Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før man får MR-svar om det ikke er hastesak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en seig kneskade etter et uhell i januar. Tok første MR i februar, og da lå MR-svaret allerede på Helse Norge dagen etter. Så at radiologen/legen hadde skrevet beskrivelsen allerede 20 minutt etter at jeg hadde tatt MR (jeg hadde MR sent på kvelden og var siste pasient). Kontroll hos ortoped fikk jeg uken etterpå, så jeg kunne altså lese MR-svaret noen dager før jeg skulle inn.

Jeg var riktignok vurdert som hastesak da tror jeg, siden det stod hastegrad: innen 1 uke på henvisningen til radiologisk avdeling.

Etter kontroll i april ble det besluttet at jeg skulle ta ny MR innen 2 måneder for å se om den ene skaden jeg har, har gått i regress. Om ikke skal noe behandling vurderes. Ortopeden sa, men kunne ikke love det, at de skulle prøve det sånn at eg jeg fikk MR og oppfølgingstime samme dag, men at jeg sannsynligvis ikke ville bli prioritert siden jeg bodde for nærme sykehuset. Greit nok, jeg forventa ikke akkurat å få time samme dag, tenkte kanskje uka etterpå.

Jeg tok MR denne uken, men har ikke fått oppfølgingstime før i juli!!! Oppfølgingstimen ble satt opp før jeg tok MR. Er det sånn da at de ikke kommer til å se på bildene før nærmere timen? Vil jeg måtte vente i ukesvis på beskrivelse? Radiologen som jeg var inne hos sa, at "svar blir sendt til legen min", uten at jeg skjønte om det var snakk om fastlege eller ortopeden jeg skal inn til?!

Kan det være de venter med å se på bildene til rett før timen, eller vil de prøve å få ut en beskrivelse når de har fått tatt unna hastesakene? 

Sjekker HelseNorge mange ganger om dagen nå, og det har ikke kommet noe svar enda.

Ser også at henvisningen til radiologisk avdeling ligger som "under behandling" enda, som tyder på at de ikke har laget MR-beskrivelsen enda.

Takk for svar!

Anonymkode: aeec9...25f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Svaret sendes henvisende lege, det er slett ikke sikkert du får svaret på Helsenorge i det hele tatt. Du må rett og slett bare vente, for det er faktisk ikke en hastesak. Til sammenligning har jeg tatt en bildeundersøkelse pga kreftmistanke, og det er nå to uker siden uten at jeg har fått svar. Så å forvente kjapt svar for en kne litt i overkant kan du si. Skal det gjøres noe med kneet er det uansett mange måneders ventetid.

Anonymkode: 2b5b0...034

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har en seig kneskade etter et uhell i januar. Tok første MR i februar, og da lå MR-svaret allerede på Helse Norge dagen etter. Så at radiologen/legen hadde skrevet beskrivelsen allerede 20 minutt etter at jeg hadde tatt MR (jeg hadde MR sent på kvelden og var siste pasient). Kontroll hos ortoped fikk jeg uken etterpå, så jeg kunne altså lese MR-svaret noen dager før jeg skulle inn.

Jeg var riktignok vurdert som hastesak da tror jeg, siden det stod hastegrad: innen 1 uke på henvisningen til radiologisk avdeling.

Etter kontroll i april ble det besluttet at jeg skulle ta ny MR innen 2 måneder for å se om den ene skaden jeg har, har gått i regress. Om ikke skal noe behandling vurderes. Ortopeden sa, men kunne ikke love det, at de skulle prøve det sånn at eg jeg fikk MR og oppfølgingstime samme dag, men at jeg sannsynligvis ikke ville bli prioritert siden jeg bodde for nærme sykehuset. Greit nok, jeg forventa ikke akkurat å få time samme dag, tenkte kanskje uka etterpå.

Jeg tok MR denne uken, men har ikke fått oppfølgingstime før i juli!!! Oppfølgingstimen ble satt opp før jeg tok MR. Er det sånn da at de ikke kommer til å se på bildene før nærmere timen? Vil jeg måtte vente i ukesvis på beskrivelse? Radiologen som jeg var inne hos sa, at "svar blir sendt til legen min", uten at jeg skjønte om det var snakk om fastlege eller ortopeden jeg skal inn til?!

Kan det være de venter med å se på bildene til rett før timen, eller vil de prøve å få ut en beskrivelse når de har fått tatt unna hastesakene? 

Sjekker HelseNorge mange ganger om dagen nå, og det har ikke kommet noe svar enda.

Ser også at henvisningen til radiologisk avdeling ligger som "under behandling" enda, som tyder på at de ikke har laget MR-beskrivelsen enda.

Takk for svar!

Det tar gjerne et par uker…

• Nyttig 1
AnonymBruker

Jeg fikk beskjed om at svartid var ca. en uke, og fikk svar etter 7 dager. Det var for noe helt annet, nyoppstått kul og magesmerter, men det var ikke noen sterk mistanke om at det var alvorlig og var ingen hastesak. Svaret ble sendt til henvisende lege, som i mitt tilfelle var fastlegen. Jeg fikk svar i en melding fra fastlegen på Helsenorge etter at han hadde fått beskrivelsen fra røntgenlegen, og sett på den. 

Anonymkode: 78bb6...3c8

• Nyttig 2

Høres ut som helt normal ventetid på en ikke-hastesak. Jeg har jevnlig oppfølging med MR av hodet pga nevrologisk sykdom, og det  går gjerne et par måneder mellom MR-time og legetimen. Noen skriftlig rapport eller annen tilbakemelding før det har jeg aldri fått (men jeg sjekker journal-innsynslista på Helse-Norge og da har gjerne legen vært inne i journalen noen dager etter at bildene blir tatt, så de ser nok på dem relativt raskt).

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Svaret sendes henvisende lege, det er slett ikke sikkert du får svaret på Helsenorge i det hele tatt. Du må rett og slett bare vente, for det er faktisk ikke en hastesak. Til sammenligning har jeg tatt en bildeundersøkelse pga kreftmistanke, og det er nå to uker siden uten at jeg har fått svar. Så å forvente kjapt svar for en kne litt i overkant kan du si. Skal det gjøres noe med kneet er det uansett mange måneders ventetid.

Anonymkode: 2b5b0...034

Takk for svar. Veldig leit med kreftmistanke, håper du snart får avklaring og positiv svar.

Jeg var ute etter svar på hva jeg kan forvente, og forventer ikke nødvendigvis at jeg skal få svar like kjapt som sist. Forøvrig når de snakker om behandling i dette tilfellet var det faktisk snakk om å ta noen medisiner, så i dette tilfellet vil behandling kunne starte ganske raskt. 

Vet ikke om jeg vil si at det ikke haster for min del, begynner å få en del god del plager og har nå begynt å få vondt i det andre kneet mitt og er redd jeg får varige skader av dette da jeg fortsatt ikke kan gå normalt selv etter flere måneder med fysio. Jeg går fortsatt på krykker. Skaden jeg har kan utvikle seg til artrose. 

Jeg skjønner at det ikke er akutt på kategori med beinbrudd altså. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Radiologen ser på den uavhengig av timen til ortopeden siden den ligger på ei granskningsliste som er uavhengig av poliklinikklisten.

Anonymkode: bdce8...873

Tusen takk for svar!! Da regner jeg med det leses etter en prioriteringsliste som er rangert etter hastegrad som henvisende lege har meldt inn? Da gir det meg håp om at jeg slipper å vente en måned på å få lest beskrivelsen. Eller gjør radiologen selv en selvstendig vurdering av prioritering etter å ha tatt en kjapp kikk på bildene? 

Og til dere som skriver at det ikke er sikkert jeg kan lese det på HelseNorge, jeg ser ingen grunn til at denne ikke skal ligge under prøvesvar når første MR gjorde det, og det er samme sykehus, ortoped osv.

AnonymBruker

TS her. Det er forøvrig ikke så viktig for meg at jeg nødvendigvis skal kunne lese beskrivelsen når den er klar. Jeg regner nemlig med at fastlegen vil få en kopi uansett, så visst den blir sendt rimelig kjapt, og han ser at jeg ikke har oppfølgingstime før en måned, så vil det kanskje være mulig for meg å få diskutert/formidlet resultatet med en time hos fastlege, før jeg skal inn til kontroll.

Men jeg kan ikke akkurat bestille noen time visst jeg ikke vet om resultatet kommer om 1 eller 4 uker.

AnonymBruker

TS her.

Kan se i loggen i Helse Norge i dag at radiologen har vært inne og lest i journalen min i dag. Får ikke opp hva han har lest, så mulig at bildebeskrivelsen er ferdig, men ikke publisert enda. Iallfall så tyder det på at bildene holder på å bli lest/blir sett på fortløpende, så satser på at jeg snart får lest svaret enten på HelseNorge eller gjennom fastlegen min. 

Så da tror jeg en uke var et ganske godt estimat som det ble foreslått her.

AnonymBruker

I tillegg så ser jeg nå at henvisningen min nå ikke lenger står som åpen, men som avsluttet,  så da er nok bildene lest, men ikke publisert. 

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...