Gå til innhold

Telttur med annen familie, utfordringer ift snacks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et normalt kosthold ukedagene, godteri/ kjeks/ snacks kun lørdager 

Vi skal på telttur med ei venninne og hennes barn. Begge barna hennes er overvektige. 
Jeg fikk melding av venninnen min som lurte på om vi kunne ha felles kjøreregler på snacks. Hun mente at det burde holde med popcorn på lørdag. Mine barn er vant til å kose seg med både sjokolade, potetgull, smågodt og kjeks på telttur, siden vi er ganske rigide til vanlig.

Typisk snacks på tur:

Fredags kveld: potetgull

lørdag etter lunsj: kjeks/ potetgull/ sjokolade 

lørdag kveld: det de selv ønsker

søndag: det samme som lørdag

mandag etter lunsj: kjeks/ potetgull ca ish..

Mine barn tar stort sett noen få biter bare, så det blir små mengder. Hennes barn tømmer skålene. Jeg mener at vi kan møtes på halvveien, droppe snacks etter lunsj, men kose seg med noe hver kveld. Hun mener at det holder med popcorn på lørdag. For mine barn er litt snacks hver dag på telttur litt av kosen med telttur

Hva gjør jeg?? 

Anonymkode: 13577...b92

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du fint kan bli med på popcorn på lørdag. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barna dine overlever å bare få popcorn på lørdag. Det er vel kun snakk om noen få dager.

Anonymkode: 71de5...9c9

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er sært å stramme inn på telttur, når de tydeligvis ikke gjør det til hverdags. Unntaket er dersom de har begynt å gjøre om på alt av kosthold fra og med nå. 

Anonymkode: 54a18...42e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Er da nok med popcorn på lørdag. Barna dine trenger da virkelig ikke snacks hver dag på telttur. 

Anonymkode: c37c1...5d4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sært å stramme inn på en telttur, når det åpenbart er det hverdagslige kostholdet som er problemet hos venninna di. Men fordel godteriet, siden barna hennes ikke klarer å styre seg. Feks. kan barna få en liten kopp med noen biter godteri hver eller 1-2 kjeks. 

Anonymkode: 13c09...c39

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var da voldsomt til snacksopplegg du er vant til 😬 Synes det er kjempebra at venninna di tar det opp og tenker det er en selvfølge at du støtter henne i det. Ungene dine synes sikkert det er mer stas med venner enn så mye snop på tur 🙃

• Liker 21
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud....alt skal samkjøres i dag, gå i takt på alt.

Spis hva dere vil.

Anonymkode: 3ad13...2f4

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke "kose" seg med noe sunt i stedet? 

Anonymkode: b8ca0...668

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Møt hverandre på halvveien. Snacks hver dag om det er det dere er vant til, men fordel det så det bare blir noen få biter til hver. Blir du uvanlig tilbakeholden med godteriet akkurat når de overvektige barna er der, skal du ikke se bort fra at barna forstår hvordan det henger sammen. 

Anonymkode: d998e...614

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

At dere skal ha samme regler bør jo bety at begge familiene firer litt på slik de pleier å ha det.

Ikke at den som ønsker det mest striks skal få viljen sin.

Skjønner godt greia med å gjøre telting og være ute til en ekstra koselig greie med å nyte mer godsaker enn hjemme til vanlig i helg.

For jo, selvfølgelig unger som ikke får ting slik de er vant med kan det selvfølgelig bli en negativ opplevelse og sure miner.

Popcorn som kveldskos alle dagene - del ut til hvert enkelt barn i kopp, så blir det ingen som overspiser.

Bytt ut snop etter lunch med oppskåret frukt, enten i kopp til hver eller på grillspyd.

Bytt ut kjeks med havrekjeks/rugkjeks, så er det litt mat i. Smør evt med ost på, og ha det til mellommåltid om dere går på tur.

Fredag kveld - stek grove vafler hjemme, så de kan få et par hjerter i soveposen på kvelden.

Anonymkode: b1fba...b1c

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du negativ til at venninnen din tydeligvis prøver ta kostholdsgrep? Hvorfor vil du ikke støtte henne i det? 

Anonymkode: f2545...bab

• Liker 21
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville lagt opp til kos med noe annet enn akkurat den snacksen. Dere kan finne på noe mer dere ikke vanligvis gjør på telttur, og som er trivelig og gøy for barna, sånn at det ikke bare er fraværet av det typiske snacks-regime som er annerledes når dere er på tur med denne familien? Og servere sunn mat som barna liker. I tillegg til popcornet kan de kose seg med bær i stedet for kjeks og godteri? 

Anonymkode: 8cacc...0bf

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde villet gi ungene det de var vant til. Nå skal det sies at jeg syns ungene dine får ganske voldsomme mengder da (om de ikke velger brokkoli på lørdag og søndag; de valgfrie dagene:)

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med sunn snacks? Mine barn elsker bær, frukt, smoothie, nøtter med rosiner, kutta opp grønnsaker med kesam dipp. 

Anonymkode: 57a95...479

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo ha med sunnere snacks. Spekepølse, ost, nøtter, rosiner, frukt og bær.  Rugkjeks med smøreost f eks 😊

Anonymkode: c85a2...a35

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

At dere skal ha samme regler bør jo bety at begge familiene firer litt på slik de pleier å ha det.

Ikke at den som ønsker det mest striks skal få viljen sin.

Skjønner godt greia med å gjøre telting og være ute til en ekstra koselig greie med å nyte mer godsaker enn hjemme til vanlig i helg.

For jo, selvfølgelig unger som ikke får ting slik de er vant med kan det selvfølgelig bli en negativ opplevelse og sure miner.

Popcorn som kveldskos alle dagene - del ut til hvert enkelt barn i kopp, så blir det ingen som overspiser.

Bytt ut snop etter lunch med oppskåret frukt, enten i kopp til hver eller på grillspyd.

Bytt ut kjeks med havrekjeks/rugkjeks, så er det litt mat i. Smør evt med ost på, og ha det til mellommåltid om dere går på tur.

Fredag kveld - stek grove vafler hjemme, så de kan få et par hjerter i soveposen på kvelden.

Anonymkode: b1fba...b1c

Ts her

likte denne. Tror jeg gjør noe slikt, tilbyr alle barn likt, så får hun bestemme over hva hennes barn kan ta imot (tilbyr til mor). 

Vi er mye på teltturer og ja, alt snacksen er viktig for mine barn, det er en del av kosen med telttur. De tar noen få biter, men de bitene er tydeligvis veldig viktig for de

Og nei, har ikke hørt noe om store livsstilsendringer, sp jeg ble overrasket over meldingen 

Anonymkode: 13577...b92

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo rimelig spesielt å måtte kose seg med snacks og godteri 5 ganger på en tur fra fredag til mandag. Det normale ville vel være 1 el 2 ganger.

Anonymkode: 4a553...7df

• Liker 11
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...