Hatsumomo Skrevet 8. juni 2023 #1 Del Skrevet 8. juni 2023 (endret) Ikke så nøye med hvor ille fisken har det så lenge man tjener gode penger på dette? Vil du spise fisk fra en slik oppdretter som er Salmar i dette tilfellet? Sitat Sitat – Det å leve med så store sår i sjøvann, medfører store smerter. Det påfører fisken betydelig stress. Fisken lekker kroppsvæske ut av sårene og blir dehydrert. Sårene er inngangsport for nye sykdommer. Det er godt dokumentert at fisken opplever smerte. Dette er veldig dårlig dyrevelferd, sier Falch til NRK. https://www.nrk.no/dokumentar/varsler-rekordgebyr-til-norsk-oppdrettsgigant-1.16438829 Endret 8. juni 2023 av Hatsumomo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 8. juni 2023 #2 Del Skrevet 8. juni 2023 Spiser ikke oppdrettsfisk. Smaker rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 8. juni 2023 #3 Del Skrevet 8. juni 2023 Vi har visst dette hele tiden. Alle har visst dette hele tiden. Slik vi vet at baconet og sommerkotelettene vi spiser har lidd en like elendig eksistens hos en grisebonde. Faktisk - om du har lyst til å lese kravene til ansvarlig dyrehold for produksjon av kjøtt, egg eller melk så er de offentlig tilgjengelige på Mattilsynet sine sider eller lovdata. Lovene som regulerer produksjon (og jeg bruker ordet produksjon med vilje her) av mat fra levende vesen (fisk som dyr) behandler ikke - ingen av dem - maten som et levende vesen før den blir til bacon, salmalaks eller egg. Ja, du skal unngå unødig lidelse. Men bare den helt unødige. Og bare om det ikke er for dyrt. Medfører det for mye kostnader er lidelse helt ålreit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 9. juni 2023 #4 Del Skrevet 9. juni 2023 Anje skrev (10 timer siden): Vi har visst dette hele tiden. Alle har visst dette hele tiden. Slik vi vet at baconet og sommerkotelettene vi spiser har lidd en like elendig eksistens hos en grisebonde. Faktisk - om du har lyst til å lese kravene til ansvarlig dyrehold for produksjon av kjøtt, egg eller melk så er de offentlig tilgjengelige på Mattilsynet sine sider eller lovdata. Lovene som regulerer produksjon (og jeg bruker ordet produksjon med vilje her) av mat fra levende vesen (fisk som dyr) behandler ikke - ingen av dem - maten som et levende vesen før den blir til bacon, salmalaks eller egg. Ja, du skal unngå unødig lidelse. Men bare den helt unødige. Og bare om det ikke er for dyrt. Medfører det for mye kostnader er lidelse helt ålreit. Jeg tror mange egentlig ikke vet. Det er først for noen år siden at jeg ble klar over hvor uetisk lakseoppdrettsnæringen er. Svin derimot kuttet jeg etter en dokumentar midt på 90-tallet, unntatt de gangene jeg kjøper fra rekoringen eller kolonihagen sine frilandsgriser. Det er ufattelig at de har liv å reklamere med glade griser som løper i gresset når koteletten som selges er fra en gris som aldri har vært utenfor fjøset i sitt liv. Det er direkte villedende reklame. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå