Gå til innhold

Hva kan man spise - ren mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som argumenterer for "ren" mat (ikke ultraprosessert) på Instagram kommer ofte med tusen eksempler på hva man ikke skal spise. 

Men hvilke produkter er "trygge" da? Er det virkelig umulig å spise noenlunde rent uten å lage alt fra bunnen? Det hadde vært så mye lettere om en av disse influenserne hadde kommet med tips til ja-mat i stedet for å komme med alt som er fy-fy 🙈

Anonymkode: 39413...9d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man i det hele tatt følge råd fra influensere og ikke fagpersoner? Jeg oppsøker jo ikke influensere for å få råd om helse eller tannhelse (!) heller, så hvorfor kosthold?

Anonymkode: 3a392...25f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man i det hele tatt følge råd fra influensere og ikke fagpersoner? Jeg oppsøker jo ikke influensere for å få råd om helse eller tannhelse (!) heller, så hvorfor kosthold?

Fordi jeg har ADHD og det anbefales å spise mest mulig rent da det teoretisk sett kan dempe symptomene 😊 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi jeg har ADHD og det anbefales å spise mest mulig rent da det teoretisk sett kan dempe symptomene 😊 

-TS

Men hvorfor vil du høre på råd fra «influenser-Vilde» som bare synser om noe? 

Da ville jeg heller googlet «ADHD nutrition facts» og lest hva interesseorganisasjoner for ADHD og ernæringsfysiologer rådgir.

Eksempel: https://add.org/adhd-diet/

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trenger du virkelig eksempler på hva som er ren mat? Matvarer med én ingrediens. Matvarer med kort ingrediensliste med kjente ingredienser går også greit (minimalt prosessert). En pesto laget på rene råvarer for eksempel er innafor. 

Her er noen eksempler på pesto for å drive litt opplæring.

Rema 1000 - Grønn Pesto 190 g
Ingredienser: Vegetabilske oljer (solsikke, raps, soya) (46 %), basilikum (32 %), cashewnøtter (6 %), Grana Padano ost (melk, salt, animalsk osteløype, konserveringsmiddel (E 1105 av egg)) (5 %), Pecorino Romano ost (sauemelk, animalsk osteløype, melkesyrekultur, salt) (1 %), extra virgin olivenolje, potetstivelse, melkeproteiner, surhetsregulerende middel (E 270 vegetabilsk), salt, hvitløk, naturlig basilikumaroma, emulgator (E 415).

Grønne Folk - Fersk Grønn Pesto 130 g
Ingredienser: Olivenolje, basilikum, solsikkefrø, PARMESAN, hvitløk og salt

Den første ville jeg styrt unna. Den andre er bedre, men jeg reagerer på at den har solsikkefrø da... det hører ikke hjemme i en pesto. Det skal være pinjekjerner... Men men. Det er i alle fall innafor nå man tenker på ren mat.

Kjøttdeig for eksempel er innafor. Det er bare kvernet kjøtt. Jeg bryr meg ikke om det er tilsatt vann og salt eller ei. Jeg tilsetter jo salt likevel, så det har ingenting å si for meg om det allerede er salt i. Da salter jeg bare mindre. Jeg bare nevner det fordi mange tror at det er prosessert.

Anonymkode: 5f6b2...9bf

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Trenger du virkelig eksempler på hva som er ren mat? Matvarer med én ingrediens. Matvarer med kort ingrediensliste med kjente ingredienser går også greit (minimalt prosessert). En pesto laget på rene råvarer for eksempel er innafor. 

Ingredienser: Vegetabilske oljer (solsikke, raps, soya) (46 %), basilikum (32 %), cashewnøtter (6 %), Grana Padano ost (melk, salt, animalsk osteløype, konserveringsmiddel (E 1105 av egg)) (5 %), Pecorino Romano ost (sauemelk, animalsk osteløype, melkesyrekultur, salt) (1 %), extra virgin olivenolje, potetstivelse, melkeproteiner, surhetsregulerende middel (E 270 vegetabilsk), salt, hvitløk, naturlig basilikumaroma, emulgator (E 415).

Den første ville jeg styrt unna. Den andre er bedre, men jeg reagerer på at den har solsikkefrø da... det hører ikke hjemme i en pesto. Det skal være pinjekjerner... Men men. Det er i alle fall innafor nå man tenker på ren mat.

Kjøttdeig for eksempel er innafor. Det er bare kvernet kjøtt. Jeg bryr meg ikke om det er tilsatt vann og salt eller ei. Jeg tilsetter jo salt likevel, så det har ingenting å si for meg om det allerede er salt i. Da salter jeg bare mindre. Jeg bare nevner det fordi mange tror at det er prosessert.

Jeg vet hva jeg skal se etter, men jeg orker ikke gå rundt i butikken og sjekke alle produktene 😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men hvorfor vil du høre på råd fra «influenser-Vilde» som bare synser om noe? 

Da ville jeg heller googlet «ADHD nutrition facts» og lest hva interesseorganisasjoner for ADHD og ernæringsfysiologer rådgir.

Eksempel: https://add.org/adhd-diet/

Denne kunnskapen har jeg, jeg leter fortsatt etter spesifikke produkter som finnes i butikken. 

Jeg brukte influenserne (for eksempel Susann Stave) i HI fordi jeg satt og bladde gjennom Instagram og hun kun lister opp alt man skal holde seg unna. Jeg ville mye heller hatt eksempler på produkter man bør velge i stedet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kjøttdeig er i høyeste grad prosessert, men ikke ultraprossesert mener du vel.

Anonymkode: abe22...1fd

AnonymBruker
Skrevet

Så nedlatende kommentarer.  

«Hvorfor skal man i det hele tatt følge råd fra influense

«Trenger du virkelig eksempler på hva som er ren mat

jeg er og nysgjerrig på hvordan andre løser dette, selv om jeg a) vet hva ren mat er, og b) får i formasjon fra andre steder enn SoMe.

For eks har jeg tenkt at å kjøre mer middelhavsdiett kan være en god løsning for å komme unna ultraprossessert, men jeg har ikke et fullt register av oppskrifter og kunne gjerne tenke meg gode tips. Håper TS får hyggeligere svar og.

Anonymkode: 90774...2ba

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kjøttdeig er selvsagt prosessert, dvs vært gjennom en prosess,  emlig kvelning. Men dog ikke ultraprossesert.

Anonymkode: 80b95...985

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enkle middager som kokte poteter, stekt/kokt kjøtt eller fisk, og grønnsaker i en eller annen variant. Mat fra bunnen er ikke mer komplisert. 

Supper og stapper basert på kraft og grønnsaker, jevnet med melk/fløte.

Anonymkode: 80b95...985

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

-TS

Og det er bs. Jeg lager så og si alt fra bunn og min adhd blir ikke påvirket i noen positiv grad av det.

Anonymkode: 94f90...c88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det er bs. Jeg lager så og si alt fra bunn og min adhd blir ikke påvirket i noen positiv grad av det.

Mens min erfaring er at jeg føler meg bedre de korte periodene jeg klarer å spise renere 😊 Å si at noe er bs fordi du ikke opplever at det stemmer er ganske spesielt 😄 Greit at det ikke er bevist, men jeg tror uansett kroppen har det mye bedre generelt sett med et renere kosthold 😊 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så nedlatende kommentarer.  

«Hvorfor skal man i det hele tatt følge råd fra influense

«Trenger du virkelig eksempler på hva som er ren mat

jeg er og nysgjerrig på hvordan andre løser dette, selv om jeg a) vet hva ren mat er, og b) får i formasjon fra andre steder enn SoMe.

For eks har jeg tenkt at å kjøre mer middelhavsdiett kan være en god løsning for å komme unna ultraprossessert, men jeg har ikke et fullt register av oppskrifter og kunne gjerne tenke meg gode tips. Håper TS får hyggeligere svar og.

Anonymkode: 90774...2ba

Ja, hvis du synes en hvilken som helst influenser er en god kilde til råd om helse og kosthold, så vær så god. Andre foretrekker vitenskapelig baserte råd om slikt, og ikke bare noe ukvalifisert føling og synsing. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg vet hva jeg skal se etter, men jeg orker ikke gå rundt i butikken og sjekke alle produktene 😊 

Kan ikke du lage selv da? ☺️

Det meste er jo enkelt å blande sammen selv av rene råvarer.

Anonymkode: 7d935...ac5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mens min erfaring er at jeg føler meg bedre de korte periodene jeg klarer å spise renere 😊 Å si at noe er bs fordi du ikke opplever at det stemmer er ganske spesielt 😄 Greit at det ikke er bevist, men jeg tror uansett kroppen har det mye bedre generelt sett med et renere kosthold 😊 

Adhd er en medfødt nevrologisk lidelse som selvsagt ikke blir nedre av kosthold. Men for all del placebo er også en virkning 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De fleste som argumenterer for "ren" mat (ikke ultraprosessert) på Instagram kommer ofte med tusen eksempler på hva man ikke skal spise. 

Men hvilke produkter er "trygge" da? Er det virkelig umulig å spise noenlunde rent uten å lage alt fra bunnen? Det hadde vært så mye lettere om en av disse influenserne hadde kommet med tips til ja-mat i stedet for å komme med alt som er fy-fy 🙈

Tenk at alt du spiser skal se så likt ut som originalen som mulig. 

Velg protein. 
Kjøtt, fisk, kylling i stykker vs f.eks nuggets som er bearbeidet.
Bønner + linser. Kjøttdeig tenker jeg går greit om det ikke er for ofte. 

Legg til grønnsaker, hele enten kokt, stekt, rå eller ovnsbakt. 

carbs.. ris, poteter osv. lag gode sauser/ dressinger med olivenolje så kommer du langt. 

Anonymkode: 181fa...557

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

-TS

Jeg har adhd, og å spise rent demper definitivt mine symptomer. God, sunn mat bedrer søvnen, som igjen gir meg mer stabil energi, som igjen gjør meg mer fokusert etc etc. Alt henger sammen. 

Når man snakker om ren mat, så mener man at man skal fokusere på mat som er minst mulig prosessert, for å si det svært enkelt. 

Jeg kan gi eksempler på hva jeg spiser mye av. 

Frokost: havregryn med banan og bær (ofte liker jeg å kjøpe frosne viltbær, kjøre de i smoothiemaskinen med en banan, og helle det over en skål med havregryn. Perfekt sommerfrokost). 

Til lunsj og middag går det mye i ris, poteter, linser og bønner som base, også grønnsaker. For eksempel, en enkel, god lunsj kan være ris og ovnsbakte rotgrønnsaker (ha på litt olje, salt og pepper og bak de i ovnen. Smaker herlig).

Tacobønner spiser jeg mye av. Jeg moser svarte bønner og steker de i panne med tacopulver og spiser det med spinat, agurk, paprika etc og tacoskjell.

Jeg elsker å lage gryter, da det er enkelt og går raskt. En linsegryte kan være: løk og paprika, en boks hakkede tomater, kokosmelk, diverse krydder og røde linser.

Grønnsaksgryter slår sjeldent feil, og det blir ofte det når jeg vil bruke opp mat jeg ikke har fått brukt opp enda. Sleng alt i en kasserolle, add en boks hakkede tomater, kokosmelk, krydder, også potet, ris eller linser. 

Så blir det gjerne en frukt til dessert, da jeg er veldig glad i søtsaker og en frukt etter middag hjelper meg å unngå godteriskapet. 

Jeg spiser knekkebrød og wraps i ny og ne, men jeg føler meg ofte svært oppblåst av hvete, så det er ikke noe jeg spiser ofte. Kjøtt og melk holder jeg meg langt unna.

Så for å oppsummere: havregryn, ris, potet, bønner, linser, frosne grønnsaker, frosne bær, frukt, kokosmelk, boks med hakkede tomater og diverse planter. Det finnes en million forskjellige måter å lage mat av disse kombinasjonene: fra et enkelt ris- og grønnsaksmåltid, til taco, pizza og lasagne. 

Anonymkode: 87029...6ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ren mat er råvarer som fisk, kjøtt, egg og alle typer grønnsaker. Men selv om råvaren er «ren» kan den være full av sprøytemidler og antibiotika

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan virke uoverkommelig i begynnelsen, men du blir raskt i stand til å vurdere hvor prosessert ulike matvarer er. En grei tommelfingerregel er at det er få ingredienser. Hvis du ser at det er 12 ingredienser på lista, trenger du ikke lese alt, bare sett det tilbake i hylla.

Eller du kan ta som utgangspunkt hva dine forfedre i steinalderen ville gjenkjent som mat, hvis de hadde reist med tidsmaskin til butikken.

Anonymkode: 1f002...b40

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...