informasjon gitt i hi for å vise at alle må prioritere og at det ikke er naturlig for noen igrunn og " være med på alt". 

Jeg skjønner at det er mange på dette forumet med alt for mye tid til å sitte på internett. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men det er jævlig mye penger da? Jeg har ikke råd til og bruke så mye på mat, og jeg er i jobb ( men syk og har store utgifter der) . Hele innlegget er bare nedlatende. 

Du er også svært nedlatende i dine innlegg men ser jaggu ikke ut til å stoppe deg av den grunn. Satans jævla snøflak som ikke tåler at andre skriver noe som ikke passet akkurat deg... erre mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 3000 anes ikke som normalt, og jeg kan forsikre om at jeg hverken er overvektig eller på luksusfellen, men jeg, kvinne 50 kilo og mitt barn, 10 år og 30 kilo, spiser for ca 8000 i måneden, da 99 % rene ingredienser, og kjøtt er ikke medregnet siden vi kjøper en halv elg hver høst og spiser den resten av året.

Fortell gjerne hva du spiser på en vanlig dag (hva og hvor mye).

Sifo sier ;

Person 1: Kvinne 20 til 30 år.

Individspesifikke utgifter

• Mat og drikke 3 840 

Ergo vil jeg si kr 3000 er helt innenfor normalen 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er også svært nedlatende i dine innlegg men ser jaggu ikke ut til å stoppe deg av den grunn. Satans jævla snøflak som ikke tåler at andre skriver noe som ikke passet akkurat deg... erre mulig.

Den kommentaren her ga ingen mening. Så jeg er snøflak som ikke lar meg stoppe? Ok. Folk skriver ting som ikke passer akkurat meg hele tiden, men vil gjerne se det regnestykket hvor det er en selvfølge at enslig uføretrygdet kan bruke 3000 til mat og sette av penger til fornøyelser, samt grunnlaget for at en med null restarbeidsevne bør anbefales turer i skog og fjell som fritidsaktivitet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at dere alltid forlater debatten og snakker off-topic. Såklart kan vi ta en debatt om hvorfor velferden er skjevfordelt i samfunnet og hvor mye eller lite en ufør bør bruke på mat. Men hvordan hjelper det TS om vi har en slik debatt?

Her er mine konkrete råd til deg TS.

1) Lag et budsjett og få oversikt. Undersøk hvor pengene går og hvorfor. Vurder om du kan kutte. Det er ikke sikkert du kan men verdt å være kjent med egen økonomi.

2) Undersøk støtteordningene dine. Har du det du har krav på? Hva er nav sitt regnestykket? Er det korrekt? Her er det sjelden en kan endre betydelig på det men verdt å vite hva du får og med hvilket grunnlag tallene har oppstått.

3) Undersøk om du kan gjøre noe med ditt humankapital. Ønsker du mer inntekt må du ut i jobb. Du kan skrive innlegg på kvinneguiden så kan du også besøke online kurs for å heve din kompetanse. Bruk nav som støttespiller til det. Hva med å bli oversetter, lektor, noko med it? Mye som kan tas fra sengekontor.

4) Undersøk helsetilstanden din. Norge slenger ut status som ufør litt kjapp av og til. Du er kanskje ikke i stand til å jobbe i dag og i morgen, men det betyr ikke nødvendigvis at du ikke kan jobbe i fremtiden.

Det er tøff men klarer du en kombinasjon av 3) og 4) så kan du oppfylle drømmen din om mer inntekt.

Men ønsker du det egentlig? Er det verdt det? 

Schmuhu

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den kommentaren her ga ingen mening. Så jeg er snøflak som ikke lar meg stoppe? Ok. Folk skriver ting som ikke passer akkurat meg hele tiden, men vil gjerne se det regnestykket hvor det er en selvfølge at enslig uføretrygdet kan bruke 3000 til mat og sette av penger til fornøyelser, samt grunnlaget for at en med null restarbeidsevne bør anbefales turer i skog og fjell som fritidsaktivitet. 

Kjære vene. Skaff deg et liv

Gi meg en inntekt du så setter jeg gjerne opp et budsjett. 

Jeg kan for eksempel setter opp et nå basert på en netto på 18 000 nok. 

Bolig - kr 6520 ( standard sats i for eksempel gjeldsordning) 

Livsopphold herunder mat, fritid, transport ol - 9758 ( livsoppholdssatsen til gjeldsordning)

Overskudd = 1722. 

Hvis vi deler opp livsopphold i

Mat - 3000

Transport - 1000 

Strøm - 1500

Forsikring - 400 ( innbo/reise) 

Mobil - 300 

Internett - 500 

Klær/sko - 400

Fritidsaktivitet- 400 

Helseutgifter- 2258. ( pluss evt overskuddet på kr 1722 = totalt kr 3980)

Jeg har ikke anbefalt noe jeg kom med et eksempel på aktiviteter som ikke koster penger. For all del det kan være, bokklub, syklubb, tegneklubb, serie/film titting. Whatever fits you! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😑😑 

Jeg er også ufør - og min form varierer. Så noen perioder kan jeg fint tåle et cafebesøk med en venn, mens andre perioder ligger jeg i senga i ukesvis. Man kan ikke jobbe fordi man kan gå på en kafé 2 timer en dag (jobbe hvor da mener du?)

Synes kommentaren din virkelig er helt unødvendig og bidrar til stigmatisering av uføre. 

Anonymkode: e60f9...9d7

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva slags dustevenner er det du har, som inviterer deg på restaurant vel vitende om at du i så fall blir sittende med en brus eller kaffe mens de koser seg meg et godt måltid? Brus på restaurant er forresten ikke så rent billig det heller. 

Anonymkode: be3f4...a1f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, denne type ting er det helt normalt å ikke ha råd til på tross av full jobb. Vi er to voksne og to barn og utgiftene har økt med maaaange tusen kr. i måneden i senere tid, og vi har på ingen måte råd til at en av oss voksne skal gå på konsert. Ikke har vi råd til å ta med barna i svømmehallen heller, så vi går jo en skummel sommer i møte siden vi ikke har fått trent på svømming/å holde seg flytende i vann på et år. 😩 

Anonymkode: b1019...5f6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (19 minutter siden):

Nope. Jeg har alltid jobbet på tross av mye motstand i livet.

Så heldig du er som kan jobbe, selvom jeg ikke skjønner poenget med kommentaren din.

Man blir ikke ufør pga «motstand i livet», om du tror det. 

Anonymkode: e60f9...9d7

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et utrivelig svar. 

1. Du kan ikke vite at hun har «fint rom for» å spise for 3000 kroner, du sndr ikke hva slags helseutgifter hun har f.eks.

2. jeg tror ikke på at du spiser sunt og variert for 3000 i måneden, da har vi neppe samme syn på hva som er sunt. I tillegg legger jeg merke til at du ikke spiser GOD mat, kun sunn og variert. Vet ikke hva du legger i det, men jeg synes ikke det er ok å måtte tvinge i seg motbydelig mat man brekker seg av bare fordi det er sunt og billig (lever f.eks. havner i denne kategorien for meg).

3. Festlig at du med full lønn må spare penger for å ha råd til konsert eller restaurant, men likevel insisterer på at en som kanskje har 1/3 eller mindre av din inntekt, skal klare det helt fint.

4. ts er kanskje for syk til gåturer, rusleturer, fjellturer, eller overnatte ute (overnatte ute krever også stort sett at man har investert i telt, sovepose, liggeunderlag etc, og ts er altså ufør, så godt mulig hun ikke kan ligge på billigeste type 

Enig i det meste du skriver bortsett fra at man ikke kan klare seg med 3000 i mat i måneden om man er alene. Selv bruker jeg ikke mer enn 2000. I DNB har man en veldig tydelig og fin oversikt over hvor pengene går, og sist måned lå jeg på oppunder 2000 som er mitt gjennomsnitt.  Og jeg spiser helt normalt. En fordel er selvsagt at jeg har mange innvandrerbutikker i nærmiljøet og kan handle frukt og grønnsaker for halve prisen. I tillegg er det alltid noen tilbud på en eller annen nærbutikk som jeg kan benytte meg av. Så spiser jeg ganske mye linser og bønner som tilfeldigvis er veldig billig. Ikke nekter jeg meg noe heller. Spiser nøyaktig det jeg hva lyst på, men mulig mine behov er mindre enn gjennomsnittet. Jeg ser jo venninner trøkke i seg sjokolade, kake og is på jevnlig basis. Jeg er ingen stor godterispiser. Kan ha perioder hvor jeg kan spise en sjokoladebit eller to daglig, men jo mindre jeg spiser av det, jo mindre har jeg lyst.

Anonymkode: b6bfe...eb4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...