AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #1 Skrevet 8. juni 2023 Tar noen medisiner og jeg burde egentlig ta de livet ut pga psyken. Problemer er bare at jeg legger mye på meg, de får meg til å bli sulten og at jeg spiser mer enn før. Jeg prøver å holde litt tilbake og bevege meg mer, så det hjelper litt. Medisinene gjør så jeg får et mer aktivt liv selv om jeg gradvis legger på meg. Jeg kan blant annet stå i en 40% stilling som også gir meg. Alternativt er å ikke gå disse medisinene, da også å spise mindre å bli tynnere. Da har jeg en psyke jeg ikke "kan stole på" og som jeg aldri vet hvordan neste dag, neste uke eller neste måned blir. Mannen sier han er glad i meg, selv om jeg blir tjukkere og vil helst at jeg fortsetter på medisinene. Men jeg føler bare at jeg kommer til å ende opp som en feit, gammel dame og det er uendelig sårt. Vet ikke hva jeg ville med denne posten. Kanskje det ble ekstra sårt fordi mannen tok med barna og badet idag, men jeg ville ikke pga vekten.. Noen råd? Jeg har gått opp 5 kg på halvannet år. Men aldri vært bedre på lenge psykisk. Anonymkode: df1bf...de2 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #2 Skrevet 8. juni 2023 Hadde helt klart fortsatt på medisinene, og heller jobbet mer med hodet med disse tankene. Jeg har en kronisk sykdom uten behandling, hvis det kom en behandling som innebar å legge på seg 20-40 kg og så få tilbake livet mitt (jeg er sengeliggende) hadde jeg gjort det på dagen. Er sikker på at mannen min ville vært enig i det. Anonymkode: 6a1d9...353 2 1
visp Skrevet 8. juni 2023 #3 Skrevet 8. juni 2023 Om psyken ikke fungerer greit, så er det jo ingenting som betyr noe. Du sier du aldri har vært bedre på lenge psykisk. Det er jo fantastisk. Hva skal du gjøre som tynn om psyken gjør at du har det forferdelig? Jeg syns ikke 5 kg på halvannet år var så mye. Om det var snakk om veldig mye, så ville det tilslutt gå veldig utover psyken og da hadde du kanskje hatt et litt større problem med å velge. Velg nå psyken:) 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #4 Skrevet 8. juni 2023 5 kg på halvannet år er ikke mye. Anonymkode: bec6d...450 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #5 Skrevet 8. juni 2023 Snakk med legen om alternativer. Ikke sikkert du må slutte på medisinene for å gå ned i vekt, Anonymkode: ef9a1...cf2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #6 Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tar noen medisiner og jeg burde egentlig ta de livet ut pga psyken. Problemer er bare at jeg legger mye på meg, de får meg til å bli sulten og at jeg spiser mer enn før. Jeg prøver å holde litt tilbake og bevege meg mer, så det hjelper litt. Medisinene gjør så jeg får et mer aktivt liv selv om jeg gradvis legger på meg. Jeg kan blant annet stå i en 40% stilling som også gir meg. Alternativt er å ikke gå disse medisinene, da også å spise mindre å bli tynnere. Da har jeg en psyke jeg ikke "kan stole på" og som jeg aldri vet hvordan neste dag, neste uke eller neste måned blir. Mannen sier han er glad i meg, selv om jeg blir tjukkere og vil helst at jeg fortsetter på medisinene. Men jeg føler bare at jeg kommer til å ende opp som en feit, gammel dame og det er uendelig sårt. Vet ikke hva jeg ville med denne posten. Kanskje det ble ekstra sårt fordi mannen tok med barna og badet idag, men jeg ville ikke pga vekten.. Noen råd? Jeg har gått opp 5 kg på halvannet år. Men aldri vært bedre på lenge psykisk. Anonymkode: df1bf...de2 Mott råd er at du tar opp de her tankene med din behandler. Det er mulig du har rett i at du er «bedre enn på lenge» psykisk. Men en person som blir hjemme fordi hen har valgt å oppfatte egen kropp som et estetisk objekt som ikke kan vises frem om den er «ikke-estetisk» har en veldig lang vei fremfor seg. Kroppen er et bruksobjekt, ts. Den har kun sin bruksverdi. Uansett: lege og behandler skal ta slik uro på alvor, fordi det jo ikke gir mening å sikre deg mot en lidelse bare for å kaste deg inn i en annen. Dere bør også snakke om hvorvidt medisinen du nå tar er eneste mulighet, og ta en diskusjon på andre medisiner og deres bivirkninger. Og om mulig enes om en fornuftig plan for å teste alle tilgjengelige medisiner, til du treffer en eller en kombo du lever godt med. Å gå for den første og beste uten å ha veiet fordeler og ulemper rundt ulike behandlinger - og du skal være med å veie, fordi det er ditt liv! - er ikke noe du skal godta. Anonymkode: 4533b...9a7
AprilLudgate Skrevet 8. juni 2023 #7 Skrevet 8. juni 2023 5 kilo er jo ingenting 🫠 Jeg trodde du siktet til pluss 30-50 kg her. 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #8 Skrevet 8. juni 2023 Hadde tatt medisinene og heller vært fullstendig nazi på trening og kosthold. Anonymkode: 98eea...2fb 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #9 Skrevet 8. juni 2023 Dere som sier 5 kg ikke er mye på halvannet år. Hvis dette fortsetter vil det jo bli 15 kg om 3 år. Det er ganske mye. Har allerede måtte kjøpt nytt tøy og det er trist. Går i mye løst tøy Anonymkode: df1bf...de2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #10 Skrevet 8. juni 2023 Jeg har lagt på meg 15 kg , men går ikke på medisiner. Det er trøstespising og null aktivitet. vært tynn hele livet, kan være feit resten. Anonymkode: dcbca...756 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #11 Skrevet 8. juni 2023 Ville tatt det mannen sier på største alvor og fortsatt på medisiner. Du greier gå ned de 5 kg ene på medisiner. Det krever litt mer selvdisiplin enn når ikke tar medisin, men er helt overkommelig om du ønsker det. Uansett bør du stabilisere vekten, så det slipper bli en grunn til å velge bort medisiner som faktisk virker positivt på deg. Hvis du bruker det du spiste før som mal: bare stopp å spis når du har spist det du bruker og prøv å ignorer signaler om å spise mer enn det. Anonymkode: 24c4d...c86 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #12 Skrevet 8. juni 2023 Har samme problem. Gått opp 20kg siste året på ny medisin. Mistrives veldig i egen kropp. Men jeg er stabil på medsin, så psyken får jo en knekk uansett. Men bli ustabil er så klart verre enn mistrivsel. Men vet ikke om jeg kan leve godt som tykk. Anonymkode: a3cb9...d2c
starken Skrevet 8. juni 2023 #13 Skrevet 8. juni 2023 Frisk og feit, helt klart. Psykiske problemer er noe dritt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #14 Skrevet 8. juni 2023 Tynn og syk. Jeg er feit og syk, det gjør meg bare sykere. Anonymkode: 93df3...eac
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #15 Skrevet 8. juni 2023 Medisinen fører ikke til vektoppgang. Men medisinen gjør at du blir mer sulten å spiser mere. Sett opp en plan der du spiser normalt og er i bevegelse. Anonymkode: ccb0c...34a
Topsi Skrevet 8. juni 2023 #16 Skrevet 8. juni 2023 Jeg går på slike medisiner, valgte psyken, men fikk heldigvis ozempic av fastlegen etterhvert. Det balanserer det ut
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #17 Skrevet 8. juni 2023 Ville valgt å prioritere psyken, uten tvil. Går selv på medisiner som øker appetitten (og dermed vekten), men har aldri hatt det bedre med meg selv. Selvsagt er det ikke kjekt å legge på seg, men hos de fleste pleier det å stabilisere seg etter en stund. Jeg la på meg 5-6 kg, men klarer å holde vekten i sjakk nå. Ta det med legen, og fokuser på å legge om kostholdet til sunnere og mer mettende matvarer. Selv om du kjenner på mer sult, kan du ta et valgt mellom å spise noe usunt og kaloririkt (feks grandis), eller noe sunnere som ikke inneholder like mye kalorier (som feks fisk og grønnsaker). Anonymkode: 1e49b...4a4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #18 Skrevet 8. juni 2023 Frisk men feit!!! Forresten avtar sultbivirkningen etter en stund på de fleste medisiner som gir denne bivirkningen. Du kan også heller ta medisinen på kvelden og legge deg sånn at du sovner før sultfølelsen kommer, ikke sitte våken å vente på den Bruker selv medisiner som førte til vektøkning, endret rutiner for inntak av medisin og endret kosthold så jeg ikke hoppet på en pizza eller sjokolade eller pose potetgull, men heller kun hadde gulrøtter og brokkoli tilgjengelig og har gått ned 15 kg Anonymkode: bde8a...50a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #19 Skrevet 8. juni 2023 Det finnes ofte flere medisiner for samme type lidelse, og forskningen gjør at det stadig utvikles medisin med andre type bivirkninger. Har du sjekket ut om det finnes andre ting som kan hjelpe på lidelsen din? Forstår at man må ha medisiner for schizofreni o.l., men det finnes lite forskning på at depresjon og angst blir bedre av medisiner, enn av kognitiv terapi, natur og meditasjon. Sjekk selv Anonymkode: 2576e...ed0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2023 #20 Skrevet 8. juni 2023 Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg må bruke antipsykotisk medisin som gjør meg konstant sulten, og har lagt på meg 20kg på de. Jeg kuttet ut medisinene i 7 mnd, gikk ned 10 kg av at appetitten normaliserte seg - men ble syk og innlagt. Måtte begynne på igjen - og de 10 kg kom tilbake. I September foreslo fastlegen Ozempic, og jeg startet på det - og har stått på det i 9 mnd, og har endelig nått normal BMI. Det er som å velge mellom pest og kolera egentlig. Anonymkode: 91e37...a2d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå