Gå til innhold

Amstaff i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare av ren nyskjerrighet, er det noen som har eller kjenner noen som har amstaff her?

Jeg har veldig lyst på amstaff, men respekterer raseforbudet. Likevel ser jeg stadig amstaffer på gaten og lurer på hva eierne selv reflekterer over det å ha en ulovlig hund. Hvor kjøpte dere den? Hvilke bekymringer hadde/har du rundt dette med forbudet? Har politiet noen gang sagt noe? Hva er grunnen til at du tar denne sjansen?

Selv kjenner jeg en som hadde en amstaff som ble tatt av politiet. Veldig trist, men ikke noe eier fikk gjort.

Anonymkode: 8b2d9...56f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner hadde fire amstaffer. Han var litt typisk amstaff-eier. Han var narkoman og bodde i et shady nabolag. Men altså, hundene var greie de. De var litt for ivrige når det kom besøk og man måtte være sterk for å gå tur med de. Men de var aldri aggressive.

Anonymkode: e5319...aaa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min hadde en av de siste lovlige Amstaffene i Norge. En veldig fin hund, som bare ville kose og være med eierne sine. Var selv redd for hunder i mange år, til jeg møtte denne hunden, den var bare en kosebamse. 
Har sett hunder som ligner på Amstaff de siste årene, og spurt folk av nysgjerrighet, men de sier jo selvfølgelig at det er en blandingsrase da de er redd hunden deres skal bli tatt fra dem. 

Anonymkode: d6ed8...950

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lovlig amstaff da forbudet kom, og synes hele greia er veldig trist. Siden jeg hadde amstaff kom jeg ofte i prat med andre og hørte mange historier om folk som mistet hunden sin, lovlydige familiemennesker med hunder som aldri hadde gjort noe galt, og jeg ville ikke tatt sjansen. Det  sies at lover i Norge ikke skal ha tilbakevirkende kraft, men for mange av de som fikk seg amstaff/mix før kravet om dna-testing av valpene kom, hadde denne loven det. Og den sorgen og smerten ved å miste hunden sin på denne måten har gjort at jeg avventer med ny amstaff. I verste fall ender man opp med å måtte forklare ungene dine hvorfor onkel politi kom på døra og Fido ble borte.

Jeg har ikke barn, så jeg kunne vurdert en omplassering, og tatt risikoen, men jeg hadde følt meg utrygg, selv om erfaringen min er at de fleste politifolk ikke bryr seg. Det holder at du kommer på kant med en nabo, og så er det gjort. Å kjøpe ulovlige valper ville jeg heller aldri gjort, da det blir galt å støtte dette økonomisk, når folk produserer valper med så høy risiko for å bli avlivet. Og dette skjer oftere enn man tror, nå nylig var det nettopp en sak ute på en av rømling-gruppene FB hvor en staffetispe hadde hadde stukket av, etter at politiet hadde vært og hentet valpene hennes, fordi det var mistanke om ulovlig mix. Ansvarlige hundeeiere setter ikke hunden sin i en slik situasjon, enten det er planlagte kull eller uhell. (Jeg forhørte meg litt da forbudet kom, siden jeg jo plutselig hadde en tispe med avlsforbud, og min erfaring er at det er lett å finne en dyrlege som ville hjulpet til med en abort, uten å rapportere det, og satt det på dyrevelferd, akkurat som de gav helsehjelp til ulovlige raser og registrerte dem som mix, av samme grunn.)

Anonymkode: eaadf...df2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Harry og stygge hunder som bare Harry og kriminelle folk vil ha. 

Anonymkode: 151d1...5bb

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen hunder er harry 🙄 Med mindre de har det som navn.... 

Slutt å bruk det begrepet! 🙄

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde lovlig amstaff da forbudet kom, og synes hele greia er veldig trist. Siden jeg hadde amstaff kom jeg ofte i prat med andre og hørte mange historier om folk som mistet hunden sin, lovlydige familiemennesker med hunder som aldri hadde gjort noe galt, og jeg ville ikke tatt sjansen. Det  sies at lover i Norge ikke skal ha tilbakevirkende kraft, men for mange av de som fikk seg amstaff/mix før kravet om dna-testing av valpene kom, hadde denne loven det. Og den sorgen og smerten ved å miste hunden sin på denne måten har gjort at jeg avventer med ny amstaff. I verste fall ender man opp med å måtte forklare ungene dine hvorfor onkel politi kom på døra og Fido ble borte.

Jeg har ikke barn, så jeg kunne vurdert en omplassering, og tatt risikoen, men jeg hadde følt meg utrygg, selv om erfaringen min er at de fleste politifolk ikke bryr seg. Det holder at du kommer på kant med en nabo, og så er det gjort. Å kjøpe ulovlige valper ville jeg heller aldri gjort, da det blir galt å støtte dette økonomisk, når folk produserer valper med så høy risiko for å bli avlivet. Og dette skjer oftere enn man tror, nå nylig var det nettopp en sak ute på en av rømling-gruppene FB hvor en staffetispe hadde hadde stukket av, etter at politiet hadde vært og hentet valpene hennes, fordi det var mistanke om ulovlig mix. Ansvarlige hundeeiere setter ikke hunden sin i en slik situasjon, enten det er planlagte kull eller uhell. (Jeg forhørte meg litt da forbudet kom, siden jeg jo plutselig hadde en tispe med avlsforbud, og min erfaring er at det er lett å finne en dyrlege som ville hjulpet til med en abort, uten å rapportere det, og satt det på dyrevelferd, akkurat som de gav helsehjelp til ulovlige raser og registrerte dem som mix, av samme grunn.)

Anonymkode: eaadf...df2

Takk for ordentlig svar. Jeg har også vurdert det, men landet på det samme som deg - at jeg ikke vil ta sjansen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hundene er greie nok de. Det er bare det at 90% av eierne er noen halvkriminelle apekatter..

Og hund har de alle fall ikke noe peiling på.

Anonymkode: 031f4...424

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hundene er greie nok de. Det er bare det at 90% av eierne er noen halvkriminelle apekatter..

Her i Norge når rasen er ulovlig ja. Helt enig. Men man skal ikke lenger enn til Sverige for å finne normale oppegående folk som har og avler på disse hundene. Bruker dem til både hundesport og utstilling. Amstaff har mye mer å by på enn å bare være acsessorie for å oppnå et visst image.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her i Norge når rasen er ulovlig ja. Helt enig. Men man skal ikke lenger enn til Sverige for å finne normale oppegående folk som har og avler på disse hundene. Bruker dem til både hundesport og utstilling. Amstaff har mye mer å by på enn å bare være acsessorie for å oppnå et visst image.

Hahaha! Jeg kjente mange amstaff eiere på 90 tallet og tidlig 2000 tallet. De var tvilsomme typer alle sammen. Noen var hardbarka kriminelle. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden er ryddet for hatefulle ytringer.

Rhodiola, admin.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen oppdrettere har begynt å avle staffordshire bull terrier over rase standard. Enkelte individer blir opp til 50 cm. Noe som bekymrer enkelte for at den skal lide samme skjebne som amstaff (bli ulovlig pga de ligner pitbull). Jeg tipper noen av de er disse du evt har sett. Du finner mer info om du søker på feks facebook. De kalles på staffegrupper/hos oppdrettere for langbente/langsnutede/terriertype/bruksstaff osv.

Anonymkode: f06de...1d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/9/2023 at 8:50 AM, AnonymBruker said:

Er det noe som er "harry" så er det fordommer. 

Anonymkode: 178b0...9f5

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 21.49):

Hahaha! Jeg kjente mange amstaff eiere på 90 tallet og tidlig 2000 tallet. De var tvilsomme typer alle sammen. Noen var hardbarka kriminelle. 

Jeg har hatt amstaff. Høyt utdannet og aldri gjort noe kriminelt i mitt liv så fordommene dine kan du dra lengre ut på landet med…

Adopterte den fra noen som ikke ville ha den lengre. Sterk og stødig hund, lydigste man kan finne, intelligent som få. 

Hundene (amstaff) krever dressur, disiplin og stabilitet, og ting å holde på med. Ikke en rase for alle, man må dedikere seg. Men snilleste i verden. 

Anonymkode: 7a247...40f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen oppdrettere har begynt å avle staffordshire bull terrier over rase standard. Enkelte individer blir opp til 50 cm. Noe som bekymrer enkelte for at den skal lide samme skjebne som amstaff (bli ulovlig pga de ligner pitbull). Jeg tipper noen av de er disse du evt har sett. Du finner mer info om du søker på feks facebook. De kalles på staffegrupper/hos oppdrettere for langbente/langsnutede/terriertype/bruksstaff osv.

Anonymkode: f06de...1d9

Har sett noen av disse også og stusset på hva det var. Om det var en langbeint staff eller en pit, evt blanding. De amstaffene jeg har sett er nok amstaff, jeg ser forskjell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/9/2023 at 9:20 PM, AnonymBruker said:

Ha!😂

Snakk om å være usivilisert!

Må være pinlig å virke så tomsete!!

HELT VANLIGE KJEDELIGE folk har Amstaff ute i verden.

Har hatt to mixer selv I NORGE og du hadde aldri u verden gjettet det! 😂

Var besøkshunder begge to!

Anonymkode: 3162a...766

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt amstaff. Høyt utdannet og aldri gjort noe kriminelt i mitt liv så fordommene dine kan du dra lengre ut på landet med…

Adopterte den fra noen som ikke ville ha den lengre. Sterk og stødig hund, lydigste man kan finne, intelligent som få. 

Hundene (amstaff) krever dressur, disiplin og stabilitet, og ting å holde på med. Ikke en rase for alle, man må dedikere seg. Men snilleste i verden. 

Nettopp!😊

Apropos utdannelse som div ser ut til å mangle:

PIT OG STAFF ER DE MEST MISHANDLEDE HUNDENE I VERDEN, DERFOR ER DE OGSÅ PÅ BITT STATISTIKK!

DE ER IKKE GENETISKE MONSTRE SOM SPISER BARN TIL FROKOST.

Igjen: LES OG LÆR 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/9/2023 at 8:50 AM, AnonymBruker said:

Verste jeg vet at usiviliserte folk som kaller hunder stygge!🤮.De er av siste rest. Skjerp deg!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler ikke fortrinnsvis kun om fordommer i dette tilfellet. Det handler om statistikk. Jeg bor i Oslo og her har jeg igjennom mange år sett en klar overvekt av kombinasjonen staff og shady eier. Og ja, her er det smartest å ha nettopp fordommer. Det kan faktisk redde liv. Denne rasen i feil hender er det for mye av, de er populære hos de som vil være tøffest i gata og that´s it. Men at du og din hund er et hederlig unntak er bare godt å høre.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo en kjent sak at visse raser er utsatte for å tiltrekke seg shady eiere som ønsker en tøff hund å vise seg frem med. Samtlige av de jeg har sett med amstaffer og andre store kamphunder er folk jeg ville kategorisere som i varierende grad kriminelle og asosiale individer. 

De må gjerne tro at de fremstår som "vanlige og lovlydige", men det er nå altså ikke slik de fremstår for resten av samfunnet og det er nettopp derfor omdømmet er deretter. Det at hunder som spesifikt har blitt avlet til kamp bare er "kosebamser" er tull, på samme linje som å hevde at jakthunder ikke har instinkter deretter.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...