AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Min datter på 10 år hadde sommeroppvisning med kulturskolens dansegrupper i går. Rundt 100 barn opptrådte tilsammen med ulike danser på ulike nivå, de fleste på et helt middelmådig nivå. De hadde to forestillinger med fullsatt sal. Etter at siste forestilling var slutt stod en stor andel av foreldrene klar på gangen med blomsterbuketter til ungene sine. Noen av bukettene må ha kostet flere hundre kroner. Ble ganske overrasket. Når ble dette den nye normalen? Personlig kunne det ikke falle meg inn på dette nivået. Anonymkode: 9b39e...e94 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Veldig amerikansk. Men jeg hadde syntes det var veldig stas å kunne gjøre sånt til feks tantebarn 😂 Anonymkode: 5b633...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 Ikke hele svære buketter, men en rose, eller 2-3 blomster med noe pent grønt har jeg sendt til tantebarn etter premiereforestilling. Det var stor stas for de - har jo sett på tv at folk som har forestilling får blomster. Følte seg veldig voksne og stolte Anonymkode: 241c6...9c7 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Veldig amerikansk. Men jeg hadde syntes det var veldig stas å kunne gjøre sånt til feks tantebarn 😂 Anonymkode: 5b633...9ee Er ikke så glad i alt det amerikanske vi tar etter Anonymkode: 39fa1...78e 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 En veldig fin ting, synes jeg. Er så koselig. Anonymkode: b664a...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min datter på 10 år hadde sommeroppvisning med kulturskolens dansegrupper i går. Rundt 100 barn opptrådte tilsammen med ulike danser på ulike nivå, de fleste på et helt middelmådig nivå. De hadde to forestillinger med fullsatt sal. Etter at siste forestilling var slutt stod en stor andel av foreldrene klar på gangen med blomsterbuketter til ungene sine. Noen av bukettene må ha kostet flere hundre kroner. Ble ganske overrasket. Når ble dette den nye normalen? Personlig kunne det ikke falle meg inn på dette nivået. Anonymkode: 9b39e...e94 Helt ok å feire at barnet har jobbet for noe, og turt å opptre foran fullsatt sal. Blomsterbuketten pynter vel også opp i felles stue😊 Jeg ble tatt ut på middag med kun foreldre (uten søsken) for å feire at jeg var ferdig med videregående. Det var faktisk første og eneste gang jeg fikk noen slags begivenhet/feiring eller gave for å markere noe ved meg utenom bursdag. Da jeg fullførte profesjonsstudium fikk jeg en nydelig rosebukett og konfekt tilsendt fra et voksent vennepar. Det satte jeg veldig pris på. Jeg husker ikke om noen i familien brukte ordet gratulerer. De var stolte og glade på mine vegne uansett, men de lar det bevisst gå litt upåaktet hen fordi det også er barn i søskenflokken som har svakere forutsetninger (diagnose). Vi hadde middag ute for å feire oppstart i førsteklasse for vår. Det var negativt for meg å få beskjedent av feedback og at det jeg gjorde bra ikke ble løftet frem. Det vil jeg endre for mitt barn. Førsteklassingen min sier "Jeg er kjempegod i matte", som er sant på førsteklassenivå. Foreldrene mine bare tok det som en selvfølge at jeg mestret, mens jeg synes det var et nederlag om jeg ikke hadde 100% rett på prøvene. De visste ikke noe om alle de issues jeg hadde, og hvordan jeg tenkte. Det er ikke farlig å ta barna på alvor og feire at de presterer på sitt nivå, uten at de er enestående prima ballerinaer. Barn har godt av bekreftelse, uten at den trenger å verbaliseres som at de er den beste danseren i verden. En danseforestilling foran publikum, som de har øvd for i månedsvis, er verdt blomster 😊 Anonymkode: 04103...7da 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 Det er vanlig at en bukett med blomster koster flere hundre kroner. Anonymkode: 88d4d...b39
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke så glad i alt det amerikanske vi tar etter Anonymkode: 39fa1...78e Har da absolutt ingenting med USA å gjøre, aner ikke hva som er vanlig der. Men her i Norge er det helt vanlig at skuespillere, dansere etc får blomster og gratulasjoner etter premiereforestilling. Barn som selv har gått på slike kulturtilbud, sett teater, forestillinger etc, de har sett og opplevd at det er slik de voksne behandles. Og for de jeg har gjort det for var det utrolig stort, stolthet, lykke, å bli sett og tatt på alvor på lik linje med voksne utøvere de ser opp til. Men det trenger ikke være store kvasten, barn bryr seg tross alt ikke så mye om blomster men symbolikken i handlingen har vært stor for dem Anonymkode: 241c6...9c7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En veldig fin ting, synes jeg. Er så koselig. Anonymkode: b664a...b6f Hadde kanskje vært koselig med en rose…men en hel stor flott bukett til flere hundre kroner!? Til en 10 åring?! Et barneskole barn skjønner ikke betydningen av dette på samme måte som voksne som kanskje har hatt en større opptreden eller rolle for å få en stor flott dyr bukett etter premiere. Nå lærer derimot barna at dette er noe de skal forvente etter opptredener. Og barna som ikke får det kan føle seg utenfor og mindre satt pris på. Skjønner godt ts reagerte. Anonymkode: 9f6a1...190
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå