AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Hei! Jeg lurer på om det er noen her som har fått innvilget planlagt keisersnitt før graviditet? Min første gravididet var mildt sagt et helvete og jeg sleit ekstremt med fødselsangst. Jeg fikk innvilget planlagt keisersnitt den gangen etter 6 måneder. Dette er noe jeg absolutt ikke ønsker å gå gjennom en gang til. Jeg klarte virkelig ikke ta vare på meg selv, jeg var fullstendig ødelagt. Jeg ønsker ikke å havne i samme situasjon igjen, og hvertfall ikke nå som jeg skal ta vare på et barn oppi det hele samtidig. Mannen ønsker seg veldig ett barn til. Jeg selv kan ikke gå inn for en graviditet uten å vite 100% sikkert i forkant at jeg får innvilget planlagt keisersnitt. Da lar jeg heller vær å få barn, så ille er angsten (og ja, første var ikke planlagt). Håper på seriøse svar fra damer som har vært i lignende situasjon! (og til de som eventuelt skal overtale meg om at vaginal fødsel er det beste og at man finner urkvinnen i seg; dere kan spare tiden deres og gå videre til neste post ) Anonymkode: 40367...f24 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Da tenker jeg at du bare lar være å få flere unger, eller? 😊 Anonymkode: 72b89...069 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 Suck it up eller la være å få barn. Enkelt og greit. Anonymkode: 4c7f2...e07
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 Det er vel bare Rikshospitalet som ikke tvinger kvinner til å føde som policy. Du må likevel gjennom mølla og begrunne hvorfor. Mitt råd er derfor å søke fødeplass der, og du må søke tidlig, rundt uke 7 eller 8 for å få plass. Ingen kan gi deg forhåndsgodkjenning på keisersnitt. Fødeavdelingen involveres ikke før du er gravis et stykke på vei. En anbefaling fra lege er bra å ha med, men ingen garanti. Anonymkode: 0aed5...09b 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel bare Rikshospitalet som ikke tvinger kvinner til å føde som policy. Du må likevel gjennom mølla og begrunne hvorfor. Mitt råd er derfor å søke fødeplass der, og du må søke tidlig, rundt uke 7 eller 8 for å få plass. Ingen kan gi deg forhåndsgodkjenning på keisersnitt. Fødeavdelingen involveres ikke før du er gravis et stykke på vei. En anbefaling fra lege er bra å ha med, men ingen garanti. Anonymkode: 0aed5...09b Takk for svar Ts Anonymkode: 40367...f24
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel bare Rikshospitalet som ikke tvinger kvinner til å føde som policy. Du må likevel gjennom mølla og begrunne hvorfor. Mitt råd er derfor å søke fødeplass der, og du må søke tidlig, rundt uke 7 eller 8 for å få plass. Ingen kan gi deg forhåndsgodkjenning på keisersnitt. Fødeavdelingen involveres ikke før du er gravis et stykke på vei. En anbefaling fra lege er bra å ha med, men ingen garanti. Anonymkode: 0aed5...09b Min lege i Oslo sa at sykehusene ikke tok i mot henvisning før uke 10. Jeg fødte på riksen i fjor. Ingen spesielle utfordringer med svangerskapet heller, men var over 40. Anonymkode: 1fa51...ed7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 Du har allerede hatt keisersnitt, så det er ingen problem å få det igjen. Tror du bare informerer om det? Det regnes som risiko med vaginal fødsel etter keisersnitt, så de tvinger aldri noen til det. Kjør på Anonymkode: 9abc6...c50 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 Og ja, det er 100% sikkert. Du sier bare det ikke er aktuelt med en risikofødsel som vaginal fødsel etter keisersnitt er. Det ble jeg grundig informert om på sykehuset, fra flere leger, nettopp pga samme problemstilling som deg Anonymkode: 9abc6...c50 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 Men! De setter oftest pris på at folk prøver, og de vil gjerne man skal gjøre det vaginalt, men igjen: ingen kan tvinge deg når du allerede har hatt 🤷🏻♀️ Anonymkode: 9abc6...c50 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 Jeg fikk vel det nesten og jeg har aldri født en gang Min lege lovet meg at hun skulle fikse det. Hadde ks datoen i hånda før jeg var halveis i svangerskapet Anonymkode: 1ef1b...b12 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #11 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har allerede hatt keisersnitt, så det er ingen problem å få det igjen. Tror du bare informerer om det? Det regnes som risiko med vaginal fødsel etter keisersnitt, så de tvinger aldri noen til det. Kjør på Anonymkode: 9abc6...c50 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og ja, det er 100% sikkert. Du sier bare det ikke er aktuelt med en risikofødsel som vaginal fødsel etter keisersnitt er. Det ble jeg grundig informert om på sykehuset, fra flere leger, nettopp pga samme problemstilling som deg Anonymkode: 9abc6...c50 Takk for svar! Fint å å høre det fra noen som har vært i samme situasjon og vet hvordan det er ts Anonymkode: 40367...f24 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #12 Skrevet 8. juni 2023 Jeg har ikke fødselsangst og har født vaginalt flere ganger, men jeg hadde selv aldri turt å føde vaginalt etter ks grunnet svakheten i snittet i livmoren. Tror dette i seg selv er en god nok medisinsk grunn for et nytt ks. Anonymkode: 4cbaf...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #13 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da tenker jeg at du bare lar være å få flere unger, eller? 😊 Anonymkode: 72b89...069 Hvis du leser teksten så er det et alternativ ja 😉 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Suck it up eller la være å få barn. Enkelt og greit. Anonymkode: 4c7f2...e07 Takk for at du tok deg tiden til å poste ditt «velmente og gode råd». Det skrotes pent 😘 ts Anonymkode: 40367...f24 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #14 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Jeg lurer på om det er noen her som har fått innvilget planlagt keisersnitt før graviditet? Anonymkode: 40367...f24 ja, men det var ene og alene fordi jeg hadde hatt to hastesnitt tidligere. Da blir det planlagt. Det gjorde også at jeg turte å få nr 3. Anonymkode: 13f3d...bab 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #15 Skrevet 9. juni 2023 Kan ikke innvilges før graviditet. Ønsker man keisersnitt så får man det. Anonymkode: b496e...ecc 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #16 Skrevet 9. juni 2023 Jeg var hos fastlegen tidligere og lurte på det samme. Han vet historikken min og hvorfor jeg ønsker ks. Han ringte inn til fødeklinikken for meg, men fikk beskjed om at kun gravide kvinner kan henvises dit, altså er det ikke mulighet for en forhåndsinnvilgelse, men han var håpefull på mine vegne. Fikk beskjed om at han i mitt tilfelle kunne henvise meg veldig tidlig i svangerskapet, siden fødeangsten er av sånn grad at den vil påvirke et eventuelt svangerskap fra start. Anonymkode: bab89...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #17 Skrevet 9. juni 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Kan ikke innvilges før graviditet. Ønsker man keisersnitt så får man det. Anonymkode: b496e...ecc Det er på tide at keisersnitt blir "åpent" valgfritt. Det er helt forferdelig at noen vurderer å ikke få flere barn eller ikke få barn i det hele tatt når "alle" uansett får innvilget keisersnitt. Det er etter min mening uholdbart at alle (eller bare nesten alle) får det de vil ha, samtidig som de som er aller mest redd ikke kan få flere barn fordi de både nektes individuell garanti før graviditet og nektes en offisiell valgfrihet som garanterer på gruppenivå. Anonymkode: 5c548...82c 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #18 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Min lege i Oslo sa at sykehusene ikke tok i mot henvisning før uke 10. Jeg fødte på riksen i fjor. Ingen spesielle utfordringer med svangerskapet heller, men var over 40. Anonymkode: 1fa51...ed7 Det sa fastlegen min også, men jeg insisterte. Og fikk plass. Før 10 uker. Policy på sykehusene er forskjellige. Haukeland er kjent som det sykehuset som innvilger færrest keisersnitt, det er de stolte av. 🙈 Anonymkode: 0aed5...09b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #19 Skrevet 10. juni 2023 Ja, det går an. Jeg fikk det, etter fødselen fra helvete som endte i akutt keisersnitt. Jeg fikk innvilget ks før jeg ble gravid igjen. Anonymkode: 7e61b...127 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #20 Skrevet 10. juni 2023 Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg turte ikke ikke få flere barn før fastlegen tok meg i hånden på at han skulle gjøre alt for å hjelpe meg for å få planlagt KS med nr 2. Samtidig henviste han meg til psykolog, da det var den sikreste veien for å få ett «medisinsk grunnlag» for KS på nr 2. Fikk både psykolog time (ukentlig via det offentlige, ble gravid og fikk en medinsk vurdering/rapport fra psykologen ila av de neste 4 mnd). Psykologen skrev i rapporten at det ville være det beste for meg å barnet en forløsning via KS. Fikk innvilget KS i uke 23/24 pga dette. Det er ingen som tvinger noen til å føde vaginalt i Norge, men man må ofte igjennom en prosess for å få det innvilget. På nr 3 fikk jeg innvilget KS rett etter OUL. Hatt 2 fine KS og en forferdelig fødsel. Bra det finnes alternativer! Anonymkode: 6025d...d3d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå