Topsi Skrevet 10. juni 2023 #21 Skrevet 10. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du kan trekke inn alle andre eksempler du ønsker. Men når retningslinjene er så tydelig og du bruker nettlege ikke en lege som har fysisk oppfølging så får du en oppfølging som følger de strengeste retningslinjene uten fleksibilitet og skjønn. Ønsker du noe annet tar du kontakt med fastlegen din eller privat allmennlege for oppfølging. Ingen grunn til å bli frustrert på andre i et forum av den grunn. Anonymkode: 38fc1...480 Jeg er ikke ts, jeg har, heldigvis en lege som skriver det ut til meg, på hvit resept som hun har gjort hele tiden, men det er en kvalmende moralisme i at mennesker som er eller har vært overvektige ikke skal ha rett til hjelpemidler for å ha en kropp man liker, spesielt når en henviser til samfunnskostnader, når andre grupper som setter seg selv i en vanskelig situasjon bevisst eller ubevisst, nå snakker jeg om mange grupper, men valgte nå abort som eksempel fordi det viser hykleriet best, der spørsmål om kostnader overhodet ikke er et spørsmål. Edit, og i ts sitt tilfelle har hen gått privat og ikke kostet samfunnet en krone Og en siste edit, denne medisinen er vist å være effektiv så lenge en bruker den, det burde ikke være lov å skrive den ut hvis en dumper pasienten og overlater hen til seg selv etterpå Endret 10. juni 2023 av Topsi 3
Topsi Skrevet 10. juni 2023 #22 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du kan trekke inn alle andre eksempler du ønsker. Men når retningslinjene er så tydelig og du bruker nettlege ikke en lege som har fysisk oppfølging så får du en oppfølging som følger de strengeste retningslinjene uten fleksibilitet og skjønn. Ønsker du noe annet tar du kontakt med fastlegen din eller privat allmennlege for oppfølging. Ingen grunn til å bli frustrert på andre i et forum av den grunn. Anonymkode: 38fc1...480 Forøvrig så er retningslinjer at en må ha BMI over 30 for å få det utskrevet første gang. Jeg beklager om jeg blir frustrert, men jeg har, etter mange år med overspising, slankekurer som ender med at jeg går opp igjen, kamp mot appetitten, øg vektøkende medisiner jeg fortsatt bruker fordi jeg må ha dem, endelig fått en kropp jeg er fornøyd med, en BMI som er helt sunn, og en langvarig relativt stabil vekt uten å være sulten hele tiden. Tanken på å miste det, når ingen blir skadelidende, ikke engang økonomisk, fordi noen skulle få det for seg at jeg har for lav BMI til å fortsette, når en vet at de som slutter som regel går opp igjen, skremmer, og ikke minst, provoserer meg 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #23 Skrevet 10. juni 2023 Topsi skrev (3 minutter siden): Forøvrig så er retningslinjer at en må ha BMI over 30 for å få det utskrevet første gang. Jeg beklager om jeg blir frustrert, men jeg har, etter mange år med overspising, slankekurer som ender med at jeg går opp igjen, kamp mot appetitten, øg vektøkende medisiner jeg fortsatt bruker fordi jeg må ha dem, endelig fått en kropp jeg er fornøyd med, en BMI som er helt sunn, og en langvarig relativt stabil vekt uten å være sulten hele tiden. Tanken på å miste det, når ingen blir skadelidende, ikke engang økonomisk, fordi noen skulle få det for seg at jeg har for lav BMI til å fortsette, når en vet at de som slutter som regel går opp igjen, skremmer, og ikke minst, provoserer meg Jeg forstår det, men du får vel da oppfølging av lege med fysiske konsultasjoner? Ikke meningen å blande deg med TS. Det er forskjell på hvor fleksible en nettlege kan være kontra ordinær fastlege. Uavhengig om man betaler selv. Anonymkode: 38fc1...480 1
Topsi Skrevet 10. juni 2023 #24 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår det, men du får vel da oppfølging av lege med fysiske konsultasjoner? Ikke meningen å blande deg med TS. Det er forskjell på hvor fleksible en nettlege kan være kontra ordinær fastlege. Uavhengig om man betaler selv. Anonymkode: 38fc1...480 Ja. Jeg får oppfølging av fastlegen min, hun er veldig grei
Tutten Skrevet 11. juni 2023 Forfatter #25 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 14.00): Indikasjonen på Wegovy er faktisk bmi over 30, eller over 27 med tilleggsykdommer. Det er klart en fult komersiell legetjeneste forholder seg strikt til indikasjon, spesielt om du ikke har noen andre sykdommer. Ingen lege kommer til å skrive ut Wegovy til en pas med bmi på ned mot 19 som du ønsker deg iflg innlegget over, det er faktisk faglig uforsvarlig. Anonymkode: 1b117...754 Ja, STARTVEKT skal være over 30. det var, og er jeg fult klar over. Nå har de fortalt at de kan skrive ut resept til man oppnår BMI på 25, så må man ta der med fastlegen når man har det. Og beveger du deg til 19 og under er det klart ingen lege vil skrive det ut. Så da ordnet det seg for meg. Jeg er vel første pasient som kommer under 30, da jeg ikke er så overvektig som den gjennomsnittlige wegovi-bruker, så de hadde ikke hatt problemstillingen. Men de var helt enig i at man slvsagt ikke skal avslutte etter 2 mnd og bmien er 29
Tutten Skrevet 11. juni 2023 Forfatter #26 Skrevet 11. juni 2023 Topsi skrev (På 10.6.2023 den 18.43): Jeg er ikke ts, jeg har, heldigvis en lege som skriver det ut til meg, på hvit resept som hun har gjort hele tiden, men det er en kvalmende moralisme i at mennesker som er eller har vært overvektige ikke skal ha rett til hjelpemidler for å ha en kropp man liker, spesielt når en henviser til samfunnskostnader, når andre grupper som setter seg selv i en vanskelig situasjon bevisst eller ubevisst, nå snakker jeg om mange grupper, men valgte nå abort som eksempel fordi det viser hykleriet best, der spørsmål om kostnader overhodet ikke er et spørsmål. Edit, og i ts sitt tilfelle har hen gått privat og ikke kostet samfunnet en krone Og en siste edit, denne medisinen er vist å være effektiv så lenge en bruker den, det burde ikke være lov å skrive den ut hvis en dumper pasienten og overlater hen til seg selv etterpå Jeg hadde håpet jeg skulle få svar fra sånne som deg som har erfaring og vet hva problematikken handler om. Men alltid skal noen ha en mening om noe de ikke har greie på. Tror det er for å provosere eller spille bedreviter. Glad du svarte! (Viser jo et tydelig stigma når noen skal forklare til meg gang på gang om retningslinjene på over 30 i BMI. Jeg har skrevet at jeg hadde det når jeg startet. Jeg er et intelligent menneske, selv om jeg sliter med vekt, liksom. Trenger ikke at noen skal lære meg om dette på KG, jeg bare lurte på om det kunne stemme at du ikke fikk resept når man oppnår lavere enn 30. og det var legekontoret helt enig i. Så her er det mange som kommer med skråsikre dumheter, men det er det vel en del av her) 2
Topsi Skrevet 11. juni 2023 #27 Skrevet 11. juni 2023 Tutten skrev (2 minutter siden): Jeg hadde håpet jeg skulle få svar fra sånne som deg som har erfaring og vet hva problematikken handler om. Men alltid skal noen ha en mening om noe de ikke har greie på. Tror det er for å provosere eller spille bedreviter. Glad du svarte! (Viser jo et tydelig stigma når noen skal forklare til meg gang på gang om retningslinjene på over 30 i BMI. Jeg har skrevet at jeg hadde det når jeg startet. Jeg er et intelligent menneske, selv om jeg sliter med vekt, liksom. Trenger ikke at noen skal lære meg om dette på KG, jeg bare lurte på om det kunne stemme at du ikke fikk resept når man oppnår lavere enn 30. og det var legekontoret helt enig i. Så her er det mange som kommer med skråsikre dumheter, men det er det vel en del av her) Min BMI er ca 23, og min lege har ikke gitt noen tegn til at jeg ikke får det lenger. Jeg får ikke mer enn 1mg, men jeg får det videre. Håper du lykkes med reisen din 🥰
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #28 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 20.44): De skriver jo helt tydelig på nettsiden sin at legemiddelet kun er tilgjengelig for de med bmi over 30. Og nei, det er ikke ment for å gå på resten av livet, målet er å få hjelp til å legge om til en sunn livsstil. Leger hvor man ikke har fysisk konsultasjon har også oftere strengere grenser for hva de gir ut av reseptbelagte medisiner. Anonymkode: a61ff...258 Blir usikker hva du snakker om. TS startet med bmi over 30. Hvor har du fått info om langvarig bruk? Leste i avisen at en lege sa at dette var noe man kunne gå på hele livet. Gir kroppen et metthetshormon, er ikke skadelig. Anonymkode: bd968...6e1 2
Tutten Skrevet 11. juni 2023 Forfatter #29 Skrevet 11. juni 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Min BMI er ca 23, og min lege har ikke gitt noen tegn til at jeg ikke får det lenger. Jeg får ikke mer enn 1mg, men jeg får det videre. Håper du lykkes med reisen din 🥰 Ja, har vært vansklig å få legetime, så jeg prøvde nettlege foreløpig. Når jeg oppnår bmi på 25 må jeg fortsette gjennom fastlegen, det er helt greit. Ordnet seg med nettlegen- får resept der til jeg er nede på 25. tusen takk og masse lykke til med å beholde en sunn vekt! 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #30 Skrevet 30. oktober 2023 Er den nettsiden safe? Har sett på den selv da jeg står uten fastlege. Anonymkode: b0816...a50
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #31 Skrevet 30. oktober 2023 Tutten skrev (På 11.6.2023 den 22.41): Ja, har vært vansklig å få legetime, så jeg prøvde nettlege foreløpig. Når jeg oppnår bmi på 25 må jeg fortsette gjennom fastlegen, det er helt greit. Ordnet seg med nettlegen- får resept der til jeg er nede på 25. tusen takk og masse lykke til med å beholde en sunn vekt! Hvordan nettlege?😊 Anonymkode: b0816...a50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå