Gå til innhold

Flere som må si nei til alt av «fornøyelser» pga økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke ment for å sanke sympati, men for å høre hvordan dere i samme sko forholder dere til det. 
Jeg er enslig, lever på minstetrygd uten mulighet til å jobbe ( det snakkes mye om arbeidslinja, men jeg er en de uføre som er for syk til å ha noen jobb ved siden av ) og har ikke noen uføreforsikring ( ble syk som ung og foreldre hadde ikke forsikring på meg, da jeg selv ble voksen kunne jeg derfor ikke få meg uføreforsikring ). Før jeg ble ufør var jeg i lave lavinntekts stillinger og opparbeidet meg derfor aldri noen formue / bolig osv. 

Det har ikke vært lett å være ufør tidligere, men med dagens priser nå så har det blitt mye verre. Jeg sliter med å få i meg nok og næringsrik mat, akkurat dette går greit nå siden kroppen har blitt vant til mindre mat, men det er veldig flaut når folk kommenterer at jeg har blitt for tynn og at jeg må spise. Men det verste er dette med å også føle seg isolert, jeg må takke nei til alt som koster penger, det merkes godt nå om sommeren. Fått to spørsmål om å bli med på konsert, nesten 700 kr for den ene og 500 for den andre. Dette er noe jeg bare kan drømme om. Så blir det spurt om jeg vil være med på restaurant, jeg må pent takke nei igjen. «Du trenger jo ikke å spise, du kan spise først og bare kjøpe deg en brus eller kaffe». Jeg syntes tanken på å bare sitte der med en kaffekopp eller brus når andre spiser er veldig flaut, da blir jeg heller hjemme. 

Man føler seg bare så liten og isolert. Jeg vet at det finnes land hvor det er langt verre, det er jo sant at ting kunne vært mye verre, men i Norge hvor mange har så fokus på penger og forskjellene blir så store, da føler man seg enda mindre som fattig. 

Anonymkode: 82bf2...31c

• Liker 6
  • Hjerte 28
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligvis bor du for dyrt om du ikke har råd til skikkelig mat til deg selv. Man klarer seg helt ok som uføretrygdet i Norge, og som enslig har du jo helt ok netto. Jeg er i full jobb, spiser sunt og variert og har et matbudsjett på omlag 3000 i mnd. Det er det helt klart rom for i en uføretrygd også. 

Men du har helt rett at du ikke skal ha råd til alt noen i fullt arbeid har. Man er nødt til å justere seg etter inntekt. Legger du av 200 kr til konsert/restaurant/fritid i mnd så vil du ha råd til et par opplevelser i året og det må jo være helt greit tenker jeg.

Utover det som må du jobbe med egen selvfølelse og forventninger den jobben blir ikke løst av penger. Det er forsåvidt helt normalt at man må spare penger til opplever og ofte finner på ting som ikke koster mye penger, både for de arbeid ig de utenfor arbeid. Med over gjennomsnittlig lønn er jeg fortsatt " nødt" til å sette av penger til typisk konserter/restauranter, jeg legger av en 1000 lapp i mnd. Noen mnd er jeg ikke med på noe å bygger meg en liten "buffer" som blir brukt på hygge noen mnd senere. Ellers brukes naturen mye og 70 % av tiden jeg finner på noe med andre så er det turer på sti, rusle i sentrum, fjellturer, Overnatting ute osv.

Anonymkode: e7d2a...301

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over halve lønna går til å betale bolig. I tillegg kommer bil, bompenger, bensin, forsikringer, telefon, internet, mat, ting man trenger. Jeg har mindre penger å leve av enn folk som skal liksom leve på miniumum (gjeldsordning). MEN, jeg klarer meg fordi jeg vet hva mat og ting er verdt, og kjøper aldri noe unødvendig. Har en fryser som jeg har fylt med 25kr kjøttdeiger som var på tilbud istede for å betale 50-80kr pakken slik som sikkert mange gjør. Ofte er det dessverre en grunn til at man er fattig.

Anonymkode: eb8ef...91d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Over halve lønna går til å betale bolig. I tillegg kommer bil, bompenger, bensin, forsikringer, telefon, internet, mat, ting man trenger. Jeg har mindre penger å leve av enn folk som skal liksom leve på miniumum (gjeldsordning). MEN, jeg klarer meg fordi jeg vet hva mat og ting er verdt, og kjøper aldri noe unødvendig. Har en fryser som jeg har fylt med 25kr kjøttdeiger som var på tilbud istede for å betale 50-80kr pakken slik som sikkert mange gjør. Ofte er det dessverre en grunn til at man er fattig.

Anonymkode: eb8ef...91d

Ja, vedvarende lav inntekt hele livet er en sånn grunn.

Anonymkode: 9f826...0b5

• Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, med ett lite vikariat ved siden av. Merker stor forskjell fra nå og når jeg var i full jobb. Vet at dette er selvvalgt, men fortsatt sårt når man ikke har råd til noe ekstra. Har budsjett på 200kr dagen og med barn er det ekstra sårt å ikke kunne gi de noe eller måtte takke nei til aktiviteter med venner. 

Anonymkode: 91059...183

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du ung uføretillegget som enslig?

Hvis du har det så burde det være rom i økonomien din til å dra ut på disse tingene.

Jeg er også,  ufør. Har bittelitt mer enn de som er ung enslig, men lever veldig isolert fordi min sykdom er sånn at den kan være dødelig hvis jeg omgås andre, jeg blir såkalt miljøhemmet. Siden jeg aldri vet hva andre folk smører på seg av ting jeg ikke tåler så blir den sosiale omgangen helt død egentlig. 

Vi som er her inne på KG kan ikke hjelpe deg så mye såsant du ikke legger fram et budsjett for hva du har utbetalt i måneden og hva du bruker penger på utenom det du har lyst å dra ut på. Finnes det andre områder du kan stramme inn på f.eks, bor du for dyrt, har du dyre (u)vaner osv...

Anonymkode: 302f6...d0a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Sannsynligvis bor du for dyrt om du ikke har råd til skikkelig mat til deg selv. Man klarer seg helt ok som uføretrygdet i Norge, og som enslig har du jo helt ok netto. Jeg er i full jobb, spiser sunt og variert og har et matbudsjett på omlag 3000 i mnd. Det er det helt klart rom for i en uføretrygd også. 

Men du har helt rett at du ikke skal ha råd til alt noen i fullt arbeid har. Man er nødt til å justere seg etter inntekt. Legger du av 200 kr til konsert/restaurant/fritid i mnd så vil du ha råd til et par opplevelser i året og det må jo være helt greit tenker jeg.

Utover det som må du jobbe med egen selvfølelse og forventninger den jobben blir ikke løst av penger. Det er forsåvidt helt normalt at man må spare penger til opplever og ofte finner på ting som ikke koster mye penger, både for de arbeid ig de utenfor arbeid. Med over gjennomsnittlig lønn er jeg fortsatt " nødt" til å sette av penger til typisk konserter/restauranter, jeg legger av en 1000 lapp i mnd. Noen mnd er jeg ikke med på noe å bygger meg en liten "buffer" som blir brukt på hygge noen mnd senere. Ellers brukes naturen mye og 70 % av tiden jeg finner på noe med andre så er det turer på sti, rusle i sentrum, fjellturer, Overnatting ute osv.

Anonymkode: e7d2a...301

For et utrivelig svar. 

1. Du kan ikke vite at hun har «fint rom for» å spise for 3000 kroner, du sndr ikke hva slags helseutgifter hun har f.eks.

2. jeg tror ikke på at du spiser sunt og variert for 3000 i måneden, da har vi neppe samme syn på hva som er sunt. I tillegg legger jeg merke til at du ikke spiser GOD mat, kun sunn og variert. Vet ikke hva du legger i det, men jeg synes ikke det er ok å måtte tvinge i seg motbydelig mat man brekker seg av bare fordi det er sunt og billig (lever f.eks. havner i denne kategorien for meg).

3. Festlig at du med full lønn må spare penger for å ha råd til konsert eller restaurant, men likevel insisterer på at en som kanskje har 1/3 eller mindre av din inntekt, skal klare det helt fint.

4. ts er kanskje for syk til gåturer, rusleturer, fjellturer, eller overnatte ute (overnatte ute krever også stort sett at man har investert i telt, sovepose, liggeunderlag etc, og ts er altså ufør, så godt mulig hun ikke kan ligge på billigeste type 

Anonymkode: c61bd...2a8

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke ment for å sanke sympati, men for å høre hvordan dere i samme sko forholder dere til det. 
Jeg er enslig, lever på minstetrygd uten mulighet til å jobbe ( det snakkes mye om arbeidslinja, men jeg er en de uføre som er for syk til å ha noen jobb ved siden av ) og har ikke noen uføreforsikring ( ble syk som ung og foreldre hadde ikke forsikring på meg, da jeg selv ble voksen kunne jeg derfor ikke få meg uføreforsikring ). Før jeg ble ufør var jeg i lave lavinntekts stillinger og opparbeidet meg derfor aldri noen formue / bolig osv. 

Det har ikke vært lett å være ufør tidligere, men med dagens priser nå så har det blitt mye verre. Jeg sliter med å få i meg nok og næringsrik mat, akkurat dette går greit nå siden kroppen har blitt vant til mindre mat, men det er veldig flaut når folk kommenterer at jeg har blitt for tynn og at jeg må spise. Men det verste er dette med å også føle seg isolert, jeg må takke nei til alt som koster penger, det merkes godt nå om sommeren. Fått to spørsmål om å bli med på konsert, nesten 700 kr for den ene og 500 for den andre. Dette er noe jeg bare kan drømme om. Så blir det spurt om jeg vil være med på restaurant, jeg må pent takke nei igjen. «Du trenger jo ikke å spise, du kan spise først og bare kjøpe deg en brus eller kaffe». Jeg syntes tanken på å bare sitte der med en kaffekopp eller brus når andre spiser er veldig flaut, da blir jeg heller hjemme. 

Man føler seg bare så liten og isolert. Jeg vet at det finnes land hvor det er langt verre, det er jo sant at ting kunne vært mye verre, men i Norge hvor mange har så fokus på penger og forskjellene blir så store, da føler man seg enda mindre som fattig. 

Anonymkode: 82bf2...31c

Og til og med koster sikkert brusen 60 kroner. Nesten litt frekt av vennene dine å komme med eit slikt forslag og. Gå på skattekammer der du bor. Her kan man låne alt mulig. Sup brett, spikkekniver, telt, sovepose. Be vennene med på opplevelser på Strand og land. Gratis og kjekkere enn konserter og restauranter (for meg😅)

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For et utrivelig svar. 

1. Du kan ikke vite at hun har «fint rom for» å spise for 3000 kroner, du sndr ikke hva slags helseutgifter hun har f.eks.

2. jeg tror ikke på at du spiser sunt og variert for 3000 i måneden, da har vi neppe samme syn på hva som er sunt. I tillegg legger jeg merke til at du ikke spiser GOD mat, kun sunn og variert. Vet ikke hva du legger i det, men jeg synes ikke det er ok å måtte tvinge i seg motbydelig mat man brekker seg av bare fordi det er sunt og billig (lever f.eks. havner i denne kategorien for meg).

3. Festlig at du med full lønn må spare penger for å ha råd til konsert eller restaurant, men likevel insisterer på at en som kanskje har 1/3 eller mindre av din inntekt, skal klare det helt fint.

4. ts er kanskje for syk til gåturer, rusleturer, fjellturer, eller overnatte ute (overnatte ute krever også stort sett at man har investert i telt, sovepose, liggeunderlag etc, og ts er altså ufør, så godt mulig hun ikke kan ligge på billigeste type 

3000 er nok til sunn og god mat. Det regnes som ganske normalt forbruk på mat hvis man ikke er overvektig eller luksusfellen deltager.

Anonymkode: c9e6e...76c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med over gjennomsnittlig lønn er jeg fortsatt " nødt" til å sette av penger til typisk konserter/restauranter, jeg legger av en 1000 lapp i mnd. Noen mnd er jeg ikke med på noe å bygger meg en liten "buffer" som blir brukt på hygge noen mnd senere. Ellers brukes naturen mye og 70 % av tiden jeg finner på noe med andre så er det turer på sti, rusle i sentrum, fjellturer, Overnatting ute osv.

Du er meg en fin en da... Du med over gjennomsnittlig lønn hadde ikke hatt behov for å sette til side penger for å kunne delta på ting. Det er greit nok at det blir satt på en egen "fornøyelseskonto" så du vet hvor mye du har til dette, men for din del kunne det liksågodt ha blitt stående på lønnskontoen din, som med fornuftig bruk uansett ikke vil bli tom hver måned før neste lønning.

I tillegg så gir du tips til TS om gratis aktiviteter ute i naturen. Aktiviteter som muligens TS uansett ikke kan delta på hvis TS er ufør pga fysisk funksjonshemning... 🫣

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ikke slik nå, men husker godt hvordan det var når jeg var arbeidsledig en god stund.. Ble invitert med på all slags, og fikk mye de samme kommentarene som deg. Du kan jo bli med på konserten, trenger ikke drikke.. Hvorfor kjører du ikke hit og dit og finner på dette (bensin er ikke gratis, selv om det er gratis å gå fjelltur, og trenger kanskje ekstra mat den dagen da - siden det tar på å gå fjelltur)

Det var skikkelig tøft, og jeg forstår godt at du føler deg isolert. Det gjorde jeg.. Husker jeg skulle på intervju, men hadde ikke råd til frisørtime, så fikk låne halvparten av ei venninne, og bare lot være å spise noen dager.. Jeg fikk heldigvis jobben!

Har dessverre ikke noen gode råd TS.. Jeg brukte opp alle sparepengene mine, og ikke på konsert og restaurant, men regninger, tannlege, og andre ting man MÅ betale.. Ville bare si at jeg forstår hvordan det føles å ikke kunne være med på noe, og ikke klare å spare noe. Har du prøvd å snakke med vennene dine om det? Jeg var mest sammen med en venninne som også var arbeidsledig på likt, fordi ingen av oss ville gjøre noe som kostet penger, men vi hadde det hyggelig sammen gratis 😄

Anonymkode: aa59f...934

• Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med økonomien, selv og jeg har over minstesats. Men kan ikke gå særlig,så opplevelser i natur blir ikke sånn som før. Kan heller ikke sitte oppreist pga smerter, så jeg kan ikke bruke penger på restauranter, kino mm🥴😅Men prøver å snu litt på tankegangen-det kunne vært verre. Jeg kunne vært kvinne i Afghanistan, på flykt fra krig i Ukraina eller noe. Jeg ved dette er litt nedlatende å si; at det alltid vil være et bunnivå😞Men det er det jeg tenker når tankene er som verst rundt egen helse, økonomi og (mangel på) sosialt liv.

Anonymkode: 50817...d71

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber fullt og har heller ikke råd til slikt. Her er huslånet steget mye pga økt rente. Og de strømprisene som har vært de siste årene er jo hinsides. Blir ingen ferie heller når alt er så dyrt. Er ikke noe å gjøre enn å være hjemme. Vi dør ikke av å ikke kunne dra på konsert eller reise. 

Anonymkode: 6bdf2...699

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kjipt ts, men bli med på den restauranten. Jeg går ofte på restaurant eller kafé med venner og bare tar en te eller kakao og det er ingen som reagerer på det. Her har du i alle fall en mulighet til å bli med på noe sosialt. 

Anonymkode: b82f2...264

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet hele livet, men har aldri prioritert verken konserter, restauranter eller reise. Bøker, naturopplevelser og venner er mine fornøyelser - og alt er gratis! Venner kan man samle over en stor suppegryte, for samværet er det viktigste. Og går det på rundgang så koster det heller ikke mer enn å lage mat hver for seg.

Anonymkode: feff0...a3d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber fullt og har heller ikke råd til slikt. Her er huslånet steget mye pga økt rente. Og de strømprisene som har vært de siste årene er jo hinsides. Blir ingen ferie heller når alt er så dyrt. Er ikke noe å gjøre enn å være hjemme. Vi dør ikke av å ikke kunne dra på konsert eller reise. 

Anonymkode: 6bdf2...699

Isolering, ensomhet og fattigdom kan føre til depresjoner som igjen kan føre til at noen ikke ser annen utvei enn selvmord.

Det er fint å ha et liv også, ikke bare å eksistere.

Du har hvertfall et hus,  selv om du synes det er dyrt. Du har helse nok til å kunne jobbe fullt.

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

3000 er nok til sunn og god mat. Det regnes som ganske normalt forbruk på mat hvis man ikke er overvektig eller luksusfellen deltager.

Anonymkode: c9e6e...76c

Nei, 3000 anes ikke som normalt, og jeg kan forsikre om at jeg hverken er overvektig eller på luksusfellen, men jeg, kvinne 50 kilo og mitt barn, 10 år og 30 kilo, spiser for ca 8000 i måneden, da 99 % rene ingredienser, og kjøtt er ikke medregnet siden vi kjøper en halv elg hver høst og spiser den resten av året.

Fortell gjerne hva du spiser på en vanlig dag (hva og hvor mye).

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er så syk og ufør, hvordan er man frisk nok til å bruke pengene?
jeg er også ufør, men har null sjans til å ut å bruke penger for jeg må være hjemme. Er for syk til noe annet. 
hvis man vil for mye når man er ufør, så kanskje man kan ut å jobbe 10, 20 eller 30%. 
Da har man mulighet for å få mer penger

alt er snakk om prioriteringer

Anonymkode: da1fb...3fd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på ingen måte råd til å fornøyelser, nei. Selv i full jobb med 100%-stilling.

Men jeg har planer fremover for å endre det. Trur det går over et etter par år.

Anonymkode: 1a10c...f62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man er så syk og ufør, hvordan er man frisk nok til å bruke pengene?
jeg er også ufør, men har null sjans til å ut å bruke penger for jeg må være hjemme. Er for syk til noe annet. 
hvis man vil for mye når man er ufør, så kanskje man kan ut å jobbe 10, 20 eller 30%. 
Da har man mulighet for å få mer penger

alt er snakk om prioriteringer

Anonymkode: da1fb...3fd

Gi deg. Ufør handler også om inntektsevne, og ikke alle har det selv om de har restarbeidsevne. Og å sitte på en restaurant en time er IKKE det samme som å jobbe en time. Lag kvalme et annet sted.

Anonymkode: 1a989...384

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...