AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Vi er tre søsken. Jeg har et barn. Mine to søsken har 4 barn hver. Alle barnebarna får samme sum av mine foreldre. Det skjønner jeg på en måte, for alle barnebarna er like mye verdt. En annen måte å se det på er at dette gir en skjevfordeling av penger mellom grenene til oss søsken. Grovt regnet har "min familiegren" fått ca 300 000 mindre gjennom årene enn mine søskens grener. Vi søsken har snakket om dette uten å enda vite hvordan det bør løses. Et søsken og jeg mener hver familiegren bør ha lik sum og at det løses ved at jeg får "mellomlegget" slik at barnebarna fortsatt får lik sum. Det andre søskenet mener dette ikke har noe med å dele likt mellom oss barna å gjøre og at vi ikke kan se på dette på samme måte som med arv. Noen tanker rundt dette? Anonymkode: 90547...43c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Du skal ikke ha noenting. Besteforeldrene gjør det helt rett. Anonymkode: 8b004...26e 13
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er tre søsken. Jeg har et barn. Mine to søsken har 4 barn hver. Alle barnebarna får samme sum av mine foreldre. Det skjønner jeg på en måte, for alle barnebarna er like mye verdt. En annen måte å se det på er at dette gir en skjevfordeling av penger mellom grenene til oss søsken. Grovt regnet har "min familiegren" fått ca 300 000 mindre gjennom årene enn mine søskens grener. Vi søsken har snakket om dette uten å enda vite hvordan det bør løses. Et søsken og jeg mener hver familiegren bør ha lik sum og at det løses ved at jeg får "mellomlegget" slik at barnebarna fortsatt får lik sum. Det andre søskenet mener dette ikke har noe med å dele likt mellom oss barna å gjøre og at vi ikke kan se på dette på samme måte som med arv. Noen tanker rundt dette? Anonymkode: 90547...43c Jeg synes det er skjevdeling at dine søsken sin familie får så mye mer enn din familie. Anonymkode: a6b5b...7ca
Brunello Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 Det riktige er at barnebarna får like mye i gaver. Det er barnebarna som får gavene, ikke foreldrene. 13 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 Hvor smålig går deg an å være, tenker jeg (deg, altså.) Dette er gaver til barnebarna, ikke til dere barn. Anonymkode: 7c8c5...2de 9 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 Besteforeldrene gjør rett, det er ikke arven deres, det handler om barnebarna Anonymkode: 6024a...29b 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 Du mener at hver gang dine søskens barn har bursdag så skal likt beløp overføres til deg da? Bortsett fra dine søskens barn nr 1, siden du også har 1 barn? Anonymkode: 7c8c5...2de
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 Dette har da ikke dere noe med. Så lenge besteforeldrene lever bestemmer de hvem de gir penger til. Og pengene er da vitterlig til barna og ikke de voksne! Anonymkode: 894c0...4d8 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor smålig går deg an å være, tenker jeg (deg, altså.) Dette er gaver til barnebarna, ikke til dere barn. Anonymkode: 7c8c5...2de Mulig du ser på det som smålig, men dersom foreldrene mine forhåpentligvis blir gamle så kan dette komme opp i omlag 600 000 til sammen. Ganske mye penger som blir "borte fra arven" AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du mener at hver gang dine søskens barn har bursdag så skal likt beløp overføres til deg da? Bortsett fra dine søskens barn nr 1, siden du også har 1 barn? Anonymkode: 7c8c5...2de Hvordan det hadde blitt løst er det samme for meg. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette har da ikke dere noe med. Så lenge besteforeldrene lever bestemmer de hvem de gir penger til. Og pengene er da vitterlig til barna og ikke de voksne! Anonymkode: 894c0...4d8 Jeg vet vi i utgangspunktet ikke har noe med det. Det var forøvrig et av mine søsken som tok det opp, ikke meg. Anonymkode: 90547...43c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mulig du ser på det som smålig, men dersom foreldrene mine forhåpentligvis blir gamle så kan dette komme opp i omlag 600 000 til sammen. Ganske mye penger som blir "borte fra arven" Hvordan det hadde blitt løst er det samme for meg. Jeg vet vi i utgangspunktet ikke har noe med det. Det var forøvrig et av mine søsken som tok det opp, ikke meg. Anonymkode: 90547...43c Ingenting blir borte fra arven. Arv er det man etterlater seg når man går bort. Ikke penger man hadde mens man var i live, og brukte (på opplevelser, gaver eller hva nå enn det velger å bruke pengene sine på.) Barnebarnas gaver er.ikke.din.arv. Anonymkode: 7c8c5...2de 4 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #11 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mulig du ser på det som smålig, men dersom foreldrene mine forhåpentligvis blir gamle så kan dette komme opp i omlag 600 000 til sammen. Ganske mye penger som blir "borte fra arven" Hvordan det hadde blitt løst er det samme for meg. Jeg vet vi i utgangspunktet ikke har noe med det. Det var forøvrig et av mine søsken som tok det opp, ikke meg. Anonymkode: 90547...43c Hva dine foreldre gjør med sine penger har dere uansett ikke noe med. Bare vær glad de faktisk gir til dere og ikke donerer de til "Visjon Norge", slik vår gamle bestemor gjør. Anonymkode: 894c0...4d8 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #12 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi er tre søsken. Jeg har et barn. Mine to søsken har 4 barn hver. Alle barnebarna får samme sum av mine foreldre. Det skjønner jeg på en måte, for alle barnebarna er like mye verdt. En annen måte å se det på er at dette gir en skjevfordeling av penger mellom grenene til oss søsken. Grovt regnet har "min familiegren" fått ca 300 000 mindre gjennom årene enn mine søskens grener. Vi søsken har snakket om dette uten å enda vite hvordan det bør løses. Et søsken og jeg mener hver familiegren bør ha lik sum og at det løses ved at jeg får "mellomlegget" slik at barnebarna fortsatt får lik sum. Det andre søskenet mener dette ikke har noe med å dele likt mellom oss barna å gjøre og at vi ikke kan se på dette på samme måte som med arv. Noen tanker rundt dette? Anonymkode: 90547...43c Det du beskriver gjelder ved arv. Når det gjelder gaver kan folk gjøre akkurat som de vil, og i dette tilfellet er det åpenbart at besteforeldrene ser på barnebarna som individer. Det er jo en bra ting!!!! Ikke vær så smålige!! Anonymkode: ce2ab...6ac 2 1
Frøkenfryd30 Skrevet 8. juni 2023 #13 Skrevet 8. juni 2023 Synes det høres rart ut 🙈 Jeg har ett barn, søstra mi har to. Foreldrene mine er veldig nøye på at hvis et barnebarn får penger, får de andre likt beløp. De er veldig gavmilde og gir vinterferiepenger, påskeferiepenger, 17.mai penger, sommerferiepenger..m 😅 + ellers. Det blir fort en god del tusen per unge, og da er ikke jul og bursdag regnet med. Kunne aldri i livet falt meg inn å be om mer, fordi jeg bare har en unge 🙈 Det blir for dumt.. Men det er min mening da! 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #14 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mulig du ser på det som smålig, men dersom foreldrene mine forhåpentligvis blir gamle så kan dette komme opp i omlag 600 000 til sammen. Ganske mye penger som blir "borte fra arven" Hvordan det hadde blitt løst er det samme for meg. Jeg vet vi i utgangspunktet ikke har noe med det. Det var forøvrig et av mine søsken som tok det opp, ikke meg. Anonymkode: 90547...43c Eeh, det er gaver til barnebarna, IKKE forskudd på arv, så med andre ord er det virkelig ingenting som forsvinner fra den fremtidige arven deres! Anonymkode: 84af7...ac1 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #15 Skrevet 8. juni 2023 Du får adoptere tre unger til da, så blir det likt mellom familiegrenene når gaver skal fordeles. Anonymkode: 5ec67...4d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #16 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mulig du ser på det som smålig, men dersom foreldrene mine forhåpentligvis blir gamle så kan dette komme opp i omlag 600 000 til sammen. Ganske mye penger som blir "borte fra arven" Hvordan det hadde blitt løst er det samme for meg. Jeg vet vi i utgangspunktet ikke har noe med det. Det var forøvrig et av mine søsken som tok det opp, ikke meg. Anonymkode: 90547...43c "blir borte fra arven"!!!???? absurd. Det blir ikke mer borte fra arven, enn de pengene som blir borte fra arven hver gang dine foreldre kjøper en liter melk eller en sydentur. Du har ikke krav på arv! foreldrene dine kan sløse vekk hver krone om de vil, og det er ingenting du kan gjøre med det. Du bør endre mentalitet, for dette er ikke sunt. Anonymkode: ce2ab...6ac 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #17 Skrevet 8. juni 2023 Så til jul hvis hvert barn får gave til 500,- hver skal du få en konvolutt med 3000,- som kompensasjon for at du har valgt å få 3 barn mindre enn hvert av dine søsken. Og så det tilsvarende ved årsskiftet for det samme pga bursdagene. Det er jo helt latterlig. At du tenker at gavene til de "ekstra barna" blir tatt fra din fremtidige arv er helt psyko. Ta deg sammen, dette er tåplig. Anonymkode: 38078...3bf 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #18 Skrevet 8. juni 2023 Så ekstremt spesielt at dette er et tema. Jeg har ett barn, søsteren min har 3 barn og broren min har ingen barn. Hva besteforeldre velger å gi til sine barnebarn, har da ingenting med arven å gjøre. Da må man jo regne ut på andre ting også da. Jeg og barnet mitt er for eksempel mye oftere på middag til foreldrene mine, enn søsteren min og hennes barn som bor noen timer unna. Broren min bodde gratis hjemme til han var 23, mens jeg flyttet ut da jeg var 16 og søsteren min da hun var 18. Søsteren min og hennes familie er forresten oftere med foreldrene mine på ferier, siden de bor så langt unna, og da får det meste påspandert. Det er så ekstremt gjerrig å tenke på slike ting, la nå besteforeldrene gi barnebarna gaver uten at de voksne barna begynner å tenke på arv. Anonymkode: 927ea...7b4 1 1
Lillemus85 Skrevet 8. juni 2023 #19 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vi er tre søsken. Jeg har et barn. Mine to søsken har 4 barn hver. Alle barnebarna får samme sum av mine foreldre. Det skjønner jeg på en måte, for alle barnebarna er like mye verdt. En annen måte å se det på er at dette gir en skjevfordeling av penger mellom grenene til oss søsken. Grovt regnet har "min familiegren" fått ca 300 000 mindre gjennom årene enn mine søskens grener. Vi søsken har snakket om dette uten å enda vite hvordan det bør løses. Et søsken og jeg mener hver familiegren bør ha lik sum og at det løses ved at jeg får "mellomlegget" slik at barnebarna fortsatt får lik sum. Det andre søskenet mener dette ikke har noe med å dele likt mellom oss barna å gjøre og at vi ikke kan se på dette på samme måte som med arv. Noen tanker rundt dette? Anonymkode: 90547...43c Vi er også 3 søsken; to av oss har 2 barn hver, den siste har 1. Alle barnebarn får nøyaktig samme sum, og da er det naturlig at de med 2 barn "får" dobbelt så mye som den med 1 barn. Pengene er til barnebarna, ikke oss barna! Du tenker tydeligvis på disse pengene som "deres" penger, noe det ikke er, de er helt og holdent barnebarna sine. Slutt med denne misunnelsen, den vil bare skape splid. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #20 Skrevet 8. juni 2023 Å herre.. En problemstilling jeg aldri har tenkt på. Jeg har 1 barn, min søster 5, min bror 4 og eldste bror 2 barn.. Mine foreldre " skylder" meg mye penger da gitt 😂😂😂 Tror jeg må ringe ho mor med en gang 😂🙈 Men sånn seriøst.. Det forsvinner ikke en eneste krone fra arven.. Dine foreldres penger/formue er ikke din/deres arv før den dagen de dør.. Hva de bruker pengene nå i levende livet har ingen av dere noe som helst med. Og så lenge barnebarna får samme sum av besteforeldre så er det helt og holdent rett.. Og sine foreldres privilegium å velge hva de bruker pengene sine på. Jeg for min del håper heller mine foreldre nyter de pengene de har nå. Om de velger å bruke hver eneste krone og ikke noe er igjen å arve så er jeg happy med det. Arv er ikke en selvfølge at man skal få, ei heller ingen plikt for foreldre å sørge for at man mottar når de forlater denne jorden. At man i det hele er fiksert på en potensiell arvesum mens foreldrene ens er i levende live syns jeg egentlig er ganske forkastelig. De har jobbet for de pengene.. Det er deres rett å råde over 100% som de vil. Anonymkode: 52417...2fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå