Gå til innhold

Legging om sommeren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er det flere som opplever litt vanskeligheter med å legge barna nå når det er varmt og lyst ute? 

For jeg synes det kan være vanskelig. Barna er vanskelige å vekke om morgenen med mindre de har fått 12-13 timer søvn. Det sier seg selv at de må legge seg ganske tidlig når de må opp senest kl 7. 

Skulle tro de var trøtte 1930. Men nei. Klokken er nærmere ni når de får sovet. Det er opp klokken 07. I bhg før åtte. Blir hentet fire ish. De er ute hele tiden, løper og holder på. Hjem og spise middag, og så går vi gjerne ut og er aktive og har det hyggelig sammen. Skulle tro de var trøtte, men nei. 

Toåringen sover i barnehagen. Det må han nesten om han står opp kl 7, men samtidig får han ikke sove til kvelden. Står han opp kl 8, kan han fint slippe å sove og legger seg uten problemer til kl 19... 

Hadde de vært lette å vekke om morgenen, kunne de fint vært oppe til ni. Jeg har allerede dårlig samvittighet for den lille tiden vi får sammen på ettermiddagen, men jeg ser jo at de får for lite søvn.. 

Hva gjør man egentlig? 

Anonymkode: 0fe6a...71f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opplever det samme med begge mine. Er jo ikke stort å gjøre, passer på at det er mørkt og litt kjølig på rommet, men det hjelper i grunn lite. Holder på rutiner slik at de i det minste roer ned på kvelden. De sovner 1-2 timer senere enn vanlig. Erfaringsmessig så er det slik frem til høsten. Heldigvis snart ferietid 😅 

Anonymkode: 74e15...70c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Opplever det samme med begge mine. Er jo ikke stort å gjøre, passer på at det er mørkt og litt kjølig på rommet, men det hjelper i grunn lite. Holder på rutiner slik at de i det minste roer ned på kvelden. De sovner 1-2 timer senere enn vanlig. Erfaringsmessig så er det slik frem til høsten. Heldigvis snart ferietid 😅 

Anonymkode: 74e15...70c

Ja holder på rutinene her også, passe på at de får roet seg ned 😊 om det bare er slik om sommeren, så kan ejg egentlig slå meg litt til ro med det. Det er ferie om ikke så lenge, så da gjør det jo faktisk ingenting om leggetiden blir litt senere 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale melatonin spray om det til tider er krise. Bruker det på sønnen hver kveld ellers er han våken til 22-23. Men han trenger det hele året. Ser ingen bivirkninger.  Men om vi ikke bruker det så er det tilbake til  være våken to timer ekstra på kvelden. Så det kan jo være en løsning for dere for en periode eller ved nød?

Anonymkode: aefef...a06

AnonymBruker
Skrevet

Melatoninspray får du reseptfritt på apoteket btw .. gir to spray blandet med vann. Da poden ikke vil ha det rett i munn.. smaker tannkrem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan anbefale melatonin spray om det til tider er krise. Bruker det på sønnen hver kveld ellers er han våken til 22-23. Men han trenger det hele året. Ser ingen bivirkninger.  Men om vi ikke bruker det så er det tilbake til  være våken to timer ekstra på kvelden. Så det kan jo være en løsning for dere for en periode eller ved nød?

Jeg syns det er en uting å putte i unger diverse fordi de dovner kl 21 istedet for kl 19 en periode. 

Anonymkode: e68dd...54b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er en uting å putte i unger diverse fordi de dovner kl 21 istedet for kl 19 en periode. 

Anonymkode: e68dd...54b

Skjønner den. Mente bare at vi må. Ellers hadde ikke sønnen vår fungert i hverdagen.. og hvis han overlever med det hele året.. så går det sikkert for dere også en natt iblant. Det funker i hvert fall. 

• Nyttig 1
Skrevet

Både lyset og aktiviteten holder dem i våkenmodus.

Du kan evt endre det ved å roe ned i en kjellerstue som ikke får særlig lys inn, med stillesittende og rolige aktiviteter for å skape kveld, men det er det trolig ikke verdt.

Og selvfølgelig ikke medisinering til friske barn. De holder jo koken hele dagen, da er de ikke i en kritisk søvnmangel som rettferdiggjør medisinering.

AnonymBruker
Skrevet

Melatonin er ikke akkurat medisin. Det er noe vi allerede produserer i kroppen. Noen produserer for lite, så de blir ikke trøtte. Derfor tilføyer man med mere melatonin. Litt som jern mangel. Man må tilføre jern for å forhindre jernmangel. Men men..  er jern medisin?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Melatonin er ikke akkurat medisin. Det er noe vi allerede produserer i kroppen. Noen produserer for lite, så de blir ikke trøtte. Derfor tilføyer man med mere melatonin. Litt som jern mangel. Man må tilføre jern for å forhindre jernmangel. Men men..  er jern medisin?

Melatonintabletter/spray er et hormontilskudd slik som insulin og p-piller. Vi vet ikke hva melatonintilskudd på sikt kan føre til av senvirkninger - spesielt hos små barn. 

Melatonin bør kun gis til barn i samråd med lege.

Anonymkode: 85c66...bf6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt lystette gardiner til stua og soverommene, så en stund før leggetid, "mørkelegger" jeg så det føles som kvelden😊

Anonymkode: 21183...206

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å gi dem melatoninspray fordi de får to timer mindre søvn. 

Men støtter valget om å gjøre litt ekstra for å roe ned om kveldene 💕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har kjøpt lystette gardiner til stua og soverommene, så en stund før leggetid, "mørkelegger" jeg så det føles som kvelden😊

Anonymkode: 21183...206

Det var lurt. Jeg har bare persienner og lette gardiner, så de mørklegger ikke veldig 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...