Gå til innhold

Inspirert. Hyttetur med annen familie. Skjermtid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når vi har ferie så får barna våre lov til å ha mobilen litt på morningen og på kvelden. Pent vær betyr kun lek ute. Dårlig vær, da kan de spille litt også på ettermiddagen. Venninne mener det er uhørt med mobil/ gaming på tur. Hun sier at hun da kommer til å finne på noe annet i mellomtiden med sine barn. Jeg synes dette faktisk er vanskelig, fordi skjerm er blitt en naturlig del av livet. Mine barn får spille ca 45 min hver ukedag, litt mer helgene. Barna mine sier at de ikke vil på hyttetur hvis de ikke får mobilen. Jeg kan være streng og nekte, da får jeg sure barn en liten stund. Eller jeg kan følge det jeg selv mener er helt greit, mobil litt morgen og kveld, evt litt mer hvis dårlig vær (vi reiser neste helg, meldt knallvær). Hennes barn gamer egentlig ganske likt som mine barn til vanlig. Barna er 7- 11 år

Anonymkode: ca81b...a21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La de spille... så kan hennes barn finne på noe annet 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjør dine vanlige regler for dette. Det er helt unødvendig å være så streng som din venninne, det er ikke FARLIG å spille litt på mobilen, og dagen har mange timer, så det er plenty av tid til å være aktiv i tillegg.

Anonymkode: 8cd2e...1a3

• Liker 2
Skrevet

Dine barn, dine regler. 

Er det dårlig vær, så må det da være greit å kose seg litt med pad eller telefon vel? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe problem da? Hun sier hun vil finne på noe annet med sine barn mens dine er på skjerm. Er ikke det ok, da? Eller mener du at de skal sitte å se på dere, eller sitte på mobilen de også? 🤔 Man MÅ jo ikke være sammen HELE turen?

Anonymkode: 8aab0...9e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe jeg har lært meg her i livet så er det å ikke dra på ferie (bo sammen) med mennesker med veldig ulik energi/barneoppdragelse enn meg.  Da har vi hver vår boenhet og egne regler. 

Anonymkode: 7b115...bb1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet

Kommer an på. Jeg mener man har ansvar for å aktivisere barn til en viss grad dersom man skal ta fra dem underholdning. Man ser jo foreldre som tar bort skjermer og krever barna skal leke, samtidig som de rydder hus eller ser på skjerm selv. De viser altså ikke barna muligheter, de bare tar fra dem uten å vise dem hvordan være kreative, hvordan lage leker eller vise dem aktiviteter de kanskje aldri har sett før. Det blir selvsagt vonde følelser og mistrivsel om man bare tar og ikke gir.

Dersom det andre paret har mer som skjer som engasjerer barna, så kan det være innafor å ha mindre skjerm på hytta. Men jeg tenker da at man ikke direkte nekter, man bare tar med barna fordi alle skal ut og de vil være med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noe jeg har lært meg her i livet så er det å ikke dra på ferie (bo sammen) med mennesker med veldig ulik energi/barneoppdragelse enn meg.  Da har vi hver vår boenhet og egne regler. 

Anonymkode: 7b115...bb1

Så enig! Jeg har omtrent sluttet å dele hytte etc. med andre. Vi leier alltid vårt eget hotellrom eller hytte (kan klare å dele en helg). Men å dele med andre som skal diktere regler, nei, det gidder jeg ikke! Ingen skjermbruk, ingen snop osv. Blir helt kvalm av slike foreldre!

Anonymkode: 111f1...d81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om noen få dager, det ordner seg. La barna ta med noen bøker og blader de har lyst til å lese og så kan de kose seg med det i stedetfor å sitte med skjerm. Hvis det er noe spesielt de ønsker å bruke skjerm til så kan de gå på soverommet, så er de ikke til plage for andre (mtp, støy). 

Anonymkode: 45107...644

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde snakke sammen om hva hyttetur innebærer for dere. For meg er hyttetur lik null skjerm (inkl tv) for både store og små. På hytta tar man det svært rolig og lever enkelt. Man drar ikke i butikken eller på shopping el lign. Man senker skuldrene og bare ER. Spiller spill, leser bøker, tar livet veldig med ro. Gaming, youtube, serier, SoMe o.lign hører ikke hjemme på hyttetur. For meg. For andre er hytta sikkert noe helt annet. Og derfor er det greit med forventningsavklaring på forhånd.

Anonymkode: c3c31...431

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...